Artikkel VTK raamatust (<http://www.folklore.ee/seminar>, ISBN 9985-867-11-4). Kõik materjalid kuuluvad autorikaitse alla. Artiklit kasutades viidake selle aadressile.
Artikkel põhineb autori 1994 aastal kaitstud magistritööl ning on avaldatud ajakirjas Eurpean Journal of Archaeology. Vol 2, No 1, 1999.
Artikli materjal on pärit Edela-Saksamaa arheoloogilistest uuringutest ning töö põhiteemaks on arheoloogiliste kalmeleidude interpreteerimine ristiusustamise valguses. Seetõttu võib artiklit võtta ka laiemalt kui ainult Edela-Saksamaa kohta käivana. Ehkki töö põhineb arheoloogilistel kaevamistel saadud materjali analüüsil, on varase kristluse põhiallikaks siiski kirjalikud allikad.
Edela-Saksamaal uuritud ala kattub suuresti Baden-Württenbergi liidumaaga ning ala tunnusteks on suhteliselt homogeenne arheoloogiline materjal ning ajalooliste (kirjalike) materjalide nappus kuni 7 sajandini. Kontrastina uuritavale alale olid ümbritsevad maad läänes, lõunas ja osaliselt ka idas juba kaua olnud roomlaste asualaks ja seetõttu oli kristlus seal juba sujuvalt üle võetud. Seetõttu on ka ümbritseva ala arheoloogiline materjal mõnevõrra erinev nii antiikse kiviarhitektuuri, arheoloogilise materjali kui ka kirjalike allikate osas. Oma mõju on nähtavasti olnud ka hilisemal nn kolme maa kohtumisnurgal, kuna antud alal kohtuvad Saksa, Prantsusmaa ja Šveits. (Selle kõige tõttu tundub, et esitatud interpretatsioonid ja teoreetilised lähtekohad võivad suures osas kehtida ka Eesti kohta, kuna ajalooline situatsioon on olnud küllaltki sarnane.)
Edela-Saksamaa oli varasel keskajal asustatud alemannide poolt, kelle ristiusustamisest on mõnevõrra teada ka ajaloolistest allikatest. 506. aastal läks Põhja-Alemannia frankide võimu alla, kus kuningas Chlodovech'i ajal (496/7) algas ristimine. Kahjuks pole teada, kui sügavat mõju see kogu Frangimaal avaldas. Küsimusele kas, kuidas ja millal frangid viisid kristlust edasi vallutatud aladele, on erinevad uurijad jõudnud eri järeldustele. Tuginedes peamiselt kahele allikale, Pactus Alemannorum (7. sajandi algus) ja Lex Alemannorum (8. sajandi algus), arvatakse, et alemannide ristiusustamine viidi lõpule 7. sajandi lõpuks, kuid on ka teisi arvamusi. Ainus ristiusustamise käiku kirjeldav teos, Vita Columbani (7. sajandi kolmanda dekaadi lõpp), ei räägi käsitletava ala kohta midagi täpsemat.
Viimastel aastatel on arheoloogilise materjali kasutamine kristluse leviku
uurimisel järjest enam levinud. Kahjuks on aga arheoloogilist materjali
kõrvutatud ajalooliste allikatega tihti kriitikavabalt ning saadav pilt
on küll kompleksne ja atraktiivne, kuid tõsiste küsitavustega.
Artiklis vaadeldakse vaid ühte kalmevormi - Reihengräberfelder (ridakalmistud)
- ning kõrvale on jäetud nii kirikaiad, kui ka kirikusisesed matused,
mis vajavad laiemat käsitlust.
Reihengräberfelder-kalmistud paiknevad ridades ja enamasti on hauad ida-lääne
suunalise orientatsiooniga. Edela-Saksamaa jaoks on need põhiallikad
merovingiaja kohta (5. sajandi lõpp - 7. sajandi lõpp) ning antud
alalt on teada tuhandeid kalmeid, millest enamuses on leitud ka hauapanuseid.
Probleemiks on see, et igal kalmistul on oma kronoloogia ning üldist kronoloogiat
ei ole koostatud. Absoluutdateeringuteks on teada vaid üksikud hauad.
Kalmeleidude interpretatsioonil on kasutatud siiani peamiselt sotsiaalset lähenemist
ning leidude alusel seletatakse maetu sotsiaalset staatust ning positsiooni
ühiskonnas. Hiljuti on H. Steuer väitnud, et ei saa tõmmata
otseseid paralleele meile ajaloolistest allikatest teada olevate sotsiaalsete
klasside ja arheoloogiliste leidude vahele. Tema interpretatsioon on küll
mõnevõrra komplitseeritum, kuid põhineb siiski samadel
alustel, seostades hauapanuseid maetu sotsiaalse positsiooniga. H. Härke
on seda teemat laiendanud, arvestades lisaks hauapanuste tüüpidele
ka kogust, hauastruktuuri, stratigraafiat, dateeringut ja antropoloogiat.
Reihengräberfelder'itelt on leitud ka mõningaid kristlikke esemeid,
või esemeid, mis näevad välja nagu kristlikud esemed. Huvitavaimateks
on goldblattkreuze, kuldlehtristid, millel on kujutatud surnu nägu või
rinnakujutist. Samuti peetakse kristlikeks objektideks amuletikapsleid, ehkki
neid on harva kantud kristluse sümbolina. Tegemist on väikeste metallist
kapslitega, milles on tihti säilinud orgaanilist materjali. Selliseid leide
saadakse küll harva (tavaliselt ühe kalmistu kohta üksikuid).
Põhiküsimusteks on: Kuidas on arheoloogid uurinud ristiusustamist, tuginedes Reihengräberfelder'i materjalile? Milliseid arheoloogilisi tõendeid on kasutatud? Milliseid interpretatsioone on kasutatud ja milliseid probleeme need lahendavad?
Ristiusustamist on arheoloogias tavaliselt vaadeldud ajalooliste allikate kontekstis
ja seetõttu ka neist tugevasti mõjustatult. Selline lähenemine
oli levinud eriti 20. sajandi keskpaigas. Varasemad autorid tuginevad eeskätt
arheoloogiale. Üheks esimeseks oli dr. von Raiser, kes 1844. aastal tõi
välja kristliku matuse tunnused, milleks olid ida-lääne suunalise
orientatsiooniga hauad, ristatud käed, ristripatsid ja hauapanuste puudumine.
Arvamust, et hauapanuseta hauad kuuluvad kristlikku konteksti, on avaldatud
ka hiljem, näiteks Haßler, kes Vita Columbani järgi dateeris
panusteta leiud Ulmi kalmistul kristlikeks ja hilisemateks kui 7. sajand. Alates
19. sajandi keskpaigast vaadeldakse ristiusustamist eelkõige ajalooallikate
valguses.
Kristlike matuste väljaselgitamisel lähtutakse üldjuhul järgmistest
näitajatest:
kalmistu ise;
haua orientatasioon;
hauapanused üldiselt;
hauapanused, mille sümbolites võib leida kristlikke märke (riste, kalu), nagu sõled, ripatsid, vöönaastud jne.
Hiljutised uurimused on aga näidanud, et ilma hauapanusteta hauad võivad
olla täpselt sama kristlikud kui panustega hauad, ning vahet saabki teha
vaid kristlike sümbolite põhjal.
1925. aastal esitas Paul Reinecke oletuse, et kristlasi maeti vanade traditsioonide
järgi hauapanustega, mis peegeldasid eelkõige sotsiaalset staatust
ning ei olnud seotud religiooniga. Reinecke arvab, et kõik reihengräberfeld'ile
(ka hauapanustega) maetud olid kristlased. See idee võeti üldiselt
omaks ning hiljem ei ole haudu enam eriti usundilisest vaatepunktist uuritud.
Haudadest leitud kristlikke sümboleid on tavaliselt tõepoolest seostatud
sotsiaalse taustaga. Eriti selgelt tuleb see esile nn aadlimatuste puhul. Näiteks
kuldristikesi on leitud tavaliselt rikastest matustest ning nende kui kristlike
esemete põhjal on tehtud järeldus, et jõukad ja pealikud
olid kristlased. Seda, et ülemkiht esimesena pöördus ristiusku,
on oletatud mujalgi, k.a. Eestis. Loomulikult ei tähenda see, et alamkihid
ei olnud kristlased, vaid pigem seda, et nende halvast rauast või orgaanilisest
materjalist ristid pole säilinud. Siit kasvab välja probleem, miks
ei ole panusteta haudu Edela-Saksamaal kasutatud kristluse interpreteerimisel.
Nimelt rikuks see sügavalt juurdunud pilti varasest Merovingi-aegsest maailmast,
kus vaid rikkad kandsid edasi uusi ideid.
Küsimuseks jääb aga nn kristlike esemete usaldusväärsus
ja see, kui palju need annavad meile teavet maetu religioosse kuuluvuse kohta.
Sellega seoses võttis Peter Paulsen 1956. aastal kasutusele mõiste
sünkretism, mille all ta mõistis nii paganlike kui kristlike hauapanuste
olemasolu, nii traditsioonilise ornamendi kui kristlike sümbolite esinemist
ühel esemel. Kahjuks ei suutnud ta oma teooriat lõpuni formuleerida
ja tänapäeval kasutatakse sünkretismi mõistet eelkõige
paganluselt kristlusele ülemineku perioodi kohta. Sellega seondub ka idee
kristlikest esemetest, mis paganlikus kontekstis on vaadeldavad maagiliste objektidena.
Ursula Koch on oma uurimustes välja toonud ka hauaröövi aspekti
ning leidnud, et hauaröövlid on varakeskaegseid haudu röövides
jätnud puutumata kristlikud esemed. Sellest järeldab Koch teatava
austuse tekkimist nende esemete vastu. Mõtet, et kristlikud esemed hauas
ei pruugi olla seotud kristlusega, vaid neil on erinevaid tähendustasandeid,
on välja pakutud mitmel korral. Nii võivad need olla tehtud küll
kristlikus kontekstis, kuid kauba või röövsaagina välja
viiduna võivad nad olla oma algse tähenduse kaotanud ning maetu,
kes kannab risti, ei pruugi olla üldse kristlane.
Historiograafiat kokku võttes toobki Almut Schülke välja järgnevad probleemid:
1. Fundamentaalsete ideede üle ei ole vaieldud;
2. Terminid on määramata (kes on kristlane, kes on pagan);
3. Mõningane ebajärjekindlus interpretatsioonides;
4. Liigne sõltuvus kirjalikest allikatest.
1980-ndatel aastatel tekkisid uued ideed, millest antud juhul vast olulisim on nn kontekstuaalarheoloogia. Konteksti kaudu tuuakse välja kaks aspekti:
1. Hauad on teatud materjali manifestatsioon ühiskonnas ning need rajatakse alati kindla sündmuse - isiku, kellega ühiskonnal on mingi suhe, - surma järel.
2. Matus toimub teatud rituaali raames.
Kõigepealt tõdeti, et sotsiaalne staatus ei pruugi väljenduda
matuserituaalis, vaid selles tulevad esile eelkõige ideoloogilised ja
vaimsed/hingelised kujutlused.
Kontekstuaalarheoloogia üks tähtsamaid seisukohti on, et matus ei
väljenda mitte niivõrd surnu religioossust, kuivõrd ühiskonna
religioossust ja kombeid. Üks suurimaid erinevusi traditsioonilise arheoloogia
ja kontekstuaalarheoloogia vahel on see, et hauapanuseid vaadeldakse eelkõige
vaimse maailmaga seotult. Kalmeleiud on loomulikult kogu aeg tähelepanu
leidnud, kuid neid on nähtud eelkõige kui elava maailma peegeldust.
Uute postprotsessualistlike arheoloogia suundade teeneks võib pidada
ka sotsiaalsete suhete tugevamat arvestamist kalmete interpreteerimisel. Sellega
seoses on loobutud lihtsatest oletustest (näiteks risti kandev surnu oli
kristlane). Senise küsimuse "Millised hauad annavad teavet sotsiaalse
ja millised religioosse elu kohta?" asemel soovitatakse näiteks küsida:
"Millise osa kohta sotsiaalses elus annavad kalmed teavet?" ning sealt
edasi "Kas need sotsiaalse elu aspektid, mille kohta kalmed teavet annavad,
on seotud religioossusega ja kas me saame sealt teavet usuelu kohta?"
Arutatakse mitmete fundamentaalsete küsimuste üle ja järgitakse
kahte liini: hauapanuste arheoloogiline analüüs ja kristluse olemus.
Selge on see, et haud peegeldab eelkõige teatud ühiskonnagrupi matmiskombestikku,
kuid võib anda infot ka sotsiaalsete suhete kohta. Seega võib
eristada kolme interpretatsioonitasandit. Esiteks matmisrituaal kui tegevus,
mis seisab ühiskonnas prevaleerivate ideede eest ning loob raamistiku,
milles rituaal võib üldse toimuda.
Teiseks tasandiks on surnu ise kui matmise põhjus. Surnu elu kuulub juba
minevikku. Tema ja ühiskonna vahelised suhted on matmisrituaali ajal küll
tugevalt kontsentreeritud, kuid need lähtuvad eelkõige ideoloogiliselt
pinnalt, mis on ühtlasi kolmandaks tasandiks. Kõik need kolm tasandit
on väljendatavad ka materiaalselt. Nii võibki küsimused nagu
"Mida räägivad hauapanused surnu kohta?" vahetada selliste
vastu nagu "Mida räägivad hauapanused ühiskonna sotsiaalse
elu kohta?", "Millised ideed surma kohta neis väljenduvad?"
Autor arvab, et kasuks tuleks ka see, kui esitada sarnaseid küsimusi etnograafilise
materjali kohta.
Kristluse kohta soovitab Schülke küsida näiteks "Millist kristluse aspekti või aspekte väljendati materiaalselt ja mida võib järeldada arheoloogilise materiali põhjal?" "Milliseid kristluse sotsiaalseid ja elavaid aspekte väljendati kalmes ja mis tähendus neil seal oli?" Uue allikana soovitab autor uurida kristlust ja eriti selle varasemaid ilmumisvorme peamiselt varakeskaegsete pühakuelulugude põhjal.
Tõlkis Tõnno Jonuks