Tartumaa hällilaulud ja hälliviisid

Kadri Saavik

Eesti Muusikaakadeemia üliõpilane

 

 

1) Töö lähtematerjaliks on Eesti Rahvaluule Arhiivis säilitatavad regivärsilised hällilaulud Tartumaalt, mida seal leidus nii kuuldeliste üleskirjutustena kui ka erinevas kvaliteedis helisalvestustena. Viimaste transkribeerimine ja litereerimine moodustas suure osa töö mahust. Koos varasemate, kuuldeliste üleskirjutustega koosneb lähtematerjal 36 hällilaulust.

 

2) Hällilaulude ülesehitus on kogu Tartumaal suhteliselt sarnane. Alguses on hällitussõnad ja pöördumised lapse poole, järgnevad motiivid kirjeldavad lapse tulevikku ja lapse vanemate tegevust ajal, kui laps magab. Hea laps jäetakse une valve alla, mõnikord ka lindude kiigutada. Halba last ähvardatakse.

 

3) Hällilaulude keelekasutus on erinev. Tartumaa 16 kihelkonda on jaotatud kolme keeleala vahel: Põhja-Tartumaal domineerib idamurre (Torma, Kodavere, Maarja-Magdaleena, Palamuse) ja keskmurre (Äksi, Kursi, Laiuse), Lõuna-Tartumaal Tartu murre (Rannu, Puhja, Nõo, Tartu-Maarja, Võnnu, Kambja, Otepää, Rõngu, Sangaste). Sangaste, Rõngu, Otepää ja Rannu kihelkonna tekstidest leiame ühisosi Võru murdekeele alalt pärinevate hällilauludega.

 

4) Hällilaulude muusikaline vorm on valdavalt üherealine, kuid kasutatakse ka kaherealisi vorme. Nende põhiühikute kordustest moodustub hällilaul kui tervik. Lõuna-Tartumaal võib viisireale lisanduda refrään.

 

5) Hällilaulu puhul on väga oluline rütm, mis traditsioonikohaselt peaks tulenema ema/lapsehoidja liigutuste või hälli kiikumise rütmist. Käesolevas töös kasutatud heliülesvõtete põhjal on rütm suures osas motoorne ja koosneb ühtlastest noodipikkustest.

 

6) Meloodika osas on kasutusel enamasti ühelainelised tõusev-laskuvad viisiread või ühes suunas liikuvate (kas tervikuna tõusvate või laskuvate) meloodiajooniste muud kombinatsioonid. Meloodilised intervallid on sageli priim, sekund või terts, kuid esineb ka kvardi-, kvindi- ja suuremategi intervallide hüppeid. Helirida võib koosneda ühest (terve laul retsiteeritakse helikõrguslikult samal positsioonil) kuni kaheksast astmest. Levinumad on aga 3–6-astmelised heliread. Laadi tugiheli paikneb harilikult viisirea alguses või lõpus.