179. IRU ÄMM. KALEVI NEITSI
A.
Iru ämm
Kes esimist korda linna läks; see viidi Iru ämma vaatama. Paremat kätt kiviaja taga oli ristikivi, kelle pääl alati 3 vihta seisas. Vihtadega said linnas käies noored Iru ämma vaatamise eest «sutsi» ja pidid Iru kõrtsis rumalust maksama.1
Iru ämma juures põletati jaanitulesid.
ERA II 153, 579 (10) < Haljala - H. Länts.
------------------------------------------------------------------------------------------
1 Rumalust maksma. - Vt. muist. 180.
------------------------------------------------------------------------------------------
B.
Iru ämm
Tallinna lähedal Iru mäe peal kivi otsas istuvat Iru ämm (hüütakse ka Viru ämmaks), kes igaühele, kes esimest korda linna läheb, pakkuvat õunavorsti. Kes seda vastu ei võta, selle pidavat ämm jõkke viima ja vihtlema.
ERA II 222, 395/6 (15) < Kuusalu, Kõnnu v., Kalme k. - I. Lehesalu (1939).
C.
Jutt Iru ämmast2
Kalevipoja ema oli meeldinud Soome Tuuslarile ja Tuuslar oli tahtnud tema Eestist Soome viia, aga Kalevipoja ema Linda pole tahtnud minna. Tuuslar oli tulnud Linda järele, et teda ära viia, Linda aga pistnud eest jooksu, sest minemine oli talle vastumeelt olnud. Joosnud kuni Irumäeni, siis lõppenud ta jõud otsa ja ta palunud jumalat, et see ta Tuuslari käest päästaks. Jumal muutnudki Linda Iru mäele suureks kiviks, millel olnud inimese kuju.
Kui Iru mäe juures Pirita jõel veel silda peal ei olnud, siis pidanud inimesed jõest läbi käima. Kes jõest läbi tahtis minna, pidi sellele kivile, mida Iru Ämmaks nimetati, ohverdama ja patsi lööma. Kes aga seda ei teinud, sel juhtus õnnetus jõest läbiminemisel.3
ERA II 223, 257/9 (1) < Jõelähtme, Nehatu v., Muuga k. - A. Kilu < isalt (1939).4
------------------------------------------------------------------------------------------
2 Ptiikirjas trükitud osad pärinevad ilmsesti «Kalevipojast». - E. L.
3 Nüüd mõni aasta tagasi, kui jõele sild peale ehitati, lõhuti ämm ära ja nende ämma kividest ehitati praegune sild. See koht on praegal näha, kus endine Iru ämm asus, sest sel kohal ei kasva rohtu. See koht asub Iru külas, Nehatu vallas Narva maantee ääres, Madise talu väravas. - Üleskirjutaja märkus.
4 «Kalevipoja» järgi on jutustatud Tallinna koolidest saadud vastustes (vt. E 74155 < Tallinn (1928)). Selle teisendi lõpul on lause: «Veel tänapäev võib näha Iru mäe kivistanud Linda kuju.» Kivistist 1928. aastal aga enam ei olnud. - E. L.
------------------------------------------------------------------------------------------
180.
Kalevipoja istumisekohad
Kuusalus leitakse mõnda kohta, kus Kalevipoeg istunud. Üks niisugune on Kodasuu väljal mere ligidal. Selle kivi otsas istunud korra Kalevipoeg ja vaadanud sealt kaua aega merd. Teine istumisekoht on Kuusalu kiriku ligidal - Rihu ämm. Sellegi otsas puhanud Kalevipoeg. Rihu ämm on suur kivikangur (= kivihunnik). Seal tulnud korra 2 pulmarongi vastastikku. Nagu niisugusel korral alati, tõusnud nendegi vahel tüli. Ühe pulmarongi pruut löödud maha ja maetud sinna. Mälestuseks kantud hauale hulk kiva kokku. Pärast visanud möödaminejad sinna kiva. Kas Kalevipoeg ka visanud, ei ole teada. Pärastpoole hakatud Rihu ämmal esimest korda linnaminejatelt «rumalust» nõudma. See on: nad pidanud vanematele linnaskäijatele viina ostma. Kes pole tahtnud osta, võetud kinni ja pandud Rihu ämmale pikali, riiete peale suured kivid, kuue hõlmad aetud laiale, suured kivid peale, nii et ei ole teiste abita saanud üles tõusta. Sinna jäetud seni, kuni keegi tulnud ja ära peastnud. Kui keegi pole lubamist täitnud ja «rumalust» maksnud, tehtud Iru ämmal eespool Tallinna tee ääres sedasamasugust tükki. Iru ämmgi on niisamasugune kivivare nagu Rihu ämm. Iru ämm on Iru kõrtsi ääres, versta 10 Tallinnast.
E 41375/6 < Kuusalu - M. J. Eisen < A. Ploompuu (1901). Vrd. Iru ämm, muist. 179 A.