Kihulane ei olevat mitte Jumalast loodud, vaid olevat niisama Kuradi töö nagu susigi. Kurat pahandanud inimeste rahuliku elu üle ja otsinud, kuidas seda halvemaks teha. Ta sattunud hobuse väherdamise paiga manu, kus palju karvu maha jäänud. Siin tulnud tal hea mõte neid karvu kõiki elavaks teha ja inimest torkima panna.
Kõik sündinud, nii kui Kurat soovinud. Kihulased lennanud, kihisenud ja inisenud õhus oma alatumat laulu. Selle hääle järgi pannud Kurat neile nimeks kihulane. Nüüd olnud tõepoolest inimestel kiusaja kaelas ja on jäänud tänase päevani.
Inimestele sai küll piinajad välja mõeldud, aga kihulastest ei olnud Kuradil endal ka nüüd enam rahu. Kui ta vanaviisi päevapaiste eest puhma või põõsa alla selili visanud, olnud kihulased kohe torkijaks man.
Ta võtnud siis nõuks neid torkijaid jälle ära kaotada. Kutsunud oma abilised kõik kokku ja hakanud segajaid püüdma. Suur kott saanud tervenisti kihulasi täis. Vanakurat ise kandnud koti ärauputamiseks jõe veerde. Kotikandmine väsitanud vanamehe ära. Enne pahandusekoti jõkke ajamist tahtnud veidi puhma all puhata. Kahjuks läinud tal silmad kinni.
Vaheajal juhtunud jänes oma kepsulöömises kotist mööda minema ja kuulnud kotis imelikku inisemist. Hakanud asja uurima, võtnud kotisuu vallale. Kihulane pääsenud välja ja läinud lendu. Jänes hakanud teda suure hoolega püüdma, jooksnud mitmed kotused ja räpsikud*1 läbi, aga kihulane jäänud ikka kinni püüdmata. Kui ta tagasi käänanud, olnud kott kihulastest tühi ja suur kari vana magaja küljes.
Nüüd virgunud Kurat üles ja leidnud koti, mille ta uputamiseks jõe äärde tassinud, koguni tühja olevat. Ei aidanud siin enam püüdmine ega mingi muu imetrikk. Kihulased olid magamise ajal ilmamaad ja metsi mööda laiali lennanud. Kuradist*2 loodud kihulane saanud jälle priiks ja nii on jäänud tänase päevani.
Et ta hobuse karvadest tehtud, siis on ta ka kõige rohkem hobuse küljes sööjaks.
Kord küsinud kihulane parmu käest:
"Kas te jõuate hobuse maha tõmmata?"
Parm vastanud, et ei jõua.
Kihulane kiitnud siis parmule:
"Meie oleme mitu korda hobuse maha tõmmanud, aga alati olnud üks mees vähem avitajaks kui vaja, nii et hobune tõusnud iga kord üles."
255. Kuidas kihulased saadud on.H II 45, 306/8 (2) Põlva < Oudova, Sträkova - Joosep Tamm (1888). - Mtº 281 D + AT 281 - Kuidas kihulased saadud on 5 t. + Sääsed hobust tapmas 27 t.