321. VESKITE EHITAMINE
[Kalevipoja veski]
A.
Kalevipojad
Vanasti Kalevi pojad käind läbi Peipsi Pihkvas veskit ehitamas. Jutustaja tahtnud minna Viitna (?) laadale ja oodand Tapal sõitu. Sääl saand kokku tuttavate vanameestega, kes kõnelend, et Kalevipoeg ehitand sinna Tapa lähedale ühe mäe.1 Vanad mehed siis jutustand, et Kalevipoeg sinna teind selle mäe. Tal olnud korraga ehitusel kaks veskit, üks siinpool, teine Pihkvas, ja käind ühtelugu kahtevahet. Et soost olnud tülikas läbi minna, ehitand siit kõrge tee läbi.2 Kui Kalevipoeg Peipsi järvest läbi läind Pihkva veskit ehitama, siis ta peksnud vastaseid, kes tulnud teda kiusama, lapiti laudadega ja peksnud kõik lauad katki. Siil siis põõsast õpetand: «Peksa servi laudadega!» Kalevipoeg peksnud servi laudadega ja saand niimoodi vastastest võitu.
ERA II 13, 234/5 (4) < Simuna < Torma, Avanduse v., Hirla k. R. Viidebaum < J. Lents, 78 a. (1929).
Vrd. Võitlus laudade abil ja siili õpetus, muist. 337.
----------------------------------------------------------------------------
1 Tapalt hakkab minema nisuke mägi, läheb vist üle kümne versta. Tee läheb piki mäge ja ümberringi on soo.
------------------------------------------------------------------------------------------
B.
Kalevipoja veski
Kord toonud Kalevipoeg üle Peipse järve ühe koorma laudu ja hakanud siis Rõuge kihelkonda Pärlijõe pääle enesele veskit ehitama. Paari nädala perast olnud Kalevipojal juba veski valmis ja jahvatanud siis 10 vakka rukkil ära, mida ta enesele leivaks küpsetanud reisi pääle minna. [---]
Sänna vallas Pärlijõe peal on praegugi veel palju kiva seal kolme jõeharu kohal, kus Kalevipoja veski oli olnud.
E 43464/8 (132) < Rõuge O. Leegen (1902) = R. Viidalepp, Veski eesti rahvajuttudes. Eesti Veski 1938, nr. 4, 1k. 1318.
Vrd. ka: M. J. Eisen, Mis teadis rahvas, EKirj. VI (1911), lk. 328.
------------------------------------------------------------------------------------------
2 Aga see on tore mägi seal, umbes l 1/5 versta vaksalist, kahel pool on männiraba. - Üleskirjutaja märkused.
----------------------------------------------------------------------------