EESTI REGILAULU AKUSTILISE KIRJELDAMISE POOLE
Jaan Ross, Tartu Ülikooli kunstide osakond (ross@psych.ut.ee)
Eesti regilaulu uurijad on korduvalt märkinud
regilaulu meloodiatele iseloomulikku kõnelähedust või retsitatiivsust (nt
Schlegel 1830, Tampere 1980). Leonard Meyeri (2000: 293) arvates on see igati
ootuspärane. Meyer väidab, et teksti ja muusika suhe vokaalmuusika puhul on
olemuselt kompensatoorne: kui põhirõhk on tekstil, siis "kannatab"
selle arvel muusika, ja vastupidi. Eesti regilaulu puhul on ilmselt tegu
esimese juhtumiga. Regilaulu tekstide poeetilisus ja kunstiväärtus on läbi
aegade olnud üldtunnustatud, nii nagu seda on olnud ka muusikaliste
väljendusvahendite teatud piiratus regilaulu meloodiate puhul.
Kui vaatluse all olevat küsimust käsitleda
kõneakustilisest seisukohast, siis võiks esmapilgul tunduda, et retsitatiivsest
iseloomust johtuvalt peaks lauldud regivärsside helilist olemust saama
kirjeldada eesti keelele üldiselt iseloomulike foneetiliste seaduspärasuste
alusel. See oletus osutub aga ekslikuks, kui meenutada silpide jaotust
värsireas reguleerivaid kvantiteedireegleid ning neist tulenevat regilaulule
iseloomulikku skandeerivat esitusviisi. Kvantiteedireeglite alusel võib osutada
üsna mitmele olukorrale, kus regilaulu esitajal tuleb ilmselt rikkuda
tavakõnele omaseid foneetilisi kõneloomemalle. Nt regilaulu esimeses värsijalas
lubatavate kahesilbiliste esmavälteliste sõnade puhul peaks esimene silpnoot meloodias
olema kestuselt ca ühe kolmandiku võrra lühem kui teine silpnoot. (Määratluse
kohaselt koosneb kahesilbiline esmavälteline sõna lühikesest ja sellele
järgnevast pikast silbist.) Regilaulude salvestuste seast – kui kiigelaulud
kõrvale jätta – pole aga ilmselt võimalik leida kuigi palju meloodiaid, mille
rütmijoonis niisugust kõneakustilist malli toetaks. Teiste sõnadega,
kõneprosoodia ja muusikaline metrorütmika ei toimi regilaulus sageli kopeldatuna, vaid üks allutab enesele teise.
Analoogilisi näiteid võib tuua ka heli tugevuse
vallast. Üldtuntud on muidugi skansioon, mille puhul esimesele silbile langev
sõnarõhk võib meetriliste tegurite toimel ümber paikneda mõnele teisele
silbile.
Regilaulu prosoodia uurimiseks sobivad kõige
paremini niisugused värsiread, milles esitaja poolt läbivalt jälgitakse
süllaabilisuse ja isokroonia printsiipi. Süllaabilisuse printsiip tähendab, et
ühele silbile tekstis peaks vastama üks noot meloodias, nii et silpe eri
nootide vahel ei jagata ning ühel noodil ei esitata ka mitut silpi. Isokroonia
printsiip tähendab, et kõik noodid meloodias peaksid olema laias laastus
ühepikkused. Viis on isokroonne ilmselt siis, kui selle noodistamisel on saadud
piirduda vaid ühe noodivältuskategooriaga, milleks on tavaliselt kaheksandiknoot.
Süllaabiliste ja isokroonsete värsiridade puhul saab silpnoodi normatiivseks
akustiliseks kestuseks lugeda selle keskmise kestuse mingi vormiosa (värsirea
või terve laulu) ulatuses. Üksikute silpnootide kestuse hälbeid nimetatud
keskmisest on sel juhul põhjust pidada tingituks kas foneetiliste,
muusikaliselt väljenduslike või ka mingite kolmandate tegurite toimest lauliku
tegevusele.
Eesti Rahvaluule Arhiivis on materjali, mis
võimaldab keskenduda foneetilistele erinevustele loetud ja lauldud regivärsside
vahel. Käesolevas töös analüüsitakse kahelt Karksist pärit laulikult, Kadri
Kukelt ja Greete Jentsilt tehtud helisalvestusi. Mõlemalt laulikult on
salvestatud identsete või lähedaste tekstide esitusi nii laulduna kui ka
loetuna. Seni lokaliseeritud ja akustiliselt analüüsitud tekstide hulk on
kummagi lauliku puhul 50 ja 100 värsirea vahel, mis vastab ca 400 kuni 800
silpnoodile. See hulk pole suur, kuid statistilise valimina nähtuna võimaldab
siiski teha esialgseid järeldusi kõne ja laulu vaheliste foneetiliste
erinevuste kohta.
VIITED
Leonard B. Meyer (2000), The Spheres of Music. A
Gathering of Essays. Chicago and London: University of Chicago Press.
[Chr HJ Schlegel] (1830), Reisen
in mehrere russische Gouvernements in den Jahren 1801, 1807 und 1815, fünftes
Bändchen. Meiningen: Friedrich Keyssner, SS 160-163 ja kleebised.
Tampere 1980 =
Херберт
Тампере,
Мелодии
старинных
(рунических)
народных
песен. - В сб.:
Эстонский
фольклор
(отв.
редактор Р.
Вийдалепп).
Таллин, "Эести
раамат", сс. 166-178.