Saunaema


Saunaema (mdEM Ban'ava; Ban'azorava; ban'a 'saun', azor + ava 'perenaine, valitseja').

Ban'ava oli sauna, tervise ja sünnituste kaitsja. Saunaema mees on noor ja väikest kasvu mdEM Ban'at'a (at'a 'mees, vanamees'). Ban'ava elab koos lastega saunalava all. Tavaliselt saunaema ennast ei näita, kuid mõnikord ilmub ta väikese noore alasti naisterahvana, kes istub laval ja kammib pikki heledaid juukseid. Ban'ava võib teha nii head kui halba. Ta ei salli hiliseid saunalisi ja võib neid kolinaga ehmatada, surnuks vihelda või lämmatada, sulgedes suitsuakna. Saunakütmise eel palvetati, sauna minnes löödi risti ette, et kaitsta ennast saunaema raevu eest ning et ta lapsed ei segaks saunaskäiku. Ban'ava peseb ennast pärast teisi saunalisi, sellepärast jäeti talle vett, seepi ja viht. Vastasel juhul võis ta pilduda asjad saunas laiali, mürgitada vinguga järgmisi saunalisi jne. Maal on siiani kombeks tänada saunaema sauna eest ja paluda talt tervist.

Ban'ava abistas sünnitajaid. Pärast sünnitust valmistati tema auks rituaalset putru ja asetati see saunanurka. Soosingu tagamiseks toodi talle ka pidudelt pannkooke ja peielaualt putru.

Pruut pöördus enne rituaalset pruudisauna itkedes Ban'ava poole, paludes end aurutada ning katta suitsu ja tuhaga, andmaks märku, et ta on oma neiupõlvega hüvasti jätnud. Moksha noorik ohverdas pulma teisel päeval saunaemale lava alla raha, lõuendit või soola.

Saunaema abi kasutati ennustamisel - näiteks jõulude (s.t “vana” uue-aasta) keskööl tulevase peigmehe teadasaamiseks. Tüdrukud pistsid käe sauna suitsuaknasse: kui Ban'ava puudutas neiu kätt kinnastatud käega, oli loota rikast peigmeest, kui palja käega, siis vaest.