Võnnu pärimus
Targad, nõiad, prohvetid
E 28258/9 (4) < Varssavi < Võnnu khk. - Jaan Rootslane (1896) Sisestas Pille Parder 2003, kontrollis ja parandas Mare Kõiva 2003
Seitse Moosest ja kunstimees
Kord olnud ühes kõrtsus kunstimees, kes kõiksugu koledaid tükka teinud, torganud enesel keelest naela läbi ja lõiganud teistel inimestel peasid otsast ära. Viimati hakanud ussidega tükka tegema, lasknud nendel ümbre oma keerleda, hakanud siis ise, üks suur uss ümbre pea, rahva käest raha korjama. Selle vahe sees tulnud külakoolmeister sinna, sellel olnud Seitsme Moosese raamatud. Ka selle käest küsinud kunstimees raha, aga see pole andnud.
Selle üle saanud kunstimees pahaseks ja ütelnud: "Vaadake, kui ihnus ta on, habegi on temal raha täis, aga kopikat ei raatsi ta anda." Võtnud selle pääle koolmeistril habemest kinni ja raputanud ning kõlinal jooksnud hulk kopikrahasid selle habemest välja, mille üle rahvas naerma hakand.
See pahandanud koolmeistrit, see ütelnud mõne arusaamata sõna ja pää pääl olev uss visanud nüid kunstimehele kaela, tahtnud teist ära käkistada. See märganud nüüd asjalugu ja hakanud koolmeistrit paluma. See lugenud jälle mõne sõna. Uss visanud enese maha. Nüüd ütelnud koolmeister: "Teine kord sa enam ära mehega mängima tulgu!" Lugenud siis veel mõned sõnad ja kunstimehe asjat tõusnud lendu ja lendanud ära ja see ise ka litsunud minekit, et rahva naeru ja vägevama käest pääseda.
E 28386 < Võnnu khk. - Peeter Rootslane (1895) Sisestas Pille Parder 2003, kontrollis ja parandas Mare Kõiva 2003
Moosese haud
Kui Mooses ära surnud, siis tulnud ka kurat tema kehale järele. Kurat tahtnud teda selle Egiptuse mehega, keda Mooses ära tappis, paaris põrgut ehitama panda. Kui jumal seda näinud, võtnud ta Moosese keha ja hakanud maha matma. Kurat aga vahtind orjavitsa puhmu taga jumala tööd. Kui jumal seda näinud, loonud ta orjavitsadele okkad külge, et need kuradit torksid. Kurat põgenud kohe nüüd ühte paika võsastikku, kus palju nõgesid kasvand. Nõgesed ei kõrvetanud enne mitte sugugi. Jumal aga loonud nõgesele kõrvetamise külge. Nüüdsest ajast vihkab nõgene kõiki, kes ta ligi juhtuvad, et neid kõrvetada.
Kui kurat ikka vahtma tükkinud, saatnud ka jumal kuradi siis Turjamaale korstnaid pühkima. Kurat läinud ka. Seeni ka matnud jumal Moosese keha maha ja nii, et keeki ei tunne. Kui kurat säält tagasi tulli, hakkas ta säält kohe Moosese hauda otsma, aga ei ta leia seda, ka tänini ei ole ta teda veel mitte leidnu.
ERA II 240, 651/2 (8) < Võnnu khk., Kastre-Võnnu v., Kastre as., Vaino t. - Erna Aiaste, Võõbste algkooli õpilane < Otto Aiaste, 55 a. (1939) Sisestas Eva-Kait Kärblane 2002, parandas Mare Kalda
Jaan Anil olevat ka olnud "Seitsme Moosese" raamat, mida ta olevat kasutanud haigete arstimiseks. Tema juures käinud ka palju haigeid end arstimas. Kord olevat tulnud tema juurde üks naisterahvas, kel keha mädanenud ning küljeluud olnud näha. Naisterahvas olevat käinud kõigi arstide juures, kuid abi ei olevat leidnud siiski. Kui ta aga Jaan Ani juures ära käinud, siis lakanud naise keha mädanemast ja roietele kasvanud liha pääle ning naisterahvas saanud terveks. Jaan Ani sõnadel olnud selline mõju, et kui ta aga sõnu lugenud, siis toiminud asi nii nagu seda olevat tahetud.
ERA II 240, 681 (10) < Võnnu khk., Kastre-Võnnu v., Võõbste k., Kruusamäe t. - Aino Osjamets, Võõbste algkooli õpilane < Johannes Osjamets, 61 a. (1939) Sisestas Eva-Kait Kärblane 2002, parandas Mare Kalda
Vanasti olnud vana nõid Võlsi Jaan. Tema juurde käinud ka Venemaalt haiged, keda Jaan teinud terveks. Ta posinud rasva, ristinaelu ja muude asjade pääle.
ERA II 240, 690 (36) < Võnnu khk., Kastre-Võnnu v., Võõbste k., Vaino t. - Aino Osjamets, Võõbste algkooli õpilane < Johannes Osjamets, 61 a. (1939) Sisestas Eva-Kait Kärblane 2002, parandas Mare Kalda
Kaks 60 a. naist läinud omakeskel tülli ja pärast ka kaklema. Seda aga näinud päält vana Võlsi Jaan, kes olnud nõid. See läinud neile vahele ja ütelnud, et "Küll ma lasen saja liha su pääle." Nii sündinudki tülialgajaga, õhtul kutsnud Jaan metsast soed, kes 4 vasikal kõri maha rebisid.
ERA II 240, 709 (14) < Võnnu khk., Võnnu v., Võõbste k., Kruusaaugu t. - Lydia Pärtin, Võõbste algkooli õpilane < Johannes Osjamets, 61 a. (1939) Sisestas Eva-Kait Kärblane 2002, parandas Mare Kalda
Vanast oli kuulus nõid. Vana Võlsi Jaan ja linna isand käinud Venemaalt abi otsimas. Ta posinud rasva pääle, soola pääle, kirstu naelte pääle ja muu pääle, et abi saada.
ERA II 240, 723 (50) < Võnnu khk., Võnnu v., Kastre as., Väljaotsa t. < Kodavere khk., Kavastu v., Koosa k. - Lydia Pärtin, Võõbste algkooli õpilane < Karl Pärtin, 51 a. (1939) Sisestas Eva-Kait Kärblane 2002, parandas Mare Kalda
Kaks 60 a. naist läinud omakeskel tülli ja pärast ka kaklema. Seda aga näinud päält vana Võlsi Jaan, kes olnud nõid. See läinud neile vahele ja ütlend, et "küll ma lasen saja liha pääle." Nii sündinudki tülialgajaga, õhtul kutsunud Jaan metsast soed, kes 4 vasikal kõri maha rebinud.
ERA II 240, 629/30 (32) < Võnnu khk., Kastre-Võnnu v., Võõbste k. < Kodavere khk., Kavastu v., Koosa k. - Rudolf Orumaa, Võõbste algkooli õpilane < Karl Pärtin, 51 a. (1939) Sisestas Eva-Kait Kärblane 2002, parandas Mare Kalda
Vanasti olnud vana nõid Võlsi Jaan. Tema juures käisid ka Venemaalt haigeid, keda Jaan terveks teinud. Ta posinud rasva, ristinaelte ja muude asjade pääle.
RKM II 31, 77/8 (84) < Võnnu khk., Kastre-Võnnu - Olga Hildebrand < Aliide Kanarik, s. 1891 (1949) Sisestas Eva-Kait Kärblane 2005, kontrollis Mare Kõiva 2005
Kui niseldanu (nikastanu) käsi või jalg:
Miis läts kiriku,
lind lendas kivi vahelt kõrgele
ja hobu lindu ehmatanu
ja vankri ümber virutanu
ja mehe jalga niseldanu
ja nõid tuli vasta.
Nõid ütlen mehele,
et "Anna mul kolmteist
valget hernetera."
Ja siis ütlen nõid,
et "Keeda kolmteist hernetera
ja üheksa tera soola
ja keeda ära ja söö ära
ja jalg ei nikastu enam kunagi.
RKM II 207, 368 (22) < Võnnu khk., Rasina - Ilse ja Lemming Rootsmäe < Jenny Sorga, s. 1904 (1959) Sisestas Ave Tupits 2000, kontrollis Anne Kaaber 2002, parandas Kairika Kärsna 2003
Roos (pahus). Haige koht määriti sularasvaga sisse, kaeti sinise paberiga (vihiku kaanega), millele oli tehtud keemilise pliiatsiga ringe, loeti sõnad peale ja kaeti lapiga.
RKM II 207, 368 (23) < Võnnu khk., Rasina - Ilse ja Lemming Rootsmäe < Jenny Sorga, s. 1904 (1959) Sisestas Ave Tupits 2000, kontrollis Anne Kaaber 2002, parandas Kairika Kärsna 2003
Ussihammustus. Rasina elanik Luise Rämmal on veel hiljuti ussihammustust edukalt ravinud sõnade pealelugemisega.
ERA II 240, 629/30 (32) < Võnnu khk., Kastre-Võnnu v., Võõbste k. < Kodavere khk., Kavastu v., Koosa k. - Rudolf Orumaa, Võõbste algkooli õpilane < Karl Pärtin, 51 a. (1939) Sisestas Eva-Kait Kärblane 2002, parandas Mare Kalda
Vanasti olnud vana nõid Võlsi Jaan. Tema juures käisid ka Venemaalt haigeid, keda Jaan terveks teinud. Ta posinud rasva, ristinaelte ja muude asjade pääle.
ERA II 240, 651/2 (8) < Võnnu khk., Kastre-Võnnu v., Kastre as., Vaino t. - Erna Aiaste, Võõbste algkooli õpilane < Otto Aiaste, 55 a. (1939) Sisestas Eva-Kait Kärblane 2002, parandas Mare Kalda
Jaan Anil olevat ka olnud "Seitsme Moosese" raamat, mida ta olevat kasutanud haigete arstimiseks. Tema juures käinud ka palju haigeid end arstimas. Kord olevat tulnud tema juurde üks naisterahvas, kel keha mädanenud ning küljeluud olnud näha. Naisterahvas olevat käinud kõigi arstide juures, kuid abi ei olevat leidnud siiski. Kui ta aga Jaan Ani juures ära käinud, siis lakanud naise keha mädanemast ja roietele kasvanud liha pääle ning naisterahvas saanud terveks. Jaan Ani sõnadel olnud selline mõju, et kui ta aga sõnu lugenud, siis toiminud asi nii nagu seda olevat tahetud.
ERA II 240, 681 (10) < Võnnu khk., Kastre-Võnnu v., Võõbste k., Kruusamäe t. - Aino Osjamets, Võõbste algkooli õpilane < Johannes Osjamets, 61 a. (1939) Sisestas Eva-Kait Kärblane 2002, parandas Mare Kalda
Vanasti olnud vana nõid Võlsi Jaan. Tema juurde käinud ka Venemaalt haiged, keda Jaan teinud terveks. Ta posinud rasva, ristinaelu ja muude asjade pääle.
ERA II 240, 690 (36) < Võnnu khk., Kastre-Võnnu v., Võõbste k., Vaino t. - Aino Osjamets, Võõbste algkooli õpilane < Johannes Osjamets, 61 a. (1939) Sisestas Eva-Kait Kärblane 2002, parandas Mare Kalda
Kaks 60 a. naist läinud omakeskel tülli ja pärast ka kaklema. Seda aga näinud päält vana Võlsi Jaan, kes olnud nõid. See läinud neile vahele ja ütelnud, et "Küll ma lasen saja liha su pääle." Nii sündinudki tülialgajaga, õhtul kutsnud Jaan metsast soed, kes 4 vasikal kõri maha rebisid.
ERA II 240, 709 (14) < Võnnu khk., Võnnu v., Võõbste k., Kruusaaugu t. - Lydia Pärtin, Võõbste algkooli õpilane < Johannes Osjamets, 61 a. (1939) Sisestas Eva-Kait Kärblane 2002, parandas Mare Kalda
Vanast oli kuulus nõid. Vana Võlsi Jaan ja linna isand käinud Venemaalt abi otsimas. Ta posinud rasva pääle, soola pääle, kirstu naelte pääle ja muu pääle, et abi saada.
ERA II 240, 723 (50) < Võnnu khk., Võnnu v., Kastre as., Väljaotsa t. < Kodavere khk., Kavastu v., Koosa k. - Lydia Pärtin, Võõbste algkooli õpilane < Karl Pärtin, 51 a. (1939) Sisestas Eva-Kait Kärblane 2002, parandas Mare Kalda
Kaks 60 a. naist läinud omakeskel tülli ja pärast ka kaklema. Seda aga näinud päält vana Võlsi Jaan, kes olnud nõid. See läinud neile vahele ja ütlend, et "küll ma lasen saja liha pääle." Nii sündinudki tülialgajaga, õhtul kutsunud Jaan metsast soed, kes 4 vasikal kõri maha rebinud.
RKM II 207, 368 (22) < Võnnu khk., Rasina - Ilse ja Lemming Rootsmäe < Jenny Sorga, s. 1904 (1959) Sisestas Ave Tupits 2000, kontrollis Anne Kaaber 2002, parandas Kairika Kärsna 2003
Roos (pahus). Haige koht määriti sularasvaga sisse, kaeti sinise paberiga (vihiku kaanega), millele oli tehtud keemilise pliiatsiga ringe, loeti sõnad peale ja kaeti lapiga.
RKM II 207, 368 (23) < Võnnu khk., Rasina - Ilse ja Lemming Rootsmäe < Jenny Sorga, s. 1904 (1959) Sisestas Ave Tupits 2000, kontrollis Anne Kaaber 2002, parandas Kairika Kärsna 2003
Ussihammustus. Rasina elanik Luise Rämmal on veel hiljuti ussihammustust edukalt ravinud sõnade pealelugemisega.
RKM II 31, 77/8 (84) < Võnnu khk., Kastre-Võnnu - Olga Hildebrand < Aliide Kanarik, s. 1891 (1949) Sisestas Eva-Kait Kärblane 2005, kontrollis Mare Kõiva 2005
Kui niseldanu (nikastanu) käsi või jalg:
Miis läts kiriku,
lind lendas kivi vahelt kõrgele
ja hobu lindu ehmatanu
ja vankri ümber virutanu
ja mehe jalga niseldanu
ja nõid tuli vasta.
Nõid ütlen mehele,
et "Anna mul kolmteist
valget hernetera."
Ja siis ütlen nõid,
et "Keeda kolmteist hernetera
ja üheksa tera soola
ja keeda ära ja söö ära
ja jalg ei nikastu enam kunagi.