Tõrjemaagiast matusekommetes
Eha Viluoja
Inimese surma ja matustega on rahvatraditsioonis kaasnenud käitumisjuhised
(käsud ja keelud) ning tõrjemaagilised toimingud, mille
eesmärgiks on olnud: 1) surma kui nähtuse eemaldamine
antud kohast, 2) surnu kahjuliku mõju
vältimine/neutraliseerimine ja majandustulu säilitamine, 3)
kurjade jõudude tõrje seoses laiba kaitsmisega ning 4)
surnu kodukäimise vältimine või lõpetamine.
Käesolevas kirjutises pööratakse peatähelepanu
viimatinimetatule. Muueesmärgilisele tõrjele
viidatakse vaid siis, kui see langeb ühte või satub
vastuollu kodukäijatõrjega. Alati aga ei selgugi, mida on
konkreetse tõrjemenetlusega taotletud.
Eestlastel nagu teistelgi rahvastel on olnud kindlad rituaalsed reeglid
elavate suhtlemiseks surnutega. Surnud esivanemad olid oodatud
külalisteks kodudes hingedeajal1
- paikkonniti erineval ajavahemikul mihklipäeva (29. IX) ja
jõulude vahel. Setudel oli surnu kodupiiris liikumise aeg
individuaalne: kuus nädalat pärast surma. Surnu
oletatavat kojutulekut väljaspool traditsioonis ettenähtud
aega peeti ebanormaalseks, seda püüti vältida ja
lõpetada. Niisugust tagasipöörduvat surnut
nimetati kodukäijaks. Oskar Looritsa väitel on
eestlased pööranud kodukäija tõrjele suhteliselt
palju tähelepanu (Loorits 1927; 1949).
Kodukäimise põhjused usuti peituvat surnus endas või olukordades
ja teistes inimestes, kes surnut kas tema eluajal või pärast
surma on vääralt kohelnud. Kodukäijad võib
rühmitada kolme gruppi: süüdlased, süütud,
muud (Simonsuuri 1961: 53-55). Süütuid kodukäijaid
on omakorda jaotatud muretsejateks, kättemaksjateks
ja rahulolematuteks (Pentikäinen 1968: 54). Nn süütut
kodukäimist arvati tingituks muuhulgas lahkunu viimase
tahte eiramisest ja matuste käigus tehtud vigadest
(vrd Lehto 1982: I). Kodukäimise vältimiseks oli
seega oluline matuste kui siirderituaali traditsioonikohane
läbiviimine.
Siirderiituse teooriale aluse pannud Arnold van Gennep jaotas siirderiitused
kolme rühma: lahutamis-, ülemineku- ja
liitmisriitused.2
Seejuures tuleb silmas pidada, et siirderiituste omavaheline
järjestus ei ole ajas ühene (Honko 1964: 121-122).
Sama funktsiooniga riitused esinevad rituaali eri
etappidel, paigutudes teiste riituste suhtes mitmeti. Matuste
puhul näiteks võivad sama eesmärgiga riitused
leida aset kodus enne matmist, kalmistuteel, kalmistul,
tagasiteel ja kodus pärast matmist. Surija ja surnuga seotud
ning (täielikult või osaliselt) surma ja kodukäimise
vältimisele suunatud toimingud võiks paigutada van
Gennepi siirderiituste skeemile üldjoontes alljärgnevalt.3
Lahutamisriitused, s.t kontakti lõpetamine
surnu ja tema eelmise keskkonna vahel: uste ja akende avamine
suremise ajal, et hing saaks lahkuda (ERA II 282, 386/7 (34) <
Trv);4
surnu suu ja silmade sulgemine; peegeldavate pindade katmine,5
et surnu vaim ei jääks neisse; kummuli anumate
ümberpööramine, et surnu vaim ei jääks
sinna alla (E 64433 (15) < Ksi); surnu asend kodus - jalad
ukse poole, kalmistule viimisel - jalad ees; surnukeha pesemine;
nõiaks peetu surnukeha hoidmine eluhoonest põhja
pool (H IV 7, 49 (34) < Jür);6
kirstualuste või kõikide pinkide ümberlükkamine
surnu väljakandmisel (RKM II 3, 90 (30) < Kär; RKM II 3,
94/5 (47) < Kär); hoolitsemine, et kirst ei puutuks
väljakandmisel uksepiita ega seinu (VMr, Vil, Ksi, Pal,
Äks, Räp); keeld teha ristile talumärk kodus (H II 9,
65 (20) < VNg); puhastusriitused:7
surnuga seotud ainete ja esemete hävitamine, kodust eemaldamine
või puhastamine (surnupesuvesi, surnu all olnud õled,
surivoodi, suririided, lautsi, kirstu tegemisel järelejäänud
laastud8
ja lauajupid,9
puusärgimõõt);10
kodumaja (maagiline) puhastamine (põrandate pühkimine;
ruumide suitsutamine kadakaokstega; harukordse toiminguna
niidi põletamine surivoodist kuni kohani, kus lahkunu
viimati käis (ERA II 159, 500 (58) < Mar); surnu peast
võetud juuste põletamine (H II 28, 55 (61) <
Äks);11
õue pühkimine sealt, kust surnu üle viidi (E 269/70 <
Jõh);12
pühkmete, tuha ja süte surnule järeleheitmine (Eisen
1897; Loorits 1949: 81);13
matuseliste rituaalne puhastamine (läbi tule sõitmine
tagasiteel, käte pesemine pärast kojujõudmist,
aga võib-olla ka käe/kätega ahju puudutamine14);
matuseliste kontakti katkestamine lahkunu ja surnuaiaga
(kihutamine kalmistult naasmisel;15
labida mahaviskamine matmast tulles (H II 46, 418 (7)
< Hlj)). Kontakti lõpetamist kindlustati piiri
seadmisega elavate ja surnu vahele, aga sellest pikemalt 4.
tõrjerühmas.
Üleminekuriitustesse kuulub surija ja surnu kaitsmine16
kurjade jõudude eest: valvamine surija17
ja surnu juures; tule (küünla) põletamine surnu
juures; risti, pühakirja või lauluraamatu asetamine
surnu rinnale; leivalabida panemine lae vahele puusärgi päitsi
kohale surnu kirstupaneku ajaks (E 29890 (4) < Krk; H II 42,
819 (4) < Krk).18
Enesestmõistetavalt kuulub siia ka surnu tavakohane siirdamine
ruumis - viimine kodust matmispaika.
Ühendamisriituste käigus varustatakse surnu teispoolseks eksistentsiks
vajalikuks peetuga (traditsiooniline surnuriietus,
mõningate esemete, nagu surnupesemiseviht, peahari, (hõbe)raha,
mõni tööriist või lemmikasi, aga ka
eluajal väljakammitud juuste (KKI 65, 410/1 (10) < Kad),
äralõigatud küünte ja väljalangenud
hammaste (Loorits 1948: 20-21)19
kaasapanek). Siia kuulub ka otsene või sümboolne
ohverdamine: matusteks mingi looma tapmine selgi
juhul, kui liha on külluses, samuti kerjustele
annetamine, aga võib-olla ka mõnede ainete, nagu
muld/liiv (setudel) ja õlu (saarlastel) järeleheitmine
surnule.20
Reegli rikkumine võib põhjustada uskumust mööda
nii surnu kodukäimist kui ka majanduslikku kahju
(loomade surm).
Seal, kus itkutraditsioon on veel tuntud nagu setudel, saadavad
siirderituaali itkud, milles piiritletakse, millal ja kuidas
võib surnu astuda kontakti elavatega, endise keskkonnaga.
Niisiis
on osa tavasid matusekombestiku komponendina kohaldatavad
kõigi surnute puhul. Nende täitmata jätmise (üheks)
sanktsiooniks on kodukäimine. Spetsiifiliselt
tõrjeiseloomuga vahendid leiavad kasutamist üksnes
eriti kardetud surnute puhul või alles siis, kui kodukäimine
on kogejate meelest juba ilmnenud. Muistendites võib
surnu ilmutada aktiivsust juba surma ja matmise vahelisel
perioodil või siis matjate naasmisel kalmistult peietele.
Kodukäimise lõpetamiseks on veel rida eriabinõusid,
mis aga pole vaadeldavad käesoleva teema raames.
Ei
olegi nii lihtne anda kõikehõlmavat ühelt aluselt
tehtud klassifikatsiooni kodukäimise vältimis- ja
tõrjeviisidest. Üheks võimaluseks on liigitada
need funktsionaalseteks rühmadeks.
- Kontakti lõpetamine surnu ja tema endise keskkonna vahel,
millest oli juba eespool juttu seoses lahutamisriitustega.
- Surnu liikumisvõime piiramine või kaotamine.
Tingimisi tahaks siinkohal peatuda surnu erilisel riietamisel.
Nimelt võidi surnule, selleks et ta koju ei tuleks, mõned
rõivad - särk (ERA II 125, 110/1 < Iis < VNg; ERA II
125, 220 (52) < Jõh < Iis) või kindad (H III 17, 397
(67) < VMr < Kad; RKM II 2, 100 (72) < Khk) - pahempidi
selga või kätte panna.21
Kui eelneva toimingu puhul jääb hüpoteetiliseks, miks
see kodukäimist takistama peaks, siis järgnevad võtted
- meessurnutel püksisäärte kokkuõmblemine (ERA II
125, 110/1 < Iis < VNg; ERA II 125, 220 (52) < Jõh <
Iis) ja surnu lina sisse õmblemine (ERM 166, 11 (36) <
Emm) - on ühemõttelised.22
On teade surnu silmade sidumisest musta rätiga, mille sõlmede
kohta on tehtud ristid (E 54447 < Jõe = ERM 165, 27/9
(83) < Jõe = ERM 165, 29 (85) < Jõe).
Hoopis levinum oli surnu käte ja jalgade sidumine, enim teateid on
Põhja- ja Kirde-Eestist. Sidumisvahendina on kasutatud
enamasti musta või punast villast lõnga,
nimetatud on ka siidniiti, vokinööri, sitsirätikut,
piimapüti vitsu, pihlakavääti ja niinekammitsaid.
Sidumisviise on mitmesuguseid, alates lõnga sümboolsest
kinnitamisest jäsemete (Eisen 1897: 50) või ka ainult
vasaku jala suure varba külge (E 80210 (2) < VMr) kuni
jalgade (harvem käte) kokkusidumiseni erineval kombel
(nt suurte varvaste kokkusidumine, jalgade kokkusidumine
pealtpoolt põlvi või kolmest kohast, jalgade risti
sidumine, kaela ja pahema jala ühendamine köie abil).
Sidumisvahend võis olla kolmekordne või seotud kolm
korda ümber jäsemete. On teada ka viie lõngaga
kammitsemisest (E, StK 34, 197 (32) < Ksi < Kod). Tähtsust
omistati sõlmede arvule (3, 9), paiknemisele ja
tegemisviisile. Jääb mulje, et jäsemed seoti kinni
põhiliselt - või ka ainult - neil surnutel, kellest
kardeti kodukäimist.23
Andmed kombe kohta on pärit nii uskumusteadetest kui ka
memoraatidest ja muistenditest.
Ohtlikuks peetud surnute (nõiad, halvad inimesed) puhul on äärmusliku
abinõuna kodukäimise vältimiseks kasutatud surnukeha
vigastamist. Sümboolse vigastamisena võib käsitada
surnu varvaste (H II 64, 162 (12) < Vas; ERA II 138, 58 (72)
< Trt < Har) või jala (H II 38, 850 (1) < Pde < Ta)
muljumist.24
Uskumusteadetes räägitakse surnu jalataldade
torkimisest nõelaga (E 37953 (i) < Kad) ja kolme nõela
panemisest surnu taldade alla (H II 46, 647 (236) < Kad) tema
püstitõusmise takistuseks. Ka pihlakapulgad surnu
jalgade all pidid kodukäimise ära hoidma (ERA II 166, 183
(59) < Jõh).25
Terves reas muistendites on juttu surnust, kes käib kodus, kirstutükk
jala või lauba küljes. Siin võib põhjusi olla
kaks. Nimelt on ühe uskumusteate (H III 12, 385 (3) < VMr) ja
ühe muistendi (ERA II 19, 190 (25) < Kos) kohaselt löödud
nael läbi kirstu põhjalaua surnu jalga takistamaks
kodukäimist.26
Usutav on ka mõttekäik, et kogemata surnukehasse löödud
nael just põhjustaski kodukäimise.
- Surnu eksitamine. Sel eesmärgil pühiti või
rehitseti matuseliste jäljed koduõuel, teel, mida
mööda surnuga mindi (E 269 (10) < Jõh; KKI 38, 344
(20) < Koe; Amb (Eisen 1897: 51); HJn (Loorits 1949: 82)), või
haua ümber (ERM 164, 27 (1) < MMg).27
Ainulaadses teates väidetakse mõisnikutütreid oma
isa matuserongis kudunuvat jälgede segamiseks (ERA II
70, 163 (11) < Khn).
Kuna usuti, et surnu tuleb tagasi sama teed pidi, mida mööda ta
surnuaeda viidi, siis oli üheks ettevaatusabinõuks
matmispaigale minek keerulisi ja tundmatuid teid pidi (Loorits
1949: 82). Räägitud on ka surnu viimisest erandkorras üle
põllu,28
mis üldiselt oli keelatud, kuna surnule omistati saaki
kahjustavat mõju (Loorits 1949: 82).29
Läbi vee sõitmist võib mõista nii jälgede
kaotamise (H II 49, 732/3 (60) < Plt; ERA II 274, 637/8 (53) <
Räp; ERA II 274, 641/2 (60) < Räp) kui ka tõkke
seadmisena - surnu ei saa üle jõe (vt 4. tõrjerühm).
Teisal sõideti surnuga kalmistule suurt teed mööda, tagasi
aga salateitsi, et lahkunu ei oskaks järgneda (KKI, MT 19, 63 ja
76 < Se).
On teateid surnu väljaviimisest värava kõrvalt, hoidmaks
ära tema koju tagasitulekut (E 48088 (12) < Trm, Avi; ERA II
215, 603 (16) < Lüg).30
Surnu orienteerumisvõime kaotamiseks ... Enne toast välja
viimist keeratud puusärk kord ringi, vastu päeva
(RKM II 121, 249 (9) < VMr) või ... tuleb suurel teel,
ristteel, kui surnu viiakse, keerata puusärgiga kolm korda
vastu päeva. ... Kui kodukäija tuleb sinna kohta, siis
käib kolm korda ringi ja eksib ära ning läheb
surnuaiale tagasi... (ERA II 1, 692 (15) < Rei).31
Samal eesmärgil käidi või sõideti kirstuga ümber
õue (H IV 7, 49 (34) < Jür; RKM II 3, 90 (303) < Kär)
või mingi objekti, nagu leinamaja (H II 17, 271 (49) <
VMr; KKI, 107 (8) < Mus = KKI 11, 304 (3) < Mus), teeäärne
kivi (Hlj, Amb, Var, Lih, Tõs, Pil, Plt, Ran, Ote)32
või (kadaka)põõsas (Aud, Ksi, Pal), samuti haud (Eisen
1897). Seda tehti enamasti 3, vahel 7 korda, mitmetel andmetel
vastupäeva ja kord ka tagurpidi. Uskumusteates öeldakse, et
nõida või halba inimest mattes pidi keegi pihutäie
heintega ümber kaevu käima, siis eksivat kodukäija
teelt (H III 9, 107 (29) < Lai). Saaremaal pidi surnuhobune
esimesena koju jõudma ja ümber kaevu käima, et surnu
ei tuleks koju (RKM II 3, 77 (7) < Kär). Või siis
pöörati kalmistult naasnud surnuvankrit õues
kaks-kolm korda ümber, põhjus ikka seesama (RKM II 3, 94/5
(47) < Kär). Arvatavasti tunnetati neid toiminguid matuselisi
saatnud surnu eksitamisena.
Surnuga võidi sõita ka erilisi kujundeid. ... Siis pidi tee peal
surnuga kolm korda ratast moodi risti sõitma. Siis ei
hakanud enam kodu käima. (E 8729 (3) < Jõh). ...
iga risttee pial sõit nad surnuga viidenurka... (H II
39, 867 (772) < Koe).
Üleüldine
oli ja on, et surnu viiakse kalmistule, jalad ees.33
Reegli rikkumisest arvati, et see võiks põhjustada
kodukäimistki. Ja ometi, kui kellestki kardeti kodukäijat,
võidi tema surnukeha viia, pea eespool, kas kodust välja
(uskumusteated: Saa, Pil, Plt, Vru) või kogu tee (uskumusteade
RKM II 52, 311 (51) < Ann; muistend E 18185/8 (1) < Ris) või
osa sellest. Lääne-Eestist on muistendeid (ERA II 127,
319/21 (29) < Var; ERA II 56, 319/20 (20) < Lih) ja
kombekirjeldus (ERA II 171, 557/8 < Kir) selle kohta, et
algul on kardetud surnut viidud pea ees, siis aga poolel teel
või mingis kindlas kohas (värav, risttee, sild, kivi,
mille ümber kirstuga sõideti) pööratud jalad
ette. Võimalik oli ka vastupidine variant: algul viidi surnut
jalad, siis pea ees (muistendid: ERA II 16, 281/2 (4) < Lih; E,
StK 30, 175 (17) < Phl, tegevuskohaks Lihula).34
Eelkirjeldatud
taigadega ühenduses torkab silma, et sageli seostub nende
toimetamine mingi objekti või kohaga, millele omistati
maagilisi omadusi ja millest tuleb juttu järgmises
funktsionaalses tõrjerühmas.
- Tõkete seadmine elavate ja surnu vahele. Piir, mida
kodukäija ei saanud vastavalt uskumustele ületada,
võis asetseda mitmes kohas. Selleks võis olla
maagiliselt kindlustatud maja (eriti künnis35),
õuevärav või külapiir, aga ka risttee, ristipuu
(s.t kalmistutee-äärne puu, kuhu matuselised
tegid ristimärgi), jõgi või aed, samuti kalmistuvärav
või ümber haua tõmmatud joon.
Kodunt
viidava surnu järel suleti kiiresti uks36
ja värav.37
Uskumusteated räägivad seinapragude
kinnitoppimisest leinamajas (H II 12, 449 (21) < VMr; E
83583/4 (18) < Prn < PJg; Eisen 1897: 51) ning ristimärkide
tegemisest ustele ja akendele.
Et surnu koju ei tuleks, löödi uskumusteadete kohaselt nael
surnu aseme kohta põrandasse või seinasse (H II 40,
1105 (16) < Tln < Han; RKM II 6, 111 (69) < Kaa ja Sõrve
(? Ans, Jäm); E 47811/2 (60) < Pal), kõige sagedamini
aga ukselävesse (Eisen 1897: 49, 52; Loorits 1949: 81).38
Künnisesse löödavaid naelu võis olla ka kolm (E
11496 (40) < Amb; H II 46, 775 (36) < Amb). Naela löömist
võidi tunnetada analoogiamaagiana, surnut «kinni
paneva» toiminguna, ja sellisena kuuluks see
vaatlemisele järgmises funktsionaalses
tõrjerühmas. Lävesse löödud nael aga viitab
piiri seadmisele. Mitmel puhul on kodukäimise vastu
kasutatud tarvitatud hobuserauanaelu. Muidugi tuleb
naelte kui metallesemete puhul arvesse ka nende materjalile omistatav
kaitsev/tõrjuv mõju. Lisaks sellele suhtuti naela kui
terariistasse. Ühes uskumusteates õpetataksegi, et lävesse
löödud naela terav ots peab jääma väljapoole
(E 26812 < Jõh). Ka õuevärava alla maa sisse on
pandud kodukäijale tõkkeks terariistu: 9 nõela
risti (E 62865 (6) < Jäm) või vikat (H I 3, 558 (30) <
Trt < Ote).39
Tõsi küll, esimesel juhul ei selgu, tehti seda matuste
käigus või hiljem, teisel juhul aga toimiti nii alanud
kodukäimise lõpetamiseks. D. Pruhli andmeil (E
4641 (3) < Hlj; E 25031 < Hlj) on kodukäimise vältimiseks
juba siis, kui surnu alles kodus oli, käidud kolm korda
vastupäeva ümber maja, käes kinganõel, millel
silm eespool ja pikk nöör taga. Surnut takistavaks peeti
risti otsa pandud kolmetahulist nõela (H II 57, 187 (26) <
Kos), niisamuti kui hauale viidud terariistu (E 78775 < Prn <
Hls).40
Kodukäijale
tõkkeks on ukseläve alla elavhõbedat pandud (ERA II
273, 433/4 (73) < Kei).41
... Mõned olla jälle surnuaia väravale
«hõbevalget» (puhta hõbeda küljest
kraabitud puru) kraapinud, selle teadmise ja uskumusega, et siis
olla hinged kalmistule kinni pandud, ei saavat «hõbevalgest»
kuidagi üle. (ERA II 134, 633/4 (43) < Saa). Ei ilmne,
millal seda tehti.
Tõkked, mis matuste käigus seati surnu teele, võisid olla ühelt
poolt n-ö reaalsed ja maagilised, nagu vooluvesi, väravad
(Loorits 1949: 81) või aed/aiad, millest surnu üle viidi.42
Aedu võis olla üks, kolm või niipalju, kui neid teele
jäi. Uskumusteates räägitakse, et surnu viidi üle
kolme aia pea (s.t üle koha, kus kolm aeda kokku jooksevad)
(H III 13, 366 (13) < PJg) või aeti surnuvankriga kolmes
kohas aianurka kinni (H III 12, 569/70 (12) < Tln < Amb).
Teiselt poolt võisid takistused olla sümboolsed ja maagilised.
Saaremaal oli kombeks hoida puusärgi all veeanumat, mille
vasaku jalaga ümberlöömist surnu väljakandmisel
motiveeriti kodukäimise vältimisega (E 62869 (38) <
Jäm),43
samuti kui koduõuest teelemineva surnuvankri all
veepüti ümberlükkamistki (E 73174 (1) < Jäm).
Vett kallati ämbriga surnuhobuse jalge ette44
ja visati vankri alla, ühes teates kolm ämbritäit (RKM
II 4, 470/1 (16) < Kre < Vll). Vett, liiva ja pühkmeid45
heideti surnule kodust viimisel ka järele, et surnu ja kodu
vahel oleks veejärv või liivamägi, millest üle
äi saa (ERA II 277, 355/6 (58) < Krj). Ka setud
tavatsesid heita surnule järele mulda, liiva või lund
(Loorits 1949: 80).46
Seejuures öeldi: ... mine jo silmist, mine meelest, kohe
sinno päiivä pandass, sinnä jää jo üüsest
(ES, KT 75, 78 < Se); aga ka: ... Mine no'ks esi, nii vii uma
surm ka üteh! (H II 60, 672/91 (7) < Vas). Nende
lausumiste põhjal võiks kombe liigitada kontakti lõpetavaks
(1. tõrjerühm) ja paigutada lahutamisriituste hulka.
Samas on kodunt viidavale surnule mulla järelepildumist
seletatud ka nii: talle ju mulda vaja (KKI 61, 56 (6) < Se). Ja
see viitab juba surnu varustamisele tema uue olukorra tarvis,
seostub ohverdamisega ja võiks lülituda
liitmisriitustesse.47
Sama lugu on ka õlle viskamisega surnule järele48
(E 30546 (1) < Kaa; RKM II 3, 90 (30) < Kär; Eisen 1897:
49), mida tehes ... viskaja oli ütlend: «Sa pead
öösel sääl seisma, kus sind päeval
pandud.» (ERA II 187, 530 (68) < Kaa).
Uskumusteate järgi ei hakkavat surnu kodus käima, kui talle
ärasaatmisel peoga põhku järele visatakse,
öeldes: Mine silmast ja mine meelest! (E 730 (82) <
Vil), või kolm höövlilaastu järele heidetakse
(ei selgu, pärinevad need puusärgitegemisest) (E 81387 (3)
< KV Tartu Tütarlaste Gümn.).
Vältimaks surnu tagasipöördumist, on talle kodunt viimisel järele
lennutatud veel kaikaid (EKS 403, 323 (66) < Hel = ERA II 198, 484
(71) < Hel), terariistu (Eisen 1897: 49), linaseemneid (ERA II 298
(29) < Kaa) ja soola (Loorits 1949: 81)49
ning tulistatud püssist kolm pauku (E 73160 (1) < Trv).
Mitmeid surnule järelevisatavaid aineid ja esemeid on kasutatud
erinevatesse paikadesse tõkete rajamiseks, nagu juba nägime
(terariistad) ja veelgi näeme. Aga neid on ka
lahkunule puusärki või hauda kaasa pandud, mis
väljendab soovi muuta surnu paikseks (5. tõrjerühm).
Soola hoiti taldrikuga kodus kirstu all.50
Aga külvati soola nii kalmistuteele kui ka hauale,
kusjuures öeldi, et surnu võib koju tulla alles siis, kui
see seeme idanema hakkab (H II 71, 629 (1) < Sim) või kui
sool kasvab õrasele (ERA II 28, 145 (6) < Lüg).51
Linaseemneid on külvatud surnuaiateele nii kalmistule minnes kui ka sealt
tagasi tulles (vajaduse ilmnedes ka hiljem), samuti haua ümber
või hauale. Lisaks uskumusteateile räägitakse
niisugusest tõrjeviisist ka muistendites ja
memoraatides. Uskumuse järgi ei saa surnu enne edasi minna,
kui on kõik seemned ära lugenud - tegevus, mille katkestab
kukelaul.52
Mainitakse veel herneste, ubade ja humalaseemnete külvamist
matuserongi jälgedele (Loorits 1949: 82). Tasub meenutada, et
herned ja oad on tuntud tavanditoit, soolaga keedetud herneid ja
ube anti surnuvalvajaile. Kodukäijat takistavaks on arvatud
ka leinamajast teeni riputatud kuuseoksi, mille okkad tagasitulev
surnu pidavat ära lugema (ERA II 37, 302 (2) < Jõh; RKM
II 200, 359 (18) < Lüg).
Väravasammaste vahele pandud puu, millest surnuvankriga üle sõideti
(E 7408/9 < Rak), samuti kui puusärgi mõõduvõtmise
kepp visatuna surnut vedava hobuse jalgu (H III 17, 290 (20) <
VMr < Kad), pidi olema takistuseks tagasipöörduvale
surnule. Viimaseks piiriks olid pärast matmist labidaga
ümber haua tehtud ringid (ERA II 166, 232 (60) < Iis <
Trm).53
Uskumusteates räägitakse, et matmast tulnuna viskasid surnuvedajad
õlgi üle müüri kalmistule vältimaks surnu
kodukäimist (H II 26, 1006 (128) < Plt, Loorits 1949: 82).
Toimingu tähendus võiks seostuda nii kontakti lõpetamisega
(1. tõrjerühm) kui ka tõkke seadmisega. Just
viimane oli põhjuseks, miks tagasiteel kalmistult visati
surnuvankrist või -reest esimesel ettetuleval sillal õled
maha (E 25030 < Hlj, Loorits 1949: 82; E 37954 (3) < Kad).
Kardetud surnu asemeõled viidi kuhugi ristteele, sest siis
minevat surnu nende juurde ega tulevat koju (H II 15, 23 (66) <
Kuu).54
Väga levinud oli ristimärgi tegemine lisaks kodumaja ustele ja
akendele veel õueväravasse, kalmistuteele (eriti
ristteedele), hauale, kalmistuväravasse ja teeäärsetesse
puudesse55
(Eisen 1897: 48 ja 51; Loorits 1949: 83) piiritähiseks, millest
surnu kodu poole ei pääse. Puusse risti tehes öeldi
Tudulinnas: ... seije saadik tohid tulla ja mitte kaugemalle
[--] (H II 7, 783/4 (104) < Iis). Ristimärke lõigati
puuse üks või kolm ja seda tehti kas teel surnuaiale või
tagasi tulles (Eisen 1897: 48). Ka mujale tehtavate ristimärkide
arv oli üks, kolm, harvem seitse (Eisen 1897: 47-48). Maapinnale
tehti mõnigi kord riste esemetega, millel usuti olevat
tõrjeomadusi, nagu raudkang, -labidas, kirves (E, StK 42, 202/3
(30) < Muh), kadakakepp (Eisen 1897: 50), pihlakavits (E
74543 (2) < Jäm), või - eriti hauale - vasaku jala
kannaga.
On teateid punase lõngaga kokkuseotud lepapulkadest ristikeste (ERA
II 38, 274 (7) < VMr) või viie pihlakapulga (ERM 164, 27 (1)
< MMg) hauale asetamisest ning seitsme haavakiilu hauakünkasse
löömisest (E 86273/5 (1) < Se) kodukäimise
kartusel.56
Saaremaalt on teateid (teeäärsete) puude latvade murdmisest, et surnu
koju ei tuleks (E 17999 < Khk; E 25525 (12) < Khk; RKM II 73,
95 (5) < Kih; Eisen 1897: 48; Loorits 1949: 83).
Setudel oli kombeks Tailova surnuaialt tulles kilomeeter või pool eemal
teenurgal peatada matuserong, et surnu saaks maha minna. Seejuures
öeldi (vastavalt olukorrale) näiteks: Laskõ nüüd
ema mahha (KKI 61, 187/8 (6) < Se, Tääglova k)
või Noh, surnu, hüppa maha! (KKI 61, 40 (3) <
Se, Tepja k)..57
- Surnu kirstu või hauda kinnipanemine. Piiri seadmine
surnu ja elavate vahele läheb sujuvalt üle tema hauda
sulgemiseks haua piiramise, tõkestavate märkide tegemise ja
maagiliselt takistavate ainete või esemete asetamisega
hauale. Surnu kinnipanekut taotleti ka samade ainete ja esemete
kirstu või hauda kaasapanemisega.
Surnu rinnale asetatud ristike pidi kaitsma surnukeha kurjade jõudude
eest. Mõne teate kohaselt käsitati seda aga kodukäimist
takistava esemena (H III 17, 977 (67) < Amb; pihlakarist -
ERA II 274, 648/9 (76) < Räp).58
Lisaks pihlakapulkade surnu jalge alla panemisele (mida on vaadeldud
2. tõrjerühmas) on neid asetatud ka kirstu põhja
(E 83562 (12) < Prn < Pär). Leidub kirjeldus mulgi
matustest Alatskivi surnuaiale, kus haua nurkadesse olevat
pandud üheksa lepapulka vältimaks surnu koju
tulekut (KKI 1, 154/5 (141) < Kod). Uskumusteate
järgi hoidis puusärgi peale asetatud haavaroigas ära
kodukäimise (E 25524 (8) < Khk; Eisen 1897: 48).
Samal põhjusel, miks linaseemneid teele või hauale külvati,
on neid ka kirstu kaasa pandud (H II 46, 737 (61) < Amb; E 13578
(20) < Koe). Ka olevat terariistu (nuga, vikat) surnukirstu
asetatud (Eisen 1897: 50).
Puusärki, hauda või ristimulku poetatud (hõbe)raha võiks aga
pidada ohvrianniks või kaasapanuks, mis kuulub
liitmisriitustesse.
Kohalikus muistendis räägitakse paha mehe puusärgi köitega
kinnisidumisest, et surnu välja ei pääseks.
Mõnes uskumusteates (E XI 54 (144c)
< Sim (?); ERA II 10, 421 (46) < HMd < Kul; E 80
13, 73 (212) < Plv) on peetud kodukäimist ärahoidvaks
seda, kui surnuga kalmistule sõites keegi puusärgil istub.
O. Looritsa järgi pidi see olema surnu lähim sugulane,
põhjusel, et surnu ei saaks teda kaasa võtta (Loorits
1949: 82).59
Tundub, et tegemist on vana kombega, mida üleskirjutamise
ajal enam ei peetud, kui ka mäletati.
Enne matmist koputati kirstule või kirstunaeltele,60
erandjuhul löödi kübaraga kolm korda kirstu otsa pihta
(H II 22, 465 (56) < Hls). Enne haua kinniajamist löödi
vasaku jala või kadakakepiga (E XI 54 (144d)
< Sim (?); E 46439/40 (16) < Pal) vastu kirstu (E 83584
(24) < Prn < PJg), pärast matmist vastu risti (H IV 4, 338
(8) < Trv; Eisen 1897: 50). Rohkesti andmeid on vasaku jalaga, ka
vasaku jala kanna või varbaga hauakünkale koputamisest
(enamasti kolm korda). Seda on tehtud nii matuste käigus
kui ka hiljem kodukäimise lõpetamiseks. Toimingut
on mõnikord saatnud sõnumine, nagu Siin pead sa magama!
(E 83584 (24) < Prn < PJg), või Igavest, igavest,
igavest! (E 59984 (57) < MMg). Seesuguse tõrje kohta on
arvukalt uskumusteateid. Seda kohtame muistendeis (eriti tüübis
Aa S 6 «Sulane paneb isanda hauda kinni», kus nõnda
lõpetatakse juba alanud kodukäimine), memoraadid on
haruldased. Uskumusteade räägib ka pahema jala
kanna peal haual ümber keeramisest (H III 2, 141 (9) < Hlj).
Erakordseid surnuid (nõiad, halvad inimesed) on maetud kummuli61
või ka hiljem hauas kummuli keeratud, harvem on asetatud neil
jalad päitsisse. Sellegi kombe kohta on rikkalikult
uskumusteateid, vähem muistendeid ja vaid
üksikuid memoraate.62
Sageli - eriti eelneva kodukäija-kartuse puhul, mida tunti
erakordsete surnute ees - kasutati kombineeritud tõrjet.
Kui paljudel juhtudel oldi kindel tõrjemaagia tõhususes,
siis teiselt poolt jutustati ka muistendeid, kus surnu vaatamata
matjate ettevaatusabinõudele ikkagi koju
tuleb.
Eestis tuntud kodukäija tõrjeviisid ja -vahendid on, nagu nägime,
ühised mitmete soome-ugri ja teiste rahvastega, sageli lausa
universaalsed. Toodud võrdlused ei ole täielikud, vaid
sõltuvad autoril kasutada olnud kirjandusest. Täielikuma
võrdlusmaterjali andmine eeldaks iga konkreetse tõrjeviisi
leviku üksikasjalikku uurimist, milles ammendavate
tulemusteni saaks jõuda kombestikuatlase
abil.
Kirjandus
Ariste, P. 1974. Vadjalane kätkist kalmuni. Emakeele Seltsi
Toimetised nr 10. Tallinn.
Eisen, M. J. 1897. Kodukäijad. Katse nende iseloomu seletamiseks
ja 40 juttu surnute hingede ilmumisest. Narva.
Eninsh, E. 1981. Läti põlispuud. Eesti Loodus nr l, lk
8-16. Tartu.
Gratshova, G. N. 1983. Traditsionnoje mirovozzrenije ohotnikov Taimõra.
(Na materialah nganasan XIX - natshala XX v.) Leningrad
Gurvitsh I. O. 1987. Novõje dannõje
po traditsionnoi obrjadnosti korjakov. Traditsionnõje
verovanija i bõt narodov Sibiri XIX
- natshalo XX v. Novosibirsk.
Harva, U. 1948. Suomalaisten muinaisusko. Porvoo, Helsinki.
Hlobõstina M. D. 1987. Govorjashije kamni. Sibirskije mif i arheologija.
Novosibirsk.
Holmberg (=Harva), U. 1914. Permalaisten uskonto. Porvoo.
Holmberg (=Harva), U. 1915. Lappalaisten uskonto. Porvoo.
Honko, L. 1964. Siirtymäriitit. Sananjalka. Suomen Kielen Seuran
vuosikirja 6. Turku.
Honko, L., Pentikäinen, J. 1970. Kulttuuriantropologia. Porvoo,
Helsinki.
Karmõshova B. H. 1986. Arhaitsheskaja simvolika v pogrebal'no - pominal'noi
obrjadnosti uzbekov Ferganõ.
Drevnije obrjadõ,
verovanija i kult'õ
narodov Srednei Azii. Istoriko - etnografitsheskije otsherki.
Moskva.
Kemppinen, I. 1967. Haudantakainen elämä karjalaisen muinaisuskon
ja vertailevan uskontotieteen valossa. Karjalan tutkimusseuran
julkaisuja l. Helsinki.
Kenin-Lopsan M. B. 1987. Obrjadovaja praktika i fol'klor tuvinskogo shamanstva.
Konets XIX - Natshalo XX v. Novosibirsk.
Konkka U. S. 1980. Semeinõje
obrjadõ.
Duhovnaja kul'tura segozerskih karel kontsa XIX natshala XX v.
Leningrad.
Kulemzin V. M. 1984 Tshelovek i priroda v verovanijah hantov. Tomsk.
Kulemzin, V. M. Lukina N. V. 1977. Vasjugansko - vahovskije hantõ
v kontse XIX - natshale XX v. Etnografitsheskije otsherki. Tomsk.
Laugaste, E. 1963. Eesti rahvaluuleteaduse ajalugu. Valitud tekste ja
pilte. Tallinn.
Laukkanen, M. 1972. Viron Ingerin luterilaisten vainaja-rituaali. Cum laude
-esitelmä professori Juha Pentikäisen uskontotieteen
seminaarissa 20. marraskuuta 1972. Käsikiri.
Lavonen N. 1984. Funktsional'naja rol' poroga v fol'klore i verovanijah
karel. Fol'klor i etnografija. U etnografitsheskih istokov
fol'klornõh
sjuzhetov i obrazov. Leningrad.
Lehto, L. 1982. Syylliset kotonakulkijat. Suomalaisen ja
vertailevan kansanrunoudentutkimuksen I harjoitusaine
humanistisen tiet. kandidaatin tutkintoa varten toukokuussa
1982. Helsinki.
Loorits, O. 1927. Liivi rahva usund II. Tartu.
Loorits, O. 1948. Eesti rahvausundi maailmavaade. Stokholm.
Loorits, O. 1949. Grundzüge des estnischen Volksglaubens I-III.
Uppsala - Lundequist; Köpenhamn - Munksgaard. Lund.
Skrifter utgivna av Kungliga Gustav Adolfs Akademien 18: 1-3.
Mokshin N. F. 1968. Religioznje verovanija Mordvõ.
Istoriko - etnografitsheskije otsherki. Saransk.
Pentikäinen, J. 1968. The Nordic Dead-Child Tradition. Nordic Dead-Child
Beings. A Study in Comparative Religion. FFC 202. Helsinki.
Sem T. Ju. 1986. Religioznõje
predstavlenija tunguso - man'dtshzhurskih narodov o zhiznennõh
silah tsheloveka i ih vmestilishshah. (Po fol'klornomu i
etnografitsheskomu materialam.) Fol'klor i etnografija narodov
Severa. Mezhvuzovskij sbornik nautshnõh
trudov. Leningrad.
Simonsuuri, L. 1961. Typen- und Motivverzeichnis der finnischen
mythischen Sagen. FFC 182. Helsinki.
Suurhasko J. J. 1985. Semeinõje
obrjadõ i verovanija karel. Konets XIX - natshalo XX v. Leningrad.
Shmits, P. 1936. Latvieshu pasakas un teikas. Riia.
Toporov V. N. 1987. Zametki po pohoronnoi obrjadnosti. Baltoslavjanskije
isledovanija. Moskva.
Turi, J. 1979. Kertomus saamelaisista. Porvoo.
Valk, H. 1987. Teine ilm ja hauapanused. [Käsikiri.]
Vilkuna, K. 1968. Vuotuinen ajantieto. Vanhoista merkkipäivistä
sekä kansanomaisesta taloussääkalenterista
enteineen. Toinen, korjattu ja lisätty
painos. Helsinki.
Vilkuna, J. 1979. Vainajan karsikko Suomessa. Suomalaisen ja
vertailevan kansantieteen progradu-työ Jyväskylän
yliopistossa marraskuussa 1979.
Viluoja, E. 1978. Sõnamaagia kodukäija tõrjes. Sõnast
tekstini. Tallinn
Viluoja, E. 1982. Demonic Dead in Estonian Folk Tradition.
Suomalais-neuvostoliittolainen itämerensuomalaisen
filologian symposiumi 30.8-2.9. 1982. Jyväskylä. Esitelmien
referaatit. Jyväskylä.
Virtaranta, P. 1964. Lyydiläisiä tekstejä III.
Suomalais-ugrilaisen Seuran Toimituksia 131. Helsinki.
Kommentaarid
Ajaliselt langeb eestlaste hingedeaja sisse Soomes ja Eesti
põhjarannikul tuntud jaguaeg (jakoaika)
oktoobris-novembris (Vilkuna 1968, 246-247). K. Vilkuna, toetudes U.
Harvale, peab jaguaega kahe aasta vahele jäävaks ajaks.
Muinassoomlaste aasta lõppes sügisese saagikoristusega
mihklipäeva paiku. Uus aasta algas 11-12 päeva pärast,
sest triivi vältimiseks tuli kuuaasta sobitada
päikeseaastaga. Jaguajal arvati liikvel olevat kummitusi.
Aasta algust tähistati taluti erinevatel õhtutel koos
külalistega. Samal ajal käisid akende taga kolistamas
maskeeritud kontvõõrad, kes peremehe
väljudes põgenesid. Kui keegi neist tabati, kostitati teda
aukülalisena. K. Vilkuna arvab, et kontvõõraste
nimetus vilpus ja tegusõna vilpustella
viitavad vististi apostel Filippusele, kelle mälestuspäev
on 14. XI. Vaidlustamata antud etümoloogiat, on siiski
huvitav tähele panna, et sõnad «vilbus» (verbid
«vilbatama» ja «vilbastama») (Krk, Hel,
Trv, Pst) ja «ilppus» (TMr) tähendavad Eestis
viirastust, nägemust või nõidust.
A. van Gennepi teosele «Les Rites de Passage» (Paris
1909); «The Rites of Passage», (Second Impression, London
1965) on viidatud kaudsete allikate põhjal: Honko,
Pentikäinen 1970: 60; Laukkanen 1972. Eesti keeles on
kasutatavad ka terminid irrutamis-, ülemineku-
ja ühendamisriitused.
Riituste rühmitamisel van Gennepi skeemi järgi ei olda
üksmeelsed. Ka pole van Gennep piisavalt
iseloomustanud riituskategooriate jaotuskriteeriume
(Laukkanen 1972). Siinne rühmitamiskatse on
autori meelest üks võimalikke, kuid ei pruugi ühtida
teiste omasugustega. Nii mainib van Gennep, et vastupidiselt
oodatule ei tõuse lahutamisriitused matusekombestikus
esiplaanile. Siinkirjutaja arvates on nad aga küllaltki
arvukad. Ons küsimus materjali erinevas
interpreteerimises või eri rahvaste materjalide
erinevuses?
Siin ja edaspidi on allikaviide või -viited toodud vaid siis,
kui tegemist on ühe või mõne teatega. Akende ja
uste avamise komme suremise kergendamiseks on muidugi esindatud
rohkete teadetega. Artiklis viidatud juhtumil aga on kombe
mittetäitmise sanktsiooniks kodukäimine.
Peegli katmist suremise ajaks on käsitatud hingeheitmist
kergendava riitusena, seda ka Ingerimaa lääneosas
(Laukkanen 1972). Ometi kaeti peegel Eestis enamasti selleks
ajaks, mil surnu majas oli, kas põhjust teadmata või
eesmärgiga vältida surnu peegeldumist, mis
omakorda põhjustaks kodukäimist.
Põhjakaart on seostatud eemaldamise, kaotamise, hävitamisega.
Eluhoonetest põhja poole visati aineid ja asju (mõnes
kohas ka surnupesuvesi), millest kardeti midagi halba külge
hakkavat. Kodukäija hävitamiseks on tulistatud
hõbekuulidega «põhjatuule poole» (E, StK 39,
92/3 (66) < Khk).
Puhastusriituste puhul võib ühe ja sama menetluse
eesmärgiks olla nii surma, surnust saadavate haiguste kui ka
kodukäimise vältimine.
Eriliselt kardetud surnute puhul on esimene laast (muistend, ERA II
32, 438/41 (17) < VMr) või kolm esimest laastu
(uskumusteade, H II 53, 526/7 < Sim), mis puusärgi
tegemisel laua küljest lahti löödi, pandud kirstu
põhja.
Memoraadis jutustatakse: ... Kerstu lauast jäänud üks
tükk järele, neli arssinad või. Sis /kodukäija/
pannud [selle] sinna lakka sarika najale ja las'k liugu
säält alla perset pidi (KKI 1, 227 (336) < Kod).
Siin ja edaspidi on näitetekstid esitatud võimalikult
originaalilähedaselt. Parandatud on ainult
ilmseid kirjavigu ja interpunktsiooni.
Teadupärast üritatakse mõnikord (taigade abil või
ilma) oma häda teiste kaela veeretada, nii ka kodukäijat.
Kui kardetakse, et surnu kodu käima [h]akkab, siis
tehtakse kerstu-mõõdupuuga teise talu ümber üks
ring, siis [h]akkama ta sinna käima (H II 26,
1006 (133) < Plt). Teadmata on, kas kodukäimise vältimiseks
võõraste hobuste surnuvankri ette rakendamine
sama eesmärki teenis (ERA II 28, 327 (3) < Lüg).
Kellegi poolt (maagiliselt) kahjustatud objekti suitsutati
kahjustajalt võetud materjalide suitsuga. Seda
mõtteviisi (kas otseses või kaudses tähenduses)
väljendab ka vanasõna: Kelle koer on hammustanud, selle
karvadega tuleb suitsetada (Rid - E. Viluoja < Kalju
Viluoja.) Siin nähtavasti püütakse surnu juuste
põletamisega potentsiaalset kodukäijat ette
neutraliseerida.
Õue pühkimist võib mõista ka jälgede
segamisena kodukäija eksitamiseks (vt allpool tõrje 3.
funktsionaalne alarühm).
Vrd esemete ja ainete surnule järeleheitmisega 4. tõrjerühmas.
Ahju puudutamine matuselt naasnute poolt on siinkirjutajale teada
setude ja lüüdi karjalaste tavana. Folklorist Veera
Pino kirjeldas (26. III 1987) selle kombe täitmist setudel
nii: Peielised, surnuaialt tagasi tulles, puudutasid
ahju, vist kriibiti ahjule näpuga kolm risti: «Ah'oeläjille
kuul ja katsk!» Lüüdi karjalastel oli matmast
koju jõudnuina esimeseks toiminguks panna mõlemad käed
natukeseks ajaks ahju vastu, et oleks vähem leina
kadunu pärast (Virtaranta 1964: 207). Mis õieti
on selle kombe tagapõhi? Näen siin mitut võimalikku
seletust. 1. Matuseliste inkorporeerimine kodupiiri kontakti
kaudu ahju kui kodukoldega (millega ju jällegi seostub oma
uskumustering, vt nt Sem 1986: 65-70; Hlobõstina 1987: 40).
2. Kontakt ahju kui puhastus- ja tõrjemaagias
kasutatavate ainete - tule, suitsu ja tuha - asupaigaga. 3. Püüd
suunata surnu/surma kahjulikku mõju eneselt teisele
objektile (ahjuelajatele (Se)). 4. Soov surnu/surma mõju
abil hävitada parasiitputukaid (Se), nagu seda neid surnule
kaasa panneski on loodetud teha. J. Suurhasko nimetab seda
zhesti «puhastavaks»
ahju puudutuseks (Suurhasko 1985: 56-57).
Järgmine uskumusteade valgustab veidi nihutatud nurga alt ahju osa
kodukäimise ärahoidmisel, toetades eeltoodud
hüpoteesidest esimest: Kui üts kuri ja
halv inemine ära kooles, siis peävä selle koolja
rõiva, mes tema kirste pääl omava, nee rõiva
vissadago ahjo perä vai kummi pääle, siis ei nakkavad
koolja mitte kodo käümä. (H II 68, 729/30 (4)
< Räp). Eks meenuta see äratulnud piimahamba
ahju peale heitmise kommet! Kas tahetakse käesoleval juhul
kaasata ahju- (=maja)haldjat kodu kaitsmisele vaenuliku
surnu vastu? Kodu kaitsmine oli eesmärgiks ka maja ja tema
ümbruse kindlustamisel või piiramisel märkide
ja esemetega, millele omistati kaitsevõimet (4.
funktsionaalne tõrjerühm). Karjalas sidusid lähisugulased
matuste aegu kalmistule minnes kaitseks kalma vastu pea- või
kaelarätikusse väikesi ahjust võetud
kivikesi, mis koju jõudes ahju alla visati (Suurhasko 1985:
82-83).
Nii tehti ka Eesti-Ingeris (Laukkanen 1972: 14).
Kooljat valvote ja pallõlde koolja man tuuperäst, et
kurja vaimo koolja mant ärä hirmutade ehk mitte koolja
mano laskõ, kuri vaim tükvät koolja mano hullõmbidi,
kui uni inemise mano. Kooljat pimeüse kunage es jätetä;
kui hämäräs õdago läts minemä, võete
tuli üles ja tuli palle kunni hummogo suurõ valgõni.
(ERA II 274, 602 (4) < Räp). (Surnukeha kaitseta jätmise
mõningate tagajärgede kohta vastavalt
uskumusteadetele ja muistenditele vt nt Viluoja 1982).
Inimesest, kes jäi oma surma momendil üksinda, kardeti
kodukäimist.
Kuigi mõlemad teated esinevad ainult J. Hünersoni
kirjapanekus, väärivad
nad tähelepanu, sest hobust leivalabidaga pekstes on tõrjutud
temalt luupainajat (E 28054/5 <
Tveri - M. Riste 1886). Võib-olla omistati leivalabidale
kaitse- või tõrjeomadusi tema kontakti tõttu
ahjuga/tulega või leivaga? Karjalased on heitnud surnukirstu
asemele kõrvuti raudasjade ja veega ka leiba (Konkka 1980: 26;
Suurhasko 1985: 82) ning asetanud surnu väljakandmise ajaks
lauale leivaastja (nagu venelasedki).
Muide: V. Toporov (1987: 20-23) püüab seostada muinasjuttude
(leiva)labidat, millega Baba-Jaga tahab ohvrit ahju tõugata,
surnute põletamise rituaalis kasutatud labida või
kühvliga.
Viidatud teoses kirjutab O. Loorits juustest, küüntest ja
hammastest kui hingejõu asupaigast vastavalt
rahvausundile. Ta mainib äralõigatud
küünte ja irdunud hammaste, mitte aga juuste surnule
kaasapanemist. H. Valgu järgi pandi surnule juukseid
kaasa Rapla, Karja, Kihelkonna ja Pärnu kihelkonnas (Valk 1987).
Vt arutlust ainete ja esemete surnule järeleheitmise üle 4.
tõrjerühmas.
Arusaam - surnule vastupidi kui elavale - on omane paljudele
rahvastele. Nii näiteks kängitsesid vadjalased
surnul erinevalt elavast vasema jala esimesena (Ariste 1974:
150); korjakid vahetasid surnul parema ja pahema käe
kinda (Gurvitsh 1987: 83). Kummalgi juhul tõrjet ei mainita. Kui
nüüd mõnel puhul surnule rõivaste pahempidi
selgapanekut seostati kodukäimise ärahoidmisega, võis
see ehk toetuda mõttekäigule: elavatest erinevalt -
s.o surnu kombel - riietatuna kuulub surnu ka surnute maailma,
siinpoolsusse pole tal seega asja. Niisiis võis komme olla osa
liitmisriitusest.
Surnu riiete kokkuõmblemine oli tuntud ka karjalastel
(Kemppinen 1967).
Halvakombeliseks peetud surnute jalgade sidumist on täheldatud
ka soomlastel (Harva 1948: 498).
Vadjalased pigistasid surnu vasaku jala varbaid surnukartusest
ülesaamiseks (Ariste 1974: 171). Eestiski öeldi
laiba jalga muljudes: Vii oma hirm, vii oma arm!
Eesmärgiks oli aga kodukäimise vältimine.
Kodukäija tõrjesõnu ja nende seoseid taigadega
olen käsitlenud mujal (Viluoja 1978).
Kirjeldatud meetodi tugevdatud variandina võiks käsitada
surnu jalgade läbilöömist pihlakapulkadega,
mida kasutati vastavalt uskumusteatele juba
alanud kodukäimise lõpetamiseks (ERA II 148, 11 (4b) <
Mär), niisamuti kui laiba läbilöömist
haavateibaga (ERA II 162, 450/4 (3) < Ludza l.), haavateiba
löömist läbi maamulla kirstuni (ERA II 33, 55 (6)
< Lut) või surnu pea maharaiumist (H II 15, 700 <
HJn; ERA II 162, 450/4 (3)) (mis aga ei mahu matusekommete
käsitlusse).
Naela löömist läbi kirstu surnukehasse tasub kõrvutada
kirstunaeltele, puusärgile või hauakünkale
koputamisega (5. tõrjerühm). 2. ja 5. tõrjerühmal
on puutepunkte, mis tingib vastastikuseid viiteid.
Rühmadevahelise (hajusa) eraldusjoone ühele poole
jääb manipuleerimine laibaga, eesmärgiks muuta
see liikumisvõimetuks, teisele poole surnu
otsene või maagiline kirstu või matmiskohta kinni
panemine.
Komme on tuntud ka udmurtidel (Holmberg 1914).
Kui Jaagu eit ära suri, oli üteln, et ärge mind
sedaviisi matke kui teist inimest. Viige põllalt läbi
vastoksi. /.../ Muidu tuleb koeo (ERA II 56, 319/20 (2) <
Lih). Seda, et surija ise õpetab, kuidas hoiduda
kodukäimisest, tuleb rahvapärimustes ette mitut puhku.
Isegi hingedeaja külalisi - hingi - paluti ärasaatmisel
minna teed, mitte põldu mööda, nagu ilmneb Th. Hjärne
kroonikast (Loorits 1948: 111).
See meenutab paljude rahvaste tava viia surnu välja mitte
uksest, vaid läbi spetsiaalselt selleks hoonesse tehtud avause,
nagu see on olnud kombeks näiteks saamidel (Holmberg 1914),
udmurtidel (Holmberg 1915), hantidel (Kulemzin 1984: 140),
aga ka tuvalastel, kes kandsid shamaani surnukeha, külg
ees, läbi avause jurtaseinas (Kenin-Lopsan 1987: 85).
Põhjendused kombele on erinevad. Kui handid
toimisid nii selleks, et surnu ei tuleks tagasi, siis usbekid viisid
surnu välja akna kaudu, mis pidi vältima uusi
surmajuhtumeid selles majas (Karmõshova 1986).
Surnu eksitamine kirstu keerutamisega oli tuntud nt ka udmurtidel
(Holmberg 1914; Kemppinen 1967).
Türi muistendis ei taotleta ümber kivi käimisega
kodukäija eksitamist, vaid sel viisil saab üleloomulikult
raske surnu taas kergeks.
Nii on kombeks ka karjalastel. Mõnest Karjala külast on aga
teateid, et varasematel aegadel kanti surnu majast välja
pea eespool (Konkka 1980: 26).
Uskumusteatest H II 53, 526/7 (672) < Sim, kus on juttu nõia
matustest, ei selgu üheselt, millist tegevust kirjeldab
väljend ... pöörati puusärk
risttee peal ümber... Seetõttu jääb see teade
tõrjemeetodite funktsionaalsel rühmitamisel
arvestamata.
Lävest kui piirist, samuti läve seosest surnutega on
kirjutanud N. Lavonen (1984).
Nii tehti ka Ingerimaa lääneosas, et «vaim» ei
tuleks tagasi (Laukkanen 1972: 13).
Värava kohest sulgemist surnukeha läbiviimise järel on
põhjendatud nii mahajäänud kodakondsete surma
vältimise (KKI 10, 283/4 (1) < Mus) kui ka surnu tagasituleku
takistamisega (RKM II 6, 112 (73) < Kaa ja Sõrve).
Liivlased on löönud naela surnu pesemise kohta (Loorits
1927: 2), vadjalased lautsisse (laavitsasse) (Ariste 1974: 186),
karjalased lautsi kohta põrandasse (Kemppinen 1967) ja lävepakku
(Konkka 1980: 26; Suurhasko 1985: 82). Kuigi karjalasedki
põhjendasid naela löömist kodukäija
takistamisega, peab J. Suurhasko viidatud teoses nii selle
kui teistegi kaitse- või tõrjeiseloomuga matusekommete
puhul algseks kahjuliku surmaväe (kalma)
neutraliseerimist.
Niipea, kui puusärk väljakandmiseks üles tõsteti,
asetasid karjalased
sellele kohale mõne raudeseme (Konkka 1980: 26; Suurhasko
1985: 82). Handid panid pärast surnu väljaviimist künnisele
kirve või noa (Kulemzin
1984: 140). Mordvalaste tava kohaselt heitis kodakondseist vanim
pärast matuseliste kalmistult naasmist eeskotta noa, et
surnu ei tuleks majja (Mokshin 1968: 51).
Kui kodukäija takistuseks mõeldud ese või aine viiakse
otse hauale, kui matmispaik ümbritsetakse tõkestava
piirjoonega, siis tähendab see sisuliselt surnu hauda
kinnipanekut (5. tõrjerühm). Siiski on materjali
kompaktsema esituse huvides mitte hajutada sama tõrjeviisi
taigade sooritamise kohast lähtudes.
Võrdluseks: laplastel on uskumus, et surnu ei tülita seda,
kes kannab kaasas elavhõbedat (Turi 1979).
... Ja viidi teda tee pealt natuke kõrvale, et aed maha võtta
ja surnu sealt läbi viia: siis ei tule kodu käima. /-/
Ja siis võeti aed maha ja surnu viidi sealt aia-august
välja ja aed tehti kohe üles. /-/ (ERA II 32,
438/41 (7) < VMr).
Karjalasedki läigitasid kirstuasemele vett (Konkka 1980: 26;
Suurhasko 1985: 82).
Kui inimene ära sureb ning kardetakse, et ta akkab kodu
käima, siis surm tuleb merest läbi viia. Seda tehakse
sedaviisi. Kui surm juba obuse pääle pandud on ning
akatakse ää viima, siis tuleb ämbriga obusele
juua anda. Obusele äi tohi selle pääva ennemini juua
anda. Kui siis obu ühe ämbritääve ää
joond on, tuleb teine täis obuse jalge ede ümber kummuta.
Ohjad peavad ühtejooni teise kää akkamas olema
ning kohe minema, nenda et obu säält vee sihest läbi
läheb, siis surm ei saa änam tagasi tulla. (RKM II 24,
448 (33) < Pha).
Kui surnule järeleheidetavad pühkmed pidid puusärgi
asemelt pühitud olema (H II 26, 1006 (27) < Plt), võib
selles näha kontakti katkestamise taotlust.
Surnule on mulda järele heitnud ka Lutsimaa eestlased, kuid
põhjuse kohta teated puuduvad (E, StK 28, 98 (8) < Lut).
Kombe tagapõhja otsides tahaks paralleelselt peatuda tänini
üldisel mullapeotäite hauda viskamisel
matuseliste poolt. Setumaal öeldi selgi puhul: ... mine
jo silmist, mine meelest (KKI, MT 19, 65 < Se). Põltsamaal
... Ristiema käskis kolm korda mulda auda visata, siis pidi
surnukartus ära kaduma (KKI, 13, 320/1 (3) < Plt).
Eesti-Ingeris visati hauda kolm peotäit liiva, et
lahkunu muutuks maaks ega hakkaks koju käima (Laukkanen
1972: 13). Pilistveres usuti: Siis kui kodust mulda ligi võetama
(matmisel?), siis ei pea ennam surnu kodu tulema käima
(H III 30, 976 (17) < Pil).
Järgnevalt mõned lõigud kirjapanekutest, kus
räägitakse joogi (õlle) ohverdamisest surnule.
Sebastian Münster (1489-1552) «Von seltzamen
Breuchen, die in Lyfflandt sind»: Ja kui nad oma surnuid
hakkavad matma, istuvad nad maha surnu ümber, hakkavad
jooma ja toovad surnule ka ja valavad tema osa tema peale.
Johann Arnold v. Brand (1647-1691) «Der Lieffländer
Begräbniß-Ceremonien»: ... igal aastal nelipühade
ajal peavad minema kõik lahkunu sugulased ... samale hauale, nad
kastavad seda /hauda/ joogi või õllega... (vt Laugaste
1963: 24 ja 80.)
Tulise tuha ja hõõguvate süte surnule järeleviskamist
on eespool nimetatud puhastusriituste hulgas kui ühte
kontakti lõpetamisele suunatud
abinõudest. Tuhka ja süsi kasutati mitmesuguse kurja
mõju neutraliseerimiseks. Kui arvati, et surnu juba
käibki kodus, riputati maja ümber takistuseks
tuhka, linaseemneid või soola.
Muidugid, kus surm kerstuge oli, siis veekapp oli ikke kerstu all,
soola taldrik oli ka... (RKM 3, 77 (7) < Kär). Võib-olla
loodeti, et see aitab kaasa surnukeha paremale säilimisele?
Siinkirjutaja mäletamist mööda pandi Torma
kihelkonnas äikese ajaks surnukirstu alla raudese, et
laip üles ei tursuks. Võrdluseks: Kui surnu kambren
ollu ja sel aal sõs kõvaste müristanu, sõs
pantu kirves kirstu alla, sest muidu tulevat surnu ellu.
(ERA II 282, 410 (38) < Trv). Kuidas seda mõista? Surnukeha
ülestursumist seletati rahvapärimustes
mõnikord sellega, et vanapagan/kurat tunginud kaitseta
jäetud surnu nahka. Sel puhul oli ka kodukäimist karta
(Viluoja 1982). Teadupärast arvati ka, et välk ohustab
vanapaganat (aga ka kodukäijat), kes müristamise
ajal püüab varjuda. Pole võimatu, et siin on need või
veel mingid uskumused seostunud. Sel juhul oleks tegemist surnu
kaitsmise kui üleminekuriituse osaga, kusjuures
sool ja terariist oleksid maagilise kaitsevahendi
funktsioonis. Veeanumast kirstu all oli juba eespool juttu.
Vett, soola ja metalli võib käsitada ka puhastusmaagiliste
vahenditena.
Soola külvamine kodukäija takistuseks on tuntud Virumaal,
aga ka Muhu saarelt on vastav teade (E, StK 42, 215 (41) < Muh).
... siis ta oli rääkind oma ristipojale, ... et siis
Nigula risttielt, et võttage külvage kaks toopi
linaseemneid kuni surnuajani. Et kui jõuan ennemb ära
lugeda need linaseemned, kui kukk laulab, siis tulen kodo ikkagi.
... Kui oli surd, siis oli siit risttie pialt sinna Viru-Nigula
puole, sinna surnuajast saadik oli külvatud kaks toopi
linaseemneid, no aga linaseeme on jo nii peenikene nii
kui pisikene räbalakene. ... Aga juba ta ikka vist siis ei
jõudand ära lugeda, sellepärast et kukk ennemb
laulas ja nii et vähemalt ei nähtud, et vanames
oleks kodo tuld. (KKI RLH 75:5 (16) < VNg.)
Udmurtidel oli kombeks tõmmata kirvega põiki üle tee
jutte, et surnute hinged ei järgneks matuselistele
(Holmberg 1914); samal põhjusel panid handid matusepaigalt
lahkudes enda jälgedega risti toomingakepi (Kulemzin,
Lukina 1977: 162; Kulemzin 1984: 145). Labidaga haua piiramine
on tuntud mordvalastel (Mokshin 1968: 51).
Et surnu koju ei tuleks, selleks on tema järelejäänud
riided kodunt ära viidud (H II 65, 749 (7) < Jür;
ERA II 41, 514 (45) < Jür), muistendites kodukäija
teele silla alla (ERM 163, 21 (66) < Rid; ERA II 55, 98 (13) <
Rid; ERA II 55, 140/3 (17) < Rid).
Kui ristide tegemiseks oli kindel puu, kutsuti seda risti-puuks (või
liigi järgi risti-pedäjäks,
risti-kuuseks), ka virve-puuks (Loorits 1949: 83). Risti-puud
olid tuntud Soomes ja Karjalas (Kemppinen 1967), kus vastava puu
nimetus oli ristikko (Loorits 1949: 83) või karsikko,
sest puu alumised oksad olid ära laasitud (Vilkuna 1979),
ning Lätis Shmits 1936, Eninsh 1981). Ladvani laasitud
ohvripuudest eestlastel on kirjutanud Adam Olearius (1603-1671)
(Laugaste 1963: 55).
Ka kodukäimise lõpetamiseks on kasutatud ligilähedasi
vahendeid.
Lüüdi karjalased tavatsesid matmast tulles koduteel
suvalises paigas korraks maha istuda, öeldes: Mina jätan
talle nii pika tee. Aga see, kellel oli tagakahetsetud kallis
surnu, tuli oma õueväravasse ja istus sinna
(Virtaranta 1964: 207).
Liivlased panid samal põhjusel surnu rinnale punasest lõngast
ristikese (Loorits 1927: 43).
Lähima sugulase või itkeja kirstul istumine oli tuntud ka
karjalastel ja venelastel (Suurhasko 1985: 86). Hantidel
oli kombeks, et pärast surnu puusärki panemist
istus keegi korraks sellele: kirstu krigin pidi lahkunule
teadustama algavast teekonnast (Kulemzin 1984: 136).
Naela löömist läbi puusärgi otsalaua surnu jalga
on vaadeldud 2. tõrjerühmas.
G. Gratshova, viidates teistele autoritele, mainib kummuli matmist
neenetsitel, pidades tõenäoliseks selle kohaldamist
üksnes shamaanidele või mingil põhjusel kardetud
inimestele nende tagasipöördumise vältimiseks
(Gratshova 1983: 77).
Ühes teates öeldakse: Et surnu enne hauda viimist kodus
miskit tempu ei saaks teha, on tarvis teda kummuli keerata
(H III 17, 976 (65) < Amb).