Regilaulude vormelid: kvantiteet ja kvaliteet
Liina Saarlo
Vormeleid defineeritakse enamasti erinevates laulutüüpides, -teemades ja
motiivides ning kontekstides korduvate leksikaalsete üksuste või
struktuuriüksustena. Vormelidefinitsioonid langevad kokku stereotüüpiadefinitsioonidega,
mistõttu võib regilaulude vormeleid lugeda värsitasandi stereotüüpianähtuste
hulka. Eesti folkloristikas on stereotüüpiat defineeritud üldiselt,
iseloomustavalt. Regilaulude vormeleid määrates tekivad paratamatult küsimused.
Milliseid korduvaid nähtusi (leksikaalseid või struktuuriüksusi) võib pidada
vormeliteks ehk siis stereotüüpseteks? Millised on stereotüüpia kriteeriumid?
Vormeli kvantiteedikriteeriumid
L. Harvilahti (1992) on vormeli kriteeriumina esile tõstnud esinemise
erinevates lauluteemades. Udo Kolgil (1962) on vormeli määratlemise esmaseks
tingimuseks selle sage esinemine erinevates kontekstides. Vormeliteoorias on
vormelite esinemiskriteeriumina esile toodud regulaarsuse nõue — A
group of words regularly employed under the same metrical conditions to express
a given essential idea (Lord 1997). See tähendab, et kui üks väljend kordub näiteks neli korda ja teine
kolmkümmend, siis esimene ei saa olla regulaarne vormel (Kiparsky 1976).
Seega võiks vormeli esmane kriteerium olla kvantiteet: et nimetada
teatavat leksikaalset või värsistruktuuri üksust vormeliks, peaks see esinema
mitmes laulutüübis (erinevates kontekstides) ja mitmeid kordi. Mitu korda siis
peab teatav värsitasandi üksus esinema, et seda saaks nimetada stereotüüpseks?
Udo Kolk (1962, 1980) vaeb vormelite esinemisvariantide ja juhuslike kokkusattumiste eraldamise problemaatikat ja esitab vaid ähmaseid lahendusi. Ta leiab, et mida laiemate kasutusvõimaluste ja avarama tähendussisuga sõnaühend on, mida rohkem on selle esinemisest näiteid, mida kaugemal need näited lokaalselt esinevad, seda rohkem võib kahtlustada juhuslikku improvisatsiooni ja kokkulangemist, mitte geneetilisi seoseid. Stereotüüpiat saab tõenäoliseks pidada siis, kui tegemist on näidetega ühtsest teemaalast, lähedastelt laulikutelt või lokaalselt kitsamas aineses.
Seega on stereotüüpsuse määramine suhteliselt uurijapoolne otsus. See
tähendab — stereotüüpia põhineb uurija sisetundel ja muljel. Kas on võimalik
leida mingeidki kvantitatiivseid kriteeriume stereotüüpia üle otsustamiseks?
Kui võtta aluseks mingi number, siis milline ja mida see number näitab? Kas on
võimalik võrrelda regilaulukeelt mõne muu allkeelega (nt tänapäeva
kirjakeelekorpustega) ja otsustada siis selle põhjal?
Vormelite kvaliteedikriteeriumid
Vormelite määramisel tekib küsimus: kas vormeliteks võib pidada kõlalise
(rütmilise) sarnasuse kordumise mehaanilise kokkulugemise põhjal selgitatavaid
sagedasemaid värsitasandi üksusi või peab neil üksustel olema veel mingi lisatunnus,
nn kvaliteet?
Lisaks kordumisele on vormelite puhul lisatud meetrilise ümbruse nõue, mida
rõhutavad nt vormeliteoreetikud ning ka L. Harvilahti (1992).
Vormeliteooria arenedes on meetrilise ümbruse nõudest taganetud. U. Kolgil
on meetriline asend ja vorm üks lisatunnuseid, mis näitab/rõhutab sõna(ühendi)
vormellikkust (nt meetrilised vormelid) (1962). Omamoodi
kvaliteedikriteeriumiks võib pidada L. Harvilahti tähelepanekut, et
vormelid ei pruugi põhineda üksnes sõnalisel korduvusel või süntaktilisel vastavusel.
Vormelid võivad toimida jutustust siduva ja liigendava vahendina (1992).
Mis seosed on aga leksikaalsete korduvuste ja fraseoloogia vahel? Kas
regilaulude vormeleid võib pidada fraseologismideks? U. Kolk püüab
vormelite fikseerimisel tabada nende vaieldamatut sisulist stereotüüpsust
(1962), mis viitab fraseoloogilisusele, semantilisele stereotüüpsusele. Mis on
regilaulude sisuline stereotüüpia? Mille põhjal saab otsustada, kas teatav
sõnaühend on stereotüüpne? Kas sisulisel stereotüüpial peab olema paralleele
teiste allkeeltega, s.t kas see sõnaühend peab olema ka nt tavakeeles
fraseologism? Kas tavakeeles fraseoloogilise kvaliteedita sõnaühend võib saada
regilaulus stereotüüpse tähendussisu?
Harvilahti, Lauri 1992. Kertovan runon keinot. Inkeriläisen runoepiikan tuottamisesta. Helsinki: SKS.
Kiparsky, Paul 1976. Oral Poetry: some linguistic and typological considerations — B. A. Stolz, R. S. Shannon (toim), Oral Literature and the Formula. Ann Arbor, lk 73–125.
Kolk, Udo 1962. Värsisisesed vormelid eesti regivärsilises
rahvalaulus. — Töid filoloogia alalt I. Tartu Riikliku Ülikooli
toimetised, vihik 117. Tartu, lk 71–153.
Kolk, Udo 1980. Regivärsi stereotüüpiast. — Eesti rahvaluule
Žanriprobleemid. Töid eesti filoloogia alalt VII. Tartu Riikliku Ülikooli
toimetised, vihik 528. Tartu, lk 25–46.