Märkused
ja kommentaarid 1.
Pärimused ja ajalood Inimeste
mälestused ja elukogemused (nii kirjutatud kui intervjuudel
kogutud kujul) on viimaste aastakümnetega saavutanud allika ja
meetodina sotsiaal- ja humanitaarteadustes enneolematu ulatuse.
Ent erinevad distsipliinid kasutavad seda materjali erinevatel
eesmärkidel ja erinevalt ning ka nimetavad erinevalt
materjali, millega nad töötavad. Ja mitte ainult - ka
ühe distsipliini raames tuleb tihti orienteeruda hulga
erinevate terminite vahel, millega üsna sarnast materjali
tähistatakse. Ka Latvala artikli tõlkeversioonis
kasutatakse kogumisvõistlusele «Suguvõsa suur
jutustus» laekunud materjali kohta nimetusi pärimuslik
ajalugu, suuline pärimusajalugu,
suguvõsapärimus, perepärimus. Eesti
teadusterminoloogias on laiemalt levinud termin
perepärimus (vt Jaago 1997). Lugedes
Latvala artiklit, meenub esimese sobiva terminina tema kirjeldatud
materjali kohta - suuline ajalugu (Oral History).
Suuline ajalugu tähistab (ideoloogilise terminina)
nn «ajalugu altpoolt» (P. Thompson) ning meetodit, kuidas
seda ajalugu «kätte saada» (intervjuud,
kirjalikud küsitlused). Nii idee kui meetod on viimastel
aastakümnetel sedavõrd populaarseks saanud, et suulist
ajalugu peetakse juba iseseisvaks, erinevaid koolkondi
hõlmavaks distsipliiniks. Teaduse Oral History
uurimisobjektiks on «inimene ajaloos ja see, kuidas inimesed
ajalugu tõlgendavad» (Steinbach 1995: 89). Latvala
küsimuseasetust arvesse võttes peaks termin suuline
ajalugu igati sobiv olema, kui ei tekiks probleemi, mis
haakub ka T. Jaago kommentaariga. Mõiste suuline
ajalugu sisaldab arusaama ajaloost kui objektiivsetest
faktidest koosnevast reaalsest minevikust, mida on võimalik
sellisena rekonstrueerida (ajalooteadus) ning
«lihtsast inimesest», kes hulbib ajaloo lainetel neid
omal subjektiivsel moel tõlgendades. Kui esimese uurimine
põhineb kirjalikel, teaduslikel ajalooallikatel, siis teine
on kättesaadav vaid «verbaalseid»
(ajalooteaduse poolt alles hiljuti teaduslikeks tunnistatud)
meetodeid kasutades. Sõnapaaris suuline ajalugu sisaldub
ka hierarhilisus, milles vastanduvad nn suulise ja kirjaliku
traditsiooniga ühiskonnad ja grupid ühiskonnas.
Eestikeelseid termineid otsides peaksime vältima
selliseid hinnanguid.
«Suguvõsa
suured jutustused» on oma iseloomult pärimuslikud,
kasutagu siis jutustajad sekka kirjalikke allikaid
(genealoogiaid, kirjavahetust vms) või mitte. Samas on nad
ka ajalood (ja ajalugude seisukohast pole tähtis, kas neid
esitatakse suulises või kirjalikus vormis). Ehk tuleks
loobuda teadusterminoloogia tasemel kultiveerimast
dihhotoomiat kirjalik/teaduslik vs suuline/populaarne/rahvapärane
ning nimetada asju nii, nagu neid tunnetatakse - suguvõsaajalugu,
perekonnaajalugu jne.
2.
Suguvõsabiograafiad ja etnoloogia Me
elame biograafilisel ajastul. Meie eksistents on korrastatud nagu
autobiograafiline presentatsioon. Me kujundame oma oleviku erinevate
eluperspektiivide baasil, lähtudes oma minevikukogemustest
ning tulevikuootustest.
Ajastu
vaimust kantuna kirjutavad paljud inimesed oma elust jutustusi,
mida muuseumid koguvad ja uurijad kasutavad. Eestis nimetatakse
neid elulugudeks. Elulugu (life story) on narratiiv, milles
indiviid väljendab oma personaalset identiteeti, sisemise
kognitiivse protsessi tulemust. Me peame tegema vahet
personaalse identiteedi ning sotsiaalse või
kultuurilise identiteedi vahel, mis omistatakse indiviidile
väljastpoolt - teiste inimeste poolt teatud kindlas
sotsiaalses, poliitilises ja ajaloolises kontekstis. Väljaspool
indiviidi enda elulugu eksisteerib terve rida kompleksseid
sotsiaalseid fakte - seda võib nimetada ka elu ajalooks (life
history). Eluloo ja elu ajaloo kombinatsioon on see, mida
etnoloogias, aga ka nt sotsioloogias (vt nt Bertaux 1981)
nimetakse biograafiaks (Svensson 1995). Sellest
vaatenurgast on ka «suguvõsa suured jutustused»
biograafiad, kus me konstrueerime oma suguvõsa/perekonna
ajaloo biograafiliselt, läbi suguvõsaliikmete elude ja
suguvõsa seisukohast oluliste otsuste kindlas sotsiaalses,
poliitilises ja ajaloolises kontekstis, loomaks suguvõsa
identiteeti. Termin suguvõsabiograafia kätkeb
endas ka mõisted pärimus ja ajalugu, mille
kasutamise probleemist me üle ega ümber ei saa. 3.
Perekonna-/suguvõsamälu kui moodne alternatiiv Humanitaar-
ja sotsiaalteadustes on viimase kümne aasta jooksul
kollektiivse mälu mõiste saanud võtmeterminiks,
mille abil arvatakse oluliselt parandavat nende distsipliinide
võimet seletada ajaloos, kultuuris ja ühiskonnas
toimuvaid protsesse. Tõepoolest, räägitakse
mitmesugustest kollektiivsetest mäludest - kultuurilisest
(Assmann & Hölscher 1988), ajaloolisest (Niethammer 1978;
Dienstag 1996), sotsiaalsest (Connerton 1989) jms. Kollektiivse
mälu olemust ja mehhanisme käsitles esmakordselt prantsuse
sotsioloog Maurice Halbwachs (1925, 1950), kes sellega ühtlasi
lõi täiesti uued raamid mälestuste uurimiseks.
Halbwachsi jaoks on individuaalsed mälestused kujundatud pigem
ühiskonna poolt kui tingitud indiviidi elukäigust. See,
kuidas ja mida indiviid mäletab, kujuneb ühiskondlikes
ja kollektiivsetes suhetes, ilma milleta mälestused ei
saaks eksisteerida ega leiaks ka väljendust. Niisiis on iga
individuaalne mälestus mingi grupi kollektiivse mälu üks
perspektiive, mis muutub/»liigub» sedavõrd, kuidas
muutub indiviidi sotsiaalne staatus. Seega ei ole grupi
kollektiivne mälu sugugi mitte homogeenne, vaid
grupisiseste kompromisside ja väärtuste ümberhindamise
tulemus. Grupi kollektiivne mälu on protsess, milles
olevikust lähtudes minevik «kokku pannakse». Mälu
manifesteerub niisiis kahel tasandil: personaalsel (sõltub
iga üksiku indiviidi isiksusest ja elukäigust) ning
impersonaalsel (sisaldab eelkõige grupiga seotud
mälestusi). Halbwachsi
kollektiivse mälu käsitlus on juhtlõngaks
perekonna(suguvõsa?)mälu (family memory)
võrdlevale ja analüütilisele interpreteerimisele.
Perekonnamälu uurimise all peetakse silmas valdkonda, mis
keskendub põlvkondadevahelisele transmissioonile, laiemas
mõttes aga individuaalsete ja kollektiivsete «elu(aja)lugude»
biograafilisele analüüsile (Muxel 1993: 191). Nt prantsuse
perekonnamälu-uurijad mõistavad mälu eelkõige
kui «sotsialisatsiooniinstrumenti» (eriti, mis
puudutab sotsiaalset staatust, materiaalset ja sümboolset
omandit) ning huvituvad sellest, kuidas erinevates sotsiaalsetes
gruppides perekonnamälestusi kasutatakse, milline
funktsioon neil grupiidentiteedi seiskohalt on jms (Muxel 1993). Mõiste
kollektiivne mälu kas siis kultuurilise, poliitilise,
ajaloolise, perekonna-, suguvõsa- vms mäluna võib
olla moeilming. Samas on kollektiivne mälu
mitmepalgeline mõiste, mis sisaldab teisi, kultuuriuurimises ehk
rohkem kasutatavaid mõisteid, nagu ajalugu, pärand,
traditsioon, pärimus, identiteet. Ta on seotud
(grupi)identiteediga (siit ka mõisted suguvõsamälu,
perekonnamälu) ning sellest lähtudes omab
kindlat väärtusperspektiivi (struktureerimaks seda
sümbolipagasit, millega grupp opereerib). Mälu «töötab»
seega (grupi suhtes) refleksiivselt, selektiivselt (ainus mälu
funktsioon, millele ka Latvala oma artiklis tähelepanu pöörab)
ja rekonstruktiivselt (st minevik rekonstrueeritakse olevikust
lähtudes). Mälu on organiseeritud, st tal on teatud
avaldumisvormid (vt ka Assmann 1988). Mälu saab
uurida vaid tema objektivatsioonide kaudu, olgu nendeks siis
monumendid või rituaalid, suulised või kirjalikud
mälestused ja biograafiad.Pauliina Latvala «Soomlase elu kujutamine pärimuslikus ajaloos»
Ene Kõresaar
Kasutatud kirjandus:
Assmann,
Jan & Hölscher, Tonio (Hrsg.) 1988. Kultur und
Gedächtnis. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Bertaux,
Daniel (ed.) 1981. Biography and Society. The Life History
Approach in the Social Sciencies. Beverly Hills.
Connerton,
Paul 1989. How Societies Remember. Cambridge: Cambridge
University Press.
Dienstag,
Joshua Foa 1996. «The Pozsgay Affair»: Historical Memory
and Political Legitimacy. History and Memory. Studies in
Representation of the Past. Vol. 7, No 3.
Halbwachs,
Maurice 1925. Les cadres de la memoire. Paris.
Halbwachs,
Maurice 1950. La memoire collective. Paris 1950.
Jaago,
Tiiu 1997. Perepärimus. Elektrooniline õppevahend.
Tartu. http://haldjas.folklore.ee/rl/folkte/pere/pere.htm
Muxel,
Anne 1993. Family Memory: A Review of French Works on the Subject.
Daniel Bertaux and Paul Thompson (eds.) Between Generations.
Family Models, Myths and Memories. International Yearbook of
Oral History and Life Stories. Vol. II. Oxford University Press.
Niethammer,
Lutz (Hrsg.) 1978. Lebenserfahrung und kollektives
Gedächtnis. Frankfurt am Main, New York, Paris.
Steinbach,
Lothar 1995. Bewusstseinsgeschichte und Geschichtsbewusstsein.
Reflexionen über das Verhältnis von autobiographischer
Geschichtserfahrung und Oral History. BIOS: Zeitschrift für
Biographieforschung und Oral History 1(1995), 8. Jhrg.
Svensson,
Birgitta 1995. Lifetimes - Life History and Life Story. Biographies
of Modern Swedish Intellectuals. Ethnologia Scandinavica,
Vol. 25.