Üks mõisahärra
tahtnud ühe peremehe käest tema kohta ära võtta. Peremehel oli see suureks kurvastuseks,
sest tal oli ilus üksik talu, heasti haritud ja
rammu[ta]tud põllud ja tublid hooned ja tema sugu mitmet põlve seal koha peal, seepärast poleks tema miski
hinna eest oma kohta käest ära annud.
Läks mehike
kohtusse härra peale kaebama, et härra just sellepärast tahab tema kohta mõisa
külge võtta, et tema oma kohta heasti harinud ja
ehitanud on, aga tema ei ole milgil kombel mõisahärra
vastu eksinud ega teda pahandanud.
Kohtusaks oli väga
hea ja lahke mees talupoegade vastu. Kutsuti ühel päeval mõisahärra ja
taluperemees kohtu ette. Vanal ajal peetud väga suurt lugu mõistatustest ja
nende arvamistest. Seepärast pani ka kohtusaks mõisnikule ja peremehele käsu
ette, et teiseks kohtupäevaks peavad mõlemad kohtusse ühe mõistatuse tooma;
kumba mõistatust kohtuhärrad ülesse ei saa, see saab õiguse.
Läksid mõlemad
koju, muret ja arvamist teistel mõlemil küll. Mõisnik
võttis pliiatsi ja paberilehed kätte ja hakkas arvama, aga ei saanud niisukest mõistatust, millest ta oleks lootnud, et seda
ülesse ei saada. Talupoeg niisama mures, ei hakkamist ühtigi. Seda nägi tema
kaheteistkümneaastane tütar, ja isa käest küsima: "Mis mure sinul on: ei sa
taha süüa ega juua?"
Isa rääkis tütrele,
et nõndaviisi lugu nüüd on. "Kui ma niisugust mõistatust ei saa, siis oleme
koha pealt lahti. Mis me siis peale hakkame?"
"Noh, pole viga,
küll me sellega valmis saame. Mine aga kohtusse ja küsi kohtuhärrade käest: kui
vana on päikene ja kui raske on kuu? Saab näha, kas nad saavad selle peale
vastust anda."
"Kust sinagi seda
tead, mu lapsuke?" küsis isa.
"Vaata, isa,"
vastas tütar, "ega päikene saa ilmaski vanemaks kui üks päev, õhtul läheb ta ju
looja, kui ta teisel homikul jälle tõuseb, siis on
see ju teine päev. Ja ütleme jälle, et kuu on naela raskune, sest naelal on
neli veerandit ja kuul niisama neli veerandit."
Tuli kohtupäev,
mõisnik ja talupoeg läksid kohtusse. Esite küsiti
mõisniku käest: "Anna oma mõistatus ülesse!" Polnud mõisnikul kedagi mõista
anda. Küsiti talumehe käest: "Kus sinu mõistatus on?"
Talumees küsinud:
"Kui vana on päikene ja kui raske on kuu?"
Kohtuhärrad arvavad
ja arvavad, aga ei saa õiget otsust kätte. Viimaks seletas talumees ise neile
oma mõistatuse ära; siis kohtuhärrad said aru küll, et see nõnda on, ja
mõistsid koha temale tagasi.
Siis küsis ka
peakohtumees, et kust sa niisuguse mõistatuse võtsid, kas omast peast või said
mõne teise käest? Mees jutustas, et temal niisuke
kaheteistkümneaastane tütar kodu olla, kelle käest ta selle mõistatuse saanud.
Kohtuhärra pani imeks, et tal nii targa peaga laps on, ja palus meest omale
seda tütart näha tuua.
Mees läks tütrega
kohtuhärra juure; see oli väga tema meele järele. Ta oli ka tõesti ilus, tark
ja mõistlik laps. Kohtuhärra laskis oma kuluga tütarlast suuresti koolitada ja
võttis ta pärast omale prouaks ja nad elasid õnnelist abielu.
Sealsamas olid kahe
talu hoostekopled vastastikku ja vaevane1
aiarisu nende vahel. Teisel peremehel oli ruunhobune koples,
teisel tiine mära. Seal läks ühel öösel mära aiarisust üle teise koplesse teisepere ruuna juure ja
sai seal varsa. Homikuks tuli jälle oma koplesse tagasi ja varss jäi sinna ruuna juure. Peremees
tahtis homikul varssa omaks pärida, aga ei teine
peremees taha anda, et see on tema ruuna varss. Teisel kange suur kahju: ilus
suur täkutvarss. Seletas küll teisele, et see ei või ilmapeal olla, et su
ruunal varss oleks, ei teine kuula sest ühtigi, vaid tahabki varssa omale
jätta.
Viimaks kaebas mees
kohtusse. Teine mees oli aga kohtuhärraga suur ja hea sõber, viis talle
meelehead ja kohus mõistis ka varsa tema ruuna jäoks.
Õige varsaomanik, kel märahobune oli, tuli kurva näoga kohtutoast ära. Seda
nägi kohtuhärra noor proua aknast ja hakkas mehe käest küsima, miks ta nõnda
kurb on. Mees jutustas, et nõnda lugu oli, et see on päris ülekohus, et mina
sest varsast ilma jään.
Proua vastas: "Oh,
pole viga, külap varss jääb ikka sinule. Ma õpetan
sind: kohtuhärra käib iga päev liivakõrbe ääres metsas jalutamas. Võta homme
oma kalapüüdmise riistad ja mine sinna liiva peale ja tee, nagu püüaksid sina
kalu. Kui nüüd härra seda näeb, siis ta muidugi küsib, mis sa teed, ja paneb
väga imeks, et sa sealt kala tahad püüda, kus neid ei või ollagi."
Nõnda oligi, mees
püüdis teisel päeval parajasti liiva peal kalasi, kui härra jalutades sinna
läks ja seda nägi. Härra pahvatas kangesti naerma, kui kuulis, et mees tahab
sealt kalu püüda. Mees vastas: "Jah, see on küll tõesti võimata, et siit liiva
pealt kalu saaks, sest kalad elavad ju vees, aga mina arvan, et see niisamati
võimata on, et ühel ruunal hobusel varss oleks."
Kohtuhärra pani
mehe tarkust ja kavalust imeks ja mõistis varsa ikka oma emale tagasi. Ja küsis
mehe käest, kudas ta selle mõtte peale tulnud. Mees
rääkis, et kohtuhärra proua ise seda temale õpetanud. See polnud jälle härra
meelest hea, et proua sedaviisi tegi ja ennast tema asjadesse segas, ja
ähvardas teda ära ajada, kui ta veel korra peaks nõnda julgema teha. Proua aga
ei kuuland sest ühti, vaid õpetas ikka teisa, kui
tarvis oli. Härra kannatus lõppes ka viimaks otsa ja ütles prouale, et homseks
peab ennast ära kolima tema juurest, lubas oma kutsari tõlla ja hoostega teda nii kaugele lasta viia, kui ta tahab, ja oma
kõige kallimat varandust, mis ta ise soovib, kaasa võtta. Proua valmistas suure
pidu, kus kõik sõbrad ja tuttavad said kokku kutsutud ja olid head söögid ja
joogid. Iseäranis muretses proua selle eest, et härra tublisti sai viina juua,
nõnda et ta viimaks üsna purju jäi ja enam kellegist
ei teadnud. Siis laskis proua hobused tõlla ette panna ja sõitsid ühe
heinaküüni juure, kust kutsar koju saadeti. Kui härra enese sai targaks
maganud, ehmatas ta ära ja küsis proua käest, mis see tähendab, et nad
heinaküünis on. Proua tuletas talle meele, et ta temale luba annud kõige kallimat vara kaasa võtta. Härra olnud talle
kõige kallim. Härra palus südamest andeks, läksid koju ja elasid õnnelikult -
ehk on veel praegu eluski.
1 vilets
H II 58, 85/8 (6)
Jüri, Kurna - J. Saalverk < Hans Veikenberg (1896). - AaTh 875 -
18 t.
Levinud rohkem idapoolses Eestis, 8 t. iseseisvad, ülejäänud liituvad
teiste muinasjututüüpidega, eriti mt. targast poisist
või tüdrukust (mt. 920-929).