Laulavad ja mängivad: Marko Matvere ja Jaan Tätte Sõnad ja viis: Jaan Tätte Noot ja kommentaar: Janika Oras |
|
Laulu kuulaja märkab, et teatud kohtades kõlab viis kordamisel, nii lauldud salmides kui ka pillide poolt mängituna, pisut erinevalt.2 Varieeruvad nii meloodia kui rütm. XX saj popmuusika pinnalt sündinud rahvalaulule (folklaulule) näib Eestiski omane olevat suurem või väiksem taotluslik variaablus. Vähese korduste arvu juures on raske otsustada, milline variant võiks korduda kõige sagedamini (kui selline põhi- või normmeloodiakuju üldse lauljate jaoks eksisteerib). Kui meloodia esitada noodipildis ainult ühe salmi ulatuses (nagu siinse laulu puhul on tehtud), jääb suur osa sellele omasest varieeruvusest kajastamata. Kui aga kirjutada välja lugu tervenisti (kõik salmid, nii nagu on tehtud näiteks Mäetaguste 1&2., 3. ja 8. numbri lauludes), tuleb kuulajal-vaatajal noodipilti põhjalikumalt süveneda, et aru saada, kus ja kuidas laulu esitaja meloodiat eri esituskordadel muudab. Parema ülevaate andmiseks võib juhul, kui põhimeloodiast kõrvalekaldumisi on vähe, kasutada variantide (väiksemate nootidega, teistpidi noodivartega) noodi sisse kirjutamist (nt Mäetaguste 5. ja 9. numbri lauludes). Siinset laulu oli sellisel viisil raske vormistada, seda enam, et lisaks meloodiale muutub oluliselt ka rütm. Meloodiavariantide paigutamisel tekitabki raskusi see, et identsed meloodiahelid võivad svingi tõttu alata kas löögi pealt või eelneva löögi lõpuosalt. Pooliku lahendusena pakun välja üldistatud meloodiakuju, jättes rütmivariandid igaühe enda kuulata.3 4 korra (2 lauldud, 2 mängitud) meloodiavariandid on märgitud üksteise peale.4 Varieerumiskohtades on 2-3 korral esinev toon märgitud suurema, 1 korral esinev toon väiksema noodiga (seega suhte 2/2 puhul kaks ühesuurust, 2/1/1 ja 3/1 puhul üks suur, üks või kaks väikest nooti).
1. Teksti kirjapanemisel on kasutatud Indreku ja Heikki laululehte http://www.cs.ut.ee/~arvet/laulud/majak2.htm#14
2. Kui palusin «Sõprade laulu» esitada mõnedel tuttavatel, kelle laulurepertuaari see kuulub, selgus, et instrumentaalsaates kõlav lõpumotiiv on nende jaoks oluline laulu meloodia osa - see lisati ilma saateta lauldes salmide lõppu «pabababa»-silpidel. Seetõttu märkisin motiivi ka siinsesse ainult lauluviisi kajastavasse noodistusse.
3. Üsna hästi töötavaks tõlgendusmudeliks, läbivalt kasutatud off-biit-rütmikale lisaks, on rütmi kohandatus silbipikkustele - kõnes lühemad (I-II vältes) silbid ka lauldakse lühikeselt, nt elu, oma, rada, ka teiega, üksi, peidet, aga siiski (meloodialiikumisest lähtuvalt või fraasikujunduseks vajaliku rütmivormeli tõttu) ka `mõtleksite.
4. Seest tühjad kastikesed tähistavad 1-4 järjestikust samal kõrgusel heli.