Ettekannete teesid
Koostaja Piret Voolaid, keeletoimetaja Luule Krikmann, küljendaja Eva-Kait Kärblane.
Konverentsi toetajad
Haldjas. Loomislugu
Sander Vesik, Playtech; Andres Kuperjanov, Eesti Kirjandusmuuseum
Haldja võrgu füüsiline väljaehitamine algas 1995. aastal,
1996. aastal ilmusid maailma
hüperväljaanded Folklore, Electronic Journal of Folklore ja Mäetagused.
Võrgu väljaarendamise rahastus pärines eelkõige Avatud Eesti
Fondilt (Soros), Eesti Keele Instituudilt ja Eesti Teadusfondilt (Mare Kõiva grant).
Arengu illustreerimiseks vaadeldakse serveri kahe kuu statistikat 1999. aastal ja viie päeva
statistikat detsembris 2005. Kahe verstaposti vahele jääva aja
jooksul on ainuüksi päevaste päringute arv kasvanud 14 korda.
Heterogeensed protsessid. Internet ja uurijahuvid
Mare Kõiva, Eesti Kirjandusmuuseum
Haldja loomisaegadel oli veeb piiramatute võimaluste maa, milles suhtlemine ja toimuv
oli mõnevõrra mütologiseeritud. Et institutsioonide ja ametliku meedia
massiline veebiekspansioon oli algamas, kuid veel mitte alanud, oli tookord palju sihte:
- folkloor on maailma kõige huvitavam nähtus, avatagu see kasutajale, elagu ta kas
või Kaugeimal Kaldal;
- luua eriliigiliste e-publikatsioonide puistu;
- määratleda sihtrühmad;
- luua multilingvaalsed leheküljed, laiendada väikese keele kasutusala ja -võimalusi
interneti abil;
- eelisarendus kuulugu tehniliselt edumeelsetele ja sidusatele lehekülgedele;
- väljundid imiteerigu vaba kommunikatsiooni ja aidaku säilitada kultuuri mitmetasandilisust;
- haldjamaailm on fiktiivne, üllatav ja mänguline, sestap ka haldjaveebis olgu teadmiste
kõrval nalja;
- ela mõnuga, sest tsensorid saabuvad nagunii;
- jne.
Haldjas tänasel kujul on kunagist arenguskeemi järgiv ja arenev süsteem. Kümne
aasta tagustest uurijahüpoteesidest on paljud tänaseks kummutatud. Käesolevas ettekandes
on vaatluse all rate.ee ja newpets.com mõned suhtlusrühmad ja -tasandid.
Kui tänast ühiskonda iseloomustab keeleliste, kultuuriliste, etniliste, konfessionaalsete
ja muude rühmade heterogeensus, mis kujunes välja kindlates ajaloolistes,
sotsiaalsetes, poliitilistes, ideoloogilistes, demograafilistes ja majanduslikes tingimustes, siis
virtuaalset reaalsust ja küberruumi iseloomustab samasugune rühmade heterogeensus. Nendes
rühmades toimuvad protsessid võimaldavad jälgida identiteedi, väärtuste, enesehinnangute,
narratiivide loomist ja levitamist. Identifitseerimis- ja kategoriseerimisprotsess eeldab aga
kollektiivset kohesiooni, integreerumist ja oma rühma teistest rühmadest eristamist.
Interneti kaudu suhtlemisel võivad kaks isikut olla ühendatud omavahelise
sidemega, üksikisik võib kuuluda mitmesse rühma. Selline osalemine vormib omakorda
rühmadevahelisi sidemeid, sest kaudselt on omavahel ühendatud erinevate rühmade kõik liikmed,
aidates kaasa informatsiooni ja pärimuse voogude liikumisele erinevate rühmade vahel.
Seesugune silla loomine (bridging) rühmade vahel täiendatuna rühma sees valitsevate sidemetega
loob olulise aluse sümboolse väärtusega tegevuste ja märkide uurimiseks.
Delfi kommentaarid - peldikusein või aardelaegas?
Arvo Krikmann, Eesti Kirjandusmuuseum
Ettekanne puudutab põgusalt järgmisi allteemasid.
- Delfi kui multifunktsionaalne hüperportaal: uudisteleht, arvamuste tribüün, reklaami
ja netipoodide vahendaja, foorumite korraldaja jne; päevauudiste erirubriigid (110-112,
majandus, mitmed ajaviiterubriigid, arvuti- ja spordiuudised); Delfi nn ekstraosad (autoleht,
naisteleht, noortekas, naljaleht jt).
- Delfi kommentaarid: absoluudile lähenev sõnavabadus kui voorus ja pahe;
kommentaaride seos lähtematerjaliga, ebaühtlane tase, madalamargiliste kommentaaride
arvatavad tekkepõhjused; kõrgetasemelise poleemika näiteid; kommenteerijate ringi suuruse ja
sotsiaalse representatiivsuse probleem; Delfi kui tänuväärne, kuid suuresti unarusse jäetud sotsiaal-
ja humanitaarteaduslik uurimisobjekt n-ö sotsioloogiast fraseoloogiani; senistest
uurimiskatsetest.
- Sündmused Delfi ümber sel suvel ja sügisel: Olev Hannula juhtumi finaal; Eesti
Ekspressi initsiatiivid rõvedate, solvavate, laimavate, inimeste au ja väärikust haavavate,
vaenu õhutavate netikommentaaride vastu; Delfi, Eesti Ekspressi, SL Õhtulehe ja Eesti
Päevalehe nn leimivastane ühismanifest; justiitsminister Rein Langi Delfi seaduse eelnõualgatus,
selle olemus, poleemika selle ümber, hetkeseis, võimalikud arengustsenaariumid ja järelmid.
- Esmaseid sissevaateid Delfi päevauudiste püsirubriikide Eesti ja Maailm
kvantitatiivsesse dünaamikasse aastail 2000-2005: uudiste ja kommentaaride hulga muutumine aastate,
kuude ja nädalapäevade lõikes, sensatsioonilistest uudistest tingitud fluktuatsioonid ja
protuberantsid, kodu- ja välismaise info suhe; top-kommenteeritud uudised, kommentaaride
hulga sõltuvus lähteuudiste temaatikast ja esituslaadist.
Thematic Compendiums and Virtual Research Rooms -
Outlining on-line service concepts for the digital collections of the
Finnish Literature Society
Heli Kautonen, Soome Kirjanduse Selts
Cultural heritage institutions are challenged with an ever-growing demand to preserve
their collections in digital format, as well as to provide free access to them via the Internet.
Indeed, the amount of digitalized books and other culture objects available on the Internet
multiplies each day and not only due to the activities of Google. Scholars have considered this
tendency as the advent of knowledge revolution, hoping to see rare manuscripts, books, images,
and data once hidden in the distant repositories soon available on their own computer
desktop. From research and development financiers' viewpoint digitalisation has lost its novelty
factor and is now rated among self-sustainable core activities, which do not need extra funding.
For some while, museums, archives and libraries have learned to conceal their
digitalisation activities in projects that innovate new technology, services, or explore research
paradigms. In addition to integration with business and industry, the next funding applications are
expected to use rhetoric familiar from industry and business, such as
productization, profitability,
content production, and user-centric
approach. Putting all these expectations from outside
together with the always-too-scarce resources, memory institutions have to reconsider their
existing practices, core activities and even their mission, in order to make the ends meet.
Thus, digitalisation means investments in new technology and activities, but also demands
new schemes of thinking.
Having these challenges as the starting point, I will present two on-line service
concepts outlined for the memory departments of the Finnish Literature Society, namely the
Folklore Archives, Literary Archives and the Library. The first concept, Thematic
Compendiums, emphasizes archive and library professionals' role as knowledge mediators. The second
concept, Virtual Research Rooms, focuses on the importance of communities in knowledge
construction. The overall phenomenon digital collections, information systems, customer services, and
the communities utilizing these in the scope of the Finnish Literature Society has been viewed
as a socio-technical network, whose actors form a unique cultural instance. The aim is to
introduce a wider viewpoint, and to base services development on such approach. Arguments for
the suggested service concepts acknowledge the specialties of the cultural instance, as well as
the framework within which its actors must operate. I will present a concise description of
the concepts and continue with a brief estimation of practical requirements. The future
discussion, not only among the audience, but also within the Finnish Literature Society, will show
the feasibility of the suggested ideas.
Saaga võimalused suguvõsaloo täpsustamisel
Kalev Jaago, Ajalooarhiiv
Saaga on Ajalooarhiivi digitaalkogu (http://www.eha.ee/saaga/), mis sisaldab
eestlaste perekonnaloo traditsioonilisi arhiiviallikaid. Esialgu on kättesaadavad EELK ja
EAÕK koguduste personaal- ja meetrikaraamatud.
Saaga avalikustati 2005. aasta mais ja praeguseks on registreeritud umbes 12 000 kasutajat.
EELK Martna kirikuraamatute näitel täpsustaksime ühte 1960. aastatel üles kirjutatud
lugu mõisniku sohipojast.
Välitöödel internetis. Netinimed
Ell Vahtramäe, Eesti Kirjandusmuuseum
Netinimi on nimi, millega inimene ennast internetikeskkonnas tähistab. Netinime
valib tavaliselt igaüks endale ise, kuid on ka erandeid (näiteks e-panga kasutaja saab
koos koodikaardiga kaasa panga poolt antud kasutajanime, mida on võimalik hiljem muuta).
Netinimesid võib liigitada funktsioonide järgi:
- salanimed isikuga seotud andmete, kontode jms turvamiseks,
- meilinimed,
- nimed, millega esinetakse foorumites, jututubades, MUDides (akronüüm väljendist
Multiuser Dungeons), metamaailmades.
Eri funktsioonid tingivad erineva nimekasutuse: salanimi peab olema raskesti
äraarvatav, kuid kergesti meelespeetav. Meiliaadressi jagame enamasti tuttavatele inimestele,
niisama netis seigeldes võime aga täielikult vabaneda oma identiteedist ning esineda kellena tahes.
Netinimede loomevõimalused on laialdased: võimalik on kasutada suur- ja
väiketähti, numbreid, nimi ei pea midagi tähendama, kuid mõnikord on ette antud soovitatav
pikkus. Inimene võib eri jututubades jne kasutada erinevat nime, kuid kord võetud nime
muudetakse harva. Netinime varguse puhul reageeritakse silmapilkselt ja jõuliselt.
Haya Becher-Israeli (1996) Jeruusalemma Heebrea ülikoolist jälgis enam kui
aasta regulaarsete netikülastajate hüüdnimesid ja nime valimise põhjuseid. Statistiliste
andmete poolest võib tema uurimuse kokku võtta nii:
- 45% kasutas nimesid, mis mingil moel on seotud nende omanikega,
- 16,9% nimedest olid seotud meedia ja tehnoloogiaga seonduvaga;
- 15,6% taimede, loomade ja objektide nimetused;
- 11,3% sõnamängud, onomatopoeetilised väljendid;
- 7,8% kasutas oma pärisnime;
- 6,1% netinimedest pärines muinasjuttude, kirjandusteoste, filmitegelaste ja
kuulsuste maailmast;
- 3,9% nimedest olid seotud soolisuse ja provokatsiooniga.
Oma ettekandes otsin vastust küsimusele, milline on eestimaalaste netinimekasutus.
Minu tähelepanekud tuginevad kahele allikale:
- foorumites, jututubades esinevad nimed ja vähesed andmed, mida on neile lisatud;
- foorumites spontaanselt puhkenud arutelud netinimede teemal. Ise ma ühtegi sellist
teemat ärgitanud või kommenteerinud ei ole.
Viipekeelsed inimesed virtuaalkeskkonnas
Liina Paales, Tartu Ülikool
Pimekurt Ameerika kirjanik ja ühiskonnategelane Helen Keller (18801968) on öelnud,
et nägemispuue eraldab asjadest, aga kurtus inimestest. Seoses mitmete uute
tehnoloogiliste võimaluste väljatöötamisega ei pea tema ütlus vähemalt kurtuse puhul kaasajal enam paika.
Kurdid inimesed saavad tänapäeval nii oma kogukonna liikmetega kui ka väljaspool
olijatega hõlpsasti suhelda näiteks mobiiltelefoni SMS-teenuse või arvuti puhul e-meili
kaudu (kirjutatud sõna).
Murrangulise tähtsusega on aga asjaolu, et esmakordselt saavad kurdid inimesed
omavahel suhelda viipekeeles läbi ruumi ja aja veebikaamera kaudu. Internet osutub ühendavaks
lüliks kurtide kogukonna liikmetele, kes elavad geograafiliselt hajutatuna kuulvas ühiskonnas.
Mis puudutab viipekeelset pärimust, siis on kurtide jutud, anekdoodid, naljad
jm virtuaalkeskkonnas kättesaadavad olnud juba varem, nimelt viipekeelest verbaalsesse
keelde tõlgitud tekstidena. Kurtide huumorit esindavad ka kurtuseteemalised koomiksid, mida
võib samuti internetist rikkalikult leida. Viipekeelsetest tekstidest leidub näiteid
videokatkendite näol. Missugust mõju avaldab uus tehnoloogiline võimalus veebikaamera kaudu suhtlemine
viipekeelsele pärimusele, on praegu veel raske öelda.
Pärimusliku ainese teke ja areng perekoolis ning
selle avaldumisvormid
Reeli Reinaus, Tartu Ülikool
Minu ettekanne toetub uurimusele, milles olen võtnud vaatluse alla internetiportaali
http://www.perekool.ee. Portaal on mõeldud eeskätt inimestele, kes kas planeerivad
pere juurdekasvu, ootavad last või on juba lapsevanemad.
Esiteks vaatlen lähemalt pärimusliku ainese tekkimist ja levikut sealses keskkonnas
ning eristan võimalikke suhtumisvorme rahvapärimuse nime all esitatavasse materjali.
Teiseks toon esile ja iseloomustan erinevaid folkloori esinemisvorme ja nende sagedust ning
püüan anda ülevaate nende kirjutamismotiividest.
Teema valiku tingisid soov välja selgitada, kuidas ja mil viisil erineb suhtumine
esitamisviisist lähtuvasse homogeensesse materjali, ning eesmärk kaardistada pärimusliku ainese
alla liigitatava materjali esinemiskujud perekooli foorumites.
Uuritav materjal pärineb peamiselt lapse ootamise, aga ka sünnituse, beebi ja lapse
arengu foorumitelt. Tuleb ette ka mõningaid kõrvalepõikeid teistesse foorumitesse.
Sünnipäevapärimuse kogumisest perekooli
internetifoorumites. Kogumismeetodite mõjust tulemusele ning uurimisvõimalustele
Maili Pilt, Tartu Ülikool
Sünnipäevade tähistamine on tänapäeva kultuurinähtus ning puudutab seetõttu
enamikku inimestest. On ilmne, et kõigini ei ole uurijal võimalik jõuda ning tal tuleb teha valik.
Kuna sünnipäevateema on tihedalt seotud perekonnaga just sealt saadakse oma esimene
sünnipäevakogemus ning kujunevad arusaamad selle päeva tähendusest , võiks noored pered
olla selle teema uurimisel üks sihtrühm. Kuid kuidas saada kontakti nende inimestega?
Käia ukselt uksele ning pärida, kas tegemist on noore perega ning kas nad oma töö, laste
jm argimurede kõrvalt leiaksid aega kõneleda sünnipäevateemal? Ilmselt mitte. Lahenduse
sellele probleemile leiab internetikeskkonnast
http://www.perekool.ee ning seal sisalduvatest temaatilistest foorumitest. Lisaks sellele, et need foorumid koondavad noori pereinimesi,
on sealsel keskkonnal uurija seisukohast ka mitmeid kontakti saavutamist soodustavaid
tegureid. See on juba olemuselt suhtlusvõrgustik, seda külastatakse oma vabal ajal ning
uurimuses osaleja võib soovi korral uurijale anonüümseks jääda. Samuti on sünnipäevateema üks
neist teemadest, mida foorumikülastajad aeg-ajalt oma postitustes kajastavad.
Foorumikeskkonnas on võimalik materjali koguda sarnaste meetoditega
nagu tavakeskkonnaski, kuid kogumisprotsesse mõjutavad tegurid ja võimalused ei ole päris
samad. Otsustasin korraldada eksperimendi, kus katsetasin foorumikeskkonnas
erinevaid kogumismeetodeid, jälgides keskkonna omapära ja uurija valikute mõju tulemusele. Iga
meetod andis erineva tulemuse ning erineva kaaluga materjali sünnipäevapärimuse
mõistmiseks ning vastavateemalise uurimuse kirjutamiseks.
Elektroonilised andmebaasid ning internet humanitaarteaduste õpetamise teenistuses ehk @-st blogideni
Marju Torp-Kõivupuu, Tallinna Ülikool
Teatavasti võeti aastal 1972 maailmas elektroonilise posti saatmisel kasutusele @-märk.
Samal ajal oli nõukogude Eestis humanitaarõppurile või teadlasele kui
parafraseerida Mati Unti eriliseks erialaseks eduks pääs eriloaga erifondi erilise erialase kirjanduse
ligi. Personaalarvuti omamine, netiwärk
ning elektronkirjade saatmise võimalus tundus kauge
ja ebareaalse unistusena.
Pärast taasiseseisvumist edukalt virtuaalse tiigrihüppe sooritanud Eestis on
viimasel kümnendil kolmas kirjaoskus muutunud suhteliselt iseenesestmõistetavaks.
Käesolevas ettekandes saab vaatluse alla võetud interneti osatähtsus kõrgkooliõppes TLÜ eesti
filoloogia osakonna ja meie välisüliõpilaste näitel viimase viie aasta jooksul, keskendudes
kahele põhilisele suunale:
- internetis leiduv uurimismaterjalina ehk kettkirjadest blogide narratiivideni;
- folklooriserveri andmebaasid kui asendamatu materjalikogum nii eestimaalastest kui
ka rajatagustele õppureile, kel paraku erinevatel põhjustel pole kunagi tekkinud
võimalust külastada Eesti Kirjandusmuuseumi rikkalikke arhiive.
Ettekande lõppu aga mahub paar lauset juubelijuttugi TLÜ eesti filoloogia
osakonna üliõpilased andmebaaside (nt Berta ja Radari) täiendajate-uurijatena.
E-õpe - uus võimalus
Karin Ruul, Eesti e-Ülikool
E-õpet peab kasutama strateegiliselt,
mitte nagu lihtsalt vahendit,
mida igaüks kasutab.
  Tony Bates
Internet ja arvutivõrgud on tänapäeval muutunud väga olulisteks teabeallikateks, milles orienteerumiseks on kaalukas roll e-õppel. E-õpe on saamas võtmesõnaks. Järjest rohkem õppejõude ja õpetajaid leiab, et e-õppeta edasi tegutseda pole võimalik.
Kuid millal ja kuidas kasutada e-õpet? Esitage endale küsimus: mis takistab minul kui õppejõul ja üliõpilastel kursusel paremaid tulemusi saavutamast? Kui te leiate kas või ühe probleemi, siis tasuks mõelda e-õppele.
Selleks, et oleks lihtsam alustada, tasuks uurida seitset e-õppe mudelit, milleks on:
- suhtlusmudel,
- portfoolio,
- rühmatöö vahend,
- õppematerjalide mudel,
- hindamise mudel,
- haldamise mudel,
- kogukonna tugevdamise mudel.
Ettekandes tulevad need mudelid lähema vaatluse alla. Iga mudeli puhul tuuakse välja plussid ja miinused ning tehnoloogilised lahendusviisid.
Rahvaluule e-kursused: uudishimust kogemuseni
Tiiu Jaago, Tartu Ülikool
E-õppe hulka loetakse nii internetist kättesaadavad õppematerjalid iseseisvaks
õppimiseks kui ka veebis toimuvad interaktiivsed kursused. Viimase viie aasta jooksul olen
kasutanud üht sellist interaktiivset keskkonda WebCT-d. WebCT võimaldab luua ja
kujundada õpikeskkonda (õppematerjalide esitus, õpieesmärkide sõnastus, ülesanded testid,
failid, arutelud jms) kui ka hallata kursust (õppijate nimekirjad, tulemuste arvestus jms).
E-õppe rakendamise põhjustest rahvaluule alal võib välja tuua: (1) arengud
rahvaluuleteaduses (rahvaluule e-väljaannete ja e-arhiivide olemasolu, nende lõimimine e-kursustesse,
mis võimaldab neid tutvustada ja kasutada); (2) rahvaluule enda eripära (e-keskkond
pakub võimalusi rahvaluule mitmekülgsemaks esitluseks audio-, videonäited, animatsioonid
jms); (3) muutused kõrgkoolielus (arengud õpetamise ja õppimise üldises protsessis;
õppekavade uuenemine, üliõpilaste "elustiili" teisenemine).
WebCT-kursuste loomisel olen lähtunud probleemõppe põhimõttest: õppematerjalid
toetavad ülesannete lahendamist. Ülesanded on nii rühmas kui ka individuaalselt tehtavad ja
lõplik hinne kujunebki erinevate ülesannete täitmisest.
Kirjanduse ID: lugusid listidest
Berk Vaher, Eesti Kirjanike Liit
Kirjandusliku taustaga meililistid kujutavad endast vastuolulist hämarala
isikliku argisuhtluse ja avaliku kirjaliku diskussiooni vahel listivestlustes osalejate keelekasutus
ja registrivalik on iseloomulikud elulisele kontaktile, ent ometi jääb neist kirjalik jälg, mis
võib hakata mõjutama kirjanduslugu. Kirjanduslistides on maha peetud tuliseid debatte ja
lausa mindud otseste isiklike solvanguteni seda aga just nimelt ikkagi listiavalikkuse ees,
"kogu kollektiivile". Kuni keskustelu püsib listi piires, võib säilida ka illusioon sellest
kui argisituatsioonist, millest avalikku teadvusse jälge ei jää ja mille "kinnine klubi"
isekeskis üle elab või mida lausa edaspidi taasõhutab, et nalja saada. Kuid see keskustelu on juba
küllap paratamatult imbunud aeg-ajalt ka väljapoole, meediasse ning nõnda
tekitanud konflikte listide olemuse ja "hea tooni" piiride üle. Küllap kestab poleemika neil
teemadel veel mõnda aega; praegu igatahes võib liste vaadelda nii kirjanduse psühhoanalüütilise
id-ina kui ID-na ehk teatena suhetevõrgu tegelikkusest.
Vana traditsioon, noored esitajad
Aado Lintrop, Eesti Kirjandusmuuseum
Oma ettekandes analüüsin Wolfgang Steinitzi handi-alaste tööde (Ostjakologische
Arbeiten) esimeses ja kolmandas köites avaldatud jutu- ja laulutekste. 106 teksti esindavad 9
erinevat handi murdeala, 68 neist on narratiivid ning nende päritolu on järgmine: 49 teksti saadi
K. Maremjaninilt, 18 teksti P. Põrõsevilt, 6 teksti P. Taamzarovilt, 5 teksti A. Olginalt, 3
teksti D. Tebitevilt ja sama palju G. Artanzejevilt. 20 teksti kogus Steinitz ise 1935.
aasta ekspeditsiooni ajal erinevatelt inimestelt ning ühe laulu sai ta 1963. aastal Leningradis
käies. 29 teksti on kirja pandud informantide endi poolt ning Steinitzi poolt kontrollitud
või parandatud, ülejäänud tekstid pani kirja Steinitz ise. 1936. aastal salvestati fonograafile
üks jutt ja 18 laulu, kõigi esitajaks K. Maremjanin. Suurem osa tekste on silmapaistva
mütoloogilise taustaga. Minu jaoks kõige intrigeerivamaks osutus fakt, et 85 teksti koguti ühel või
teisel viisil Leningradi Põhjarahvaste Instituudi üliõpilastelt. Oleme ju harjunud sellega,
et autentsemat vana pärimust teavad peamiselt eakad inimesed. Ajal, mil Steinitz
nimetatud tekstid kogus (peamiselt 1936. aastal), oli vanim ta üliõpilastest, Dimitri Tebitev, umbes
30, Kirill Maremjanin 29 ja Prokop Põrõsev 18 aastat vana. Sellest hoolimata tundusid nad
olevat head traditsioonilise laulu- ning juturepertuaari tundjad. Aga kui head? Milline on
nende laulude ja juttude asend obiugrilaste folkloorimaastikul. Neile küsimustele otsingi
oma ettekandes vastuseid.
38-st avaldatud laulust kuulub 28 teksti karupeo repertuaari hulka. Nende hulgas on
4 karulaulu, 15 etenduslaulu, 2 tantsulaulu ja 7 vaimude kutsumislaulu. Ülejäänud
kümnest tekstist võib seitse liigitada isikulaulude hulka, üks on mütoloogiline laul (Tortsori-taat),
üks on vaba tõlge vene keelest (Tshapajev) ja üks D. Tebitevi omalooming (Lenin).
Kõigepealt vaatlengi karupeo laule üldisel usundilis-folkloorsel taustal, näidates ära
peamised iseloomulikud ühtelangevused nii poeetilisel kui ka mütoloogilisel tasandil. Seejärel
näitan, milliseid traditsioonilisi elemente sisaldab D. Tebitevi Lenin. Viimaks iseloomustan
lühidalt ka narratiive, millest 21 teksti kuuluvad igapäevast eluolu kirjeldavate tekstide
hulka (jutustajateks K. Maremjanin ja P. Tamzarov). Ülejäänud narratiivid, mis kogumikes
on liigitatud muinasjuttudeks, kuuluvad tegelikult mütoloogiliste muistendite hulka.
Seda tunnistab ka Steinitz ise ühele jutule lisatud kommentaaris, kirjutades: Selles ning
kahes järgnevas lõigus muutuvad muinasjutu peategelased poeg, vanem vend ja ema
vaimudeks, kes seavad ennast sisse oma pühapaikades. Selline lõpp on kangelasmuinasjuttudele
ning kangelaslauludele tüüpiline, tegelikult on need lood rituaalselt austatud esivanema või
muu vaimu elust. (Steinitz, Wolfgang. Ostjakologische Arbeiten, Band II. Ostjakische
Volksdichtung und Erzählungen aus zwei Dialekten. Kommentare. Für Herausgabe
wissenschaftlich bearbeitet von Gert Sauer und Brigitte Schulze. Budapest: Akadémiai Kiadó, 1976: 245).
Eksperimentaalarheoloogiline projekt "Eesti
muinasaja matmisviisid"
Tõnno Jonuks, Eesti Kirjandusmuuseum
Tutvustan ettekandes 2005. aastal läbi viidud kolme matuseeksperimenti ja nende tausta.
Matused ja kalmed on arheoloogiateaduses paljude perioodide ja teemade puhul
põhilised allikad. Nii tehakse kalmeleidude põhjal järeldusi mitte ainult inimeste toitumise,
tervise, traumade või suririiete kohta, vaid samamoodi rekonstrueeritakse kogu elavat
ühiskonda. Samuti on kalmed usundi ja laiemalt ka ideoloogiate uurimisel põhiallikaks.
Kõik need küsimused eeldavad meilt võimalikult täpseid teadmisi, mis matuse ajal ja
hiljem toimus nii surnukeha kui ka panuste jm-ga. Seetõttu alustatigi 2005. aastal
kolme eksperimentaalset matuseprojekti: maapealne laibamatus, laibamatus kivikalmes
ning põletusmatus.
Ettekandes tutvustan neid kõiki lähemalt, samuti arutlen mõningate probleemide üle,
millele me eksperimentidega vastust ei saanud või mis alles eksperimendi käigus üles kerkisid.
Antropoloogiliste materjalide salvestamine
elektrooniliste vahenditega. Järeltöötlus arvutis (montaa)
Veiko Taluste, Tartu Ülikool
Ettekandes tulevad vaatlusele alljärgnevad probleemid.
- Ettevalmistus. Millele tuleb enne välitöödele minekut tähelepanu pöörata.
- Tehnilised ja sisulised probleemid. Võimalikud lahendused.
- Eetika. Millal salvestada? Audio ja video võimalused erinevates situatsioonides.
Võimalike komplikatsioonide prognoosimine.
- Montaa. Vägivaldsed valikud. Kontseptsioon.
- Arvuti võimalused salvestatud materjali järeltöötlusel.
- Autentsus ja autori omapoolne nägemus. Pildi ja heli suhe.
Videonäited: Kihnu matusekombestik, hantide elu Siberis, Türgi eestlased Ida-Türgi aladel.
Jakuudi virtuaalne miss. Internetist kohalikuks prominendiks
Aimar Ventsel, Eesti Kirjandusmuuseum
Globaliseerumine ja uue infotehnoloogia plahvatuslik levik on jõudnud ka Siberisse.
Sahha Vabariik (Jakuutia) on äärmiselt internetiseeritud regioon, kus virtuaalvõrgus toimuv
on oluline paljudele selles vabariigis.
Oma ettekandes vaatlen internetis toimuvat üritust Miss virtuaalne Jakuutia, kus
rahvas valib välja oma lemmikud netis olevate fotode järgi. Konkurss kandub
netikeskkonnast väljapoole, sest tiitlite kätteandmine on riikliku tähtsusega kultuurisündmus,
mida korraldatakse valitsusinstitutsioonide tasandil, sidudes niimoodi missivõistluse
riikliku kultuuripoliitikaga. Ühtlasi pakub Miss virtuaalne Jakuutia sponsoritele hea võimaluse
ennast reklaamida ja demonstreerida lojaalsust riigivõimu suhtes.
Ettekande eesmärk on näidata, et internet võib samal ajal olla nii suhtlusvahend
ja prestiiikogumise allikas tavatasandil kui ka riikliku tähtsusega keskkond, milles
toimuvat suhtlemist üritab riik ühelt poolt kontrollida ja teiselt poolt oma huvides ära kasutada.
|