Kommentaarid

KIRIKUTE ASUPAIGA VALIMINE JA KIRIKUTE EHITAMINE (322-325)

Rahvatraditsioonis leidub komme, kus ehituste kohti lastakse määrata loomadel või putukail. Sipelgate järgi määrati elamute või lautade paigad (vt. Kalevipoeg 1953, lk. 420, märkus 240; Kalevipoeg, Löwe tõlge, lk. 333), härjad pandi määrama kirikute õiget asukohta. Komme ise on regionaalset erinevustega, kusjuures varieerub härgade arv, nende karv, koorma koostis, rakendamise viis jne. (M. J. Eisen, Kodumaa kirikute ehitamine. EKirj. X (1915), lk. 38 jj.) Kaks härga ehitusmaterjali koormaga jäävad seisma püha lepa juurde, sinna ehitatakse Pühalepa kirik. Risti kiriku asukoha näitavad kätte kaks lumivalget härga. (J. Boubrig. Volkssagen und Traditionen, Verhandlungen d. GEG II, 3, lk. 62-63.) Teema on rahvusvaheline. (Vt. M. J. Eisen, Tõll ja ta sugu, lk. 33-34.) Kiriku ehitamisest sinna, kuhu härjad seisma jäid, vt. ka liivlastel (O. Loorits, Livische Märchen- und Sagenvarianten. Sagen nr. 247) ja soomlastel (L. Simonsuuri, Kotiseudun tarinoita, lk. 92-101).