See on lihtteksti versioon, vaata siit .pdf faili |
Teesid Perestroika tõi Venemaal kaasa traditsiooniliste religioossete kommete, sh amanismi taassünni, nende põhjal tekkis ka uusilminguid, nt neoamanism. Lõuna-Siberi amanismi taassünnile aitab kaasa eelkõige rahvuslik ja kultuuriline taassünd. Tutvustatakse amanismi ja neoamanismi esindajaid Tõvas ja Hakassias. Nende seas on nii kutselisi meedikuid kui ka amaanide järglasi, aga ka neid, kes on endas lihtsalt amaanivõimed avastanud ja amaanipühitsuse saanud. Tõvas leiab aset amanismi loomulik evolutsioon koos püüdega anda sellele ka ebatraditsioonilist vormi, Hakassias püütakse aga amanismi kunstlikult taastekitada ja rekonstrueerida peamiselt neoamanismi abil. Märsõnad: Hakassia, neoamanism, rahvameditsiin, rahvausund, amaan, amanism, Tõva. |
Perestroikajärgne Venemaa on suurepärane tööpõld uurimaks traditsioonilise kultuuri teisenemist ja uute ilmingute teket, eriti religioonilis-maagilises valdkonnas. Paljude, sealhulgas ka välismaiste uurijate arvates on viimased 15 aastat toonud Venemaal kaasa traditsiooniliste religioossete kommete (amanism, nõidus, posimine jt) taassünni. Nende põhjal on tekkinud ka uusilmingud (neoamanism, uusnõidus) ja juurdunud välismaised amanismikombed (näiteks Michael Harneri eksperimentaalamanism). Kujunenud olukord on keeruline ja huvitav nii sotsiaalkultuurilises kui ka teaduslikus plaanis.
Peatun vaid kujunenud olukorra mõtestamise mõnel probleemil, mida käsitlen eeskätt Lõuna-Siberist pärit uusima materjali näitel. Osasid probleeme olen vaadelnud juba oma varasemates töödes (Haritonova 1995, 1999, 2000).
1.
Religiooni-, sealhulgas amanismiuurijad, püüavad postsotsialismi algusest peale selgitada amanismi traditsioonilistel levialadel toimuvat. Olukord tervikuna pole sugugi lihtne, sest lisaks traditsiooniliste tavade aktiviseerumisele Venemaal laienevad ka mitmete konfessioonide mõjusfäärid, levivad aktiivselt uususundid, millel on tihti üsna suur liikmeskond ja karismaatilised liidrid. Ka on moodustunud mitmesugused praktilise maagiaga tegelevad rühmad. Mõnikord pretendeerivad viimased koguni teaduslikkusele, kuivõrd nad püüavad lisaks maagilis-müstiliste võtete praktilisele omandamisele õppida klassikaliste ja uute teadussuundade baasil tundma maagia aluseid. Sellised on näiteks parapsühholoogia (psühhotroonika), biolokatsioon ehk radiosteesia ja ufoloogia.
Praktilise ja uurimusliku iseloomuga rühmade kõrval tegutsevad niinimetatud rahvaarstide ühendused, ehkki paljud rahvaarstid ja tervendajad töötavad endiselt üksinda. Tervendajate haridus on väga erinev: lihtsatest külatarkadest kutseliste arstideni, kes on ametlikus meditsiinis pettunud ja võtnud omaks rahvameditsiini ja rahvaarstide meetodid. Ravimist ja tervendamisabi pakuvad teadupärast aktiivselt ka amaanid.
Siberi piirkonna uurijaid huvitavad kõige rohkem traditsioonilise amanismiga seotud protsessid. Tuleb aga märkida, et ka muud religioonilis-maagilised kombed pakuvad sama huvitavat materjali ning nõuavad analüüsimist nii amanismi arengu kontekstis kui ka olmeamanismi ja kutselise amanismi seisukohalt (Bassilov 1997; vrd Funk & Haritonova 1999). Toon paar näidet.
Hakassia Vabariigi pealinnast Abakanist pärit kirurg Aleksandr Uranov, töötanud aastaid kutselises meditsiinis, kaotas sedavõrd usu selle võimalustesse, et hakkas otsima alternatiivseid meetodeid inimeste abistamiseks. Tekkisid märgatavad muutused tema vaimses ja psühhofüüsilises seisundis. Uurides ida meditsiini saladusi täiendas ta ennast hoolega. Lõpuks avastas A. Uranov enda jaoks õigeusu, kuid nagu enamik tänapäeva inimesi, mitte selle kanoonilises vormis, vaid süsteemina, mis sünteesib usulise ja teadusliku maailmanägemise.
Hingelise kasvamise käigus ilmnesid maalimisoskus ja ere poeetiline anne. Doktor Aleksandr Uranov kirjutab peamiselt filosoofilisi raamatuid (tema riiulil seisab üle kümne seni avaldamata köite) ja luuletusi (osa on avaldatud). Ta maalib palju, sealhulgas ka religioosseid pilte.
Minu tutvumine Aleksandr Uranoviga sattus kokku Venemaa traagiliste sündmustega: läksin tema juurde päev pärast allveelaeva Kursk uppumist ja tabasin ta molberti tagant. Doktor lõpetas väikest pilti - ta maalis Jeesus Kristuse nägu. Teostus oli väga ikoonilähedane. Aleksandr Uranov tunnistas, et pärast tragöödiateadet ei suutnud ta uinuda ja pages oma töötuppa, et maalida seda kuulsat kuju. "Maalisin teda ja palusin jumalat meie poiste eest. Ma tean, et nad on veel elus," tunnistas ta mulle.
See helge näoga inimene ei korralda oma kabinetis üksnes ravi- ja tervendusseansse, vaid püüab vastuvõtule tulnutele edasi anda ka talle endale avanenud hingelisi väärtusi ja maailmanägemist. Ta on väga kaugel amanismist kui kombetalitusest, kuid sellele lähendavad teda väljaarendatud võimed (mida nimetatakse sageli amaanivõimeteks, psühholoogias aga laienenud teadvuseks), samuti spetsiifiline maailmatunnetus (enda tunnetamine ühtse elava looduse osana, püüe mõista maailmakorralduse kõrgeimaid tõdesid, soov teenida oma teadmiste ja võimetega inimesi).
Oma töö on jätnud ja osutab nüüd inimestele tervendavat abi ka Stanislav Serenot, kellega tutvusin Tõva Vabariigi pealinnas Kõzõlis. Varem oli S. Serenot bioloogiaõpetaja, peale selle oli tal ka meditsiiniline keskharidus. Serenot avastas endas amaanivõimed, kuid hoolimata Tõvas viimasel kümnendil tekkinud amanismi soosivast olukorrast ei hakanud ta tavaliseks amaaniks.
Praegu peab Stanislav Serenot erapraksist, kus tal on kaks abilist, keda ta kutsub amaanideks. Üks neist, noor mees, paistab silma tähelepanuväärse kontakteerumisvõimega. Ta võtab vastu mingite kosmiliste õpetajate informatsiooni. Tiibeti meditsiini harrastustest ja kontakteerumisest saadud informatsiooni kirjutab ta üles suurtesse vihikutesse, kus talletatakse ka kõikvõimalike teispoolse maailma olendite kujutisi ja tervendajate tööks vajalike abivahendite jooniseid. Jooniste järgi valmistatakse töövahendid, mis muutuvad omamoodi rituaalseteks esemeteks, mida tervendajad kasutavad oma kaudselt amaani tegevust meenutavas tervendustöös.
S. Serenoti teine abiline on noor selgeltnägemisvõimega naisamaan (ta peab ennast selleks).
Linnas S. Serenoti ja ta abilisi tuntakse ja austatakse, nende õnnestunud ravitsemistest ja õpetusest tuuakse palju näiteid.
Need ja teised näited annavad tunnistust esiteks sellest, et teatavaid amaanivõimeid omandavad mitte üksnes traditsiooniliselt amanismiga seotud inimesed (Krippner 2000 jt), ning teiseks muudatustest nii ühiskonnas tervikuna kui ka üksikisikute saatuses. Osundan, et tänapäevaste rahvaarstide, nagu ka amaanide seas kõigil aegadel, on nii unikaalseid isiksusi, kellel on välja arenenud tavatud võimed ja kunstianne (ühe ja teise kooslusest lähemalt vt Haritonova 1994, 2000a), kui ka lihtsalt arlatane ja arlataniks kujunenuid - inimesi, kes on sattunud oma võimete ja võimaluste suhtes enesepettuse küüsi (Haritonova 1994a).
Traditsioonilise amanismiga piirkondades on tervendamine praegu väga lähedane amanismile. Ühelt poolt on see täiesti loomulik, sest amanism on alati eksisteerinud tavalise posimise ja ravimise kõrval, teiselt poolt võib jõudsalt uusi teadmisi juurutav nüüdisaegne ravimine tekitada amaanikombestikus probleeme (uue ja vana süntees on seotud ka neoamanismiga - Haritonova 2000).
Arenenud ravijavõimega inimesi seob amaanidega siiski väga palju. Nähtavasti avalduvad nii ühel kui ka teisel samasugused psühhofüüsilised võimed, kuid neid kasutatakse erinevas kultuurikontekstis. Traditsioonilise kultuurikonteksti vastupidavusest sõltub, kuidas tajutakse teatud isikuid ja nende võimeid, samuti kuidas hinnatakse kogu amaanitraditsiooni.
Näiteks Tõva kohta on avaldatud arvamust, et seal on käimas amanismi taassünd, renessanss (Vaintein & Moskalenko 1995), Burjaatia puhul räägitakse sagedamini amanistliku traditsiooni seaduspärasest arengust ja seoses sellega taassünni elementidest (¹ukovskaja 2000; Galdanova 1999; Urbanajeva 1999). On ka mainitud amaanipraktika loomulikku postmodernismi Siberis, samuti traditsioonide uuenemist ja muutumist selle valguses (Hoppál 1993). Konkreetse traditsiooni kohta käivad arutlused peegeldavad peamiselt just selles traditsioonis sisalduvat põhitendentsi. Kõik kolm nimetatud tendentsi eksisteerivad eri vormis peaaegu kõikjal. Vaadelgem sellest seisukohast kahe naabervabariigi, Tõva ja Hakassia üsnagi erinevat olukorda.
Tõvas on mingil määral säilinud traditsiooniline amanism. Elus on üksikud "metsikud" erakamaanid, kes ei taha uute tuultega kaasa minna (nad on eakad), aktiivselt praktiseerib aga nende vahetus, 35-65-aastased amaanid. Mõni neist asus praktiseerima üsna ammu, kuid aktiivseks muutusid nad alles perestroika ajal. Loomulik protsess tähendab traditsiooni evolutsiooni, selle kohandumist uute elunähtustega: amaanid korraldavad loitsimisi linnakorterites ja tühermaadel, kaugemates piirkondades elavad isikud sõidavad kohale, et töötada mõni aeg nn amaanikodudes, nad kasutavad lihtsustatud amaanirõivastust jne. amaanid osalevad kombestiku läbiviimisel (muldasängitamised ja mälestamised, hingedega suhtlemine ovaa pühapaikades, pühapaikade ja eluruumide puhastamise tseremooniad, ravimine) ja tegelevad olmeamanismiga.
Omapärane on amaanikeskkonna teisenemine ja taassünd. Kohaliku etnograafi ja folkloristi ajaloodoktor Mongu Kenin-Lopsani viimase 10-15 aasta pingutuste tulemusena on Tõvas tekkinud tavatu amaaniühenduste võrgustik: viis amaanikodu (kaks Kõzõlis, kolm rajoonides), mille juhid moodustavad amaaninõukogu. Nõukogu juhib M. Kenin-Lopsan, kelle enda sõnade kohaselt pühitses üheksa-aastaselt amaaniks amaanist vanaema. Ta on luude paikapanija, osutab sünnitusabi, ennustab kivide järgi ja kinnitab, et loitsis varem salaja (Kenin-Lopsan 1998; Haritonova 2000b).
amaanikodusid juhivad kõige tugevamad ja kogenumad amaanid. Palju otsustab siin M. Kenin-Lopsan. Muide, tema näitas kätte amaanitee paljudele praegustele amaanidele (seda käsitatakse amaaniks pühitsemise analoogina), sealhulgas ka Kõzõli keskuste Tos Deer (eesti k `Üheksa Taevast') ja Dungur (eesti k `amaanitrumm') juhtidele Ai-Turek (eesti k `Kuusüda') Ojunile ja K. T. Dontuk-oolile.
Taassünni käigus on amaanitegevus Tõvas märgatavalt teisenenud ja moderniseerunud. amaanid püüavad osaleda kõigil riiklikel üritustel (näiteks pühitseda presidendi peojurtat naadõmil ja vabariigi aastapäeval), sõidavad konverentsidele ja festivalidele, korraldavad seminare ning demonstreerivad oma kunsti Moskvas, Itaalias, Ameerika Ühendriikides ja Saksamaal, osalevad Tõvat kajastavates filmides ning korraldavad turistidele isegi näidisrituaale.
amaanikodudesse lubatakse ka võõraid, kes tahavad amaanikunsti õppida ja praktiseerida.
Traditsioonilist (rituaalset) amaanivaenu ja müstilisi lööminguid praegu peaaegu ei esine. Osa amaane suudavad töötada (näiteks ravimise käigus) isegi kolmekesi koos. amaanilahingute puudumist ja kollektivismi seletatakse eranditult isiksuse eripäraga. Näiteks K. Dontuk-ool töötab sageli koos kahe või kolme abilisega, kellele tema on avanud amaanitee ja aidanud omandada mõningase metoodika. See aga ei vabasta kunstlikult organiseerunud kollektiive sisemistest vastuoludest, mis viivad kokkupõrgete ja isegi kohtuni.
Praktika moderniseerimine on seotud amaanide rahvusvahelise aktiivsusega, nende pühendumisega eksperimentaalamanismile; teiselt poolt selle protsessi äärmuslikema väljendusena eelmainitud S. Serenoti ja tema abiliste tüüpi isiksuste iseseisvate otsingutega. Moderniseerimisprotsess väljendub ka eri traditsioonide esindajate konsolideerumispüüdes. Näiteks Moskva lähistel korraldatakse perioodiliselt vene, hakassi ja tõva amaanide ja neoamaanide ühiseid seminare-loitsimisi (sealhulgas talvise ja suvise pööripäeva rituaale); seal võivad osaleda ka M. Harneri metoodika järgijad, budistliku usutunnistuse esindajad jt.
Tervikuna on tõva traditsioon koos oma tänapäevaste iseärasustega püsiv; amaanipraktika laieneb, sealhulgas laieneb see teistes rahvusrühmades (venelaste seas, kes enamasti on õigeusklikud: näiteks pärast matuseid ja rahvaliku õigeusu traditsiooni kohaseid peiesid paluvad mõned venelased amaanidel viia läbi spetsiaalseid 7. ja 49. päeva peierituaale).
Hakassias ei ole amaanitraditsioon peaaegu üldse säilinud. Praeguseks ajaks ei ole enam alles kõrgema klassi pühitsetud amaane, kuigi võib kohata olmeamanismi. Traditsiooni taassünd tähendab katset seda jõuga rekonstrueerida. Peamiselt teeb seda kohalik intelligents varem avaldatu ja arhiivimaterjalide põhjal ning tuginedes peamiselt isiklikele mälestustele. Hakassi Kirjanike Liidu juhatuse esimees Galina Kazatikova kirjutab näiteks stsenaariume ja taastab traditsioonilisi pühasid ning osaleb kohtade pühitsemise rituaalides. Näiteks pühitseti õigeusu kabel amanistlikult sisse vahetult enne selle kiriklikku õnnistamist.
amanismi praktika poole pöördusid need, keda võib pidada neoamaanideks, kuigi osal neist on amaanidest esivanemad ja lapsepõlves ilmnenud võimed, nt Tatjana Kobenikova (Haritonova 1997, 1999a). Nagu Burjaatias ja Jakuutias, omandavad siingi amaanimetoodika üsna soliidse sotsiaalse positsiooniga inimesed, sealhulgas ka teadlased, kes kuuluvad mitmesugustesse religioonilis-kultuurilistesse ühingutesse. Uued amaanid on veendunud, et nad osalevad (müstilisel teel) isegi poliitilistes protsessides (näiteks üks hakassi naisneoamaan teatas mulle, et tema ja ta järgijad tagasid kindral Aleksandr Lebedi võimuletuleku). Sellised nähtused on praegu populaarsed peaaegu kogu Venemaal, sealhulgas Moskvas: mitmed ametlikud ringkonnad kasutavad sedalaadi toiminguteks ekstrasensse.
Paljud hakassi neoamaanid on välja õppinud ravimiskursustel ning kasutavad nüüdisaegset psühhotehnikat ja metoodikat. Nad käivad tõvalaste juures amaanisaladusi hankimas. Enamgi veel - kuivõrd hakassi traditsioon oli katkenud, sai näiteks T. Kobenikova amaanipühitsuse Mongu Kenin-Lopsanilt. Abakanis suhtutakse sellesse mitmeti: osa haritlasi heidab M. Kenin-Lopsanilt volituste saamise üle nalja (see on seotud asjaoluga, et M. Kenin-Lopsan peab tuttavate amaanide kartoteeki ja annab paljudele välja omalaadseid dokumente).
Tatjana Kobenikova üks konkurente, endine ärimees Valeri Topojev, juhatab pärast ärilist fiaskot Hakassia Keele, Kirjanduse ja Ajaloo Instituudi etnopsühholoogia laboratooriumi. Ta kaitses kandidaadiväitekirja psühholoogias ja tal on tervendusvastuvõtud (moderniseeritud amaanipraktika) otse laboratooriumis.
Äärmuseni moderniseeritud amaanipraktika liitub Hakassias intelligentsi loominguliste otsingutega. Teatud osa intelligentsist tajub nüüdisaega kui salateadmiste avaldumise aega. Nende tegevus - katse naasta oma traditsioonilisse kultuuri - on katse tuletada meelde kõik selle kohta teadaolev, mis on neoamanismi praktikale iseloomulik (Haritonova 1997, 1999, 2000c).
Kui Tõvas leiab aset amanismi loomulik evolutsioon, selle taassünd, kohati ebatraditsioonilise vormi andmine ja amaanipraktika transformeerumine ning moderniseerumisprotsess, siis Hakassias püütakse kunstlikult taastekitada ja rekonstrueerida amanismi peamiselt neoamanismi abil.
2.
amanismi evolutsiooni tagab esmajoones amaanipraktika adeptide olemasolu ja funktsioneerimine konkreetses etnokultuuris. On teada, et Venemaal hävitati amaane või sunniti neid kristlike ja teiste monoteistlike religioossete süsteemide juurutamise käigus kultuspraktikast lahti ütlema.
Näiteks ortsidel, teleuutidel, altailastel, kumandiinidel, tuktidel, korjakkidel ja teistel rahvastel polnud 20. sajandi lõpuks suuri amaane järele jäänud, nganassaanidel säilis Kosterkini amaanidünastia, ja kuigi viimane suur amaan Tubjaku Kosterkin suri peaaegu kaks aastakümmet tagasi, jätkab tema poeg Leonid praegu täiesti enesestmõistetavalt isa ja onu praktikat (Plunikov 1999).
M. Kenin-Lopsani andmeil oli Tõvas 20. sajandi esimesel poolel 700 amaani; paljud neist hävitati - peamiselt surid nad vangistuses või olid sunnitud praktikast loobuma ega suutnud end elatada (Kenin-Lopsan 1998; Haritonova 2000a).
Aastail 1924-1925 oli K. Patatakovi andmeil Hakassia maakonna 26 aalis kokku 71 amaani (54 meest ja 17 naist); 39 amaanil olid käsitrummid ja kostüümid (Aniganova 1997: 93).
Tõeliste amaanide säilimisest ja põrandaalusest tegutsemisest saab rääkida Jakuutias ja Tõvas. Kõige paremini säilis traditsioon ajaloolistes oludes Burjaatias (Galdanova 1999). Jakuutias ja Tõvas puutume kokku traditsiooni meie ajani säilimise üksiknäidetega (näiteks Jakuutias tegutsevad edukalt evengi amaan Savei Vassiljev, jukagiir K. Nikiforov ja mõned teised), aga sagedamini esines perestroika ajal võimalikke traditsiooni otseseid järgijaid (teated on küll mõnikord ebausaldusväärsed või lausa valed).
Näiteks Jakutskis alustas oma neoamanistlikku tervendustegevust Vladimir Kondakov, rahvameditsiini ja uskumuste teadusliku uurimise assotsiatsiooni Urjung Aar Toion rajaja. Endast kui pärilikust amaanist teatab vastavatele materjalidele tuginedes Marjorie Balzer (Balzer 1993, Balzer 1999).
amaanipraktikat viljelevad need, kellel on selle järgimise õigus, kuid kes ei teinud seda nõukogude ajal ametliku keelu survel. Neid inimesi eristab kaasasündinud amaanianne, mis ilmneb psühhofüüsilise seisundi aktiviseerumises kindlaksmääratud aegadel ehk amaanihaiguses. Paljud neist on nüüdseks kas hukkunud või vaimuhaiged, sealhulgas ka psühhiaatriahaiglates saadud ravi tagajärjel (vt nt Revunenkova 2000). Need, kellel õnnestus oma seisundiga ise hakkama saada või kes said salaja pühitsuse, praktiseerisid saladuskatte all öösiti, aidates sugulasi ja lähedasi (Haritonova 2000a, 2000c). Niisugustesse, peamiselt üsna noortesse amaanidesse suhtuvad uurijad mitmeti. Sageli peetakse neid nn neoamaanideks. Mina liigitan neoamaanideks vaid need tänapäeval praktiseerivad amaanid, kes on traditsioonilise amanismi juurde tulnud isikliku arengu, kõikvõimalike kursuste ja seminaride kaudu, kus nad on oma oskusi arendanud (Haritonova 2000). Neoamanism ei tähenda mulle eksperimentaalamanismi ega uute maagiakoolide modernistlikke otsinguid, vaid see on traditsioonilise amanismi taassünni üks aspekt.
Tänapäeva amaanid ja neoamaanid alustavad praktiseerimist pärast seda, kui keegi on osutanud, et neil ilmnevad amaanivõimed, või pärast spetsiaalsete arstimiskursususte (mõnikord maagia-, hüpnoosikooli vms) läbimist, aga ka vastavate õpperaamatute (nt Ezoterika 1991) põhjal oma võimeid arendades. Toon mõned näited:
(a) Praeguse kuulsa tõva naisamaani Ai-Tureki, kellel on sünnipärased amaanivõimed, kutsus M. Kenin-Lopsan töötama amaanimajja; amaaniühenduse Dungur juhi K. Dontuk-ooli, kes töötas sama amaanimaja autojuhina, oli tema amaanist vanaema juba lapsepõlves välja valinud ja amaanipraktikaks ette valmistanud, kuid tööle hakkas ta alles M. Kenin-Lopsani juhendamisel. Tõva amaan, endine kutseline laulja N. Oorak oli sunnitud loobuma karjäärist ja alustama amaanitegevust äkitselt aktiviseerunud amaanivõimete tõttu - seejuures oli üks tõva amaan ta amaaniteele juhatanud (s.t ta oli läbi teinud omalaadse amaanipühitsuse).
(b) Hakassi naisneoamaan T. Kobenikova, religioosse amaaniühenduse Han Tigir rajaja, lõpetas Moskvas Ülevenemaalise Traditsioonilise Rahvameditsiini Teadusliku Uurimiskeskuse Eniom juures kursused. Kaasasündinud amaanivõimetega naine alustas tööd ravijana, hiljem hakkas omandama amaanimetoodikat ja uurima amanismi (Haritonova 1997). Tõva naisneoamaan N. Sat pöördus abi otsima Moskvast Kõzõli sõitnud ravija juurde, too soovitaski tal endal ravimisega tegelda. Seejärel õppis ta raamatute abil, tuletas meelde ja võttis teistelt üle traditsioonilised teadmised.
amanismitraditsiooni taassünni ajal on vältimatud selle tõsised transformatsioonid suuremal (näited a) või väiksemal (näited b) määral.
3.
Nagu eespool osundatud, on amanismipraktika loomulik taassünd adeptide ja amanismi fooni säilimisel üsna kerge. Nii juhtus Burjaatias, sama toimus Tõvas.
Selline rekonstruktsioon võib olla ka olulisel määral kunstlik - laenates eri rahvaste kombestikust erinevaid elemente ja n-ö globaliseerides teadmisi. Siin on kohane rääkida neoamanismist kui terviklikust, laialt levinud nähtusest.
Taassünnis-rekonstruktsioonis võib oluline roll olla rahvusliku intelligentsi katsetel luua rahvuslikku religiooni, sealhulgas ka amanismi baasil. Vaatlusalustes piirkondades just nii toimubki. Hakassidel rekonstrueeris sellise "traditsioonilise" usu ah-tajani Viktor Butanajev (Butanajev 1994), tõvalaste burgan-tajani (valge usu) rekonstrueeris Nikolai Abajev (Abajev 2000). Need uued "traditsioonilised usundid" moodustatakse paljus karismaatilise usundi altai-kii, burhanismi alusel ja analoogina. Siinjuures on kohane tuletada meelde romantismi ajajärku, mil õpetlased otsisid rahvuslikku kirjandust, ja meenutada näiteks Vaclav Hanka, Josef Linda jt tuntud falsifikatsioone.
4.
amaanitraditsiooni taassünd stimuleeris adepte. Näiteks Tõva kunstlikult loodud amaaniühendustesse on ilmunud selles piirkonnas elavad venelastest amaanid (mida juhtus ka varem, kuigi harva), amaanid ja õpilased-neoamaanid, kelle esivanemate seas on nõidu ja teadmamehi. Toon mõned näited.
Kasakaatamani poeg Leonid Bespalov hakkas amaaniks sõjaväeteenistuse ajal. Ta teenis Mongoolia piiril, kus üks tõva amaan juhatas talle tee kätte. L. Bespalov elab ajuti eraklikult, minnes pikaks ajaks taigasse. Kõzõlis töötab ta amaaniühenduses Dungur.
Vera Saina elab praegu Moskvas. Tema oli juba lapsepõlves välja valinud amaan, kes andis tüdrukule amaani amuletid. Faktiliselt aga avas V. Sainale amaanitee Ai-Turek, keda Saina peab oma õpetajaks. amaan sõidab sageli Tõvasse, töötades seal Tos Deeris. Moskvas võtab V. Saina vastu kodus. Huvipakkuv on asjaolu, et ta osaleb nüüdisaegses amanismi lavastavas kontsertrühmas. Koos Ai-Turekiga esitles ta kombetalitlusi Itaalias, osaledes suvel itaallaste Tõvas vändatud filmis.
Vassili Gubanov on pärit Voronei oblastist. Tema esivanemate hulgas pole küll olnud amaane, on aga leidunud teadmamehi ja nõidu. Ta töötab Moskvas Transpersonaalse Psühholoogia Instituudis. Tema otsib amanismis oma teed. Peaaegu igal suvel käib V. Gubanov Tõvas, kus ta kogub energiakohtades jõudu ning praktiseerib amaanikodudes ja iseseisvalt. amaanina on tal kliente tõvalaste seas ja ta praktiseerib ka Moskvas. V. Gubanov osaleb ka teaduseksperimentides amanismi ja teiste traditsiooniliste uskumuste ja praktikate uurimise keskuses Vene Teaduste Akadeemia Etnograafia ja Antropoloogia Instituudi juures.
S. J. Saveljeva on pärit vene teadjate-nõidade suguvõsast. amanismi juurde jõudis ta tõsiste füüsiliste ja neuropsüühiliste traumade tagajärjel, kuigi algselt oli tema tee seotud holotroopse hingamise meetodite omandamisega (Christina ja Stanislav Grofi metoodika alusel). Peale selle on tema sõnade kohaselt asjasse segatud ühe tunguusi suguvõsa esindaja, kes vahendajana andis talle amaanijõu. S. Saveljeva alustas amaanitegevust Moskvas, õppides selleks V. Gubanovi seminaridel. 2000. aasta suvel staeeris ta Kõzõlis amaaniühenduses Dungur üsna noore naisamaani Nina Dovuu juures.
amaanitraditsiooni taassünni kõrvalaspekt on amaaniturism. Tõvasse sõidavad väikesed rühmad, kes on huvitatud amanismist ja tahavad arendada oma võimeid. Rühmad moodustatakse tavaliselt Moskvas. Kohapeal ootavad neid amaanid ja treenerid, kellega koos siirdutakse jõukohtadesse.
Traditsioonide jäme rikkumine ei häiri peaaegu kedagi. See on tingitud esmajoones sotsiaal-majanduslikest põhjustest, kuid olulisel määral ka uusimate teaduslike andmete imbumisest neoamanistlikku ja isegi amanistlikku keskkonda. Paljud neoamaanid teevad näiteks läbi transpersonaalse psühholoogia kooli treeningud ja mitmed vaimsed praktikad. Nad loevad vastavat kirjandust, osalevad teaduslikel üritustel (sealhulgas rahvusvahelisel kongressil "amanism ning teised traditsioonilised uskumused ja praktikad") ja Transpersonaalse Psühholoogia Instituudi spetsiaalsetel väljaõppeseminaridel, kus nad ka esinevad, osa töötab Moskvas Venemaa Teaduste Akadeemia Etnograafia ja Antropoloogia Instituudis autori juhitavas amanismi ning teiste traditsiooniliste uskumuste ja praktikate keskuse teaduseksperimentide programmis.
5.
amanismi loomuliku taassünni ja taassünni-rekonstruktsiooni protsessid, millega kaasneb amaanipraktika seaduspärane transformatsioon ja moderniseerimine, viivad selle traditsiooni omalaadse folklorismini: traditsioon kaotab oluliselt oma sakraalsust ja ajuti rüütatakse see sakraalsusega kunstlikult.
Näiteks korraldab Ai-Turek koos rühma amaanide ja neoamaanidega Kõzõli lähedal turismibaasis perioodiliselt näidisüritusi, paludes vaimudelt heaolu, Nikolai Oorak esineb koos Moskva ansambliga Neljohkaja Muzõka ning muusiku ja helilooja Mihhail ¹ukoviga amaanitegevust, kõrilaulu ja New Age'i muusikat sünteesivas kavas, burjaat Bair Rintinov lubas lindistada suure osa oma loitsimisest koos vaimu sisenemisega ja tundub olevat valmis osalema Moskva teatrifestivalil.
Samas naisneoamaan (algselt kursused lõpetanud ravija) Tatjana Kobenikova keelas juunis 1999 rahvusvahelisel kongressil "amanism ning teised traditsioonilised uskumused ja praktikad" filmida ja pildistada oma kombetalitusi, ka ei lubanud ta spetsiaalseid arvutieksperimente ning nõudis keeldumist ka oma kolleegidelt. Keeldu põhjendas ta sellega, et vaimud ei taha seda. Võitlus traditsiooni puhtuse eest läks nii kaugele, et osa naisamaane hakkas T. Kobenikova juhtimisel kurtma, et kongressil osalevad meesnõiad ja ravijad mõjuvad halvasti amaanidele, kellele tuleb pärast ühist ümarlauda korraldada puhastav kombetalitus. On huvitav märkida, et saalis viibisid samad inimesed, kes olid õppinud ja töötanud Ülevenemaalise Traditsioonilise Rahvameditsiini Teadusliku Uurimiskeskuse kursustel Eniom, kus T. Kobenikovagi, seal oli isegi ravija, kelle juures ta ise oli staeerinud.
6.
Eraldi tuleb rääkida kogu amaanitraditsiooni ja olmeamanismi taustteadmiste olukorrast ja säilitamisest (Funk & Haritonova 1999).
Juba varem mainitud G. Kazatikova ja M. Kenin-Lopsan pole üksnes teadmiste hoidjad ja kogujad, vaid ka varasemates konkreetsetes kombetalitustes osalejad ja nende tunnistajad. Nad teavad hästi inimesi, kellel on kokkupuuteid amanismi ja olmeamanismiga. Muuseas on Tõvas palju traditsiooni mäletavaid inimesi, kellel on olnud otsene kokkupuude olmeamanismiga (Funk 1997). Hakassias on neid tunduvalt vähem, kuid ikkagi on.
Taustteadmised (amaanifolkloor, amanistlikud etendused koos olmeliste kombetalituste ning traditsiooniliste amaani ja rahvaarsti ravitoimingutega), nagu ka traditsioonilised kultused, on asjaolude loomulikus arengus säilinud palju paremini kui professionaalne amanism. Praegustes oludes on nende teadmiste järele nõudmine ja see on neid aktiviseerinud.
7.
Tahan juhtida tähelepanu ühele selliste praktikate taassünni "üleloomulikule" stiimulile. Selgeltnägijad väidavad, et on võimalik saada informatsiooni seesmisel teel ehk nn "otsesest teadmisest", mis on analoogiline amaani ühendusele vaimudega.
Nüüdisaegsed parapsühholoogilised uuringud kinnitavad nn informatsiooni tunnetamise võimalikkust, sealhulgas mineviku tajumise ja tuleviku sündmuste prognoosi võimalikkust. Otsustades amaanidelt saadud teabe järgi, omandavad algajad amaanid nn amaanihaiguse staadiumis amaanitarkusi sageli just sellisel teel. Just sellepärast on amanismi taassünd justkui vana praktika otsene järglane.
8.
Analoogilised nähtused ilmnevad ka eepose või eepiliste laulude esitajate seas (Bassilov 1995; Funk 1999). amaanide, loitsijate ja eepiliste laulikute-jutustajate sarnasus on täiesti loomulik.
Tavaliselt väidavad rahvamuusikud, et nad nägid unes või nägemuses oma tulevast pilli, mille nad hiljem endale valmistasidki, kuigi nad polnud varem midagi sellist näinud (vt nt Funk 1999). Unes võidakse kandidaati ka pühitseda - õpetada pilli mängima või anda viis, samuti nagu võidakse unes edasi anda amaanitarkust, sooritada amaanipühitsust (Gombojev 2000), õpetada nõiatarkust (Haritonova 1995).
9.
Kõige eelnevaga on seotud traditsiooniliste kombetalituste ja rahvameditsiini taastamine ning pühapaikade puhastamine. See stimuleerib kohapeal ökoloogilisi protsesse.
Sellist praktikat viljeldakse aktiivselt Tõvas. amaanid on palunud Venemaa erakorraliste juhtumite ministeeriumilt, oma kaasmaalasest ministrilt Sergei oigult vahendeid kõikide pühade allikate puhastamiseks ja pühitsemiseks.
Hakassias püüab ühing Han Tegir leida vahendeid, et korrastada mõned sakraalsed paigad, mis on ühtlasi arheoloogiamälestised - näiteks kuulsad Sundukid (Kirstud). Siin oli akadeemik Vitali Laritevi oletuste kohaselt iidne observatoorium ja asuvad koopad, kus võib-olla viidi läbi amaanipühitsemisi (Haritonova 2000d).
10.
amaanipraktika taassünniga kaasnevad ka negatiivsed tendentsid. amaanitemaatikat ekspluateerivad ja maagilisi praktikaid viljelevad ka mitmed usuühendused. Lõuna-Siberis peavad kohalikud usundiuurijad sellise praktika taimelavaks Novosibirskit. amaanipraktika taassünnile toetuva kultuurilise taassünniga kaasnevad loomulikult natsionalistlikud tendentsid (nt vt Angarajeva 1997; Butanajev 1994; Irgit 2000).
Järeldused
Siberi amaanitraditsiooni arengu jälgimine lubab rääkida mitmekülgsetest protsessidest, mis annavad tõuke amaanitraditsiooni taassünniks. Kui vaadata amaanitraditsiooni arengut üldises usundilises kontekstis, on need sotsiaalsed, majanduslikud, poliitilised, puhtusulised jm protsessid. Eriti olulised on rahvuslik ja kultuuriline taassünd. Põlisrahvuse kultuuri- ja poliitikaeliit teeb panuse amaanipraktika taastamisele, ja mis peamine, amanismi viimisele traditsioonilise usu seisundisse koos ametliku staatuse andmisega. Muuseas, see on juba seadustatud vabariiklikul tasandil Burjaatias, Jakuutias ja Tõvas.
Üldine usuline olukord on Siberis üsna segane ja keeruline. Selle taustal ilmutab amanism end seni pigem traditsiooniliste uskumuste ja kombetalituste süsteemis. Erakordselt keeruline on ja tõsist uurimist vajab Siberi kaheusulisus, mis tekkis kohalikele rahvastele monoteistliku usu sunniviisilise pealesurumise tagajärjel. Arvestades eri konfessioonide, sealhulgas Läänest tulevate uususundite ja kohalike karismaatiliste kirikute misjonitegevuse elavnemist, on amanismi järgijatel mõnikord üsna raske vastu seista rikaste kirikute ja ühenduste survele, sest noil on võimalik mitte üksnes agiteerida nüüdisaegsel moel, arvestades teaduslikke ja pseudoteaduslikke argumente, vaid ka uusi liikmeid humanitaarabiga üle külvata.
Et amanism kujutab endast uskumuste ja praktika segu, peab ta ühtaegu vastu seisma uusimatele maagiavooludele, samal ajal on ta sunnitud konkureerima praegu võimsalt areneva rahvaravimisega, mille esindajad on hästi varustatud amaanitarkustele lähedaste teadmiste ja harjumustega, nagu ka kutselise meditsiini oskustega.
Kuid nagu juba öeldud, taastub amaanitraditsioon tormakalt. Enamikus piirkondadest on sealjuures täheldatav mitme protsessi sulandumine: traditsioonilise amaanipraktika ja kogu traditsiooni areng, nende loomulik ja rekonstruktsiooniline taassünd - see kõik viib täiesti seaduspäraselt amaanipraktika ja olmeamanismi transformeerumisele (Haritonova 2000). See ei tähenda, nagu oleksime amaanipraktika degradeerumise tunnistajateks. Isegi neoamanismi aktiivse arengu korral pole see nii. Vastupidi, käimasolevad protsessid on amaanide tegevuses üsna loomulikud. Neid võis täheldada ka varem, sest üsna kitsas tõeliste suurte amaanide tsunft ei omandanud Teadmist kunagi lihtsalt, vaid nad püüdsid oma oskusi täiustada, sealhulgas üritades kõigi vahenditega teiste Teadmist üle võtta. amaanisaladusi on kõigil aegadel ja mitmel pool "ostetud" (Harner 1999). Ja kui juba rääkida amaaniteadmiste globaliseerumisest, siis selle tendentsi alus on peidus amanismis endas (Plunikov 1999; Mader 1995).
Siberi amanismis praegu toimuvat ei saa võtta selle luigelauluna. amaanipraktika alused peituvad inimese psüühikas, neid ei ole võimalik hävitada. Väline keskkond on muutunud ka varem. Sellepärast on praeguste amanismiuurijate ülesanne mitte kurta hääbuva traditsiooni üle (nagu muuseas paar sajandit järjest teevad folkloristid, kuigi folkloor elab tänase päevani), vaid amanismi olukorda fikseerida ja analüüsida kui Venemaa sotsiaalpoliitilise, majandusliku, kultuurilise ja usulise olukorra loomulikku nähtust.
Tõlkinud Asta Niinemets
Kirjandus
Abajev 2000 = Àáàåâ, Íèêîëàé. Îñíîâû ïñèõîëîãè÷åñêîé è áèîýíåðãåòè÷åñêîé
ñàìîðåãóëÿöèè â íàöèîíàëüíîé ðåëèãèè òóâèíöåâ Àê ×àÿí (Áåëàÿ âåðà)
èëè Áóðãàí ×àÿí.
Ñðàâíèòåëüíî-èñòîðè÷åñêîå è òèïîëîãè÷åñêîå èçó÷åíèå
ÿçûêîâ è êóëüòóð
. Ïðåïîäàâàíèå èíîñòðàííûõ è íàöèîíàëüíûõ ÿçûêîâ: Ìåæäóíàðîäíàÿ
êîíôåðåíöèÿ XXII Äóëüçîíîâñêèå ÷òåíèÿ. Òîìñê: Èçä-âî Òîìñêîãî ãîñóäàðñò
âåííîãî ïåäàãîãè÷åñêîãî óíèâåðñèòåòà.
Angarajeva 1997 = Àíãàðàåâà, Íàäåæäà.
Âåòî÷êà âåðáû ñ áóáåíöàìè.
Óëàí-Óäý.
Aniganova 1997 = Àíæèãàíîâà, Ëàðèñà.
Òðàäèöèîííîå ìèðîâîççðåíèå
õàêàñîâ
: Îïûò ðåêîíñòðóêöèè
. Àáàêàí.
Balzer, Mandelstam Marjorie 1993. Two urban shamans:
Unmasking leadership in fin-de-Soviet Siberia. George Marcus (toim).
Perilous States: Conversations on Culture, Politics, and
Nation. Chicago & London: University of Chicago Press, lk 131-164.
Balzer 1999 = Áàëçåð, Ìàíäåëüøòàì Ìàðäæîðè.
Ñîâðåìåííûé ñàõà-øàìàí.
Âàëåíòèíà Õàðèòîíîâà
(toim). "Èçáðàííèêè äóõîâ" - "Èçáðàâøèå äóõîâ":
Òðàäèöèîííîå øàìàíñòâî è íåîøàìàíèçì:
Ïàìÿòè Â. Í. Áàñèëîâà
(1937-1998). Ýòíîëîãè÷åñêèå èññëåäîâàíèÿ ïî øàìàíñòâó è èíûì òðàäèöèîííûì âåðîâàíèÿì
è ïðàêòèêàì 4. Ìîñêâà: ÈÝÀ ÐÀÍ.
Bassilov 1995 = Áàñèëîâ, Âëàäèìèð.
Ïîñâÿùåíèå âî ñíå: Ðàññêàç óçáåêñêîãî
ìóçûêàíòà. Äìèòðèé
Ôóíê (toim). Øàìàíèçì è ðàííèå ðåëèãèîçíûå
ïðåäñòàâëåíèÿ: Ê 90-ëåòèþ äîêòîðà èñòîðè÷åñêèõ íàóê Ë. Ï. Ïîòàïîâà
. Ýòíîëîãè÷åñêèå èññëåäîâàíèÿ ïî øàìàíñòâó è èíûì òðàäèöèîííûì âåðîâàíèÿì
è ïðàêòèêàì 1. Ìîñêâà: ÈÝÀ ÐÀÍ.
Bassilov 1997 = Áàñèëîâ, Âëàäèìèð. ×òî òàêîå øàìàíñòâî?
Ýòíîãðàôè÷åñêîå
îáîçðåíèå
5, lk 3-16.
Butanajev 1994 = Áóòàíàåâ, Âèêòîð. Íàöèîíàëüíàÿ ðåëèãèÿ õàêàñîâ
è ôîðìèðîâàíèå ëè÷íîñòè.
Altaica 4, Íîâîñèáèðñê.
Ezoterika 1999 = Ýçîòåðèêà
3: Ïàðàïñèõîëîãèÿ
. Ó÷åáíûé êóðñ Ìþíõåíñêîãî
èíñòèòóòà ïàðàïñèõîëîãèè.
Ìþíõåí (tellitav internetist:
http://www.ecc. crimea.ua/~liv/prod.html - 12. september 2003).
Funk 1997 = Ôóíê, Äìèòðèé.
Òåëåóòñêîå øàìàíñòâî: Òðàäèöèîííûå
ýòíîãðàôè÷åñêèå è íîâûå èññëåäîâàòåëüñêèå âîçìîæíîñòè
. Ýòíîëîãè÷åñêèå
èññëåäîâàíèÿ ïî øàìàíñòâó è èíûì òðàäèöèîííûì âåðîâàíèÿì è ïðàêòèêàì
2. Ìîñêâà: ÈÝÀ ÐÀÍ.
Funk 1999 = Ôóíê, Äìèòðèé. "Øàìàíñêàÿ áîëåçíü" ñàÿíî-àëòàéñêèõ ñêàçèòåëåé.
Âàëåíòèíà Õàðèòîíîâà & Äìèòðèé
Ôóíê (toim). Øàìàíèçì è èíûå òðàäèöèîííûå
âåðîâàíèÿ è ïðàêòèêè: Ìàòåðèàëû ìåæäóíàðîäíîãî êîíãðåññà
2. Ýòíîëîãè÷åñêèå èññëåäîâàíèÿ ïî øàìàíñòâó è èíûì òðàäèöèîííûì âåðîâàíèÿì
è ïðàêòèêàì 5. Ìîñêâà: ÈÝÀ
ÐÀÍ, lk 323-331.
Funk & Haritonova 1999 = Ôóíê, Äìèòðèé & Õàðèòîíîâà, Âàëåíòèíà.
Øàìàíñòâî èëè øàìàíèçì? Âàëåíòèíà Õàðèòîíîâà
(toim). "Èçáðàííèêè
äóõîâ" - "Èçáðàâøèå äóõîâ": Òðàäèöèîííîå øàìàíñòâî è íåîøàìàíèçì:
Ïàìÿòè Â. Í. Áàñèëîâà
(1937-1998). Ýòíîëîãè÷åñêèå èññëåäîâàíèÿ ïî øàìàíñòâó
è èíûì òðàäèöèîííûì âåðîâàíèÿì è ïðàêòèêàì 4. Ìîñêâà: ÈÝÀ
ÐÀÍ, lk 41-71.
Galdanova 1999 = Ãàëäàíîâà, Ãàëèíà. Áóðÿòñêèé øàìàíèçì ñåãîäíÿ. Âàëåíòèíà
Õàðèòîíîâà & Äìèòðèé
Ôóíê (toim). Øàìàíèçì è èíûå òðàäèöèîííûå âåðîâàíèÿ
è ïðàêòèêè: Ìàòåðèàëû ìåæäóíàðîäíîãî êîíãðåññà
2. Ýòíîëîãè÷åñêèå
èññëåäîâàíèÿ ïî øàìàíñòâó è èíûì òðàäèöèîííûì âåðîâàíèÿì è ïðàêòèêàì
5. Ìîñêâà: ÈÝÀ ÐÀÍ.
Gombojev 2000 = Ãîìáîåâ, Áàèð. Ñíîâèäåíèÿ êàê ïóòü îáðåòåíèÿ øàìàíñêîãî
äàðà. Âàëåíòèíà Õàðèòîíîâà
(toim). Øàìàíñêèé äàð: Ê 80-ëåòèþ
äîêòîðà èñòîðè÷åñêèõ íàóê Àííû Âàñèëüåâíû
Ñìîëÿê. Ýòíîëîãè÷åñêèå èññëåäîâàíèÿ
ïî øàìàíñòâó è èíûì òðàäèöèîííûì âåðîâàíèÿì è ïðàêòèêàì 6.
Ìîñêâà: ÈÝÀ
ÐÀÍ, lk 175-187.
Haritonova 1994 = Õàðèòîíîâà, Âàëåíòèíà.
Ïîðòðåòû íàðîäíûõ öåëèòåëåé
Ðîññèè. Ìîñêâà: ÂÍÈÖÒÍÌ.
Haritonova 1994a = Õàðèòîíîâà, Âàëåíòèíà. Îò âîëõâîâ - ê ýêñòðàñåíñàì.
Çíàíèå -
ñèëà 9.
Haritonova 1995 = Õàðèòîíîâà, Âàëåíòèíà
. Òðàäèöèîííàÿ ìàãèêî-ìåäèöèíñêàÿ
ïðàêòèêà è ñîâðåìåííîå íàðîäíîå öåëèòåëüñòâî: ñòàòüè è ìàòåðèàëû.
Ðîññèéñêèé ýòíîãðàô 23. Ìîñêâà: ÈÝÀ ÐÀÍ.
Haritonova 1997 = Õàðèòîíîâà, Âàëåíòèíà.
"Èçáðàííèêè äóõîâ", "ïðååìíèêè
êîëäóíîâ", "ïîñâÿùåííûå Ó÷èòåëÿìè": Îáðåòåíèå ìàãèêî-ìèñòè÷åñêèõ ñâîéñòâ,
çíàíèé, íàâûêîâ.
Ýòíîãðàôè÷åñêîå îáîçðåíèå
5.
Haritonova 1999 = Õàðèòîíîâà, Âàëåíòèíà.
Çàãîâîðíî-çàêëèíàòåëüíîå èñêóññòâî
âîñòî÷íûõ ñëàâÿí: Ïðîáëåìû òðàäèöèîííûõ èíòåðïðåòàöèé è âîçìîæíîñòè
ñîâðåìåííûõ èññëåäîâàíèé
1-2. Ýòíîëîãè÷åñêèå èññëåäîâàíèÿ ïî øàìàíñòâó
è èíûì òðàäèöèîííûì âåðîâàíèÿì è ïðàêòèêàì 3. Ìîñêâà: ÈÝÀ ÐÀÍ.
Haritonova 1999a = Õàðèòîíîâà, Âàëåíòèíà.
Âàðèàöèè íà òåìó...: Ñòðàíñòâèÿ
ïî ìèðàì Ïñèõè÷åñêîé âñåëåííîé â òðàäèöèîííîì è ýêñïåðèìåíòàëüíîì
øàìàíèçìå. Âàëåíòèíà Õàðèòîíîâà & Äìèòðèé
Ôóíê (toim). Øàìàíèçì
è èíûå òðàäèöèîííûå âåðîâàíèÿ è ïðàêòèêè: Ìàòåðèàëû ìåæäóíàðîäíîãî
êîíãðåññà
. Ýòíîëîãè÷åñêèå èññëåäîâàíèÿ ïî øàìàíñòâó è èíûì òðàäèöèîííûì
âåðîâàíèÿì è ïðàêòèêàì 4. Ìîñêâà: ÈÝÀ ÐÀÍ.
Haritonova 2000 = Õàðèòîíîâà, Âàëåíòèíà.
Íàðîäíûå ìàãèêî-ìåäèöèíñêèå
ïðàêòèêè: Òðàäèöèÿ è ñîâðåìåííîñòü:
Îïûò êîìïëåêñíîãî ñèñòåìíî-ôåíî
ìåíîëîãè÷åñêîãî èññëåäîâàíèÿ.
Ìîñêâà: ÈÝÀ ÐÀÍ.
Haritonova 2000a = Õàðèòîíîâà, Âàëåíòèíà. "Øàìàíñêèé äàð" â ïðåäñòàâëåíèÿõ
òóâèíöåâ: Èç òóâèíñêèõ ìàòåðèàëîâ ëåòíåé ýêñïåäèöèè ÐÀÍ
2000 ã. Âàëåíòèíà
Õàðèòîíîâà
(toim). Øàìàíñêèé äàð: Ê 80-ëåòèþ äîêòîðà èñòîðè÷åñêèõ
íàóê Àííû Âàñèëüåâíû
Ñìîëÿê. Ýòíîëîãè÷åñêèå èññëåäîâàíèÿ ïî øàìàíñòâó
è èíûì òðàäèöèîííûì âåðîâàíèÿì è ïðàêòèêàì 6. Ìîñêâà: ÈÝÀ
ÐÀÍ, lk 55-78.
Haritonova 2000b = Õàðèòîíîâà, Âàëåíòèíà.
"Âåñíà Ñðåäíåâåêîâüÿ" íàêàíóíå
III òûñÿ÷åëåòèÿ (Ìàãèêî-ìèñòè÷åñêàÿ ïðàêòèêà è "íàðîäíîå öåëèòåëüñòâî"
â Ìîñêîâñêîì ðåãèîíå). Áèáè-Ðàáèòà Ëîãàøîâà
(toim). Ìîñêîâñêèé
ðåãèîí: Ýòíîêîíôåññèîíàëüíàÿ ñèòóàöèÿ.
Ìîñêâà: ÈÝÀ
ÐÀÍ, lk 262-282.
Haritonova 2000c = Õàðèòîíîâà, Âàëåíòèíà. Èçáðàííè÷åñòâî è äàð òâîð÷åñòâà:
Ñóäüáû õàìà, õàéäæè, òàõïàõ÷è... Âàëåíòèíà Õàðèòîíîâà
(toim). Øàìàíñêèé
äàð: Ê 80-ëåòèþ äîêòîðà èñòîðè÷åñêèõ íàóê Àííû Âàñèëüåâíû
Ñìîëÿê. Ýòíîëîãè÷åñêèå èññëåäîâàíèÿ ïî øàìàíñòâó è èíûì òðàäèöèîííûì âåðîâàíèÿì
è ïðàêòèêàì 6. Ìîñêâà: ÈÝÀ
ÐÀÍ, lk 79-108.
Haritonova 2000d = Õàðèòîíîâà, Âàëåíòèíà.
"Ñâÿùåííûå ìåñòà" â
ñâåòå ïðîáëåì ýêîëîãèè: òî÷êà çðåíèÿ ñîâðåìåííîãî øàìàíà. Çèíàèäà Ñîêîëîâà
(toim). Èòîãè ïîëåâûõ èññëåäîâàíèé.
Ìîñêâà: ÈÝÀ
ÐÀÍ, lk 129-149.
Harner 1999 = Õàðíåð,
Ìàéêë. Øàìàíèçì ó õèáàðî (øóàðîâ). Âàëåíòèíà
Õàðèòîíîâà & Äìèòðèé
Ôóíê (toim). Øàìàíèçì è èíûå òðàäèöèîííûå âåðîâàíèÿ
è ïðàêòèêè: Ìàòåðèàëû ìåæäóíàðîäíîãî êîíãðåññà
. Ýòíîëîãè÷åñêèå
èññëåäîâàíèÿ ïî øàìàíñòâó è èíûì òðàäèöèîííûì âåðîâàíèÿì è ïðàêòèêàì
4. Ìîñêâà: ÈÝÀ ÐÀÍ.
Hoppál 1993 = Õîïïàë, Ìèõàé. Øàìàíñòâî â ïîñò-ìîäåðíîì ìèðå.
I Ìåæäóíàðîäíàÿ êîíôåðåíöèÿ "Òðàäèöèîííûå êóëüòóðû è ñðåäà îáèòàíèÿ",
Ìîñêâà, 15-19 ìàÿ 1993:
Òåçècû. Ìîñêâà.
Irgit 2000 = Èðãèò,
È. Áóðõàíèçì - ðåëèãèÿ ðåëèãèé?
Õàêàñèÿ
140, 27. juuli.
Kenin-Lopsan 1998 = Êåíèí-Ëîïñàí, Ìîíãóø.
Òóâèíñêîå øàìàíñòâî
. Ìîñêâà: Èçäàòeëüñòâî èíñòèòóòà òðàíñïåðñîíàëüíîé ïñõîëîãèè.
Krippner 2000 = Êðèïïíåð,
Ñòýíëè.
Ïðèçâàíèå - èñöåëÿòü: Ýëåìåíòû
øàìàíèçìà â ïðàêòèêå áðàçèëüñêèõ äóõîâíûõ öåëèòåëåé. Âàëåíòèíà Õàðèòîíîâà
(toim). Øàìàíñêèé äàð: Ê 80-ëåòèþ äîêòîðà èñòîðè÷åñêèõ íàóê Àííû
Âàñèëüåâíû
Ñìîëÿê. Ýòíîëîãè÷åñêèå èññëåäîâàíèÿ ïî øàìàíñòâó è èíûì
òðàäèöèîííûì âåðîâàíèÿì è ïðàêòèêàì 6. Ìîñêâà: ÈÝÀ
ÐÀÍ.
Mader, Elke 1995. Die Attacke der Grünen Magie: Interkulturelle
Prozesse im Schamanismus der Shuar (Ekuador). Zeitschrift für
Ethnologie (ZfE) 120, lk 177-190.
Plunikov 1999 = Ïëóæíèêîâ, Íèêîëàé Âëàäèìèðîâè÷.
Îòðàæåíèå
ìåæýòíè÷åñêèõ êîíòàêòîâ â ñèáèðñêîì øàìàíñòâå XIX-XX
ââ. Àâòîðåô.
êàíä. äèññ.
Ìîñêâà.
Revunenkova 2000 = Ðåâóíåíêîâà, Åëåíà. Ñóäüáà íåñîñòîÿâøåãîñÿ
øàìàíà. Âàëåíòèíà Õàðèòîíîâà (toim).
Øàìàíñêèé äàð: Ê 80-ëåòèþ äîêòîðà èñòîðè÷åñêèõ
íàóê Àííû Âàñèëüåâíû
Ñìîëÿê. Ýòíîëîãè÷åñêèå èññëåäîâàíèÿ ïî øàìàíñòâó
è èíûì òðàäèöèîííûì âåðîâàíèÿì è ïðàêòèêàì 6. Ìîñêâà: ÈÝÀ ÐÀÍ.
¹ukovskaja 2000 = Æóêîâñêàÿ, Íàòàëèÿ. Áóðÿòñêèé øàìàíèçì ñåãîäíÿ:
âîçðîæäåíèå èëè ýâîëþöèÿ? Âàëåíòèíà Õàðèòîíîâà & Äìèòðèé
Ôóíê (toim). Øàìàíèçì è èíûå òðàäèöèîííûå âåðîâàíèÿ è ïðàêòèêè: Ìàòåðèàëû
ìåæäóíàðîäíîãî êîíãðåññà
3. Ýòíîëîãè÷åñêèå èññëåäîâàíèÿ ïî øàìàíñòâó
è èíûì òðàäèöèîííûì âåðîâàíèÿì è ïðàêòèêàì 5. Ìîñêâà: ÈÝÀ ÐÀÍ.
Urbanajeva 1999 = Óðáàíàåâà, Èðèíà. Ëþäè çíàíèÿ â áóðÿò-ìîíãîëüñêîì
òýíãðèàíñòâå è ïðîáëåìà øàìàíñêîé ðåàëüíîñòè. Âàëåíòèíà Õàðèòîíîâà
& Äìèòðèé
Ôóíê (toim). Øàìàíèçì è èíûå òðàäèöèîííûå âåðîâàíèÿ è ïðàêòèêè:
Ìàòåðèàëû ìåæäóíàðîäíîãî êîíãðåññà
1. Ýòíîëîãè÷åñêèå èññëåäîâàíèÿ
ïî øàìàíñòâó è èíûì òðàäèöèîííûì âåðîâàíèÿì è ïðàêòèêàì 5. Ìîñêâà:
ÈÝÀ ÐÀÍ.
Vaintein & Moskalenko 1995 = Âàéíøòåéí, Ñåâüÿí & Ìîñêàëåíêî,
Íåëè. Ïðîáëåìû òóâèíñêîãî øàìàíñòâà: èçáðàííè÷åñòâî, ýôôåêòèâíîñòü ëå÷åáíûõ
êàìëàíèé, ñîâðåìåííûé ðåíåññàíñ.
Øàìàíèçì è ðàííèå ðåëèãèîçíûå
ïðåäñòàâëåíèÿ: Ê 90-ëåòèþ äîêòîðà èñòîðè÷åñêèõ íàóê Ë. Ï. Ïîòàïîâà
. Ýòíîëîãè÷åñêèå èññëåäîâàíèÿ ïî øàìàíñòâó è èíûì òðàäèöèîííûì âåðîâàíèÿì
è ïðàêòèêàì 1. Ìîñêâà: ÈÝÀ ÐÀÍ.