Uurimislugu
Esimese spetsiaalse ülevaate ohvrikividest avaldas M. J. Eisen ajakirjas «Eesti Kirjandus» (Eisen 1918/19). Mainitud artikli põhjal käsitleb ta ohvrikive ka raamatus «Esivanemate ohverdamised» (Eisen 1918). Eiseni teeneks on probleemi tõstatamine. Tema teaduslikest tulemustest on suur osa tänapäevaks aegunud, kuna hilisemal ajal on teavet ohvrikividest rohkesti lisandunud.
Senini põhjalikuma ülevaate Eesti ohvrikividest on andnud Richard Viidalepp uurimuses «Iseloomustavat Eesti ohvrikividest», mis ilmus eraldi vihikuna 1940. aastal (Viidalepp 1940). Ka Viidalepa uurimus on tänapäevaks lähtematerjalina osaliselt kasutamiskõlbmatu. Nimelt ei teinud Viidalepp (nagu muudki uurijad tema ajal) vahet ohvrikivi ja väikeselohulise kultusekivi ehk lohukivi vahel. Seetõttu ei vasta tegelikkusele enamus tema poolt esitatud andmeid ohvrikivide hulga, leviku, maastikulise asendi ja väljanägemise kohta. Ohvrikividega seotud uskumusi ja kombeid käsitlev osa seevastu on Viidalepal põhjalik ja sisult aegumatu.
R. Viidalepp koostas ka magistritöö teemal «Eesti ohvrikivid», mille käsikiri olevat 1940. aastatel kaotsi läinud. Seepärast sai Viidalepp 1947. aastal filoloogiakandidaadi kraadi oma 1940. aastal ilmunud töö eest, mida ta oli täiendanud ajakohase ees- ja lõppsõnaga (Viidalepp 1947).
Ohvrikividest on palju kirjutatud seoses muude muististega, samuti leidub hulgaliselt teateid üksikute ohvrikivide kohta. Kokku võttes on Eesti ohvrikive siiski vähe uuritud, puudub ammendav ja kaasaegne ülevaade sellest muistiseliigist. Käesoleva kirjutisega püüab autor täita seda lünka, kuid töö ei ole teema lõplik käsitlus - osa valdkondi on andmete puudulikkuse tõttu käsitletud pealiskaudselt. Ka pole seni Eestis ohvrikive peaaegu üldse arheoloogiliselt uuritud. Tuleb loota, et tulevikus võiksime ohvrikive uurides kasutada ka arheoloogia abi.
Allikmaterjal
Käeolevas töös toetutakse peamiselt Tartus Kirjandusmuuseumi Eesti Rahvaluule Arhiivis ja Tallinnas Ajaloo Instituudi arheoloogia sektori topograafilises arhiivis säilitatavale allikmaterjalile.
Kirjandusmuuseumis säilitatav informatsioon on kogutud 19. sajandi teisel ja käesoleva sajandi esimesel poolel. Silmatorkavalt suur osa teateid on üles kirjutatud meie sajandi kolmekümnendatel aastatel kooliõpilaste poolt. Kirjandusmuuseumi materjali puuduseks on eelkõige see, et kogujad on liiga vähe tähelepanu pööranud ohvrikivile endale. Olemasolevate teadete järgi jääb sageli ebaselgeks, kus kivi asetseb ja milline ta on.
Ajaloo Instituudi arheoloogia sektori topograafilises arhiivis säilitatakse peamiselt 1920.-1930. aastatel läbiviidud arheoloogiamälestiste inspektsiooni tulemusi. Muistise asend maastikul on neis aruannetes enamikul juhtudel täpselt fikseeritud. Suurt tähelepanu on inspekteerijad pööranud ka kividele enestele, tihti on käidud kohapeal ohvrikive mõõtmas ja kirjeldamas. Inspektsiooniaruannetest tuleb hästi esile ka ohvrikivide asend muude muinasjäänuste suhtes.
Ülalmainitud arhiiviandmete ja kirjanduses leidunud teadete põhjal on autor koostanud Eesti ohvrikividest kartoteegi. Seda kartoteeki on kasutatud peamise töövahendina uurimuse koostamisel.
Ohvrikivid
Eestis on teada veidi üle neljasaja ohvrikivi. Täpset arvu ei saa
määrata, kuna osa teateid on sedavõrd puudulikud,
et nende järgi pole võimalik ohvrikive lokaliseerida ega
üksteisest eristada.
Ohvrikive esineb peaaegu kõikjal Eestis. Suhteliselt rohkem on neid
Läänemaal ja Saaremaal, kõige vähem Hiiumaal.
Mujal Eestis jagunevad ohvrikivid peaaegu korrapäraselt (vt
levikukaarti). Ohvrikividel esineb mitmesuguseid piirkondlikke
erinevusi, neid käsitletakse lähemalt järgnevates
peatükkides.
|
Ohvrikividega seotud kombed ja uskumused
Ohvrikividega seotud uskumused ja kombestik, kogutud rahvasuust viimase saja aasta jooksul, esindab hilist eesti rahvausundit, mis on ristiusuga segatud jäänus muinasusundist. Uurimismaterjalina omab see siiski suurt tähtsust, kuna on arheoloogiliste andmete kõrval ainuke põhjalikum allikas muistse usundi uurimiseks.
|
Vähemalt kaks ohvrikivi on olnud seotud ka armastusmaagiaga. Üheks
selliseks oli «Poola kuninga ristikivi» Lääne-Nigulas:
«Poola kuninga ristikivi» on ainuke kivi, mis oli vaid
armastusmaagilise kasutamise poolest kuulus. Meeksi
Jaanikivi oli tuntud universaalse ravikivina.
Viiteid armastusmaagiale esineb ka seoses muude kividega. Sellisteks
on näiteks teated kivil alasti vihtlemisest, kivil vihtlevatest
nõiamooridest, kivi ümber tantsivatest naistest jms.
R. Viidalepp seostab neid paari ülalmainitud näidet Kesk- ja
Lääne-Euroopas levinud sigivusmaagia ja
seksuaalkultusega seotud kividega. Näiteks Prantsusmaal
olevat tüdrukud kividelt palja istmikuga alla liuelnud, et
samal aastal mehele saada, ja noorikud teinud nõnda
selleks, et lapsi saada. Ka Eestis on teada paar liukivi,
mida oleks mõeldav siduda armastusmaagiliste kivide ja
ülalmainitud kombega.
Mõnede kivide puhul on kivi algne ohvrikiviroll ununenud rahva mälust,
kuid säilinud huvitavaid uskumusi ja kombeid, mis viitavad
kunagisele ohverdamisele.
Ohvri kivi, Vana Vändras, Piista Vahelt talu heinamaa sees. Seal Pernu
jõe kaldal on üks kaunis suur kivi, mida kuri kivi
kutsutakse. See olla vana ohvri kivi, kuhu peale raha on pidanud
viskama. Kui keegi sealt mööda minnes mitte sinna raha
ohvriks ei ole visanud, siis tulnud kohe haigused kallale. (Jung
1898: 77).
Ohvrikivid jagunevad otstarbelt kaheks. Osa ohvrikive on ise omanud
imettegevaid omadusi, nagu haiguste raviks kasutatud kivid.
Sellisel puhul on ohvri saajaks olnud kivi ise. Ohver anti näiteks
tasuks tervendava mõju eest, kivile kogunenud vee kasutamise
eest vms. Siia hulka kuuluvad ka kivid, millest mööda
minnes tuli kivile midagi anda. Saajaks võisid olla haldjad
või «jumalad».
Teine osa kivisid oli vaid kohaks, kuhu ohvrid asetati, et keegi
müstiline olend võiks neid sealt kätte saada.
Lõuna-Eestis ja vähesemal määral
Põhja-Eestis oli kive, kus ohverdaja oli kiviga «lepingulises
suhtes». Tavaliselt ohverdas seal peremees või perenaine
midagi «kõigest uudsest» või mingi kindla
ajavahemiku jooksul. Tihti ohverdati mingile haldjale, «jumalale»
või «vaimule», kes oli kuidagi kiviga seotud. Sageli
on selgi puhul olnud ohvri saajaks kivi. See arusaam näib siiski
olevat uuem, kuna mitmete selliste kivide puhul teati veel nimetada
haldjas või mõni muu olend, kellele ohverdati. Näibki
nii, et sageli oli algselt ohvrite asetamise kohaks olnud kivi
omandanud ka ise üleloomuliku võimu.
Seega komme, et kivi peale viiakse ohvreid mingi olendi jaoks, on
vanem, kui kivi enda pühaks pidamine. Ajapikku on uskumus
kiviga seotud olendist vajunud unustusehõlma ja kivi ise on
tõusnud uskumustes ja rituaalis primaarseks.
Tõenäoliselt
esindavadki raidkivid hilist kihistust eesti rahvausundis.
Vanad ohvrikiviga seotud uskumused ununesid rahva mälust,
algselt vaid ohvrikoha funktsioone teeninud kivi tõusis ise
kultuse objektiks. Arheoloog Toomas Tamla arvates olevat
samalaadne areng toimunud ka ohvriallikate puhul, kus
hilisemad, praktilise rahvameditsiiniga seotud kihistused on
varjutanud vanemaid kujutelmi ja tavasid (Tamla 1985: 142).
Ohvrikohana kasutatud kivid olid levinud peamiselt Lõuna- ja Põhja-Eestis.
Kivid ise olid ohvri saajaks peamiselt Lääne-Eestis.
Ohverdamise põhjused jagunevad mitmesse rühma.
Laialdaselt
on levinud komme asetada ohvrikivile esimene osa kõigest
uuest. Sellise ohvriga taotleti õnne ja edu igapäevases
elus. Esimese osa ohverdamine seostub tihedalt materiaalsete
saaduste tootmisega ja liitub eelkõige vilja- ja
karjaõnnega ning viljakusega. Tegemist oli omalaadse
loodusjõududele suunatud maksu või kümnisega, mis
pidi tagama igapäevase õnne.
Ilmselt üheks vanimaks tavaks on ohverdamine surnutele. Sellest
on ohvrikivide puhul küll väga vähe andmeid. Sellele
viitab aga ka mitmete ohvrikivide paiknemine kalmel või selle
läheduses, samuti ohvrikividele toidu viimine hingedeajal,
millest on mõned teated.
Vähem esineb mitmesuguseid muid ohverdamispõhjusi. Nendeks
olid näiteks sõjaõnne kindlustamine või
armastusmaagia.
Nagu eespool viidatud, ei olnud haiguste ravimisel enamjaolt
tegemist päris ohvriga, vaid kivile viidud esemed olid
haiguse ülekandmise vahendid. Harvematel juhtudel on
haiguste ravimisel viidud ohvreid kivile vastutasuks või
maksuks tervendava jõu eest.
Ohver jäeti tavaliselt kivi peale või kõrvale. Nagu ka
ohvrikivide mõõtmetest ja kujust järeldub, valiti
ohvrikivideks just kivi peale ohverdamiseks hästi sobivad
kivid. Kui kivil oli lohk, kasutati enamasti seda ohvri
paigutamiseks. Ohverdamisviis sõltus sellest, kellele
ohverdati ja milleks.
Eraldi käsitlemist väärib tule osa ohvrikivil
sooritatud rituaalis. Mitmete kivide kohta on teateid, et seal
on tuld tehtud või isegi ohvreid põletatud. Kõik
sellised teated on aga liiga ebausaldatavad või puudulikud, et
teha kaugemale ulatuvaid järeldusi. Võimalik on ka seos
jaanitulega, millele viitab ka Viidalepp (Viidalepp 1940: 37).
Vähemalt paari kivi puhul on kindlaid teateid kivil jaanitule
tegemisest.
Ohvrite võtmine kivilt usuti toovat õnnetust või surma.
Üldiselt näib, et juhtudel, kus ohvri saajaks oli olevus,
kellele ohverdamisest sõltus inimkollektiivi heaolu, olid
ka ohvrite võtmise tagajärjed tõsisemad.
Eespool kirjeldasin, et haiguse ravimisel kasutatud ülekandeohvri
võtmine usuti toovat võtjale selle haiguse, millest
ohverdaja lahti saanud. Kui ohvrikivilt siiski midagi võeti,
hoiduti seda puudutamast, kuna just puudutamine tõi haiguse
külge:
Erandjuhul, nimelt Meeksi Jaanikivi puhul, anti ülekandeohvrid pärast
kerjustele. Meeksi Jaanikivi ristiusuga seotud kombestik on aga
Eestis erandlik.
Lõuna-, Ida- ja Põhja-Eestis esineb rohkesti ohvrikive, kus ohverdaja
oli «lepingulises suhtes» kivi endaga või selle
kiviga seotud olevustega ja pidi sinna seetõttu pidevalt
ohverdama (vt peatükk «Ohvrid haldjatele ja
jumalatele»). Ohverdamata jätmine tõi kaasa õnnetuse
või ebaloomuliku sündmuse. Talu ohvrikivile
olevat tihti uued peremehed või perenaised jätnud
ohverdamata. Selle tagajärgedest on rohkesti
rahvatraditsiooni:
Selle talu perenaene on tihti pidanud kõiksugu söögimaterjali
kivi pääle panema, kui mitte ei ole tarvilist osa annud,
siis on vaimud kiusama hakanud. Kui kiski loom sinna kivisse
olla puutunud, siis saanud see loom kohe vigaseks kas murdnud
jalaluust katki ehk tulnud mõni muu häpartus. [- - -]
Sellel talul olla need vaimud mitu peremeest ära
suretanud... (E 39808/9 < Tarvastu. - J. Laarmann
(1899)).
Mitmete ohvrikivide kohta on teateid, et neid on kasutatud ka
nõupidamiskohana. Mõningaid teateid sellistest
kividest on Lõuna- ja Kesk-Eestist. Ohvrikivide selline
kasutamine lubab oletada nende kunagist tähtsust ka ühiskonna
asjade otsustamises. Teisalt oli ka mingi kindla tähtpäevaga
seotud ohverdamiskomme hea võimalus piisava kvoorumi kokku
saamiseks.
Paljud ohvrikividega seotud uskumused on segunenud ristiusuga. Kõige
tihedamini on ristiusuga seotud Meeksi Jaanikivi, mida kasutati
juba kristlikus jumalateenistustseremoonias (Näiteks: Eisen
1918: 90; E 49367 (1) < Vastseliina khk - R. Tamm (1915); ERA II
252, 426/9 (11) < Setu, Satserina v, Säpina k - Enn Sõrmus
< Stepanida Ind, snd 1914 (1938/9)). Mitmed kivid on usutud
olevat seotud mõne kristliku tegelasega, näiteks
Kristuse, Ristija Johannesega vms. Ka mõnikord kividega seotud
Tõnni-kultus on olemuselt katoliiklik pühakukultus
(Tõnn = Antonius).
Üldiselt näib, et ohvrikivide juures on käidud millal tahes.
Eriti pädeb see raviotstarbeliste kivide puhul. Mõningates
teadetes on siiski rõhutatud teatud kalendripäeva,
nagu jaanipäev või -õhtu, hingedepäev,
jõululaupäev vms. Paaril korral on mainitud mõni
nädalapäev, nagu neljapäev, pühapäev
või mõni muu aeg, näiteks noorekuu öö.
Mainitud päevi on eesti rahvausundis sageli ka muus kontekstis
kasutatud maagiliste toimingute sooritamiseks.
Tihti mainitakse, et kivil käidi salaja. Hilisemal ajal on selle
põhjuseks olnud kartus jääda teiste inimeste
naeru alla.
Näib, et ohvrikive on võinud kasutada kõik inimesed.
Hilisemal ajal kogutud teadetes öeldakse küll vahel, et
kivil käivad vanad naised, mõnikord ka
karjased. Nemad kasutasid kive kõige enam Lääne-Eestis
ravimise otstarbel. Mujal Eestis tuntakse olenditega seotud
kive, kuhu olevat ohverdanud tavaliselt peremees või
perenaine.
Ohvrikivi hävitamine usuti kutsuvat esile õnnetust või
mõnda eriskummalist ilmingut. Vastseliina Meeksi
Jaanikivi kohta on kirja pandud variante hoiatusmuistendist, kus
mõisnik laseb kivi lõhkuda, on aga sunnitud selle
tagasi tooma:
Jaanikivi on selle loo tõestuseks veel praegugi purustatud kujul omas
vanas kohas. (E 81732/3 < Petseri Ühisgümnaasium -
Paul Holvandus (1932)).
Ohvrikive on purustatud ja kaevatud maa sisse ka põldude puhastamiseks.
Laiemas ulatuses sai see alguse juba eelmisel sajandil, kuid
kõige rohkem on endisi ohvrikive purustatud 1960. aastatel
laialdaste maaparandustööde käigus.
Osa ohvrikividest on purustatud või teotatud ka usulistel
põhjustel, ristiusu vaimulike algatusel. Jõhvi
kihelkonnas Kalina küla hiies asetsenud Ukukivi olevat omal ajal
kolme mehe poolt maha maetud, et hernhuutlased ei saaks kivi
teotada (E 54869 - M. J. Eisen). Helmes Patküla vallas
Mihkli talu põllul paiknenud ohvrikivi olevat kohalik
pastor ja mõisahärra maa sisse kaevanud (E 55342 < Helme
khk, Patküla, Miku (1924)).
On põhjust oletada, et osa kividest on paiknenud kunagi hiies.
Sellele viitab mõnel juhul otsene rahvatraditsioon.
Mitmetel juhtudel on ohvrikivi ennast nimetatudki
«Hiiekiviks», sageli leidub ohvrikivide lähedal
hiiele viitavaid kohanimesid (vt peatükk «Paiknemine
maastikul»). Hiies paiknenud kivi on tõenäoliselt
võidud kasutusele võtta ohvrite paigutamise
kohana. Viimasele võimalusele viitab ka Viidalepp
(Viidalepp 1940: 38).
Ka kalmistute või muude pühade paikade peal või juures
paiknenud kivid võidi algselt võtta kasutusele
kui surnutele toodud ohvrite paigutamise kohad.
Ka asjaolu, et kivi juures oli kunagi midagi iseäralikku juhtunud
või sinna oli midagi peidetud, võis kutsuda esile
üleloomulike võimete omistamist ka kivile.
Mõningad ohvrikivid on saanud võib-olla ka juhuslikult ohvrikiviks.
Usuti, et kes kivile kord midagi annab, see on seejärel kiviga
lepinguvahekorras ja peab kivile korduvalt ohverdama:
Kirjanduses kasutatakse peamiselt terminit ohvrikivi, sama nimetus
esineb ka enamikus rahvasuust kogutud teadetes. See nimetus võis
kunagi olla rahvapärane, aga seda on raske tõestada. R.
Viidalepa arvates on tõenäoline, et see võis ka
kirjandusest rahvakeelde levida (Viidalepp 1940: 6).
Ohvrikivi kunagisele võimalikule asukohale pühas hiies viitab
nimetus Hiiekivi. Teada on vähemalt kuus
sellenimelist ohvrikivi.
Suhteliselt levinud on ka nimetus Ukukivi. Seda esineb samuti vähemalt
kuuel juhul. M. J. Eisen on olnud arvamisel, nagu oleks kõiki
ohvrikive vanasti kutsutud ukukivideks (Eisen 1918: 76-77). Selle
väite tõestamiseks puudub aga tõestusmaterjal. Oskar
Loorits taas on avaldanud põhjendatud kahtlusi Uku kui eesti
mütoloogilise olendi kohta ja on pidanud seda hoopis
hiliseks soome laenuks (Loorits 1936: 256). Vaid ühel ohvrikivil
esineb nimetus Toorakivi, mis võib viidata muistsele
mütoloogilisele tegelasele Taarale.
Ohvrikive on nimetatud ka austust või kartust väljendavate nimedega,
nagu Pühakivi = püha kivi, Tondikivi, Kuradikivi ja
Kurikivi.
Ka nimetus Nõiakivi esineb mitmel juhul. Viidalepp seostab
selle nimetuse raviotstarbeliste kividega (Viidalepp 1940: 7).
Raviotstarbeliste kivide kohta kasutati tihti nende otstarbele viitavaid nimetusi.
Nendest Tohtrikivi oli omandanud üldnime tähenduse.
Maastikuliselt lokaliseeritavaid «Tohtrikivi» nimelisi
kive esineb Harjumaal neli ning Saaremaal ja Läänemaal
kummaski üks kivi. Mujal seda nimetust ei ole
rahvasuus kasutatud. Samalaadse levikuga on ka nimetus
Arstikivi. Lääne-Eestis kasutati ravimiskivide
kohta ka selliseid mingi kivi konkreetsetele raviomadustele
viitavaid nimetusi nagu maa-aluste kivi (variantidega),
sügeliskivi ja kärnakivi.
Mitmetel ravikividel oli ka oma nimi, mis võis viidata selle
kasutamistavadele nagu: «Pesemise kivi»,
«Piimakivi». Täiesti üldiseks
terminiks ka ravikivide kohta oli «ohvrikivi».
Kahte Saaremaal Kärlas olnud Vihmakivi kasutatigi vihma
esilekutsumiseks.
Kividel võis olla ka nimi, tekkinud kivi enda välimusest
või muudest lähedal asetsevatest loodusobjektidest.
Sellised on näiteks Tõllakivi (kivi olevat
kujult nagu tõld), Litrikivi, Hall kivi, Trepikivi,
Kõvera kase kivi, Vahakivi, Pealuu kivi jms.
Mitmete ohvrikivide individuaalseid nimetusi on rahvas põhjendanud
muistendite ja uskumusjuttudega:
Vaesekivi - nimi ühenduses vaeslapsega.
Neitsikivi - kivi olevat oma asukohale kukkunud hiigelneitsi põllest.
Orjakivi - ori istunud kivil ja nutnud, sellest tekkinud kivisse kaks lohku.
Annõkivi - sel kivil olevat kord püha Ann istunud ja lõunat söönud.
Eltse kivi - «Eltse kivi juures põledeti Kallega Elts ää,
sellepärast et tä oli palja peega õue
jooksnud ning sellega usku rikkunud.»
Jaanikivi - Püha Jaan (< Ristija Johannes) olevat end Piusa jões
pesnud ja sealsamas jõe kaldal asetseval kivil end kuivatanud ja
rõivastunud.
Poola kuninga ristikivi - kivi on varem asetsenud künkal, mida
rahvas peab Poola kuninga hauaks.
Kalevipoja kivi - Kalevipoeg olevat selle visanud.
Teatud üksikute nimede algupära ei ole rahvas osanud selgitada või
ei ole traditsioonikogujad osanud seda küsida. Niisuguste
nimede algupära on ka muudmoodi raske selgitada. Sellisteks
nimedeks on näiteks: Rökandi e Rökatsi kivi,
Uika kivi, Kadrinakivi, Kitokivi, Alakivi, Võnnukivi,
Iivakivi ja Rebasekivi.
Mitmel pool Viljandimaal on ohvrikivi nimetatud ka Tõnnivaka
kiviks. Selline nimetus seostub lähedalt tõnnivakale
ohverdamisega. Ka nimetus Tõnisekivi on
olnud kasutusel.