Mordva rahvas koosneb kahest subetnosest: ersad ja mokshad, kusjuures ersad
ületavad arvukuselt mokshasid kahekordselt. Peale selle eristatakse veel
kahte etnograafilist gruppi: terjuhanid (venestunud ersalased) ja karataid
(tatari keelele üle läinud mokshalased).
(*3)
Ersa ja moksha rahvariided erinevad teineteisest tunduvalt. Ühised on
siiski põhielemendid: särk, vanem üleriie - rüü,
vööd ja vöökaunistused, ehted (väga rikkalikud),
peakate, jalanõud (varem viisud, hiljem saapad).
Ersa naise peakatteks oli pango või soroka, mokshadel neid
aga üldse ei esinenud. Mokshad kandsid erinevalt seotud rätikuid ning
peapaelu. Erinevate peakatete tõttu erinesid ersa ja moksha naiste
soengumoedki teineteisest tunduvalt.
Ersa rüüd iseloomustab rikkalik telliskivipunane tikand, moksha
rüüde servad kaeti aga punase puuvillase riidega.
Ersa pruut. Samara kubermang. Kogunud V. Rosenstrauch ja
A. O. Väisänen 1915. a.
Moksha naine rahvariietes: särk langkajam, vest
zhiletka, pearätt konjavks, ehted monetat',
sjulgam, krgan' pirf. Mordva ANSV, Zubovo Poljana raj.,
Mordovski Pimburi k. J. Karm, 1984. (Fk 2086:104)
Ersa ja moksha särgid erinevad nii lõike kui ka kandmisviisi
poolest. Mõlemad on küll tuunikalõikelised (st. ilma
õlaõmbluseta), kuid erineva laiusega kangaste kasutamise
tõttu on ersa ja moksha särkide õmblused erinevatel kohtadel.
Moksha särgi käised on täispikkusega, ersa omad ulatuvad vaid
küünarnukini. Ersa särgil on esiküljel rinnalõikest
allääreni ulatuv tikand, moksha särgil see puudub. Ersa naised
kannavad särke sirgelt, mokshad tõstavad aga särgi keskkoha
üle vöö rippuma.
Põlledest on ersadele iseloomulik värvliga või rinnalapiga
põll. Mokshalaste seas on enamlevinud pluuspõll, mis koosneb
pikkade varrukatega pluusitaolisest ülaosast ja passe külge kroogitud
põllest.
Ersa rahvariides naine külatänaval. Kuibõshevi obl.,
Kljavlino raj., Starõje Sosnõ k. H. Sarv, 1983.
Moksha naine. Mordva Vabariik, Kovõlkino raj., Staroje Pshenevo k.
Kogunud H. Sarv 1985. a.
Vööd kuulusid nii ersa kui moksha naise riietuse juurde, kuid moksha
vööd on kitsamad kui ersa omad, neil on pikemad narmad, mis on ohtralt
kaunistatud litrite, kaurikarpide, klaashelmeste ja tuttidega. Laiad
vööd (gushak) olid tuntud mõlema rahvusrühma juures,
kuigi kandmisviisis oli erinevusi. Erinevalt ersadest sidusid mokshad neid ka vestide ja põllede peale. Üldiselt kanti neid üleriiete peal, ka särgil.
Ersa rahvariides naine külatänaval. Kuibõshevi obl.,
Kljavlino raj., Starõje Sosnõ k. H. Sarv, 1983.
Moksha rahvariides naine: särk polaftam, vest, põll,
lai vöö gushak, pearätt, peapael, ehted:
krgan' pir'f, kaelakeed. Mordva ANSV, Zubovo Poljana raj.,
Mordovski Pimburi k. J. Karm, 1984. (Fk 2086:256-260)
Ersalaste väga eriline vöökaunistus on tagapõll.
Mokshalastel neid ei esine. Mokshad kannavad puusarätikuid, mis katavad nii
istmiku kui puusad. Moksha rahvariiete juurde kuulub ka erinevaid ripatseid ja
vöid. Iseloomulikud on pikad ja lühikesed vööehted: pikad
rippusid täpselt külje peal, lühikesed aga kinnitati alati
pikkadest tahapoole.
Mordva rahvariide komplekti juurde kuulub palju ehteid. Ersalased kannavad nn
hoburaudsõlge, mokshalased aga sõlge, mille külge on
kinnitatud vaskplaat. Mõlemat tüüpi sõle külges
ripub rikkalik ehteosa. Mokshadele on omased pärlitest kraed ja
võrgutaolised rinnaehted. Mõlemal rahvusrühmal leidub
ehteid, mille külge on kinnitatud rist.
Vanadeks jalanõudeks olid mordvalastel viisud. Pidulikul puhul kanti aga
ornamendiga kaunistatud ülaservaga nn "karmoshka"-saapaid.
Mokshalased kandsid pidupäeval koos viiskudega punaseid villasest riidest
jalarätte, saabastega aga põlvekatteid ja saapasäärte
ülemisele servale asetatud säärekaunistusi, mis sarnanevad
moksha särgi alläärega.
"Omapärane on Tengushevo ersalaste e. shokshade rahvakunst. See on
ersalaste läänepoolseim grupp, mis on jäänud alles ersa
põlisaladele mokshalastest kirdes. Rahvariidekomplektis on olemas
ersalastele kohustuslik element tagapõll, ka kuldtikandiga peakate on
vormilt sarnane teistele ersa gruppide peakatetele. Seevastu sõlg
(sjulgam) on tüüpilise moksha sõle kujuline oma
trapetsikujulise plaadiga..." (Sarv 1995)
Etnograafid on teinud erinevaid oletusi mordva rahvarõivaelementide
päritolu kohta. Välja on pakutud vene, tatari ja muromi
mõjutusi. Rahvariiete sõnavara uurimine võib nende
mõjude tuvastamisel abi osutada, kuna teatud rahvariide detail
võib olla laenatud koos oma nimetusega.