Koolipärimusprojekt
   
  Kuidas täita?  
  Õpetajale  
  
  Küsitluskava PDF  
     
  

KOOLIPÄRIMUSE KOGUMISVÕISTLUSE KÜSITLUSKAVA
PILOOTPROJEKT 2017

Soovime taas täiendada õpilaspärimuse kogusid ja palume selleks sinu abi.

Palun vasta allolevatele küsimustele. Võimalusel saada vastused siinse elektroonilise vormi kaudu. Võimalik on saata vastused ka eraldi failina e-posti aadressil kp@folklore.ee või paberil. Enne vastama hakkamist pane palun kirja oma nimi, sugu, vanus, kool, klass, elukoht ja võimalusel e-posti aadress. Keskendu eelkõige nendele teemadele, mis sind huvitavad või millest rohkem tead.

Nimi:
Sugu:
Vanus:
Kool:
Klass:
Elukoht:
E-post:

1. VABA AEG JA SÕBRAD

A. Mis on Sinu hüüdnimi? Kes selle pani, mille tõttu ja kes Sind sellega kutsuvad? Kellele veel ja milliseid hüüdnimesid pannakse (õpetajatele, sõpradele), kes neid teavad? Kirjuta iga hüüdnime saamise seletus või selle kohta käiv lugu, mida oled kuulnud.

B. Kirjelda oma hobisid (millegi kogumine, päeviku või salmiku pidamine, blogide pidamine või jälgimine, youtube, arvutimängud). Miks ja kuidas nendega tegeled? Meenuta juhtumusi seoses hobidega.

C. Kui Sul on lemmikloom, siis kust ta on saanud oma nime? Meenuta lugusid temaga seoses.

D. Kes on Sinu eeskujud-iidolid? Mida teed, et olla oma eeskuju(de) sarnane (nt riietus, käitumine)? Millist vastavat atribuutikat (postrid, T-särgid, fotod vm) Sul on? Kui oluline on sinu jaoks olla stiilne ja milles see väljendub?

E. Mis/kes on Su lemmikansambel ja lemmikmuusikastiil, lemmiklaulja, -näitleja? Millist muusikat Sa üldse ei kuula, mida kuulad vahetevahel?

F. Mis on Su meelisspordiala, miks? Kes on Su lemmiksportlane, miks? Kuidas elad talle kaasa (kodus, võistlustel; millised on ergutushüüded, loosungid jne)?

Kui soovid veel midagi vaba aja ja sõprade teemal lisada, tee seda siin.

2. NALJAD

A. Kui sageli räägid teistele anekdoote? Missuguses seltskonnas tavaliselt nalju räägitakse? Kes klassis/sõpruskonnas teeb sageli nalja või räägib anekdoote?

B. Milliseid vempe või koerusi tehakse Sinu tutvuskonnas omast ja vastassoost klassi- või koolikaaslastele/õpetajatele/võhivõõrastele? Meenuta aprillinalju!

C. Kuidas naljad Sinuni jõuavad - kust sa neid kuuled või loed või vaatad?

D. Mil määral kirjutad anekdoote, vaimukusi ja muid humoristlikke asju ka üles (märkmikku; netti: Delfisse vm saitidesse, blogidesse, foorumitesse; oma meilidesse)? Kui sageli?

E. Pane kirja niipalju anekdoote, kui suudad meenutada!

F. Kirjuta nalja- ehk keerdküsimusi, mõistatusi, mis algavad erinevate küsisõnadega! Lisa kindlasti vastus.

G. Kirjuta kilde, vaimukaid ja naljakaid ütlemisi; reklaamidest üle võetud lauseid; vanasõnaparoodiaid.

H. Püüa meenutada ja joonista mõned piltmõistatused. Ära unusta lisamast seletusi! Saada oma lemmikmeemisid ja -naljapilte (e-posti aadressil: kp@folklore.ee).

I. Kui soovid veel midagi naljade teemal lisada, tee seda siin.

3. HIRMUD, USKUMUSED, ENNUSTAMINE

A. Mis on Sind hirmutanud, keda/mida Sa kardad? Kas oled kartnud mõnda üleloomulikku olendit, mõnda tegelast filmist või mujalt?

B. Milliseid meeldejäävaid unenägusid on sul olnud või kas on keegi teine oma unenägudest rääkinud? Kuidas on püütud unenägusid seletada? Mida oled kuulnud unenägude täideminekust?

C. Pane kirja mõni hiljuti räägitud või kuuldud jutt (nt naljajutt, õudusjutt), nii nagu seda sõbrale räägiksid. Too näiteid juttudest, mida tead seoses varemete, surnuaia, tühjade majade, kummitustega. Teretulnud on ka sinu enda kogemuslood.

D. Mida on räägitud UFO-dest, vampiiridest jne?

E. Pane kirja kõlakaid, lugusid kahtlastest juhtumustest, nn linnajutte (süstlaga nakatamine, ahistajad, asjad toidu sees jm). Kuidas neid lugusid ise nimetate?

F. Mida tead ennustamisviisidest, vaimude väljakutsumisest? Teretulnud on ka sinu enda kogemuslood.

G. Missugused ended toovad halba, missugused head?

H. Kas täiskasvanud on Sind millegagi hirmutanud, et Sa hea laps oleksid? Millega?

I. Kuidas ennast halva eest kaitsed? Milliseid kaitseolendeid (nt kaitseinglid, hingeloomad), kaitseesemeid, kaitsesõnu tead või kasutad?

J. Kui soovid veel midagi uskumuste teemal lisada, tee seda siin.

4. TÄHTPÄEVAD JA PEOD

Sellel teemal võite vastata lühidalt siinsamas vastusekastis või kirjutada eraldi uurimistöö ühe või mitme konkreetse tähtpäeva kohta ja saata meiliaadressil: kp@folklore.ee
Ootame kirjeldusi tähtpäevade ja sündmuste kohta, mis on seotud kooliga või Sinu enda elusündmustega. Lisa võimalusel tähtpäevade fotosid, kuid kirjelda kindlasti, mida need kujutavad.

A. Kirjelda viimastel aastatel koolis tähistatud tähtpäevi (nt mardipäev, jüripäev). Millistel üritustel ja tähtpäevadel osaletakse koolis meelsasti?

B. Kirjelda kooliastumise ja kooliga seotud tavasid (nt esimene koolipäev, tutipidu, rebaseks löömine, õpetajate päev).

C. Kirjelda kooli eripäraseid pidusid ja tähtpäevi (nt stiilipeod, talendivoorud, telesaadete matkimine).

D. Kas ja kuidas tähistate nimepäeva?

E. Milliseid tähtpäevi ja kuidas pereringis tähistate (nt jaanipäev)?

F. Kirjuta mõnest ägedast sünnipäevast. Kuidas sünnipäeva ette valmistad? Kus peetakse tavaliselt sünnipäevapidu? Keda kutsutakse sünnipäevale? Mida kingitakse, millised on õnnitluskaardid? Mida peol tehakse?

5. MÄNGUD

Sellel teemal võite vastata lühidalt siinsamas vastusekastis või kirjutada eraldi uurimistöö ühe või mitme konkreetse mängu kohta ja saata meiliaadressil kp@folklore.ee

A. Kellega koos mängid (õues/toas)? Milliseid mänge mängivad poisid ja tüdrukud, eri rahvusest lapsed koos? Mida mängite koolis vahetundide ajal? Mil määral mängivad täiskasvanud lastega, mida ja kuidas, mis vanuseni? Kas mängid ka üksinda, mida ja kuidas?

B. Mängu alustamine. Kuidas selgitatakse välja püüdja või lugeja?

C. Kirjelda oma lemmikmänge ja nende reegleid (mis vanuses, kus ja kellega oled neid mänginud)?

D. Milliseid mänge mängisite päris väiksena (nt kodu, arst, pood, teater, lauluvõistlus, pätt ja politsei, autojuht, mängud legode või nukkudega jm).

IUT 22-5, EKKM 14-344 © cps '17