1) Tahkuna Läti sadamas elasid vanasti lätlased. Kui neilt hakati maksu nõudma, läksid nad ära ja lubasid ahvenad ka ära viia. Ja tõesti kadunud ahvenad pääle selle merest.
E, Stk 21, 28 (32) < Reigi khk., Kiduspä k. - Arnold Läti < Kustav Viin, 53 a. (1923).
2) Väga vanal ajal oli Käina laht nii suur meri, et siin käisid kala püidmas laevadega muugalased. Sii oli olnd suur püiumeri. Võrkmajad olid laidude peal olnd. Muugalased käisid sii püidmas ja pidid selle eest kümnist maksma. Ühe aasta oli aga püid nii kehva olnd, et põle saand kümnist maksa. Siis võetud nende püised pandiks ära ja viidud Käina kiriku lae peale. Kui minu isa oli pisike poiss ja keis kiriku lael, siis ta veel näind kõdunend räbalaunnikut, mis pidand muugalaste võrgud olema.
Üks muugalane olnd nii tark mees, võtnd neli räime, aeand õbenõelale ja lasknd vette. Aga selle needmise pannud juurde: kus nee räimed kinni võetakse, seal akkab suur püirand, ja siit peavad siis kalad kaduma. Käina laht peab järveks saama. Nee räimed olla Pärnu lõukas kinni püitud, ja see on ka praegu üks väga suur püikoht. Käina laht on juba minu mälestuse aeal üsna kuivaks läind.
ERA II 188, 356 (46) < Käina khk., Käina v., Käina k., Lahe t. - Enda Ennist < Jaan Suuster, s. 1874, ja Leena Suuster, s. 1877 (1938).
3) Muugalased keind siin enni kala püidmas - Aadu koplis praegu veel nende majade varemed. Nad olla siit ära aetud ja nende võrgud võetud ära. Siis üks muugalaste vanamees pannud kolm räime varda peale ja lasknud vette ja vanne ka veel peale: kus nad kinni võetakse, seal akatakse jälle kalu püidma, siin aga kaduvad kalad ära. Pärnu juures võetud need räimed kinni.
ERA II 189, 110 (10) < Emmaste khk., Emmaste v., Mänspää k. - Enda Ennist < Andres Mäns, s. 1864 (1938).
4) Kuralased keind siin kala püidmas. Meie koplis praegu veel kolm ahjuvaret, kus nad eland. Suureväljast on tulnd üks laevameister Nuut siia talusse elama, tema muidugi asutas selle talu kaheksa inimpõlve tagasi, enni põle siin küla olnd. Siis elanud siin kuralased, aga viimaks nende elu läks siin kitsaks, siis läksid ära. Ega nad päriselt siin eland, püiuaja ainult olid. Viimaks põle kala enam saand ega renti jõund maksa, siis võetud nende võrgud ära ja viidud Käina kiriku laele.
ERA II 188, 506 (17) < Emmaste v., Küla k., Roosimäe t. - Enda Ennist < Tiiu Eistrat, s. 1865 (1938). [kala]
5) Oma aeal keind kurelased Domasnesi neemelt siin Puise randas lestapüigil. Praegu on rannas veel koopa asemeid, mis kutsutakse "kurelaste augud", kus nad eland ja purjed olnd katuseks peal. Aga nad läind siit rannarahvaga tülisse, et püiavad siit kalad ära. Selle tagajärel on nad siit ära läind. Seda nüid ei tea, kas liivlased üksi või keegi muu ka tegi seda, et kaks lesta olla kokku seotud ja merde lastud. Sinna juure antud veel nisuke tingimus: kus need kaks lesta kinni püitakse, sinna lähäb ka lestaõnn, kuna siit lahkub. Siis need lestad on Saaremaal Mustjala randas kinni püitud, ja praegu saadakse seal lesti, siin ainult vähe proovi on.
ERA II 159, 768 (50) < Ridala khk., Sinalepa v., Puise k., Jaagu t. - Enda Ennist < Jaan Koplik, s. 1876 (1937).
Vrd. hülgeõnne manamist nr. 108:1-3.