Igal kuusepuul olla tüves, juurika juures, puu südame ümber, kolm vaigulist lülirõngast, üks suurem kui teine ja nõnda üksteise sees seisavad. Need, kes tahtvad kas väikest kalapüügipaati või suuremat alust ehitama hakata, peavad põhjapuu valimise juures hästi ettevaatlikud olema, sest et selle küljes paadi peal sõitjate inimeste õnn ja õnnetus seisavad. Kui nimetatud lülijooned mitte kindlaste rõnga kombel koos ei seisa, vaid tükikaupa lahus on, siis on niisugune puu tarvitamiseks kohane ja selle peale võib kartmata paati ehitada, aga kui need jooned ühes tükis rõnga moodi koos seisavad, siis saab sellest valmistatud paat inimestele, kes tema peal sõidavad, varem ehk hiljem uppumise surma tooma. Selles asjas ei ole mitte vanaaja ebausuga tegemist, vaid see on läbiproovitud tõeasi, mida veel praegugi tähele saab pandud.
Kord rääkis keegi vanataat, et tema noores põlves ükskord metsa läinud võrgupaadi põhjapuud tooma. Kui ta sellega koju jõudnud, tulnud äi seda puud vaatama ja öeldes, et selle puu peale ei sünni paati ehitada, võtnud ta kirve kätte ning raiunud puu otsast tüki maha, sel kombel puud ehituse jaoks kõlbmataks tehes. Siis saatnud nooremehe jälle uueste metsa teist puud tooma, mis siis ka kõlbuline juhtunud, mille peale paat ehitatud.
E 50081/2 (1) < Kuusalu khk., Viinistu - S. Lilhein (1916).