Märkused ja kommentaarid 1.
Jutustuse ajaraam Kas
suulises või ka kirjutatud pärimuses on loo teljeks üldised
ajaloosündmused: sõda, küüditamine,
kolhooside loomine jne, või on primaarne pere ja selle
liikmetega toimunud sündmused: lähedaste surm,
kodukoha vahetus? Pärimuses on esiplaanil viimane,
ajaloosündmused on taustaks inimeste läbielamistele.
Perepärimuse seisukohalt pole oluline, kas pereisa
viidi Siberisse 14.06.1941 või 16.02.1945, see on
taustinformatsioon, tähtis on, et ära viidi isa.
Perepärimuses võib esiplaanil olla daatum, mis üldajaloos
üldse ei peegeldu, pereloos võib see aga tähendada
mingit pööret. Sitten kaikki alkoi muuttua. Ulla,
tuo vahva ja tomera, joka piti kaiken järjestyksessä,
alkoi sairastua . [- - -] Ulla kuoli 10.09.1928. Hän oli
silloin 60 vuotta 7 kuukautta. (Siis muutus kõik. Ulla, see
kange ja hakkaja, kes korraldas kõike, hakkas põdema. [- -
-] Ulla suri 10.09.1928. Ta oli siis 60 aastat ja 7 kuud vana.) (SSK
9035/9701, lk 6655). Jutustuses võib aimata vana ja uue ajastu
kokkupõrget, kuid kui poliitilised sündmused vahetult pere
elu ei mõjuta, ei ole see keskne informatsioon. Järgnev
lõik kõneleb 1940. aastast. 24. augustil on
pärtlipäev, vana rahvakalendri esimene sügispäev.
Pärtlipäevast kaovad ussid, kärbsed, konnad ja
lahkuvad pääsukesed. Pärtlipäevast ei peeta
enam hommikust söömavahet. Pärtlipäevast
võis hakata seeni, pähkleid ja õunu korjama.
Pärtlipäevast hakkas tänavu kehtima uus
konstitutsioon [- - -] Riigi juhtimine muudeti sel
pöördelisel suvel venepäraseks (EE 430, lk 135).
Võiks oodata, et edaspidi jutustatakse Nõukogude
Liidust ja II maailmasõjast, ometi kõneldakse veel
pikalt koduelust: töödest, sügisõhtutest,
isa surmast ja enda täiskasvanuks saamisest. Sõda jõuab
jutustaja ellu ja ühtlasi tema jutustusse seoses
mobilisatsiooni kartusega pärast 1942. aastat.
Mida
kaugemale ajas tagasi, seda vähem täpsustatakse
perepärimusjuttudes ajaloolisi sündmusi ja seda
enam keskendutakse inimeste käitumisele teatud
situatsioonides, inimeste vaheliste suhete ja hinnangute
peegeldamisele. Paari sajandi tagused sündmused võivad
olla varustatud ajamääratlustega (esivanemad elasid üle
Põhjasõja; esivanemad tulid pärast Põhjasõda),
kuid see ei seostu vahetult Põhjasõja-aegsete või
-järgsete sündmuste kujutamisega. Sellel
võiks olla vähemalt kaks põhjust. Üks tuleneb
mälu omadusest teha informatsioonist valikuid. Pärimusliku
ajalooga seotud minevikufaktide valiku ja alalhoidmise üks
printsiipe on «aegade kokkujooks» (vt lähemalt
Jaago & Jaago 1996: 64). Teine põhjus seisneb sündmuste
toimumisaja ja jutustamisaja distantsis: jutustatakse oma aja
teadmiste ja huvide seisukohalt. Ajaloosündmused on
raamatutes ja muudeski dokumentides kirjas - nad on olemas väljaspool
pärimust (samas 109-118). Rohkem
kui sõjad ise pakuvad jutustamisainet sõjaga kaasnevad
isiklikud sündmused - kodu kaotamine, haigused, lähedaste
inimeste surm. Lühiajalised sõjasündmused,
millel ei ole ajaloolist analoogi või mis ei seostu
isikliku püsikonfliktiga, pärimusse ainet ei anna. Inimesed
räägivad asjadest, mis mõjutavad nende elu pikema
aja vältel, lühiajalistest sündmustest (kellegi
kaotus, näiteks pereisa mahalaskmine; pereema hoidmine
püssitääkide vahel, kuni sõdurid maja läbi
otsivad) jutustatakse tagajärgede tõttu ja kaudu, mitte
sündmuse enda pärast. Nii on päris loomulik, et
möödunud sajandi sõjad jäävad 20.
sajandi pärimusest kõrvale: suhe sündmuse ja jutustaja
vahel jääb kaugeks. Huvitav paralleel eesti ja soome
materjali vahel on aga see, et kui soome pärimusjutustuses
ilmneb 1918. aasta sõjaga seoses naiste leidlikkus ja
kangelaslikkus, millest võib järeldada, et neis
keerulistes sündmustes toimis siiski mingi inimlikkus, siis
seoses küüditamiste ja poliitiliste arreteerimistega
Eestis räägitakse sellest kui üleloomulikust jõust
- inimlikkusel ei olnud siin kohta. Võimalik, et seda
põhjustas represseerimiste massilisus ja süüdistuste
põhjendamatus.
2.
Jutustuse tähendus Kas
ja kuivõrd tuntakse tänapäevaühiskonnas huvi
perepärimuse vastu? 1950.-70. aastatel toimus Soomes
kultuurimurrang. Murrangut tajuti ka põlvkondade
vaheliste seoste muutumises: ühelt poolt talupojamaailm,
loodusrahva maailm, teiselt poolt - modernne ühiskond.
Varasema ühiskonna identiteeti näitavad või seda
loovad tegurid ei kehtinud enam (ühine kodu, samalaadne
tegevus, samalaadne elukogemus) - juured katkesid ja
põlvkondi siduv maailm purunes teatud mõttes. Selle
tulemusena tänapäeva noored ei tunne esivanemaid
kaugemale kolmandast põlvkonnast (s.o tuntakse vaid enda
kaasajal elavaid esivanemad) (Ahonen 1998: 60-61). Põhimõtteliselt
toimub eesti ühiskonnas samalaadne murrang: muutused
majanduses, poliitilises ja kultuurilises elus lõid pinnase
kokkukuuluvustunde taandumisele. Pere raames säilis
ajalootaju seoses poliitilise olukorra mitmeplaanilisusega.
Perepärimusena kodudes jutustatud lood inimestest ja
minevikust toimisid ametlikku ajalookäsitust tasakaalustava
teadmisena. Enne II maailmasõda sündinute
pärimusjutustuses on esivanemate põlvnemislugu oluline
jutustuse osa. Kuid tänapäeva noored (ja keskealised) ka
Eestis ei tunne esivanemaid kolmandast põlvest kaugemale (Jaago
& Jaago 1996: 121 jj).
Perepärimus
on aktuaalne vaid vähestes peredes (kultuuripiirkondades).
Näiteks Kohtla-Järve aktiivne kodu-uurimistegevus ja
perelugude uurimine aitas säilitada eneseteadvust uues, II
maailmasõjajärgses olustikus, kus küla
asemele rajati linn ja migratsioon oli kriitiliselt suur. Muutused
olid peale surutud. Pärimuse kestvust toetas senine tugev
traditsioonipinnas. Teine pärimusliku ajalooga tegelemist
soodustav tegur on vajadus stabiilsuse, kindlustunde järele
kiirete muutuste ajal. Kaasaegses ühiskonnas koostatakse
suguvõsakroonikaid, mis toetuvad pärimuse kõrval
teistelegi allikatele, eelistavalt kirikumeetrikale ja
hingeloenditele. Eesti erinevus võrreldes Soomega seisneb
siin selles, et Soomes kasutatakse sugupuude koostamisel
ajalooallikaid rohkem. Eestis oli see enne 1990. aastaid raske
(selleks, et pääseda arhiiviallikate juurde, tuli hankida
eriluba; kirikute juures reeglina varasemaid meetrikaraamatuid
ei olnud). Kirjalike allikate puudumist korvati Eestis
pärimusjuttudega, mistõttu eesti perepärimuses
on ajas kaugele ulatuva, kuid seejuures suulisele pärimusele
tugineva sugupuu esitamine sage. Soome pärimusjutustustes
(SKS-is kogu «Suvun suuri kertomus») esindab sama
ajalooallikatele tuginev suguvõsaskeem.
Perepärimuse
ilme ja funktsioon ajas muutub. 1930. aastate Eesti talupoja
suguvõsade kroonikates ja pärimuses kaks teemat põimuvad:
kõneldakse neist esivanematest, kellega ollakse seotud sama kodu
(talu) kaudu. Kuna talurajaja on mees, tuntaksegi valdavalt
meesliine. Näiteks kirjutab Juhan Alver 1930-ndate lõpus:
Sugupuust nähtub ka Alverite suguvõsa elujõulisus
ja tõeline isamaa armastus, sest vähe võiks
olla juhuseid, kus üks perekond oma otseste järeltulijate
läbi, isa käest poja kätte üleandes, on suutnud
ja tahtnud oma käes pidada üht talu 300 aasta jooksul,
nagu lugu selle taluga, mis meie perele nimegi on andnud (Alver
1939: 6). 1868. aastal sündinud mees kirjutab
talupärijale oma talu ja esivanemate loo: Meie
armsale pojale Aleksandrile, temale, kellele oleme päranduseks
andnud [- - -] Jaanimardi nr 10 talu anname siinjuures
andmed, mis temale, ta lastele ja lastelastele mälestuseks
jäävad veel siis, kui neist rohkem järele ei ole
jäänud, kui lilledega ehitatud või rohtu kasvanud
hauaküngas (EE 570, lk 1). Järgneb andmestik samas
talus olnud esivanematest. Kui aga esivanemate ja kodu ühtsus
kaob (enne II maailmasõda linnaperedes, ametnike või
õpetajate peredes, aga pärast II maailmasõda saab see
valdavaks), kaob ka meesliinikesksus. Pärimuses muutuvad
rõhuasetused, mille abil kujundatakse ühtekuuluvustunnet.
Nii on loomulik, et kaasaegses ühiskonnas ei ole
perepärimusel ja esivanemate ning kodukoha tundmisel sama
tähendus, mis talupojakultuuris või Eestis ka pärast
II maailmasõda 1990. aastateni. Praegu ei ole vajalik hoida
mälus esivanemate põlvnemisrida, kuna seda saab uurida
ja esitada ajaloodokumentide najal - suuline (pere)pärimus on
ühe oma funktsioonist andnud kultuuri teiste vormide kanda. Ka
ei pea pärimus enam peegeldama lahkuminekuid ametliku ajaloo
minevikukäsitlusest: avalikkus tunnustab neid fakte, mida
lähiminevikus varjati. Mis osa jääb
perepärimusele nüüd? Seda ei ole praegu võimalik
veel näha, kuid üks arengusuundi on pere kui rühma
raames säilitada teadmisi pere ja suguvõsa liikmete
isikupärast ja käitumismallidest kui võimalikest
negatiivsetest ja positiivsetest eeskujudest (olgu siis
geneetilises või kultuurilises plaanis).
3.
Kodu, esivanemad ja «mina» Üks
huvitavamaid teemasid nii pereloos kui ka rühma või
üksikisiku identiteedi kujunemises on inimes(t)e
kokkukuuluvus kohaga. Mis on kodu: riik, kitsam lokaalne piirkond,
maa, linn, katusealune? Igatsus esivanemate kodu järele
näib olevat tugev ja ehk kaeblevgi juhul, kui sealt lahkumine on
olnud vägivaldne. Vabatahtlik asu/elukohamuutus igatsust ei
tekita, küll ehk huvi.
Viited
ja kirjandus Soome
suguvõsa uurimise aktiivsusest saab aimu interneti vahendusel:
Arkistolaitos http://www.narc.fi ja
sealt Kansallisarkisto. Sukututkimus
http://www.narc.fi/ka.html#sukututk,
eriti HisKi-projekti http://www.genealogia.fi.
Eesti suguvõsa uurimisallikate ja -meetodite kohta vt lähemalt
Tartu Ülikooli arhiivinduse õppetooli ja Eesti
Ajalooarhiivi koduleheküljelt http://www.history.ee
ja http://www.eha.ee (eriti
Uurimissaal. Abiks genealoogia uurijatele).
Ääremõtteid
Pauliina Latvala artiklile «Soomlase elu kujutamine
pärimuslikus ajaloos»
Tiiu Jaago
Ahonen,
Sirkka 1998. Historiaton sukupolvi. Helsinki.
Alver,
Juhan 1939. Alwerite suguvõsa kroonika.
Jaago,
Tiiu & Jaago, Kalev 1996. See olevat olnudà.
Rahvaluulekeskne uurimus esivanemate lugudest. Tartu.
Allikad
ERM, KV - Eesti Rahva Muuseum, korrespondentide vastused. Küsitlus
«Kodu ja pere». Tartu.
SSK - Suomen Kirjallisuuden Seura, kogu «Suvun suuri kertomus».
Helsinki.