Setu mitmehäälse
rahvalaulu laadirütmist
Žanna Pärtlas
Eesti Muusikaakadeemia
Käesoleva
ettekande eesmärk on vaadelda üht tähtsamatest setu mitmehäälse rahvalaulu
laadilistest ja rütmilistest ilmingutest – laadirütmi.
Selle terminiga tähistan laadifunktsioonide vaheldumise rütmi mitmehäälses
lauluviisis.
Setu rahvalaulu muusikaline omapära avaldub kõige
eredamini selle mitmehäälsuses ja laadiehituses. Vene etnomusikoloogias levinud
terminoloogiat kasutades võib öelda, et setu laulu puhul on tegemist nn funktsionaalse kahehäälsusega, mis
tähendab mitmehäälse helikoe jagunemist kaheks erineva faktuurifunktsiooniga
partiiks (setudel – torrõ ja killõ), mida ka laulikud ise
teadvustavad. See üldine mitmehäälsuse ehitusprintsiip kehtib setu rahvalaulu
erinevates žanrilistes ja ajaloolistes stiilikihtides.
Laadistruktuuri poolest võib setu viise kõige üldisemalt
jagada kahte rühma:
(1)
viisid, mis põhinevad diatoonilise helirea lõikudel ja (2) viisid, mille
aluseks on pooltoon-poolteisttoon laad.
Viimane on eriti omapärane ja oletatavasti arhailine nähtus setu rahvalaulus,
millele on raske leida analooge teiste rahvaste muusikalises folklooris
(vähemalt naaberrahvastel seda ei esine). Pooltoon-poolteisttoon laadi helirida
põhineb pooletooniliste ja poolteisttooniliste intervallide korrapärasel
vaheldumisel (pooltoonides – 13131). Noodinimedega võiks suurima ulatusega
helirida tähistada järgmiselt: d-es-fis-g-b-ces.
Selle laadi peatugiheli paikneb enamasti astmel g, harvem astmel fis.
Setu mitmehäälsuse vertikaalstruktuuri uurimine näitab,
et suurem osa kooskõladest on moodustatud seaduspäraselt. Nii
pooltoon-poolteisttoon laadi kui ka diatoonika puhul kehtib nn “ülehüppamise”
printsiip (Überspringverfahren,
Gerchard Kubiku termin), mis tähendab, et kooskõladesse ühinevad helireas üle
ühe paiknevad astmed. Seega tekib kaks funktsionaalset astmekompleksi:
pooltoon-poolteisttoon laadi puhul es-g-ces
ja
d-fis-b ning diatoonilise
alusega heliridade puhul e-g-h ja d-fis-a-c. Pooltoon-poolteisttoon helirea sümmeetrilise
intervallstruktuuri juures annab “ülehüppamise” printsiibi järgimine huvitava
tulemuse: kõik harmoonilised kooskõlad koosnevad kahetoonilistest (st. suure
tertsi kõlalistest) intervallidest.
Stiililt “puhtamates” setu rahvalaulu näidetes ei paikne
seaduspäraselt ehitatud ja seega harmooniliselt tähenduslikud kooskõlad mitte
ainult rütmiliselt ja vormiliselt rõhutatud positsioonidel, vaid ka mujal,
hõlmates praktiliselt kogu reaalselt kõlava vertikaali. See räägib harmoonilise
mõtlemise valitsemisest polüfoonilise üle. Viimasele viitab ka häälte
suhteliselt tagasihoidlik meloodiline areng. Võib öelda, et kõik hääled
järgivad viisi laadifunktsioonide vaheldumise rütmi oma helirea lõigu piires.
Laadifunktsioonide vaheldumise rütm ehk laadirütm on
individuaalne igas viisis ning täidab meloodiajoonise, meloodilise rütmi ja
viisi vormistruktuuri kõrval tähtsat representatiivset rolli, aidates üht viisi
teisest eristada. Mitte alati ei ole laadirütm sõltuv helireast, sama laadirütmi
vormel võib mõnikord realiseeruda erinevate heliridade tingimustes.
Laadirütmi vaatlemisel võib eristada vähemalt kahte
tasandit. Pindmise tasandi moodustab laadifunktsioonide vaheldumise reaalne
rütm. Teine, sügavam tasand peegeldab viisi laadilis-funktsionaalse arengu
üldist pilti, vormi sõlmpunktide laadilisi seosed. Laadirütmi sügavama tasandi
analüüs annab võimaluse paremini mõista setu viiside vormiehitust.
Laadirütmi pinnatasand on seotud teiste sama tasandi
rütmiliste ja meetriliste ilmingutega – meloodilise rütmi, silbirütmi (st
lauldud silpide rütmi), muusikalise meetrumi ja sõnalise teksti meetrilise
struktuuriga. Kõik need nähtused on setu rahvalauludes tihedalt seotud. Viisi
kuulumine ühte või teise stiilikihti muudab seda, kui palju muusikaline
struktuur sõltub teksti poolt etteantud meetrilisest skeemist. Ka tekstid ise
on enamasti ehitatud viisi muusikalist struktuuri silmas pidades.
Laadirütmi võrdlus laulu teiste ülalmainitud rütmiliste
aspektidega näitab, et see ei kattu kunagi täielikult mitte ühegagi neist,
tagades igal juhul muusikalise struktuuri teatud iseseisvuse. Samas on
jälgitavad laadirütmi seosed muusikalise meetrumiga – laadirütm toetab viimast,
vastasel juhul võiks see sattuda täielikku sõltuvusse teksti rõhurühmadest.
Ettekandes tulevad vaatluse alla mõningad setu
mitmehäälsetele lauluviisidele iseloomulikud laadirütmi lühivormelid, mis
“rändavad” viisist viisi, andes neile stiililise ühtsuse ja viidates erinevate
viiside võimalikele geneetilistele seostele.