“Anne
Vabarna “Koolulaul” kui mäss”
1923. aastal kohtuvad Armas Otto Väisänen ja Anne Vabarna. Seni
üldsusele tundmatu laulik tahab tõestada, et on võrdne teiste seto lauluemadega
ning laulab pika lugulaulu. Anne pole kindel, kas tema algne idee mehelemineku
eest surma põgenevast tütarlapsest on kuulajatele vastuvõetav, ning ta
katkestab oma alustatud “Koolulaulu” ja loob Väisäse abiga 5595-värsilise nn
seto pulmaeepose “Suurõq saajaq”. Pärast pulmaeepose valmimist palub Väisänen
laulda Annel lõpu ka poolelijäänud “Koolulaulule”. Anne laulabki ja nii on meie
ees lugulaul, mis 697. värsi järel hargneb kaheks: “Koolulauluks” ja
pulmaeeposeks “Suurõq saajaq”.
Milline on siis see ebasobiv “Koolulaul”, mida Anne Vabarna
tütar emal laulda ei lubanud ja mille idee mässulisusest Anne isegi ehmus ning
lõi kahtlema teksti esitamiskõlbulikkuses?
“Koolulaulu” võib analüüsida naiseliku põgenemisutoopiana, mis
peegeldab hirmu ja meeleheidet, mida neiu tunneb, siirdudes seto
traditsioonilise külaühiskonna poolt naissoole määratud ühest eluetapist teise.
See on utoopia, kus põgenetakse neiuna suremise ja abielunaiseks sündimise eest
tõelisse surma. Anne Vabarna kujutab oma “Koolulaulus” seda mõrsjaitkudes
väljendatud teadmatust ja piirilseisja hirmu, mida neiud on tundnud naiseelu
ees, jättes uma vyyrast ja võttes vyyra umast. Anne Vabarna
muudab "Koolulaulus" aktiivseks pulmalauludest tuntud passiivse
mõrsja. Passiivsed ja utoopilised põgenemisunistused ja suremisähvardused
saavad Anne lugulaulus reaalsuseks. Nii ongi “Koolulaul” omapärane mõrsjakoolõtamistest
ja mõrsjaitkudest tuntud troopide elustamine. Mõrsja põgenemissoov ja
suremisele viitavad metafoorid, sümbolid ja teispoolsuse-allegooriad muudetakse
meheleminekueas neiu suremise looks. "Koolulaulu" protagonist, abielu
asemel surma valiv neiu rebib end lahti passiivse objekti staatusest ja viib
vaid fiktsioonis võimaliku naissubjektina ellu irratsonaalse ja
mässulise antiutoopia.
“Koolulaul” on omapäraselt töödeldud õnneliku lõputa variant mõrsjakoolõtamisest.
Kui leinamängus on tüdrukud jõulude ajal mänginud läbi nii mõrsja suremise kui
elluärkamise, siis “Koolulaul” ei lõpe normaalse ja aruka
leppimisega, vaid jääbki ratsionaalseid lahendusi trotsides magusasse
surmaihalusse.