Pulmasõnastik I
Ülo Tedre
abielukott (Rap, Käi, Krj, Muh, Mus,
Pär, Hls, Krk, Võn) suur, tugevast riidest kott, väikese puust
rõngaga sopis või/ja suus, tagamaks õhtu noorpaarile, kes
esimeseks ööks teine teistpidi ja alasti sinna sisse pandi, kus nad
hommikuks pidid end õigeks keerama ja ühte heitma. Kui hommikul
selgus, et mõrsja on ikka veel neitsi, pandi noorpaar ka järgmiseks
ööks kotti. Tava tunti Lääne-Eestis ja Mulgimaal.
ajumehed pulmategelased Lääne-Eestis
(Mär, Vig, Mih, Var, Han, Kse, Lih, Kir, Mar, Tõs, PJg, Pär,
Hää), pulmarongi saatjad-sõidutajad. Mujal täitsid nende
kohust peiupoisid ja pruudiveljed.
aletuli Kolga-Jaanist tuntud algselt ohvritalitus
tuletegemise ja raha-annetamisega peiukodus, hiljem kujunenud lõbustavaks
vahepalaks pulmakommetes. Mõrsja läheb koos pulmarahvaga
põletamiseks määratud puu juurde, mis maha raiutakse ja
süüdatakse. Peiupoiss viib mõrsja 3 korda ümber tule ja juhib
ta kolme relvastatu - isamees, peigmees, peiupoiss - vahele, kes löövad
kaasikute laulu saatel mõrsja pea kohal mõõku kokku. Sellal
visatakse tulle mõned mündid. Kui tuli kustunud, otsitakse rahad
tuleasemest ja taotakse raiutud puu kännu sisse. Siis pöördutakse
tagasi majja. Väljaspool KJn-it on tuntud ainult kombe viimane osa: müntide
tagumine kännu või puupaku sisse.
anded täied anded on sukad paeltega ja
vööga kokku seotud kindad, pooled anded on kas sukad või kindad.
Vt. annid.
andide ajamine (Lüg, Khk, Pöi)
vt. hundihänna ajamine.
annid, ka anded vt. veimed.
annivakk vt. veimevakk.
ebamõrsja
eriti Edela- ja Lääne-Eestis tuntud, Põhja-Eestis sporaadiliselt
esinev mõrsjaks maskeeritud tüdruk, resp. vana naine, resp.
mees, keda pakuti 1) kosjades kosilastele,
2) pulmades mõrsjakoju saabunud mõrsjat otsivale saajarahvale,
3) pulmade teises pooles peiukoju saabunud vakarahvale.
Eriti harrastati seda pulmades mõrsja nõudmise ühe lokaalse
variatsioonina. Sageli on ebamõrsjat pakutud korduvalt: esmalt naiseriietes
mees, siis vana naine või raskejalgseks maskeeritud (kõhule seotud
padjaga) tüdruk. Mõrsja nö. tunnistamiseks tantsitati teda,
tantsimisele anti lauluga hinnang (sageli üsna toores pilge) ja kinnitati:
see pole õige mõrsja! Algselt rangelt kombestikku kuulunud episood
on hiljem kujunenud pulmanaljaks ja irdunud kombestikust. Ebamõrsja on
askeldanud kogu pulma ajal - temagi põll paigati (väiksemate
müntidega), ka tema kogus (katkise kausiga) raha jne. Ebamõrsja
pakkumine on tekkinud mõrsja mõistatamisest: neli neidu või
neiud-poisid - mõrsja nende seas - seisavad või istuvad kõrvuti,
rinnuni ujuga kaetud (nimetatud ka valtsnoorikud). Peigmees peab õige
mõrsja ära arvama. Kui valesti arvas, siis narriti ja pilgati, kui
õigesti - siis kiideti. Et eksitust vältida, andis õige
mõrsja kuidagi märku, kas jalgade asendi või sõrmede
liigutusega.
eelkosjad. Vältimaks kosjade
tagasilükkamist, mis usuti olevat halbaennustav ja oli ebameeldiv ning pilkeid
kaasav igal juhul, eelnes kosjadele kokkuleppe sõlmimine kosilaste tulekuks.
See kokkulepe, mis sõlmiti kas teatava sümboolse toiminguga või
otsese küsitlusega, kandiski nimetust eelkosjad.
eestkäibija, ka
ees- ja esikäibija või
-käija 1. pruudi saatja
hundihänna ajamisel, tavaliselt vanem naine, aga ka mees, kelle käes
oli andekott, viinapudel ja tubakasarv. Palus, seletas ja kostitas eestkäibija,
pruut ainult tänas ja oli nö. ennast näitamas; Karjas on
märgitud, et eestkäibijaks on nadu (Krj, Ans, Jäm Muh);
2. isamees, peiu saatja kosimisel (Mus).
ehalkäimine 1. suvine tüdrukute magatamine.
Ehal käidi leeritatud tüdrukute juures, ka ehalkäijad olid leeritatud
(s. o. täisealiseks tunnistatud). Ehalkäimine algas paastumaarjapäevast
(25. märts), kui tüdrukud olid "saanud võtme" (s.o.
kolisid lakka või aita magama), enamasti küll jüripäevast
(23. aprill) ja kestis mihklipäevani (29. sept.), s. o. läbi suve. Ehal
käidi neljapäeva ja laupäeva õhtuti (need on ka
kosjaskäimise õhtud). Komme on tuntud üle maa, ka naaberrahvastel
(v. a. õigeusklikud setud ja venelased). Ehalkäimine ei tähendanud
tingimata sugulist läbikäimist, selle varjundi sai ehalkäimine alles
XX sajandil. Ehkki ehalkäimist põhimõtteliselt ei põlustatud,
leidus siiski peremehi, kes kommet vaenasid (magamata tüdrukud ei suuda
tööd teha). Sellistele peremeestele mängiti sageli tooreidki tempe
(maeti kaev, viidi vanker katusele jne.). Ehalkäimine oli normipärane komme,
mis täitis aega leeritamise ja kosjade vahel. Tüdruk, kellel ehaline
üldse ei käinud, võis jääda kosilasteta.
2. tüdrukute sügistalvine kooskäimine käsitöö
tegemiseks, jutuajamiseks, mängimiseks - enne valget mindi koju - enamasti
laupäeva õhtul (harva pühapäeval, ka neljapäeva
õhtul) (Jõh, Iis, Kad, Sim, Lai, Trm, TMr, Räp).
3. pimedal ajal üksiku inimese juures õhtust hommikuni seltsiks olemine,
eriti laupäeval (Avi, Hls, Trv, Ran, Ote, Ran, Kan, Rõu, Plv, Räp,
Vas, Se).
ehitaja (Tõs, Har) mõrsja
abiline, ehtija.
esik (Hlj, Kad, Sim, Kei, Han, Krj, Muh)
abielluja tähtsaim abiline, vastavalt kosjaesik (s.o. isamees),
peiuesik (isamees), pruudiesik (vt. eestkäibija).
hundihända ajama (Rap, Vig, Mih, Var, Han, Kse,
Lih, Tõs, PJg, KJn) pruudiandeid koguma; 1. kogumas käis mõrsja
abilisega (esik, eestkäibija, mõrsjaema, kõrvatsinaine), kogujad
pakkusid viina (ja ninatubakat), neile anti villu, lõnga ja valmisesemeid
(sukad, sokid, vööd jne.); hilisemal ajal anti kingiks pulmast saadud anded
(mis muutusid seega tarbeesemetest rändkinkideks); kogumas käidi kas
teisipäeval, neljapäeval või laupäeval (nn. head päevad)
- ühel päeval nädalas, käidi nii tuttavate kui
võõraste pool, eriti just viimaste pool.
2. mõrsja käis üksinda sugulaste-tuttavate pool kihlusest
teatamas, kihlaviina viimas ja andeid kogumas. Tava ongi ilmselt välja
kasvanud pulmakutsumisest. Vt. viinutama.
hunt - 1. kuulueit (Jõh, VNg);
2. isamees (peamiselt kosjas) (Mus);
3. lastehirmutis (Sim, Trm, Pst, Krk).
hõimu lagunemise päev (Räp, Vas)
kolmas pulmapäev, kui pruudipoolsed pidutsevad noorikukodus, peiupoolsed
peiukodus.
hõimule minek 1. mõrsjavanemate
minek peiukoju (pulmades) (Muh);
2. pulma minek nooriku koju (Vig) 3. pulmapäeval (ja peiukoju 4.
pulmapäeval);
3) pulmajärgne vastastikune külastamine (Kse, Tor). Vt. pulmasõidud.
hõimunädal (Räp) nädal
pärast pulmi.
hõimupäev (Plv, Se, Kan, Rõu)
kolmas pulmapäev. Vt. hõimule minek 2.
hämarikule minema vt. ehalkäimine 1.
(Jõh, Kos); vt. ehalkäimine 2 (Vai, Jõh, Lüg, VNg,
Jõe).
isamees (Vai, Jõh, Iis, Lüg, VNg, Hlj,
Kad, VMr, Amb, JMd, Koe, Kos, Hls, Trv, SJn, KJn, Plt, Ksi, Trm, Kod, Äks, TMr,
Võn, Krl)) peiu peamine abiline, kosjade läbiviija, pulmade korraldaja,
isameheks on vanem sõnaosav mees, algselt ilmsesti suurpere vanem;
mõnel pool on märgitud, et suguvõssa abiellunud mees
(õemees); uuemal ajal ka hea naaber. Nõutav on sõnaosavus
ja kommete tundmine.
joodud 1. Lääne-Eesti varrud;
2. Põhja-Eesti (Jõh, Lüg, Kad, VMr, Amb, Koe, Ann, Kuu, Jür,
Juu, Mär, Vig, Vän) varrud, pulmad, matused (sageli vastava
täiendiga: varru joodud, matuse joodud jne.),
3. perekondlikud peod (ka sünnipäevad uuemal ajal) - enamasti Kesk-Eestis;
4. vastava täiendiga igasugused kokkutulekud söögi-joogiga teatava
sündmuse tähistamiseks, näit. maja-joodud uue maja valmimisel,
karjajoodud külakarjase kauplemise kinnituseks, hülgejoodud
püügimeeskonna moodustamise puhul jne.
järelpulmad.
Nagu kosimine nii ka pulmade
lõpetamine oli järk-järguline, mimeastmeline. Pulmapeole
järgnesid veel järelpulmad. Neid peeti kas pulmadele järgneval
pühapäeval (pärast kirikut) või nädal pärast pulmi.
Mõnel pool on peetud kahekordseid järelpulmi - nädala pärast
peiu kodus ja kahe nädala pärast nooriku kodus. Järelpulmadesse
kutsuti kõige ligemad sugulased (uuema tavana need, kes ei saanud pulmades
osaleda - need tõid siis ka kingitusi). Paljudes kohtades lähevad
nooriku vanemad alles järelpulmades peiu koju (Phl, Pöi, Hls, Võn).
Üldisem (eriti Lääne-Eestis) oli järelpulmade pidamine peiu
pool. Ida-Eestis kohtame aga järelpulmi nooriku vanemate juures. Ka
järelpulmadesse võeti kaasa toidukraami, ent vähem kui pulmadesse.
Erilisi järelpulmadega seotud tavasid ei teata.
kaasanaine 1. Kesk-Eestis mõrsjaema,
2. isamehe naine (TMr).
kaasaraha (VJg, Koe, Kos, Juu, Kul, Vig, Mar,
Hää, Hls, Plt, Har, Rõu) jõukusest olenev raha, mis anti
tütrele meheleminemisel.
kaasapanu vt. kaasavara.
kaasavara mõrsjale antav vara isakodunt, mis
koosnes loomadest (üks lehm, 2-3 lammast) ja riideesemeist (pesu, palakad,
2 tekki, silmrätid, padjapüürid, särgid, aluskuued);
kaasavara olenes vanemate jõukusest, loetelu on nö. alampiir, normaalne
kaasavara.
kaasik 1. pulmalaulik, kaasitaja (Vai, Kad,
Krk, Hel, Trv, Nõo, San, Krl, Plv, Vas, Se);
2. pulmatüdruk e. pruutneitsi (Vai, Jõh, Iis, Lüg, VNg, Kad,
Kod, Võn);
3. mõrsja v. peiu noor sugulane (Har).
kaasikunaine vt. kaasitaja (Hls, Krk,
Hel, Kam).
kaasikavatsk vt.
noorikuleib (Har, Räp).
kaasitaja (Kos, Pär, Hää, Saa,
KJn, Vil, Hls, Krk, Pil, Trm, TMr, Nõo, Puh, Ote, Har, Se) pulmalaulik.
Tavaliselt oli pulmades kaks kaasitaja-paari, üks paar peiu, teine mõrsja
poolt, kaasitajad said süüa-juua, kohati on neile ka tasutud
(toidukraamiga, ka rahaga), kohati on ka kaasitajatele antud veimi.
kaerte ajamine vt. pulmasõidud.
Kesk-Eesti tava, kolmandal pulmapäeval sõidavad pulmapoisid,
tüdrukud kaasas - mööda küla hobustele kaera ajamas, pakutavad
pulmaõlut (hilisemal ajal viina) ja küsivad kaeru.
kahi algselt ohvrijook (õlu); hiljem
õlu, õllevirre.
kahja jooma teatava sündmuse tähistamine
rituaalse (õlle) joomisega, vt. joodud, näit. surnu kahja jooma,
vastse maja kahja jooma, karjase kahja jooma jne.
kannuraha kogumine Lääne-Eestis ja
Saaremaal tuntud tava (vrd. lemmkibu): pulmades raha kogumine õllega,
kogujaks oli pruudivend, käes kann sooja (või ka külma)
õllega, sundis pulmalisi jooma, peiupoiss oli tühja kannuga
kõrval, kuhu jooja pidi viskama raha.
karastamine pulmakomme, vt.
piiramine.
kelkupanemine 1. vt.
hundihänna ajamine 1;
2. kihlama (Kod).
kihla-aeg aeg kosjade ja pulmade vahel
(resp. kihluse ja laulatuse vahel).
kihlad algselt kokkulepe, 1.
kosjades vahetavad kingitused abielukokkuleppe kinnituseks;
2. peiu poolt kingitav sõrmus ja raha (kihlaraha, pantraha, käsiraha).
Kihlad anti või vahetati üldiselt kosjades, kihelkonniti ka kihlusel.
Kui pulmadeni ei jõutud mõrsja süü tõttu, tuli
kihlad peiule tagastada; kui süü oli peiul, jäid kihlad
hüvituseks mõrsjale.
kihlapulk Krk üks eelkosjade variatsioone:
peiu ema või tädi viskab (neljapäeva õhtul) kositava
tütarlapse majja kenasti nikerdatud kihlapulga. Kui kosilane on
vastuvõetav, seob kositava tütarlapse ema pulga ümber punase paela
ja annab selle (läbi aia) peiu emale või tädile tagasi.
Seejärel minnakse kosja. Vrd. kosjapulk.
kihlaraha (Lüg, VNg,
VJg, Koe, Hää, Plt) peiu poolt mõrsjale kingitav raha kosjades
(või kihlusel). Vt. käsiraha.
kihlasiid (Plt) kosjades peiu poolt
mõrsjale kingitav siidirätt (pearätt).
kihlasõrmus uuemal ajal levinud peiu
kingitus mõrsjale, mis on tõrjunud kõrvale vanad
pärimuslikud kosjakingid; esialgu olid käibel nii kihlasõrmus
kui kihlaraha (vt. kihlad), lõpuks on jäänud ainult
kihlasõrmus kui kihluse väline märk.
kihlaviin algselt kosjades, hiljem kihluseks
(peiu poolt) viidav viin.
kihlus ka kiheldus
(Sa), kihlatus, (VNg, Tor).
1. eriti Saaremaal tuntud kosjadele järgnev koosviibimine mõrsja kodus,
milles osalesid kitsas sugulaste ring ning tähtsamad pulmategelased: isamees
naisega ja kõrvatsinaine mehega; kihluse joogid muretses peiu; kihlus oli
nagu tasakaalustuseks Saaremaa ühe otsaga pulmadele; kihlus toimus laupäeval;
2. kihelkonniti üle maa tuntud laupäevane pidu mõrsja kodus,
kihluselt mindi pühapäeva hommikul kirikusse "lugema", s. o.
laulatusele kirjutama; kihluse kingid pastorile olid sukad ja sukapaelad,
köstrile kindad ja vöö (ning 2 kopikat kindas);
3. hilisemal ajal kosje asendav pidu, millal anti üle kihlasõrmus ja
teatati eelseisvast abiellumisest.
kildsann (Puh, Ran, Ote) ka
kildsaaja (Trv) tüdrukute õhtune
ühistöö neljapäeviti või laupäeviti mihklipäevast
(29. sept.) mardini (10. nov.), õhtu lõppes tantsu ja mänguga,
milles osalesid hiljem tulnud noormehed, söödi tüdrukute toodud ja
valmistatud torti (eesti käkke). Vrd. ehalkäimine 2; istjad,
ülälistumised.
kinga-ajamine Saaremaal (Krj, Mus, Kaa, Pha, Vll,
Jaa, Pöi) tuntud mõrsja kingaga rahakogumine pulmas. Toimus
mõrsjakodus enne lahkumist või hommikul peiu kodus, pruudiveli
võttis mõrsja parema kinga mõõga (~kepi) otsa, millel
kelluke küljes, käis ringi, tilistas kellukest ja hõikas:
"Austage pruuti, andke raha!" Raha visati kinga sisse. Mõrsja istus
sel ajal kingata jalg saunavihal. Toimingut saatis vastav laul.
kink (Var, Muh, Khn, Tõs) pulmategelane,
kelle hooleks oli õllekannude täitmine (sks. Schenk?).
kinkpulmad (VNg, Kad, Amb, HJn) järelpulmad;
kaks kuni viis nädalat pärast pulmi, kuhu kogunesid noored (pulmas
käisid ju algselt ainult abielulised) ja kuhu toodi kingitusi (pulmadesse viidi
ainult kott ja anti kinkelubadusi).
kirst 1. laudadest kindla ehitusega, kaanega
varustatud, põletismustriga kaunistatud suur kast vilja, jahu, riiete,
uuemal ajal kohati ka suitsuliha hoidmiseks vastavas aidas;
2. kaasavara-, mõrsja-, nooriku-, pruudi-, veimekirst, millega toodi pulmades
peiukoju mõrsja veimed, toomine oli seotud eriliste kombetalitustega;
3. surnu-, kooljakirst surnu matmiseks, algselt ühest tüvest
õõnestatud nn. ummiskirst, hiljem laudadest kokkulöödud ja
lauaga kaetud kastkirst, tänapäevane nn. kahepoolega kirst tuli tarvitusele
möödunud sajandi viimasel veerandil. Kirstu valmistasid algselt sugulased,
hiljem naabrid, lõpuks vastavad meistrid. Kirstutegijaid olnud neli meest,
viies teinud risti (Emm); tehtud ühe päevaga; kirstuks läinud 32
naela (Vän); kirstu tegijad saanud palgaks kruupidest v. tangudest keedetud
"kirstupudru" ja pitsi viina (Rid);
4. ohvrikirst, kuhu pandi majahaldjale kõigest uudsest osa.
kirstu lunastamine (Vai, Jõh, Iis,
Lüg, Hlj) pulmakomme: peiu ema (Lüg), peig ise (Jõh), peiupoiss
(Vai) lunastab veimekirstu mõrsja emalt raha panemisega kirstule; kirstu
lunastamine toimus kas enne pulmi (Vai) või pulmades, kas kirstu avamisel
(Lüg) või pärast veimede jagamist (Iis). Raha läks
mõrsjaemale.
kirstukakk (HMd, Ris, Pöi) mõrsja
veimekirstus peiukoju toodud leib (püülisai), mis jagati kõigile
pulmalistele, jagajaks oli nn. pruudivend või peiu ise (sooviga "pisut
lapsi ja pailu leiba"), mõrsja ise (Ris). Kirstukakku jagati peiukoju
jõudmisel või pärast annete jagamist või enne
magamaminemist (HMd).
kirstumees (Var, Han, Lih, Mar, Phl, Phl, Jäm,
Hls, Aud) pulmategelane, kelle ülesandeks oli mõrsjakirstu valvata ja
see peiukoju toimetada, kuulus vakarahva hulka; sama ülesandega, kuid
saajarahva esindaja (Käi, Muh); mees, kes tõi andevaka tuppa (Phl);
sama, kes veli (Lih), sama, kes ajumees (Tõs, Aud).
kirstu ostmine vrd. kirstu lunastamine,
Lääne- ja Mulgimaal tuntud pulmakomme: kirstuveljedelt ostavad kirstu
veljed, veljedelt ajumehed, ajumeestelt isamees; kirst maksis niimitu münti,
mitu pulgapead kirstus oli (piitsavarrega näidati, et siin ja siin); ostja sai
kirstu võtme; isamees hakkas andeid (veimi) müüma järgmisel
päeval. Raha läks mõrsjale.
kirstupära raha kogumine Võrumaa
pulmakomme, vt. pealisjoot.
kirstupoiss vt. kirstumees, vakarahva
esindaja (Juu, Rap, Mär, Se), kaerte ajaja (Rap) vt. kaerte ajamine;
öine esemete varastaja, mis hommikul mõrsja-noorpaari heaks välja
osteti (oksjonil) või lunastati (Kan).
kirsturaha kirstu lunastamiseks mõrsja
emale makstav raha (vt. kirstu lunastamine), kirsturaha pandi kirstu lukule
ja igasse nurka.
kirstusõitja (Hlj) pulmategelane, kes
tõi kirstu ja püüdis seda ära peita, et lunaraha nõuda.
Vrd. kirstumees.
kirstutüdrukud (Muh) vt.
pruutneitsid, esiku abilised.
kirstu varastamine eriti Läänemaal
levinud pulmakomme varastada kirstuhoidjatelt kirst, et koguda kirstu
väljaostmisega raha mõrsjale, hiljem muutunud populaarseks pulmanaljaks.
Kirstu iga järjekordne valdaja (vt. kirstu ostmine) pidi hoolega
valvama, et kirstu ära ei varastataks. See olnuks halbaennustav abielule ja
häbistav vastavale pulmategelasele.
kirstuvedaja (Kod) vt. kirstumees, kirstupoiss.
kirstuveli Lääne-Eesti pulmategelane,
vt. kirstumees; kirstuveljed olid vanad naisemehed, neid oli kaks;
müüsid kirstu veljedele (e. pruutveljedele).
kodutamine (KJn, Plt, Ksi, Äks)
1. vastastikused külaskäimised pulmade lõppjärgus või ka
pärast pulmade lõpetamist: noorpaar saatjatega sõidavad
lõunaks noorikukoju ja on seal õhtuni, järgmisel päeval
tulevad nooriku vanemad ja mõrsjapoolt pulmalised peiukoju;
2. nooriku käik vanematekoju nädal pärast pulmi, et lõpetada
kõik tööd-toimetused, noorik jääb nädalaks,
talle järele sõidab mees;
3. üldse nooriku isakodus käimine.
koeranoorik (Var, Han, Kse) valtsnoorik, vt.
ebamõrsja.
koerapulmaline (Juu), vt. koerkäpaline.
koerkapakas ka koerkapaline,
koerkäpamees (Lüg, Hlj, Kad, Tür, Juu, Rap, Hag, Nis, Kei, HMd,
Ris, Mär, Vig, Mih, Han, LNg, Krj, Mus, Khk, Ans, Pha, Vll, Pöi, Tõs,
Vän, Hää, Plt, Trm); vt. koerkäpaline.
koerkäpaline ka
koerkäpamees, koerkäpp, koerkäpiline (Lüg, Koe, Pai,
Jõe, Juu, Hag, Kei, Kul, Mih, Var, Han, Kse, Mar, Krj, Mus, Khk, Kär, Kaa,
Vll, Tõs, Aud, PJg, Vän, Tor, Pär, Hää, Hls): 1. kutsumata
võõras, eriti pulmas ja üldse joodul, tavaliselt noorem vallaline mees;
2. noormehed, kes tõkestasid pulmarongi tee passi (viina) saamiseks
(peamiselt Läänemaal). Vt. lapuline.
kondiraha ajamine (Hää, KJn) viimane
rahakorjamine pulmades: kokk pühkis söögilaualt kondid kokku ja
hõikas ise: "Kondiraha!" Sööjad viskasid lauale raha, mis
sai toiduvalmistajale (kokale). Vrd. lauapühkimine, kulbiraha.
kosjad nõusoleku saamine abieluks neiult
ja neiu vanemailt; kohati eelnes kosjadele kuulamine; kosja mindi pimedas, noore
kuuga, enamasti neljapäeva (ka teisipäeva ja laupäeva) õhtul,
kohati on uuemal ajal kosja mindud reede õhtul (ja laupäeva hommikul
kirikusse kihlama v. lugema v. üleskirjutama); vanemal ajal mindi kosja ratsa,
hiljem saani või vankriga, üldiselt täkkhobusega pidulikus rakmes
(kellad, kuljused); kosja läksid peigmees isamehega (on olnud teisigi saatjaid,
ka peiuisa), kosjajutu eest hoolitses isamees, peiu vaikis; kaasas olid käsiraha,
kosjakingid, kosjaviin (varasemal ajal õlu v. mõdu), mis pidi olema
punane, ja kosjakakk; kui kõik olid kosjaviina rüübanud ja kosjakakku
maitsnud, olid kosjad vastu võetud, vahetati kingitusi, peiu maksis
käsiraha; kosilastele pakuti süüa (kindlasti keedetud mune), kosilased
lahkusid hommikul.
kosjaesik (Muh), vt. isamees
.
kosjaisa (Ris, Phl, Rõn, Urv, Krl, Har, Plv,
Räp, Se) vt. isamees.
kosjajutt kosjas kõneles isamees, peig
vaikis, kosjajutt oli metafoorne - ei küsitud kunagi otse, vaid kosilased
esinesid kas looma (mullika, sälu) või linnu (kana) otsijatena või
ostjatena: olla teada, et siin peres on niisugust looma (lindu) nähtud. Vastati
samuti metafoorselt: kui tunnete oma looma ära või kui leiate meeldima
hakanud looma (linnu), siis saame kaubale. Jutu lõpuks kutsuti tüdrukud
tarre ja kosilane pidi neist õige välja valima või ära
tundma. Juba nüüd pakuti - alal, kus kommet tunti, - kosilastele
ebamõrsjat v. valtspruuti, koeranoorikut. Kui õige mõrsja
oli leitud või välja valitud, järgnes kosjaviina pakkumine.
kosjakakk (VJg, Juu, Kei, Ris, Vig, Mar, LNg,
Phl, Rei, PJg, Ksi, San) leib (sai, sepik), mis küpsetati kosjadeks nii peiu
kui pruudipool, kosjakakk söödi rituaalselt kosjades (kohati seal, kus
viina ei joodud) ja pruut käis sugulastele (naabritele) kosjakakku viimas
(saades vastutasuks veimede jaoks riideesemeid või villu).
kosjakask (Krk) üks eelkosjade viise:
mõrsja akna alla viidi kevadel kask, kui kask tuppa toodi, võis
kosja minna; kui tuppa ei viida, siis ei võeta kosilast vastu.
kosjakingid 1. peiu kingid mõrsjale ja
mõrsja omastele: mõrsjale kingiti põll, tanu või
siidirätik või suurrätik (uuemal ajal muud riidekraami); õdele
ummiskingad või paelapastlad (uuemal ajal rätikud); mõrsja emale
põll ja tanu või pearätt või müts; isale enamasti ei
kingitud või kui, siis müts, piip; ka vendadele ei olnud kinki ette
nähtud; juba möödunud sajandi lõpul sugenes kohustuslike kinkide
hulka sõrmus, millest kujuneski kihlasõrmus (muidugi oli peiu kohus
hankida ka laulatussõrmused, kuid pulmadeks, mitte kosjadeks).
2. mõrsja kinkis kosilastele (peiule ja isamehele) kindad ja sukad (et
lambaõnn majasse jääks), peiu emale saadeti (kosjaviina pudeli
külge seotud) sukad (v. kindad) ja vöö. Kingid olid nn. kihlad
või pandid. Kui kosjad katki jäid, pidi süüdlane pool saadud
kingid tagastama.
kosjamees (Mar, Phl), ka
kosjapoiss (Kan, Urv, Rõu), kosjataat
(Hel, Nõo), kosjavana (Har).
Vt. isamees.
kosjanui (Kod) vt. kosjapulk.
kosjapulk (Rap, Kse, Phl, Kod) kuulus eelkosjade
kombestikku: neljapäeva õhtul läks peigmees (peiu ema) neiu koju,
avas ukse ja viskas sisse ilustatud pulga (Kodaveres sõnadega: Tere, tere, neidudani
/ kas võtad vassa pulkadani). Kui pulk jäi tuppa, võis kosja tulla;
kui pulk visati välja, siis ei võetud kosilast vastu.
kosjaviin ka kosiviin
1.) põletatud suhkruga punaseks (tegelikult pruuniks) värvitud viin, mille
kosilased tõid kosja kaasa (üks pudel kohapeal joomiseks, teine pudel
viinutamiseks), kosjaviina joomine oli märgiks kosjade vastuvõtmisest;
kosjaviina joomisele eelnes kosjajutt ja mõrsja ülesleidmine või
väljaotsimine, järgnes kinkide vahetamine ja söömine;
2. kosilase toodud viin, mida mõrsja käis algselt sugulastele
pulmakutsumiseks viimas (igale sugulasele anti nimelt suutäis), kombeks oli
pärast viina saamist mõrsjale midagi kinkida (algselt esemeid veimevaka
täitmiseks või villu esemete kudumiseks, hilisemal ajal ka raha); hiljem
hakati kosjaviina pakkuma ka naabritele, tuttavatele. Kombest on välja kasvanud
nn. viinutamine. Vt. ka hundihänna ajamine.
kulbieit (Rap) pulmategelane, toidukeetja-kokk,
lauapühkija-rahakoguja.
kulbiraha (Iis, Vas) pulmade lõpus suure
puukulbiga kogutav raha kas ämmale, kokkadele või noorikule.
kutskäpamees (Tür, Kse), ka
kutsukapaline (Kul, Vig),
kutsukäpaline (Kul),
vt. koerkäpamees, koerkäpaline 1.
kuulamine (Iis, Jõh, Lüg, Kad, VMr, VJg,
Jõe, Jür, Kos, Juu, Koe, Han, Vig, Var, Lih, Nis, Muh, Pöi, Jaa,
Vän, Saa, Hls, Trv, KJn, SJn, Plt, Trm, Kod, Ksi) eelkosjad: teisipäeva
(neljapäeva) õhtul läheb peiu poolt saadetud vanem naine nn. kuulueit,
hunt (kohati peiu ema) neiu koju uurima, kas peig võib kosja tulla; ka kuulamine
toimus enamasti (vanemal ajal) kaudse, mitte otsese küsitlusena, peamiseks nö.
küsijaks oli viinapudel, kui see tühjaks joodi, oli luba kosja tulla
(tavaliselt nädala pärast), kui pudel jäeti puutumata, siis kosilast ei
soovitud. Sellest ka nimetus "väikesed viinad" kuulamise kohta.
kuulueit ka kuulunaine
sõnaosav vanem naine, kes toimetas kuulamist. Vt. kuulamine.
kuulukaup vt. kuulamine.
kuulupudel ka kuulavuspudel
(Jõh, Lüg), viinapudel, mille kuulueit kuulamisele kaasa võttis
ja mille tühjendamine oli märgiks kosjade vastuvõtmisest.
kuuluviin vt. kuulamine, ka väikesed viinad.
kõrvatsemees (Ris, Mih, Kir, Aud, PJg,
Pär) 1. pulmategelane; peiu saatja kosjas, kirikusse lugemisele minnes ja
laulatamisel kui tunnistaja;
2. mõrsja tunnistaja laulatamisel.
kõrvatsenaine (Rap, HMd, Ris, Mär, Vig,
Mih, Var, Han, Kse, Lih, Kir, Tõs, Aud, PJg, Tor, Pär,SJn) pulmategelane
1. vt. kaasanaine;
2. mõrsja saatja kirikus laulatamisel.
käeanded (Lüg, Rap, Hag, Kei, Ris, Vig,
Mih, Var, Han, Kse, Lih, Krj, Vll, Jaa, Pöi, Muh, Tõs, KJn) ka
käeande-pidu, käeande-õhtu,
käeande-öö on kihlapidu, mis peeti kas pärast esimest
mahakuulutamist pühapäeva õhtul või pärast lugemas
käimist laupäeva õhtul, osalesid abiellujad, nende vanemad ja
isamees ning kaasanaine (kõrvatsenaine) abikaasadega, mõistagi ka
mõrsja õed-vennad; peoks viis peig viinad ja saiad
(nn. käeandekakk), (ka pool lammast). Peig (ja teised külalised)
tõid mõrsjale eluajal saadud veimeid või villu; mõrsja
kinkis peiupoolsetele sukad ja kindad. Kingituste andmine tingis vastava nimetuse.
Käeandeks viidi ka hundihänna-ajamiseks kasutatav viin.
käeandjad (Vig) kirikusse lugemisele minejad.
käeandmine (Rap, Kei, HMd, Vig, Emm, Vll,
Aud, Lai), vt. käeanded.
käetüdruk vt.
pruutneitsi (Vig), hoolitses pulmas pruudi toitmise eest.
käsiraha kosjades peiu poolt mõrsjale kingitav
raha (summa olenes nii kositava kui kosilase jõukusest), see oli nö.
kihlaraha, pantraha kosjakauba kinnitamiseks; neiu loobumise puhul tuli käsiraha
tagasi maksta; peiu loobumisel jäi raha hüvituseks neiule. Raha on uuemal
ajal asendanud sõrmus (kihlasõrmus) või muud ehted.
kätkivibu viimine (Vän), vt.
langusõidud. Peiu koju viidi nn. kätkivibu, tegelikult jäme palgiots.