Religioosse kommunikatsiooni puhul kasutatakse erinevaid tehnilisi võtteid ja stiile. Kasutusel on filmid, kirjandus, laulud ja luuletused ning tants. Religioosse teate verbaalsel edastamisel võib rääkija kasutada vanasõnu, mõistatusi jm. Tänapäeval kasutatakse Keenia kirikutes religioosse sõnumi edastamiseks sageli ka jutustusi, et suurendada sõnumi kvaliteeti ja kvantiteeti.
Käesolevas kirjutises tutvustatakse jutustuse kui religioosse kommunikatsioonivahendi kasutamist Keenia kristlikus kirikus. Pearõhk on asetatud jutustuste päritolule ja põhjusele, miks ja kuidas neid on kasutatud.
Kristlus hakkas Keenias levima lääne poolt tulevate misjonäride eduka töö tulemusena, kuid paljud neist ei pidanud lugu Aafrika põlistest traditsioonidest. Varased misjonärid eriti püüdsid ära keelata selliseid üldtuntud kombeid, nagu ümberlõikamine, lastele nime andmise tseremoonia, matuseriitused ja juttude jutustamine. Neid tavasid peeti barbaarseteks ja jumalakartmatuteks (vt P'Bitele'i African Religion in Western Scholarship ja Mbiti African Philosophy and Religion).
Pärast iseseisvuse saavutamist iseseisvus enamik Keenia kirikutest, mille järel algas Aafrika kultuuri sulatamine lääne religiooni, kirikutes hakati kasutama läänemaailmas levinud kirikulaule ja piiblitekst varustati arusaadavust kergendavate viidetega. Religioossete teemade mõistmiseks võeti nende juures kasutusele Aafrika laulud, tantsud, muusikainstrumendid, vanasõnad ja jutustused.
Seega kasutati jumalateenistustel jutustusi kolmel põhjusel.
Esimene neist põhineb juutide taval kasutada piiblit suhtlemisel. Sellele on eeskujuks viis, mida Jeesus kasutas rahva õpetamiseks. Piibel sisaldab märkimisväärselt suure hulga vanasõnu, mõistatusi, mõistujutte, laule ja jutustusi. Neid kasutati eelkõige rõhutamaks inimese loomist, langemist ja päästmist.
Teiseks põhjuseks on Aafrika ajalugu. Nimelt kasutatakse Aafrikas kommunikatsiooniks suurel arvul erinevaid folklooriliike, nagu mõistatused, vanasõnad, laulud, tantsud, jutustused. Seda ei tehta eesmärgitult, vaid sõnumi efektiivsemaks edastamiseks.
Kolmandaks põhjuseks on kaasaegne elukorraldus. Hoolimata kommunikatsioonitehnoloogia arengust, kasutatakse siiski ka vanu suhtlemisviise, mis on palju efektiivsemad ja täpsemad. Keenia kirikud ei ole erandlikud rahvajuttude kasutamise poolest. Jutud on hädavajalikuks vahendiks sõnumi paremaks edastamiseks.
Miks kasutatakse rahvajutte kristliku maailmavaate edastamiseks?
Jutustused ilmestavad kristlikku temaatikat ja neid kasutatakse, sest
a) nad on publikule tuttavad, kuid nõuavad samas vaeva lahtimõtestamisel;
b) nende lühidus aitab sõnumist paremini aru saada;
c) nad on täpsed ja efektiivsed teate paremaks edastamiseks;
d) nad kasutavad erinevaid anonüümseid karaktereid, mis koguduse poolt lahti mõtestatakse; hoolimata sellest, et tegelasteks on enamasti loomad (vahel ka inimesed), on eesmärgiks, et kogudus saaks järeldused teha oma isikliku elu ja religioosse arusaamise järgi;
e) nad teevad jutluse humoorikamaks;
f) nad panevad kuulajaskonna/koguduse põhjalikumalt mõtlema ja suunavad järeldusi tegema.
Kuidas kasutatakse jutustusi religioosses kommunikatsioonis?
Jutluse pidamisel kombineerib jutlustaja pühakirja lugemise rahvajuttude jutustamisega. Näiteks loeb ta lõigu ja räägib siis jutu, liigub siis jälle tagasi pühakirja juurde ja interpreteerib selle abil jutustuse.
Teine võimalus on rääkida esmalt jutt ja siis lugeda pühakirja osa, mis on lähedaselt seotud jutustuse sõnumiga. Sõnum edastatakse paralleelselt nii pühakirja kui jutustuse abil.
Põhiolemuselt pole pühakirja seletamiseks jutustustes kohta. Neid esitatakse vaid siis, kui kirikuõpetaja leiab selle vajaliku olevat. Allpool esitatud näidetest ilmneb, kuidas katoliku ja protestandi vaimulikud on rahvajutte kasutanud.
|
Selle loo mõtles oma jutluse jaoks välja üks katoliku preester. Kõige parema tulemuse saavutab sellega õige ajastuse puhul. Samuti ilmestab see väga hästi jutlust ning igal juhul on sellest abi unne vajuvate koguduseliikmete ülesäratamisel.
Preester kommenteeris juttu, et juudid ei pääse oma uskmatuse tõttu jumalariiki ning samas on mittejuutidel, kes Jumalasse usuvad, see võimalus olemas (Mt 21:33-45, Mk 12:1-12 ja Lk 20: 9-19).
Preester tuletas ristitutele meelde, et nad sarnanevad Jeesusega ja peavad oma usu püsimajäämise nimel võitlema (Mk 13:33-37).
Kogudusele jutustus meeldis.
|
Loo autor on protestantliku kiriku vaimulik ja juttu kasutati sissejuhatuseks jutlusele patustamisest.
See on näide lühikesest ja mõjuvast loost, mis hoiab kuulajad ärksana. Antud loos sümboliseerib hüään pattu ja vana naise surm sümboliseerib tulevikku, mis ootab patustajaid. Hüään ehk hävitaja surmas naise, kes kaitses teda surma eest. Vaimulik seletas kogudusele, et sama saatus ootab ka kõiki patte varjavaid kristlasi. Jahimehi võib samastada vaimulikega, kes jälitavad patustajaid ja võitlevad patu vastu. Preester pani selle looga kristlastele eriti südamele, et nad jagaksid oma probleeme pihiisadega, et mitte hukkuda samamoodi kui vana naine.
|
Jutu autoriks on katoliku preester, kes kasutas juttu hingepäästmise jutluse illustreerimiseks.
Tsiteerides Esimest Moosese raamatut 1:26, tuletas preester kogudusele meelde, et inimene loodi Jumala kuju ja näo järgi ning sai õiguse nautida samu hüvesid, mis Jumalgi. Kuid saatan (keda jutustuses kujutab nõid) oli inimese peale kade ja pettis teda (Kolmas Moosese raamat). Nii kaotas inimene oma õigused ja muutus justkui konnaks. Inimene aeti pagendusse ja ta langes patuellu (mis sarnaneb pimedusega dzhunglis).
Preester rääkis kogudusele, et Jumal armastab maailma nii palju, et saatis oma poja Jeesus Kristuse inimeste eest surema. Jeesus aitas maa peal viibides inimestel oma õige tee üles leida, et saatanal (nõial) poleks nende üle enam võimu. Noormees sümboliseerib ohverdust, mille Jeesus inimkonna heaks tegi - armastas patuseid nii halbade ja roojastena, kui nad on.
Preester osutas ka sarnasusele Jeesuse ravivõimetega - eriti pidalitõbist ravides. Pidalitõbistest hoidsid kaaskodanikud kui katkust eemale. Tänavatel liikudes pidid haiged helistama kellukesi, et oma tulekust märku anda. Konna kätte võtmist ja oma kotti panemist võib samastada pidalitõbise armastamisega ja tema puutumisega (Mt 8:1-4, Lk 5:12-16 ja Mk 1:40-45). Tüdruku poolt antud tasu on sama, mis saab leeprahaige ravija, kes õpetab oma oskusi ka teistele.
Jutustusi saab kasutada nii üldise kui väga kitsa mõtte edasiandmiseks. Keenias kasutavad kristlased seda meetodit Piibli sõnumi lahtimõtestamiseks ning neid lugusid armastatakse nende rahvaläheduse ja humoorikuse tõttu.
Tõlkinud Triin Kurrikoff