Ettekanne keskendub kahele teemale: konkreetsemalt Võrumaal Rõuge ning Haanja vallas 2008. a juulis ja septembris sihtfinantseeritava teadusteema “Identiteedipoliitika dünaamilised perspektiivid – dialoogi ja konflikti analüüs” raames toimunud välitööde käigus kogutud empiirilisele materjalile ning üldisemalt mõningatele turismitalude ja turismi uurimise teoreetilistele ja metodoloogilistele probleemidele antropoloogia/etnoloogia vaatepunktist. Uuritava piirkonna valikul mõjutas meid ühelt poolt huvi turismi kui kultuurinähtuse uurimise vastu tänapäeva Eestis, teatrianaloogial põhinevate mudelite rakendamisvõimalused antud materjali puhul ning võrumaalase identiteedi ja selle (re)konstrueerimise probleem. Poolstruktureeritud intervjuusid ja osalusvaatlust kasutades uurisime eeskätt turismitalude pidajate endi nägemust oma tegevusest ning kuidas see seostub kohaliku kultuuri ja identiteediga.
Turism kui oluline osa kultuuriprotsessist nii lokaalsel kui globaalsel tasandil on viimastel kümnenditel kujunenud oluliseks uurimisobjektiks ka kultuuriantropoloogias. Kui varem nähti turismis eeskätt kohalikke kultuurieripärasid või „autentset“ kultuurikogemust hävitavat fenomeni, siis praegu mõistetakse turismi pigem mitmekesise, keeruka ja dünaamilise kultuurinähtusena, mille uurimisel tuleb arvestada paljude erinevate tegutsejate, praktikate, huvide ja tõlgendustega. Kohalik identiteet (inimestele teatud grupi liikmetena omane enesetunnetus) mõjutab selgelt turistile pakutavaid teenuseid (majutus, toitlustamine, mitmesuguste elamuste pakkumine). Turismitalunik on aktiivne tegutseja, kes loob ja taasloob iseend ja oma talu, ümbritsevaid kultuuriaspekte endale pidevalt sobivaks kohandades. Teisalt on selge, et ka turism kui selline mõjutab nii turismitalunikke endid kui ka kohalikke elanikke.
Rõuge ja Haanja turismitalunikega tehtud intervjuusid analüüsides kõneleme turismitalude loomise ja pidamisega seotud probleemidest, keskendudes talu, koha ja elamuste lavastamise strateegiatele ning etendatavatele tegevustele. Samuti käsitleme turismitalude otsest ja mitmesuunalist mõju regionaalse identiteedi eri aspektidele.