Ennevanast elas ühes kohas maal üks va irmus ahne kerguõpetaja. Ta va
teinepool oli varakult mulda varisenud ja teda lasteta leseks jätnud. Nõnda oli
siis keik majatalitus ta eesel õla peel. Uie abikaasa vetmisest es ole juttugid, sellevastu kasvas va mammonaarmastus pääkonne2
ikka suuremales ning tegi teda uskmataks, iseäranis karja-Reedu ning rehepapi-Antsu
vastu. Ka oli ta mõne omasuguse kääst kuulnud, et
teenrid peremehe varaga oolimata kombel ümber keivad, sellepärast pidas ta nõu neid kahte järge3
passida. Ta ütles sageli iseeneses: "Ega va Reet muidu nii paks pole, umbest4
kud5 mesipuu, küll ta mu piimaga ennast ikka seks ajand on."
Ühe omiku läks õpetaja
karjalauta asja järge uurima. Ronis kartsast6 kaudu laudile, mis
kaseagadest7 ning puudest muidu urra-arra8 laotud oli,
kust läbi keik selgest veis näha, mis all tehti. Natikse aja pärast tuli Reet, toor9 ning lüpsik kää, karjalauta ning akkas lehmi
lüpsma. Saand keik lehmad lüpsetud ning Reet viimpse lüpsikutäävega toori juure tuli, siis upitas ta lüpsiku ennemine suu peele ja jõi ühe ee10 seeme11
säält sehest, ise tegi
pärast veel: "Ääh!" Siis kallas ta toori, teise piima
ulka.
Õpetaja, kes ilma Reedu teedmata ülal toori kohal seda keik
vaatas, värises viha pärast umbest kud aavaleht. Kogemata kopistas12 ta ning kukkus
rüsinal läbi laudi. Õnneks ehk õnnetuseks akkas ta
püksiarupidi puude vahele kinni. Reet seda nähes kohkus nii kangest, lõi käsi
kogu13 ning üüdis: "Sina taevane aeg, meite õpetaja!"
Õpetaja ähkis: "Reet, aita!"
Aga ennemine, kui Reet sai
abi14 minna, katkes püksiaru ning õpetaja kukkus pee15 alatsipidi parsumm! piimatoori. Säält kabas16 ta nii ruttu ise välja, kud vähe jõudas, ning pani ilma
sõna lausumata Reedust mööda, uksest välja, otse
ülestuba17. Sel pääval ei näind Reet teda änam.
Teine omiku sai Reet käsu
õpetaja juure tulla, kes teda eieti18 pahase ja mossis moega vastu vettas. Esiti es taha jutt kudagidmoodi
nende vahel sigineda, viimaks ometi algas õpetaja: "Kuuled sa, Reet, seda eileomikust juhtumist ep pea sa mette aga kessegile19
ütlema. Teed sa üle mu keelu, siis keib su käsi
sandisti. Aga niid20 ma lase sind üheks nädaliks
lahti ning et oome juba esimine nädali
pää on, siis veid sa juba
täna õhta oma teed minna. Ma veta
su ameti sedakord ise eese
käde21." Reet oli rõõmus, et üheks nädaliks
"omapeele" sai.
Teise omiku oli õpetaja
varakult ülal, täna oli tal kaks tööd toimetada: esiti lehmad karjaaidas22
lüpsa ning pärast rahvale kerkus23 jutlust teha. Sellepärast tõmbas
ta kohe lüpsiku käde ning läks karjaaida. Saand ta neli lehma juba ää
lüpsand, siis oli ta immu nenda
täis, et ta oleks see ameti kus seda ja teist viskand,
oleks see kessekist teisest ta peele24
sunnitud. Päike oli juba ete25 üsna kõrgese tõuskend
ning paistis eieti soojasti,
selle läbi läksid siis ka kiilid ning parmud lehmade kallal eese
sossimisega26 üsna elavaks. Ühe lehmal oli veel see tige moed, et ta
eese ännaga alati peele
vihtus, kui üks pisike kärmesgid27 ta ümber lendas. Seda lüpses sai siis õpetaja mitu kord ümber silmade, mis ta inge oort28 täis tegi. Ta tõmbas lehma änna käde, pistas
eese jäki ning püksi nööbiaugust
läbi, siis oli rahu lüpsa. Korraga tuli üks kibe kiil ning pistas
lehma [---]. Sa kallis aeg! Lehm pani nagu püssipaugust joosma,
õpetaja änna otsas. Esiti kargasid lautas ümber, siis läksid uksest õue, säält
välja, sülda29 kaudu ikka edasi. Kergulised
tulid parves vastu, nende seas oli ka karja-Reet, kes
oma looma ning loom teda oort ää
tundis. Reedu muusutamine
tegi lehma ete oort tasaseks, nenda
et õpetaja jõudis ennast änna otsast lahti päästa
ning ilma ümber vaatamata katsus ka koju tagasi; viskas ennast asemele pitka, sest vastumeeltsest
sõidust ingama. Teise omiku
kutsus ta Reedu eese juure
ning käskis ta ametise jälle akata.
Reedul oli ee meel.
Mütmed nädalad läksid mööda, viimaks tuli
rehte tööaeg käde. Niid
ärkasid mütmed rahva kääst
kuuldud jutud õpetaja meele, et rehepapid pidada eese
peremehe viljaga oolimatalt ümber keima.
Ehk küll möödaläinud juhtumine karjalauda laes ning lehma änna
otsas teda väga kangest irmutas, siiski vettas ta nõuks ühegid korra rehepapi-Antsu truudust katsuma minna.
Kui õhta ämarikuks
akkas minema ning Ants paraguti30 ahjusuus
tuhlid31 küpsetas, siis kodis32 õpetaja tasakesti
reherihala33 ning pettas34 ennast taha nurka, rugi35
saskede36 sisse ää. Tuultud
vilja lasu oli rihaltse väravate all laial maas. Tüki
aja pärast tuli Ants toast ning akkas eese laialejäänd riistu kogu
koristama, vettas angu käde ning pidi sased keik lasuse ajama. Esimise pistmise aegu leidis ta kedagid
saskede sehest.
"Noh, mis asjamees sa sii
pümes37 nurkas oled?" küsis Ants. "Ot sa tuhattuline, ma taha soole38
näita, küll ma niid su kõverad nõud tunne! Varas, mu
peremehe vilja varas!"
Ants oli juba mõned matsud saand
anda, kui ääl lahti pääses: "Ma ole ju ärra!"
"Või sa lähed veel ära, ma taha sind ennemini õpetada,
et sa teise korrap39 julgu40 enam tulla mette. Akka so reo pärast veel kohut keima
ning aega viitma, ma taha sind ise eese rusikaga
selgeks teha." Ise võmmeldas aga edasi.
Jälle üüdas ääl: "Ma ole ju saks."
"Vei on teitid
tuhattulisid veel kaks, kus teine on? Ütle, kus teine
on!" ning lahetas41 õpetaja reheväravast korts! väljale kaugele.
"Mine kaiba nüüd, kellele sa tahad!"
Õpetaja pani sirama42, nõnda mis jalad
andsid tuld. Pärast es tule tal änam meelegid teendrite järge luurata.
1 enese;
2 päev-päevalt;
3
järele: 4 just, täpselt;
5 kui;
6 redelit;
7
kasehagudest;
8 segamini, lohakalt;
9 toober;
10
hea;
11 sõõmu: 12 komistas;
13 kokku;
14 appi;
15 pea;
16 kiirustas;
17 ülesse tuppa;
18
õige;
19 kellelegi;
20 nüüd;
21 kätte;
22
karjaaias;
23 kirikus;
24 peale;
25 õige;
26
torkimisega;
27 kärbeski;
28 kohe, silmapilk;
29 teed;
30 parajasti;
31 kartuleid;
32 luusis;
33
rehe alla;
34 peitis;
35 rukki;
36 saside;
37
pimedas;
38 sulle;
39 korra ep;
40 julge;
41
viskas, heitis;
42 jooksma
H II 47, 285/7 (3) Kaarma -
D. Jakson (1894). - AaTh
1571+1849* (Pastori v. mõisniku karistamine + Pastor lehmasabas). Selline
kontaminatsioon on haruldane (1 t.). Mt. 1571 - 29
t., tuntud kogu maal; tegelaseks on peamiselt mõisnik, pastor esineb vaid 2
teisendis.
Mt. 1849* - 55 t.; tuntud eriti Läänemaal
(27 t.), ka Hiiu- (8 t.) ja Saaremaal (3 t.). Puudub Viljandi-, Võru- ja
Setumaal.
Peategelaseks alati pastor.