Artikkel kogumikust Sator 1. Artikleid
usundi- ja kombeloost
ISBN 9985-9268-3-8
Eha Viluoja
Surnud esivanemad olid oodatud külalised hingedeajal, paikkonniti erineval ajavahemikul mihklipäeva (29. IX) ja mardipäeva (10. XI) või mardipäeva ja kadripäeva (25. XI) vahel, harvemini enne jõule, mil neid kostitati kodudes toiduga (Hiiemäe 1991).
Vastavalt uskumustele võis surnu tulla koju ka muul ajal ja muudel asjaoludel. Seda peeti märgiks mingi normi rikkumisest, kas surnu enese poolt tema eluajal või elavate poolt. Niisugust surnut nimetati kodukäijaks ja temast püüti vabaneda.
Kui hingedeaja tähistamise komme hääbus hiljemalt käesoleva sajandi algul, siis muistendeid ja eriti memoraate kodukäijast jutustatakse veel tänapäevalgi. Selline olukord peegeldub Eesti Kirjandusmuuseumi kartoteegis järgmiselt: hingedeaja kohta on umbes 500, kodukäija kohta u. 3600 kaarti. Käesolev kirjutis tahabki keskenduda kodukäijaga seotud pärimustele.
Osa Eestis tuntud tüübikindlatest surnuga seotud uskumusmuistenditest on esindatud Antti Aarne kataloogis "Estnische Märchen- und Sagenvarianten". Nimetatud kataloog toetub dr. Jakob Hurda ja Eesti Kirjameeste Seltsi kogudele, mis moodustavad ca 10% praegustest eesti folkloorikogudest, ega saa olla mõistagi ammendav. Et kaasaegsemat eesti muistendikataloogi ei ole, olen materjali süstematiseerimisel kasutanud ka soome muistendikatalooge: Lauri Simonsuuri "Typen- und Motivverzeichnis der finnischen mythischen Sagen" (1961, edaspidi S ja tüübiviide) ja seda täiendavat Marjatta Jauhiaineni tüübiloendit (1972, edaspidi J ja tüübiviide), kuivõrd vaatlusalune materjal eesti ja soome folklooris on suuresti kattuv.
Muistendites, memoraatides ja uskumusteadetes iseloomustatakse koju tagasitulevat surnut kui visuaalset (inimene, loom, lind, ebamäärane kogu, ese või nähtus), auditiivset (kõne, häälitsused, helid) ja/või taktiilset (puudutus, kombitavus) olendit. Nimetatud omadused võivad esineda üksikult, erinevates kombinatsioonides või kõik koos. Samuti järeldatakse surnu kodukäimist kaudsete märkide põhjal (jäljed, surnu poolt kaotatud esemed, tegevuse resultaadid). Kodukäija võib olla äravahetamiseni sarnane elava inimesega, ometi on talle nagu teistelegi üleloomulikele olenditele omased teatavad üleloomulikkuse kriteeriumid: kujumuutus, ootamatu kadumine, kuratlikud atribuudid välimuses, tavalisest erinev liikumisviis, ebaselge või moonutatud kõne, kummaline käitumine, seletamatud jäljed või vastupidi - jälgede puudumine.
Rahvapärimuses ilmneb kolmesugune arusaam kodukäija olemusest: 1) elav laip, 2) hing/vaim ja 3) vanapagan/kurat surnu kujul.
Kujutlus kodukäijast kui elavast laibast kuulub uskumuste vanemasse kihistusse ja tuleb esile peamiselt tüübikindlates muistendites ning mõnedes uskumusteadetes. Palamuse kihelkonnas on seletatud 1895. a.: Kodukäija on surnu, kellele hing uuesti jälle sisse läheb, ja kes siis hauast koju end näitama tuleb (E 17943 < Palamuse - H. Maasen). Peatume esiteks muistenditüüpidel, kus surnu juba enne matuseid või matuste käigus aktiivsust ilmutab ja elavatele ohtlikuks muutub.
Enamuses juhtudest käsitatakse end ilmutavat surnut kui hinge või vaimu - need kaks terminit on rahvapärimuses sünonüümidena paralleelselt kasutusel. Ega tema kondid küll kodu käind, ta vaim käis kodu (ERA II 77, 429 (79) < Hageri vanadekodu < Nissi - R. Põldmäe < Jaagup Jäämann, 70 a.), kinnitas Nissi kihelkonnast pärit vanainimene 1934. a. Samasugune suhtumine on omane ka valdavale osale memoraatidest ja muistenditest. Et kodukäija-lugude hulgas on palju kohalikke muistendeid, teeb see nende tüpologiseerimise keerukamaks: kuigi traditsioonile toetuv, on iga konkreetne muistend suhteliselt iseseisva süÓeega. Ülevaatlikuma pildi annaks siin motiiviloend. Soome folklorist L. Simonsuuri lähtub oma kataloogis eelkõige kodukäimise põhjustest, jaotades kodukäijad süüdlasteks, süütuteks ja teisteks. Sama meetodiga saab muidugi läheneda ka eesti materjalile. Ometi tahaksin siinkohal iseloomustada kodukäijat pigem mõnede tüüptegevuste kaudu, nii nagu need rahvajuttudes ilmnevad.
Kolmanda arusaama kohaselt ei olegi kodukäija surnu ise, vaid paha vaim - vanapagan/kurat, kes käib pärast inimese surma kodus. Hargla kihelkonna elanik on rääkinud 1928. a.: Koolu käü kuú hirmudama. Kas tuu aga inne koolu ol'l?! Tuu ol'l vanatondinägu esi, kiä käve! (ERA II 2, 661 < Hargla - H. Tampere < Hipp Jakobson 73 a.). Tuntud on muistendid vanapagana/kuradi asumisest valveta jäetud surnukeha asemel surnukirstu või surnunahka (S E 861), millele vastuabinõude kasutamata jätmisel võib järgneda kodukäimine. On tõenäoline, et osa muistendeist, milles surnu lautsil liigutab, irvitab, räägib, ründab valvajat või matjat, võivad toetuda kujutlusele vanapaganast kui surnu asendajast. Samuti on naisi külastavad surnud mehed muistenditüüpides Aa S 117, J C 479 ja J C 480 tõlgitsetavad kuraditena. Sedasama ei saa aga väita korduvalt naist külastava surnud mehe kohta kohalikes muistendites ja memoraatides konkreetsest kadunukesest. Mitmetes muistenditüüpides esinevad kodukäija ja kurat paralleelselt: "Võitlus kuuvalgel" (Aa S 35), kodukäija (J C 130) või kurat küüdis (J E 1101), muistendid hundiroaks saanud, välgust tabatud või kukelaulust eemale peletatud üleloomulikust olendist. Siiski on kodukäija samastamine kuradiga eesti kodukäijapärimuses suhteliselt kõrvaline. Tundub, et idapoolsematel läänemeresoomlastel, venelastel ja leedulastel (et nimetada lähemaid naabreid) on see tavalisem. Võib-olla on siin tegemist õigeusu või katoliku usu mõjuga rahvauskumustele.
Vähestes muistendites räägitakse, et surnud/tapetud loom ilmutab ennast (J C 473).
Sageli on aga loomad (koer, kukk, hobune) need, kes näevad inimesele nähtamatut kodukäijat (J C 1705).
Et kodukäija tegevus oli elavatele häiriv või ohtlik, püüti temast
vabaneda. Paljudes muistendites, memoraatides ja uskumusteadetes kirjeldataksegi,
mida võeti ette kodukäimise vältimiseks või lõpetamiseks (S C 491). Et see on
omaette teema, siis nimetatagu siin vaid, millistesse funktsionaalsetesse
rühmadesse jagunevad arvukad tõrjeviisid: 1) kontakti lõpetamine surnu ja tema
endise keskkonna vahel; 2) surnu liikumisvõime piiramine või kaotamine; 3) surnu
eksitamine kalmistuteel; 4) tõkete seadmine elavate ja surnute vahele; 5) surnu
kinnipanemine kirstu või hauda ja 6) kodukäija hävitamine (Viluoja 1992).
Muistendeis kirjeldatakse ka tõrjutud kodukäija käitumist. Kodukäijat nähakse ühel või
teisel kujul tõkestamis- või eksitamiskohas ning kuuldakse tema kaeblemist:
"Koju tahaks minna, aga ei saa."
Kirjandus
Aa S = Aarne, A. 1918. Estnische Märchen- und
Sagenvarianten. FF Communications 25. Hamina.
AT = Thompson, S. 1961. The Types of the Folktale. A Classification and
Bibliography. Antti Aarne's Verzeichnis der
Märchentypen. Translated and enlarged by. FF Communications 184. Helsinki.
Hiiemäe, M. 1991. Eesti rahvakalender
V. Tallinn.
J = Jauhiainen, M. 1972. Täydennyksiä uskomustarinoiden
tyyppiluetteloon. Beiträge zur Lauri Simonsuuri Typen- und Motivverzeichnis der
finnischen mythischen Sagen. Helsinki.
Loorits, O. 1927. Liivi rahva usund II. Tartu.
S = Simonsuuri, L. 1961. Typen- und Motivverzeichnis der finnischen
mythischen Sagen. FF Communications 182. Helsinki.
Viluoja, E. 1992. Revenant Prevention in Estonian Folk Tradition.
The Journal of Intercultural Studies. Extra Series 2. Edited by T. Koizumi,
T. Kikugawa. Uralic Studies, Volume 2. Osaka-Tokyo, 105_109.