Enkulturatsiooni kriisi usutunnistust otsides
(Mõtted, mis tekivad ühe Setumaa ekspeditsiooni
lindistuste litereerimisel.)
Aivar Jürgenson
Das älteste Denkmal zeigt uns
noch nicht das Ursprüngliche, wir
nähern uns ihm nur gradweise,
indem wir immer weiter
zurückgehen.
(Jacob Grimm "Kleinere Schriften", Bd. 4, 1884, S. 551)
1996. aasta suvel teostatud välitöödel Setumaa Pihkva oblasti
territooriumile jäävas osas kogusin suulist pärimust peamiselt
eksitajafenomenist. Loomus oli igas mõttes korralik, kuid võrgusilma
suurust arvestades üsna ühte sorti - eks ta nii ju mõeldud olnudki.
Ometi jäi võrku lisaks hulgale eksitajalugudele muudki, mida kohe kuidagi
prügikalaks pidada ei saa. Ja isegi kui miski esmapilgul sellena tundus,
võis ta hiljem väärtuslikuks osutuda. Ja sugugi mitte konjunktuuri
muutlikkuse tõttu. Ülihoolas diktofon püüdis kinni eelnimetatud
teemat puudutavate muistendi- ja memoraaditekstide seisukohalt sekundaarset infot,
mis hiljem, lintide kuulamise ja litereerimise käigus mõningaid
mõtteid tekitas ja käesoleva kirjatüki algtõuke seisukohalt
primaarseks osutus.
Alljärgnevalt tuleb juttu uskumisest ja naerust, pärimusest ja
järjepidevusest, rääkijatest ja räägitavast, kuulajast
ja temas tekkivatest meeleoludest. Ei söandaks väita, et see, mida nende
märksõnade all vaadelda püüan, alati ja igas seoses setulik on,
et mõtted, mis üht eurojooksule jalgujäävat väikest kultuuri
uurides tekivad, ainult setusid mõtestavad. Nii ei julgekski järgnevat
nimetada mingitpidi setu ilmavaadet kajastavaks. Selleks pole mingit alust. Puudub ka
põhjus või vajadus, sest setu ilmavaade on setude endi asi. Ja nende
esivanemate asi. Pealegi: usutunnistus (kõige laiemas mõttes), see, mida
keegi usub, see, millise nurga alt seda maailma näeb, pole kaugeltki igas seoses
samastatav sellega, mida kirikus kooris loetakse.
On inimlik pidada tõepäraseks, seega siis olevaks, meeltega
referentsraamidest läbipressitut: ainult see on, mida meeled vastu
võtta suudavad ja mõistus ilmavaatele kohandada oskab. Viimase igikestvas
staatilisuses on aga põhjust kahelda. Seega siis see, mis on meie jaoks,
pole hoopiski sama, mis on kadunud sugupõlvedele. Viis, kuidas suur osa
tänastest informantidest edastatavasse materjalisse ise suhtub, tema uskumise
aste või kraad, ei saa olla adekvaatne paari sajandi tagusega. Pärimuslik
maailm, millest materjali kogume ja selle põhjal järeldusi teeme, on mingi
astme derivaat kunagisest, aja ja mõtte sõelast läbilitsumisega
killunenust, ja killud lootusetult segi. Neid segiaetud kilde silmitsedes ja peost
pihku kallates loodetakse tabada mingi hetkeks sähvatav konfiguratsioon ja see
fikseerida. Hea silm peab selleks olema. Ja mälu. Kummatigi ärgu keegi
arvaku, et on jõudnud algusse.
Naermisest, aga mitte nalja pärast
Alustaks õige seda juttu naeruga. Informant naerab. Selles pole tegelikult
midagi erilist. Naer on inimlik. Naerdakse ju peamiselt siis, kui miski nalja teeb.
See on triviaalne, seda ei tasu mainidagi. Ometi pole nali ainus naeru esilekutsuv
universaal. Iga grimass ei väljenda veel naeru nalja pärast, iga kramp
kõhus ei ilmuta lõbusust.
Küllap on iga välitöödel käinud usundiuurija olnud
tunnistajaks olukorrale, milles informant, rääkides mõnest usu
objektist või nähtusest, ilmsete vastuoluliste tunnete küüsi
sattudes naerma hakkab. Ja kui on mitu informanti, siis naerdakse kooris. Teadmata,
mis salapärane jõud see on, mis muidu igatpidi ontlikes inimestes
sellist kummalist refleksiooni esile kutsub, satub ka küsitleja eriskummaliste
jõudude meelevalda. Ei, mitte et naerma ajaks. Hoopis kõhe hakkab.
Lintidelt usundilisi tekste litereerides tundusid siin-seal juttu katkestavad
naerupahvakud kuidagi eriti kohatud ja, mis siin salata, ka naljakad. Nüüd,
kabineti kaitstuses ja kindlate seinte vahel jutte kuulates, nüüd, mil
naer ja küllap ka seda põhjustav salapärane jõud kindlalt
makilindi metalses haardes vangis, nii et ta enam kuulajat - antud juhul mind -
mingi fluktueeriva otsemõjuga üllatada ei saa, on sobiv aeg fenomeni
lähemalt vaadelda.
Võtan eelduseks, et naeru otstarbe mõistmiseks antud
situatsioonis tuleb kõigepealt lahti saada jäikadest assotsiatsioonidest
naeru ja nalja vahel või vähemalt tunnistada võimalust, et igas
seoses ei tarvitse naeru põhjuseks olla lõbus tuju. Naeru
usundiloolistele, rituaalsetele tagamaadele on tähelepanu juhtinud V. Propp.
Tema hinnangul on naerul igas kontekstis oma tähendus. Nii kehtis naeru keeld
seal, kus surnute maailm lõikus meie omaga. Propp oletab motiivi
võimalikke seoseid shamanistlike kujutelmadega hingerännakust. Kui elav
satub mõnes muinasjutus surnute ilma, peab ta oma elusust, st.
tõelist olemust varjama. Naer kui elususe atribuut reedaks ta surmkindlasti.
See süzhee on eriti levinud Põhja-Ameerika indiaanlaste
müütides. Mõnes loos püüdsid surnud tulnukat kontrollida,
st teda naerma ajada. Eskimotel on lugu, milles shamaan läheb ülailma ja
näeb seal üht trummi taguvat vanaeite. Ta on naljakas ja ajab naerma.
Shamaan pahvatabki naerma ja muidugi reedab end sellega. Eit viskab ta maa peale
tagasi. Vene folklooris on selle vanamuti vasteks V. Propi arvates Baba-Jagaa oma
tuntud nõudega: "Kui tuled tarre, vaata, et ei naera!" Propp toob
näiteid, milles noorukite initsiatsiooni ajal kehtib naerukeeld (kvakiutlitel,
ühel Okeaania saarel). Samas esitab ta näitematerjali ka naeru kasutamise
kohta maagilise instrumendina: naerdes tapeti vanureid, naerdes tapeti loomi, naerdes
külvati põldudele vilja. Maagia aluseks on kontseptsioon naeru elustavast,
elu jätkavast, elu edendavast väest (Propp 1976: 178-192). Propile viidates
võiks siinkohal tuua veel hulganisti analoogilisi näiteid, kuid usun, et
sellestki piisab veenmaks lugejat, et naerul on naljafunktsiooni kõrval
alternatiive.
Et lähemale tulla meid huvitavale probleemile, st miks informant uskumist ja
seega siis ehk ka austavat suhtumist eeldava materjali esitamisel naerab - selle
asemel, et võibolla hoopis pühalikku hardust tunda - tuleb minu arvates
ühena kõne alla naeru pingetmaandav funktsioon, lahenduse pakkumine
vastuolulistele tunnetele. Seega siis reflektiivne, psühhofüsioloogiline
funktsioon, vähemalt esmapilgul tahtest sõltumatuna näiv.
Naeru seostatusele vastuolulisusega, aga ka nähtuse degeneratsiooniga, on
viidanud Herbert Spencer (Spencer 1939). Iga juhtumuse muutumine suurest
väikeseks, väärtustatust väärtustamatuks, ohtlikust ohutuks
võib tekitada kergendava olukorra, mõjuda koomiliselt.
Väljanaerdav sünnib madaldudes, suure ja väikese loogika
vastuolulisuses. Taoline naer tekib pinevuse ning lõdvestumise
füsioloogilise reaktsioonina. Psühholoogilist vastupidisuse mudelit
(naer kui kergendus) võib ühitada nii kergendus- kui üleolekutunde
mudeliga. Kui mingi väärtust kandev tähtis entiteet äkki kaotab
iseloomuliku omaduse, võib olukord vaatlejale mõjuda koomilisena. Ta
naerab ja tunneb heameelt üleolekust (Knuuttila 1992: 106-107).
Välitöödel salvestatud lindistusi kuulates torkavad silma (tegelikult
kõrva) sagedased naerupahvakud mütoloogilistest olenditest
rääkimisel. Kui tegemist näibki esmapilgul olevat suuresti
reflektiivse käitumisega, ei saa alateadlikku tahtelisust ühe
võimalusena ometi välistada. On ju selge, et kui mingit kuuldud
informatsiooni (eriti negatiivset) ei usuta või ei taheta uskuda, siis on
esimene reaktsioon sageli : "Mis sa naljatad!", "Ära tee
nalja!", "See on ju nali!" Või lihtsalt naerdakse. Vormelid, mis
tavakasutuses omavad üht tähendust, kannavad teinekord maagilist
funktsiooni: see, mille aktualiseerumine on ohustamas või ongi kardetu juba
aset leidnud, kuid esialgu veel empiirilise kinnituseta, püütakse
mittereaalsusse jälle tagasi tõrjuda. Eks seegi ole maagia.
Teine ja minu meelest küll sagedasem põhjus mütoloogiliste teemade
väljanaermisel, naeruvääristamisel, on valdkonna otsene
väljalibisemine reaalsuse sfäärist. Hirmutavast või lihtsalt
salapärasest on demütologiseerumise, degradeerumise käigus saanud
väljanaerdav ja kuigi väljanaerdava ja mitteusutava vahele ei saa
eeltoodud väiteid arvestades võrdusmärki panna, arvan siiski,
et enamikel juhtudest on selline naer ilmlikustumise, religioossest maailmapildist
kaugenemise indikaatoriks.
Naer võib samas seoses olla ka enkulturatsiooni kriisi indikaatoriks. Ta
näitab, et enam ei hinnata traditsionaalses kultuuris autoriteete, ei austata
seda, mis võibolla on traditsiooni peamine püsiväärtus, tugi,
milleta kultuur vaikselt oma identiteeti minetama hakkab. Enkulturatsiooni
toimemehhanismides on aset leidnud süsteemi sisuliselt halvavad muudatused.
Vanem generatsioon ei suuda nooremat enam sundida traditsionaalseid mõtlemis-
ja käitumismalle üle võtma. Ja kui ta seda püüab, siis
on põlvkondade konflikt kohe kaelas. Viimase olemust on Margaret Mead
seletanud nii: Tänapäeval pole kogu maailmas selliseid vanu, kes teavad,
mida lapsed teavad. Varem, kui elati suletud kultuurisüsteemis, oli ikka vanu,
kes teadsid rohkem kui kõik lapsed. Tänaseks on selline situatsioon
möödas. Mitte ainult, et vanemad poleks enam eeskujuks, vaid nad pole
üldsegi enam õpetajaid, nõuandjaid. Ükski vanadest ei tea
seda, mida teavad viimase 20 aastaga pealekasvanud noored (Mead 1971: 110-111).
See konflikt ei tarvitsegi väljenduda nii äärmusliku trotsina, nagu
näiteks Tõnu Õnnepalu oma "Piiririigis" ühel
tegelasel öelda laseb: "Ma olen üritanud kõike vastupidi
teha kui vanaema õpetas." Ei, väärtused teisenevad tasa ja
targu, aga seda järjekindlamalt ja globaalsemalt. On ju üsna tavaline,
et seda lugu, mida rääkis kord vanaisa - ja tema kuulis seda muidugi oma
vanaisalt, see oma vanaisalt ja nii edasi (õigemini: "ja nii
tagasi"), - ei võeta enam vastuvaidlemist mittekannatava aksioomina,
vaid seatakse talle vastu kõikvõimalikud selle maailma tarkused,
mis imetud hariduse lutipudelist. Ja seda vähimatki aukartust tundmata.
Kooliharidus on lapsed targaks teinud ja (esi)vanemad rumalaks.
Nii andis asjakohast teavet pärimuse iseloomust üks
elunäinud informant (M, sünd. 1924). Küsimusele, kas kellelgi puuk on,
vastas ta, et see oli vanasti, nüüd on rahvas targem, vanasti oli
rahvas ikka lollim. Vaata minu põlve, ta... Minu emagi! Ei olnudki koolis
käinud, ei olnd kooliharidust. Nendele üks loll rääkis ja...
ja teine rääkis jälle edasi ja.
Teine (M, sünd. 1933) räägib vanasti elanud rahva
rumaluse iseloomustamiseks kunagi kuuldud/loetud loo: Väljas olid palgid
virnas. Tuleb üks mees oma naisega. Näevad palki, millele oli lehm hunniku
teinud ja mis nüüd palgivirna otsas oli. "Vaata, oh sa
taevaisakõnõ, kus saab loom sinna sittuda näet sinna palke
pääle? " Oli selline rumalus.
K: Millal see rumalus siis ära kadus?
I: Ikka jo... eesti aigu. Ma`i oska ka üldä, see,
ütle nii, katekümne aasta... üts juba noh, see nakas ju kaduma
nii sada aastat tagasi või juba... sis nakas juba rumalust kaoma, nakasi
inemised õige... sada aastat tagasi.
Viimatitsiteeritu pidas rumaluse kadumise põhjuseks seda, et siis tuli
sundkorras koolis hakata käima. Nii on siis lood traditsiooni ja
autoriteetidega. Ja naeruga on siin niipalju tegemist, et kui siis üks
vanaema või vanaisa mõnda muistendit usutavana paista tahab lasta,
on reaktsiooniks üleolev muie või naer. Kui nimetatud esivanem juhtumisi
leplik inimene on - st püüab vältida lahvatadaähvardavat
konflikti - naerab ta ise ka kaasa.
Kui taas tagasi tulla eelkirjeldatud põlvkondade-konflikti põhjuste
juurde, võib ühe nüansina välja tuua just enkulturatsiooni
sanktsioneerija, st vana põlvkonna usklikkuse astme kui määrava
teguri järjepidevuse tagamisel, sest eks sõltu usust ka konformsus.
On nimelt põhjust arvata, et kui üks vanaisa oma lapselapsele muistendi
räägib ja see seda naeruks võtab, ei pea põhjuseks alati
olema lapselapse jäikus või liigne selle-ilma-tarkus, vaid esitaja enda
kõhklev hoiak jutustamisel. Väriseva ja jõuetu käega tehtud
külv ei saagi idaneda. Lapse naeruga lepitakse, sest sisimas ei usuta ka ise.
Ja nii rõkkab kogu tare naeruhelides.
Helidest. Jumalik ja inimlik aspekt
Võiks üritada kultuuri lineaarset kulgemist tõmmata inimese
arengu bioloogilisele liistule. Naer ja üleolevalt heatahtlik hoiak
esivanemate uskumuste suhtes veenab siis traditsiooni vananemises,
täiskasvanuks saamises. Täiskasvanul ei sünni uskuda viruskundrat
või rukkihunti ja ta ei näe neid. Laps aga näeb ja usub
(või: usub ja näeb). Nii ei usu kaasaegsed pärimusekandjad
suuresti enam normaalsele mõistusele võimatute asjade
võimalikkust. Üks osa maailmast on sellega nende jaoks lukku pandud.
Lutebäst näed läts taha om ütesä kilomeetrit
Verska minnä. Tuu mu tädipoig, pümme - tal oll kats poiga
pümme - ja lihavõtte üüsel läts kerikohe minämä.
Vot, no üüse tuu... Verska kerikohe ja - esi om pümme - ja ütel,
kurat, et pini... kurat, hunt tul'l tii pääle kõrvale kurat...
ette. Hunt. Ta tahtnud hunti ka minämä... aga hunt /.../ kõrval.
A' tuu kuradi küläpoiss, nuur, tull'gi tagasi! Ja tuu ütel:
"Mis sa tagasi tullt? "- "A' hunt lasõ's
minnä. " - "Kuidas sa näed? Tuu olõs
määnegi hunt. " - "A' mine kae. "
Hommugu tulõs kaema, ikka hundi jälled... värske lumõ
pääl. Noh, lihavõ/--/, värske lumi kah. Ja oligi hunt ikka...
kõrval. No ta tuli är' kodo. Julgõs minna'õi edesi. Hunt
aste kõrval.
Küsitleja: Lihavõtte üül, jah, kerko es saa minna?
Jah. Ja timä oli pime - noh, na oli sündünü pime, a ta
käve Verskah, nii Saatse.
Küsitleja: Ja kus ta teadis, et hunt siis oli?
Ma'i tiiä. Ütles, et timäl om jah /--/ kuulmine hää.
Tal om nii hää kuulmine, et ta vist kuuld, et kõrval ast...
Näib, et teaduslik ilmatunnetus on tegelikult ilma tunnetus:
tunnetusprotsess toimub suuresti ilma asjakohaste ja vahetute instrumentideta,
ümbritsevat tajutakse mõistuslike abstraktsioonide varal. Meeled on
vähemalt osaliselt maailma mõistmise algoritmist välja jäetud.
Tulemuseks on degenereerumine: iga nägemine kaob viimaks, kui teda kaua pole
kasutatud. Nägemist ei tarvitsegi alati kaudsena, meelte üldise
sünonüümina mõista, ta on ka otseselt meelte seas esimene.
Ühe teooria kohaselt olevat nägemine olnud enne kuulmist.
Põhjenduseks tuuakse tähelepanek, et osal inimestest puudub absoluutne
kuulmine. Kui see teooria nüüd vett peaks ja nägemine tõesti
nii vana on, siis võib ju järeldada, et nägemise aeg hakkab
vaikselt otsa saama. Igal asjal oma aeg.
Silm võib olla selge või tuhm, nägemine hea
või halb, aga nägemist peetakse kuulmisest vahetumat kontakti
võimaldavaks. Selles, mida nähakse, ollakse rohkem kindel kui kuuldus.
Kuulmine see-eest võimaldab ka kaudset kontakti: mingit üleloomulikku
kogemust, olgu ta ilmutatud visuaalsel või auditiivsel kujul, vahendatakse
valdavalt auditiivselt, pärimuses muutub ka visuaalne elamus auditiivseks.
Kui inimene, kes on näinud midagi mõistusevastast, püüab
seda teistega jagada, peab ta sellest rääkima. Edastatava
usutavus võib iga järgmise rääkimisega väheneda.
Üleloomulikku ilmutust vahendavad esimesest lülist viimasena erinevad
meeled, erinevad inimesed. See, mis alguses võis olla nähtu, kandub
edasi kuulduna ja viimseks produktiks on üks ... kuulujutt. On
ütlematagi selge, et sõnade nägemus ja kuuldus
semantiline kate on erinev. Nägemust võib nägija pidada
jumalikuks ilmutuseks, kuuldust kuulja turunaiste lobaks. (Muidugi, kui Freud
oma hiilival sammul vahele ei astu ja kõike tühjaks ei tee.)
Kui üks lugu degradeerub kuulujutuks, pole põhjus alati loos endas,
vaid interpreteerijas, kommunikatiivse kanali nii-või naasuguses
häälestatuses. Lugu on kui üks kodutu hulgus, kes oma sihitutel
rännakutel on öömajal kord siin, kord seal. Igas paigas jätab
ta midagi maha, igal pool saab midagi teele kaasa. Muutumata ta ei jää,
sest paigal püsida ta ei armasta. Ta väsib, siis saab jälle
kosutust, st lihtsustub, komplitseerub, kristalliseerub mõneks ajaks,
aga siis muutub taas. Vahepeal teeb läbi olemusliku transformatsiooni, st.
muutub näiteks muistendist naljandiks või muinasjutuks, säilitab
aga siiski essentsi, mis võimaldab olude muutudes taastada varasema
zhanrilise kuuluvuse.
Ilmutusliku heli ja kuulujutu vahel on tükk tühja maad. Helist
sünnib sõna või õigemini: sõna ei saaks
üldse eksisteeridagi ilma helita; heli sõna instrumendina teeb viimase
võimalikuks. Vist kõik maailma rahvad on millalgi uskunud
mõtete või emotsioonidega täidetud heli korrastavat väge,
vist kõigi rahvaste kosmogooniates on helil loov tähendus. Olgu siis
Sõna, Laulu või - ütleme näiteks - Naeru kujul. Nii on
hellenistlik-kristlikus traditsioonis Sõna loov alge. Hindudel on ütlus:
"Suur Laulja ehitas maailmad ja Universum on Tema Laul." Ühes
kreeka-egiptuse traktaadis maa loomisest pahvatas jumal seitse korda naerma ja
tekkis jumalik seitsmik. Seitsmendal korral naeris jumal rõõmust ja
sündis psyche. Togost pärinevas müüdis lõi jumal algul
mehe, siis naise. Need vaatasid üksteisele otsa ja puhkesid siis naerma.
Pliniuse teatel naeris Zarathustra sündides (Propp 1976: 187).
Niisiis on tähenduslik heli jumalik, loov ja kosmostav alge või
instrument. Samas on ta ka inimlik, asi, mis puudutab inimeseksolemist
kõige lähemalt ja otsesemalt: argitajutavat maailma sisustavatest
olenditest on inimene ainus, kes valdab kunsti, kuidas helidest sõnu teha,
kuidas enda olemise eripära oma liigikaaslastele sõnades väljendudes
jagada. Inimene tunneb end ses mõttes ainsana, sellest tulenevalt ka erilisena.
Niisiis on heli inimlik ja see aspekt välistab teatud mõttes tema
eelväidetud jumalikkuse. On ju teadupärast möödas aeg, mil
linnud ja loomad veel rääkisid. Selles tõdemuses väljenduv
globaalne pessimism on tegelikult üldistus, maksiim, mis võimatustab
ürgalgusliku kohalolu siin ja praegu. Kogu maailm manifesteerib, et
nüüd enam linnud ja loomad ei räägi, nüüd enam
jumalad ei loo naerdes maailmu, vaid magavad norinal (heli seegi, kuid kui
mannetu!), nüüd on degenereerunud heli vaid eksitus ja helist moodustunud
sõna vaid üks kuulujutt. Või on eksitus koguni nii suureks saanud,
mateeriat liigitav ürgne heli nii kõveriti suundunud, et järeldatav
mõju on veelgi halvem: alles on jäänud sõna kuri vägi,
maagiline pahategev jõud. Nullpunkti vaibumise asemel jõuline
miinusskaalale tung. Küsimus on uskumises.
Uskumisest
Muistendi kriteeriumiks peetakse tavaliselt tema usutavust. Fr. Ranke, esimese
muistenditeoreetiku meelest on muistend objektiivselt ebatõese sisuga
rahvajutt, mida esitatakse sellisena, nagu temas kirjeldatud sündmused oleksid
tegelikult aset leidnud. Von Sydovi määratlus on analoogiline. Tema
arvates ei peegelda muistendi sisu objektiivset tõde, aga ometi nii
rääkija kui kuulja usuvad. Kui tänapäeval on mitmed uurijad
usutavuse kriteeriumi muistendi puhul ebapiisavaks kuulutanud ja muid
võimalusi välja pakkunud (Degh, Vazsonyi, 1981: 94), on see ikkagi vaid
konkreetsete fikseeritud rahvaluuletekstide lahterdamise probleem ja ei enamat.
Usku kõrvale jättes vabanetakse küll ühest tülikast ja
tehnilistele mõõteaparaatidele mittealluvast teksti komponendist, kuid
ta jääb alles, küsimata, kas ta arvatakse lahterdamisele alluvat
või mitte. Kui ta võetakse ära kartoteegikastidest, ei kao ta
pärimusekandjate hingest (või südamest - kes küll
määraks usu asukoha inimeses?) kuhugi.
Autoriteedid on kui sammas, mille ümber saab maailma korrastada.
Setudele on autoriteediks kirjasõna (piibel) ja vanarahva tarkus
´a la mis vanõmba rääkisi, mis süo maailm om.
Kohati need kaks argumentide kategooriat kattuvad, jätmata teineteisesse sulandudes
võimalust aru saada, mis siis konkreetsel juhul tõe tõelisust
garanteerib. Aga sel pole ka tähtsust, sest nagunii on nii fikseeritud
sõnale kui traditsioonile viitamine rohkem metafoori väärtusega:
kui keegi vanamemm ütleb, et tema poolt väidetu on piiblis kirjas, ei
tähenda see tingimata, et ütleja seda piiblist lugenud on. Ka vanarahvale
kui mingile paikapanevale suurusele apelleerimine ei too tavaliselt kaasa
täpsustavat seletust. Kui piibel ütleb, siis on nii. Kui vanemba
rääkse, siis on nii ja nii ka jääb. Kui iga usuväide
vajab alateadlikku kinnitust ja viidet autoriteedile, siis ka see on nii ja
jääb alati nii olema.
See, et usutavust on vaja rõhutada loo kuulajale, on asja üks tahk.
Selle kõrval tuleb arvestada ka võimalusega, et jutustaja vajab ka
ise kinnitust. Iga uus jutustamine toob vältimatu osana kaasa vajaduse
jutustatav lugu uuesti elustada, uuesti tema sündimisele kaasa aidata.
Autoriteetsele allikale viitamine on selle initsiatoorse akti oluline vahend.
Kinnituse või tõestuse otsimises eelmistelt põlvkondadelt
väljendub ühtlasi globaalne pessimism, see, mis ilmselt kõigile
rahvastele omase usuna sisendab pideva kaugenemise, võõrandumise,
mandumise tunnet. Otsitakse ja oodatakse kinnitust neilt, keda peetakse traditsiooni
autoriteetideks, neilt, kes jutustatavates lugudes asetleidnud sündmustele
lähemal, neilt, kelle usu suure kontsentratsiooni võimaldas ajaline
lähedus sündmuse sünniga. (Sündmuse kui sellise omapära
selles ongi, et ta sünnib, ei sure aga iialgi. Kaugeneb vaid.)
Minu meelest seostub mineviku õilistamisega ka tubli annus eetikat, ometi
mitte tavatähenduses. (Eetiline silm-silma-vastu seadus pole päriselt
seesama mis head tegema - vt. Masing 1995: 13). Kui setu võrdsustab uskliku
ja hea inimese, siis vaid sekulariseerunud ühiskonnas võib see
arusaamatu tunduda. Samas: kui setu ütleb, et usklikud nägid
üleloomulikke olendeid, kusjuures nägijad olid head inimesed, siis selles
seoses ei maksa mu meelest omadussõnale "hea" anda
tavapärasesse eetikavaldkonda kuuluvat sisu, vaid otsida seost sealt, kus
headus ja usk kokku jooksevad: Jumal on hea. Nii on headus selles seoses jumalik
substants, miski vägi, mis annab silmad, aga ühtlasi ka teise
maailmatunnetuse, mille üheks väljenduseks on armastus loodu vastu,
st. headus. Kurjus ja usk ei käi kokku ja tige usklik on üks hirmus
olend.
Seda... seda rääkis... seda rääkis minu... minu ema ja isa noh,
siis... mina ise ei tundnudki seda inimest. No mina olin siuke... kuis neil see
jutt käis. Noh, olen seda vanainimeste juttu kõrvalt kuulnud ja...
ja isa on rääkind sedasi. Ja... vot seda Läppasood või
seda kanti peeti ka selliseks, et säält tulid ikka nagu kuradid
välja, jooksid alasti. Või sääl, kus oli sauna... Kuradid
jooksid sauna ja... ja... ja... ja käisid, et pimedas ei julgend sauna minna
naised.
Küsitleja: Et keegi oli näinud neid?
Jah. /.../ et keegi - jälle ma ei tea nime - noh, peeti väga siukseks
usklikuks inimeseks, et-et ainult need nägid, kes väga uskusid ja-ja kes
olid väga siuksed head inimesed, et need ainult nägid neid kuradeid.
Ega... ega igaüks ei näinud. Et tema oli nagu siuke ettenägeja
või-või-või ettenägija, aga nii et... võibolla see
Anne tõesti (naaber?) oskab öelda nimesid ka, kes... kes see oli. See oli
sealt, kas... kas ta oli sealt Sokolova poolt või...
või-või-või noh... see on nii minu kõik
lapsepõlvest kuuldud. Et-et tema on näinud, et kui rahvas saunast
ära on läinud, et... et noh, sealt Läppäsoost on siuksed kuradid
välja hüppand, pruunid ja saba taga ja jooksnud sauna. Ja kui... ku tema
on näinud, siis peale seda ongi olnud jälle mõni õnnetus
või-või-või asi või-või siuke...
William Blake on öelnud, et Jeesus ei saanud teha imesid uskmatuile. See
tähendab siis, et inimene, kes arvab, et imede aeg on lõppenud, on
võtnud endalt võimaluse kogeda imet. Võimatu näib
saada uskumise tulemust uskumata (Masing 1995: 297).
Kui ühes tondijutus kirjeldatud kriitilisel hetkel käitub
peategelane vastavalt traditsioonis omandatule, siis seob mõlemat - nii
traditsiooni kui tegutsejat mingi eriline side, mis lisaks nende (vanade, endiste)
sidumisele tõmbab nende ja uue aja ilmanägemise vahele piiri
(ei hakka siin pikka lugu jutustama, toon vaid enda meelest olulise): Vanaisa
magas rehes ja kuulis ühtäkki, kuidas killõ tull rehe nulka
pite üles ... a timä ol'l vana inemine ja timä tegi risti
pää alla ja heit risti ette.
Omadussõna vana semantiline väli hõlmab
lisaks bioloogilisele määratlusele ka kultuurilise vastanduse: vanaaja
inimene käitub teisiti kui tänapäevane, vana on ka see, kes esindab
vana mõttelaadi, vana usku. Aga võib arvata sedagi, et ilma
mitmetähendusliku vanaolemiseta poleks ta killõt kuulnudki.
Just mitmetähenduslikkust tuleb vanaolemise juures rõhutada,
võiks ju muidu tekkida ekslik arvamus, nagu moodustaksid kõik
pensioniealised mingi pühendatute korporatsiooni, mille liikmed kõik
kuidagi paremad, usklikumad, nägijamad on. Seda pole isegi Setumaal. Uskumise
skaala mõlemad otsad on üksteisest üsna kaugel, suhe sellesse,
mida silma- või kõrvaretseptorid tavaolekus ei registreeri, on
isikuti vägagi erinev. Erinev seega siis usutunnistus. Nii näiteks
kohtusin vana naisega, kes kogu oma rikkaliku jututagavara juures ei tahtnud vanakurja
nimegi suhu võtta. Ühelt poolt tegi see asjaolu küsitlemise
(vähemalt alguses) pisut katkendlikuks - jutus sageli esinevad eufemistlikud
*"see" ja "too" vajasid ju täpsustamist -,
teisalt mõjub sellisel kujul tunnistatud usk üpris
ühemõttelisena. Aga skaalal on ka teine ots ja sinna või sellele
üsna lähedale näib asetuvat järgmise loo jutustaja. Loo enda
teemaks on eksimine, aga ärgu lastagu end sellest eksitada:
Ütskõrd, kurat, tul'l vot tüükoha
tul'l miilde tuo see masina pääl tüüdi. Kaurik ütel,
mingui sa minema õdagu. Lase sääl pool liitrit viina, kurat,
jõime sää... kroshkat ja... et ma vot, oh kurat, mõista
nüüd tüükohast kodo tulla läbi mõtsa. Kas ta... kats
kõrda sai ta Pelska ujani näet sialt tulõ Taelova alt... kats
kõrda sai sinna oja mano, kurat. Ma läe üle oja, mul pole vaja minna,
kurat. Tulõ üles, jäll`ki sääl oja mano, kurat. Nii ku
valges lõts süo...
Küsitleja: See oli kogu öö siis või?
Piaaegu, kell oli neli, kurat, kaet, ahah, linna valu on, kurat, panne siit otse
linnapääle, sai taha Kossomolka maja manu vällä. Sial sis oli
selge pilt.
Küsitleja: A' mis selle kohta räägitakse, kes see eksitab?
Mina es näe teda, kurat. Kedägi.
"Kuradeid" ses jutus vaevalt palvevormelitena võtta
võib, kuidagi nad siiski eelneva teemaga ühilduvad.
Usutunnistusena võib võtta sedagi, kui mõni
informant suudab ühte panna nähtused, mis haridusthaistnu meelest
kuidagi kokku ei sobi. Jääaeg ja veeuputus, planeedid ja hingeliblikad,
puugid ja lennukid, raamatukogud ja nõiapiiblid kuuluvad samakvaliteediliste
osistena algoritmi, mille abil sedasinast maailma arusaadavaks muudetakse.
Üldistada võiks umbes nii: pimeduses süttib valgus aegade
alguses kõmanud Sõna ja külapoest ostetud elektripirni toel.
Minevik ja olevik on koos, pole kunagi lahus olnudki.
Üks mees rääkis, et Petseri kloostri alt läheb
maa-alune käik Jeruusalemma: siist kloostrist alt Jumala tehtu tee. Ja
sealt rahvast käve enne kaema, seal on kõik alt... eesti aigu jo, aastat
sinna viiskümmen tagasi, too rahvas lasti sinna ala käuma ja... ja vaatama
ja seda. A' ma ei tia, kuis nüüd om. Ku kaugõlõ no lastass,
no om sial sulõttud vai...
Igal suvel käivat välismaalased bussidega seda käiku
vaatamas.
Lõpetuseks
Usuga on siis nii, et kuidas kellelgi. Usutunnistused on erinevad.
Üks kuuleb killõt üles tulevat ja lööb risti ette.
Teise jutus on kurat rohkem sidesõna eest. Kolmas räägib
lugusid eksitajast, puugist jt ja naerab. Usutunnistus seegi.
On selge, et eelnenud jutu põhjal pole mõtet teha järeldusi
setu ilmavaate kohta. See, mida (või keda) keegi usub või ei usu,
pole tegelikult ikkagi mõõdetav mingite ühikutega.
(Võibolla naeru detsibellidega?) Pealegi: kuigi tekstis kasutatud
näitematerjal pärineb Setumaalt, usun, et tendentsid, mida nende abil
ilmestada püüdsin, on omased igale teisenevale kultuurile.
Üldistused ilmavaate essentsist jääksid igal juhul ära. Tuumani
ei jõua koore pinnalt analüüse võttes. See, mida
mõtlesid ja uskusid need, kes loomisele lähemal, on nende mälus
peidus, mitte meie omas.
Ehk on ometi keegi, kes midagi meenutada tahab. Kuid kas sel on mõtet? Ehk
ongi nii, et õnn on siit minna jälgi jätmata, minna sinna, kus
need, kes olnud enne meid. Aga seegi minek on võimatu, sest neid pole ju
unustatud, nad pole kadunud päriselt. Kuidas siis olla samamoodi?
Märk on alles, teeviit juhatab algusse. Kas arvame, et oleme teistmoodi,
kas usume, et võime minna ja oma jäljed kaasa võtta? Ei saa ju
olla ühtaegu viimane teelemineja ja esimene päralejõudja.
Niisiis otsime teid, millel ennegi käidud. Käimata rada on kõle.
Käimata rajal käies ei tea sa iial, kas jääd sa ainsaks. Kui
äkki ei tulegi keegi. Kes räägib siis tee lõpust? Need, kes
läinud, seda ju ei tee. Kummatigi on kahju, kui teised ei tea. Oled
vanavarakoguja.
Niisiis lähed. Päike lõõskab. Jalad vajuvad pahkluudeni
tolmusesse liiva. Õhk on raske. Jälgi enda ees sa ei näe, kuigi
usud kindlasti, et neid peab olema. Aeg on pikk joon, mis keskelt murdunud.
Murdunud otsad on teineteisest liialt kaugel, sestap sa ei näegi jälgi.
Aga see mõte on su oma olm ja kuigi sa ta õigeksolu ei tea,
kõlbab ta su lohutamiseks küll ja nii siis lepidki. Sellele, et
lohutuse all on leppimise vajadus, sa ei mõtle. Ei taha üldse
ülearu mõelda. Tähtis on vaid põhjuste tabamine, et see
aitaks astuda. Kui päike lõhnava heinamaa oma punase lõkendava
silma peidab, pead sinagi peatuma. Öösel ju ei näe liikuda,
öö on pime ja unenägusid täis. Teedki järelduse, et seda
teed käiakse vaid päeval. Aga hommikul oled taas alguses. Tee on
jälle sama pikk kui eile. Näed enda jälgi samas tolmus. Nii on
igal hommikul: unenägu, mille ööst korjasid, on uus, aga tee endine.
Oled meelt heitmas, kuid siiski pead tunnistama, et uni oli kosutav. Lähed
jonnaka järjekindlusega uuesti teele. Nii algab see igal hommikul uuesti.
Lähed ikka. Pikendad sammu, et õhtuks pisutki kaugemale jõuda.
Jõuadki, kuid öö tuleb ikkagi ja hommikul avastad, et selles
ruumi piirkonnas ei saa teist päeva olla, et mõõdet, mis
järgmise päeva teele ulatuks, polegi. Ei saagi olla, sest sa ihkad ju
eilset.
* Tekivad assotsiatsioonid ühe teise, sugugi mitte setu või
eesti legendiga: Jeruusalemmast Saalomoni templi alt minevat käik
põrgusse. Ka sinna minevat turistid. Aga hirm on ka. Selle ees, kes sealt
üles võib tulla.
Kirjandust
Degh, L.; Vazsonyi, A. 1981. Legend and Belief. Folklore Genres
(ed. by Dan Ben-Amos), pp. 93-123.
Knuuttila, Seppo 1992. Kansanhuumorin mieli. Jyväskylä.
Masing, Uku 1995. Deemonlik Jumal. Pessimismi põhjendus.
Tartu, lk 9-23.
Masing, Uku 1995. Kaks lugu usust. Pessimismi põhjendus. Tartu,
lk. 285-297.
Mead, M. 1971. Mann und Weib: Das Verhältnis der Geschlechter in einer
sich wandelnden Welt. Hamburg.
Propp, V. 1976a. Folklor i deistvitelnost. Moskva.
Spencer, H. 1939. On the Physiology of Laughter. Essays on Education.
New York. (1860)