Kratt


Kratt (mdM kuigorozh; kui 'madu', korozh 'öökull', kuigor 'kasetoht'; mdE tr'amka, tr'amo, tir'amin'ge, tir'amka; mdEM tr'ams 'toitma, kasvatama').

Kratt - kodukaitsja, varavedaja - oli vaid osades majapidamistes. Nizhni-Novgorodi oblasti Lukojanovi, Shatkovi ja Smirnovi rajooni tr'amka oli deemonlik olend. Kratt varastab peremehe jaoks naabritelt vilja, raha jmt. Seetõttu suhtuti kratti pidavasse perekonda vaenulikult. Uskumusjutud räägivad võõra krati varastamisest eriliste nõiasõnadega. Kratti hoiti majas või aidas ja teda toitis peremees.

Kratt nõuab pidevalt tööd ja täidab peremehe iga soovi. Ta teeb oma peremehe rikkaks, suurendab karja ja hoolitseb selle eest. Kuigorozhil on imepärane töövõime: ühe ööga ehitab ta maja või lauda, künnab, külvab ja koristab põllu, valmistab sadu toite.

Kui peremees unustas kratile tööd anda, võis see hävitada kõik tehtu ja peremehe igaveseks maha jätta (või muutuda mingiks loomakeseks). Tüütust abilisest vabanemiseks andis peremees kratile võimatuid ülesandeid: liivast nööri punumine, soo veest tühjendamine jne.

Krati saamiseks kasvatab peremees seitse aastat kukke, kes muneb kaks väikest muna, mida peremees ja perenaine hoiavad kaenla all kolm või kuus nädalat. Varianditi võib kratt kooruda punase kuke munast, öökulli esimesest munast või musta kana munast (sel juhul on Kuigorozh must ja nähtamatu). Kratt võib olla linnu pea ja mao sabaga olend; kassike, kes mahutab oma põsekottidesse kaks naela vilja või väikse inimese kuju võttev kanapoeg. See pöidlapikkune kratike elab ahju all seitse aastat, kuni kasvab küünrapikkuseks ja kogub jõudu majaomaniku teenimiseks. Tavaliselt on Kuigorozh pärast sündimist nähtamatu. Tengushevo rajooni shokshade tr'amkad ongi tavaliselt inimesekujulised, kuid võivad muutuda ka kanapoegadeks. Seejuures ei kooru nad munadest, vaid peremees kutsub neid kalmistul esimesel pimedal kevadööl. Neist on peaaegu võimatu vabaneda. Arvati, et tr'amkad söövad pudru “naha” alt ära. Muistendis pandi suurel usupühal lauale puder. Kui majjakutsutud papi käsi läbi pudrupinna vajus, arvati, et poti on tühjaks söönud kratid. Tr'amka kohalolekule viitas ka korratu maja ja räpane laud. Kui kratti halvasti koheldi, laostas ta pererahva - tassis vara laiali, segas vilja sõnnikuga ja roojas tuppa või keset lauda.


Kirjandus:

UPTMN. T. 3, tsh 1. Mokshanskije skazki. Saransk 1966;
UPTMN. T. 10. Legendy, predanija, bylitshki. Saransk 1983.