Sauadega jumalus - problemaatiline kuju Mochika usundis.
Tarmo Kulmar
Mochica kultuur on Peruu Kolumbuse-eelsete tsivilisatsioonide seas
üks vanemaid ja probleemiderikkamaid. Tema tuumikala asus
põhjarannikul Moche jõe orus, mitte väga kaugel
tänapäeva Trujillo linnast. Nagu see on tavaline Peruu rannikuriba
kõrgkultuuride puhul, elasid ka motshikad vaid mõnes oaasis, mis
olid tekkinud rannikujõgede orgudesse. Neid oaase lahutas
üksteisest mitmekümne kilomeetri laiune elutu
kõrbevööde. Samal ajal võimaldavad orud, mida
jõed reeglipäraselt üle ujutavad, oma elanikele rikkalikku
saaki, ka meri on oma andide poolest siin üks heldemaid kogu maailmas.
Esimesed mälestusmärgid motshikate kultuurist avastati Peruu
rahvusliku arheoloogiateaduse ühe rajaja, saksa arheoloogi Max Uhle poolt
1900. aastal. Tookord, mil Peruu vanim tsivilisatsioon, Chavín,
oli veel avastamata, postuleeris Uhle nn immigratsionistliku teooria, mille
järgi on Peruu tsivilisatsioonid, nende seas ka Mochica, saanud oma
algmõjustused Meso-Ameerikast. Pärast Julio Tello avastusi 1919. a
pääses maksvusele juba autohtonistlik Peruu tsivilisatsiooni
tekketeooria. Mochica kultuurgi võrsus piirkonnas, mis oli varem
kuulunud Chavíni mõjusfääri.
Võõrmõjusid on motshikate puhul otsitud hiljemgi, sest
rikkalik inimkujuline keraamika näitab, et motshikate inimkujutiste
tüübis leidub nii mongoliidseid kui ka negroidseid jooni. Horkheimer
pooldab näiteks migratsioonilainet, mis peaks olema saabunud Melaneesia
kaudu Ida-Aasiast. Siiski on ülekaalus antropoloogiline tüüp,
mis sellise arvamuse kahtluse alla seab (Busto s. a,: 143). Motshikad
kõnelesid yunga-indiaanlaste keelt, mille esimese grammatika koostas
juba 1644. a Fernando de la Carrex.
Tänapäeval Peruus käibiva arheoloogilise periodiseeringu
järgi kuulub Mochica kultuur nn varajasse vaheperioodi ehk
klassikaliste kõrgkultuuride perioodi (200 pKr - 700 pKr).
Mochica kultuuri algus paigutatakse viimaste arheoloogiliste andmete
alusel küll mõnevõrra varasemasse aega, juba II sajandisse
eKr; kultuuri lõpp on samuti nihutatud umbes 800. aastani.
Mochica kultuuri tekkimisel ei saa alahinnata Peruu vanima
tsivilisatsiooni, Chavíni mõjusid. Tegemist oli arenenud
klassiühiskonnaga, mis jagunes ülikkonnaks, maaharijaiks ja orjadeks.
Motshikatel oli arenenud põlluharimine, kalastus,
käsitöö, kaubandus, meresõit ja metallurgia. Kultuuri
kõrgaeg I aastatuhande keskpaigast alates on seotud sõjalise
ekspansiooniga. Eriti tuntud on motshikate antropomorfne keraamika, milles
avalduvaid mütoloogilisi ja sotsiaalseid süzheesid võib pidada
kogu Peruu tsivilisatsiooniloo jooksul selle kunstiala tipuks.
Põhiallikana motshikate ühiskonna, ajaloo ja religiooni
tundmaõppimiseks tuleb eelkõige kõne alla arheoloogiline
leiumaterjal. Seda on kasutanud ka käesoleva artikli autor. Lisaks Peruu
muuseumide kollektsioonide uurimisele ja autori enda fotomaterjalile on
alljärgnevas rohkesti kasutatud Berezkini teose illustratsioone
(Berezkin 1983).
Mochica religioonis on võimalik eristada 4 suurt
nähtuste kompleksi:
- preesterlik-sõjaline kultus kui ametlik religioon,
- samanistlik kui individuaalse maagilise iseloomuga praktika,
- mütoloogilised motiivid,
- surnutekultus (Berezkin 1983: 143-145).
Antud teema käsitlemisel on vaatluse all eelkõige ametlik
religioon oma väljakujunenud panteoniga. Mütoloogilisi
maailmapilte on raske võrrelda, kuna Chavíni
omast on meil liiga vähe informatsiooni. Võime vaid Krickebergi
alusel konstateerida, et Chavíni ja Mochica
maailmapiltide vahel võis olla seoseid (Trimborn 1961, 132-133).
Sauadega jumalus ilmub esmakordselt Peruus Chavíni ajastul
(900 eKr - 200 pKr). Tema klassikaline kuju on tuntud nn Raimondi steeli
järgi (vt joonis A). Tegemist on jumalusega,
kes hoiab mõlemas käes saua või keppi. Muud välised
tunnusjooned võivad kultuuriti varieeruda. Valitseb arvamus, et
sauadega jumalus kujutas endast taevast üliolendit, taevajumalat, kes
hiljem omandas üha enam äikesejumala jooni. Chavínist
levis sauadega jumaluse austamine üle kogu Peruu. Oli ajastuid, mil tema
tunnusjooni oli võrdlemisi vähe või peaaegu üldse
polnud leida, sh varajase vaheperioodi rannikutsivilisatsioonid. I
aastatuhande lõpusajanditel pKr kerkib sauadega jumalus taas esiplaanile.
Eriti iseloomulik on sauadega jumalus keskmise horisondi (800 - 1100 pKr)
religioonides, kõigepealt Tiahuanaco kultuuris (100-1100) Altiplano
kiltmaal Lõuna-Peruus, kus ta kanab nime Wiracocha
(vt foto B). Hilise horisondi ehk inkade riigi
(1438-1532) religioonis, kus taevane üliolend Pachacamak on muutunud
deus otiosus'eks ja usundi raskuskeskmes seisab päikesekultus,
on sauadega jumaluse olemasolu vaid aimatav ja teda võib täheldada
pigem mütoloogilistes kihistustes. Kuna Mochica kultuur kuulub
varajasse vaheperioodi, ongi sauadega jumaluse olemasolu selles religioonis
olnud problemaatiline. Tegelikult ei ole olemas käsitlusi, mille autorid
oleksid veendunud sauadega jumaluse olemasolus motshikate juures.
Samal ajal oleks sauadega jumaluse leidmine motshikate juures ootuspärane,
sest:
- esimene religioon, kus sauadega jumalus esile kerkis, oli
Chavín.
- Chavíni kultuuri kolle asus Põhja-Peruu
mägialadel.
- Mochica tsivilisatsiooni kolle asus Põhja-Peruus,
tõsi küll, mitte mägedes, vaid rannikul.
- alad, kus tekkis Mochica tsivilisatsioon, kuulusid Chavíni
mõjupiirkonda.
- materiaalses kultuuris on Chavíni ja Mochica vahel
olemas kultuuriline järjepidevus.
- Teatud sarnaseid kultuurielemente on võimalik leida ka
Chavíni ja Mochica'le järgnenud Põhja-Peruu
kõrgkultuuride vahel. Siin olgu ära nimetatud eelkõige
Chimú.
Kuna Mochica kultuur on Chavíni üks olulisemaid
järglasi ja pärijaid ning Chavíni mõjud
Mochica materiaalsele kultuurile on vaieldamatud, siis on tegelikult
üllatav, et sauadega jumalust kui mütoloogilist tegelast ei ole
motshika religioonis seni avastatud.
Milliseid uskumusvaldkondi võib Mochica ikonograafias tegelikult
leida? Järgnevalt ei peatuta keerukatel mütoloogilistel
süzheedel, mille tõlgendamine ei puutu praegu asjasse ja mille
üks pädevamaid asjatundjaid peruanistikas on vene uurija Berezkin.
Olgu vaid nimetatud, et nendes süzheedes esineb väga tihti nn
kiirtega jumalus. Kiirtega jumalusel leiab Kelm olevat kuujumaluse jooni,
mistõttu on võimalik leida seoseid Chimú kultuuri
religiooni peajumala, kuujumal Si'ga (Kelm 1990: 526). See ei ole üllatav,
sest hilise vaheperioodi (1100-1438) üks tähtsamaid riike
Chimú tekkis samas piirkonnas, kus varem asus Mochica
kultuuri keskus, mistõttu on nende kahe kultuuri järjepidevus
vaieldamatu.
- Illustreeriv materjal koos selgitustega
Grupp 1.
-
Nn neljanäoline deemon, nn konn-jaaguar, nn Recuai loom ja nn jumalus
koletise seljas (joonised 1-4). Siin võib
tähele panna mitmesuguseid erinevaid mõjustusi. Neljanäolise
deemoni ja konn-jaaguari motiive võib leida juba Chavíni
ikonograafias. Neljanäolist deemonit meenutavat olendit kohtab
Chavíni perioodi savinõudel. Mis puutub konna-motiivi,
siis konn-jaaguar on ilmselt olnud Chavíni mütoloogias
oluline kuju. Konn-jumalus esineb Chavíni jumalaid kujutavate
skulptuuride seas (vt foto C). Nn silmaolend viib
meid tagasi varajase horisondi perioodi, nimelt Lõuna-Peruus paiknenud
Paracase kultuuri, mis oli Chavíniga samaaegne ja mille
usundi nn cavernase perioodi iseloomustasid tugevad
Chavíni mõjud. Suuresilmaline jumalus on
Paracasele iseloomulik mütoloogiline olend, mille kuju tegi
läbi mitmesuguseid muutusi (vt. foto D). Samal
ajal on silmaolendi kujus ja samuti savinõu ornamentikas võimalik
leida Recuai koletise jooni. Recuai kultuur on
Chavíni hilisperioodiga samaaegne ja ta on paiknenud nii
Põhja-Peruu mägi- kui ka rannikualal. Tasub pöörata
tähelepanu nii konn-jaaguari kui ka silmaolendi ühele keraamilisele
iseärasusele, nimelt torukujulisele sangale, mis on jällegi
tüüpiliselt Chavínile omane joon.
Joonisel 4 kujutatud jumalus merekoletise seljas
on seevastu ilmselt Mochica kui rannikukultuuri enda päritoluga.
Üks Mochica hilise perioodi taoline keraamiline muistis on
eksponeeritud Limas Amano muuseumis (vt foto E).
Kokkuvõttes annavad grupi 1 joonised tunnistust olulistest varasematest
mõjudest Mochica religioonile, kusjuures eriti ilmsed on
Chavíni mõjud.
-
Grupp 2
- (joonised 5-9).
- Joonisel 5 on kujutatud jumalus taevakehadega
ja taevamadu. Joonisel 6 hoiab jumalus ülal
taevamadu. Joonisel 7 võitleb jumalus
draakoni ja pikajuukselise deemoniga, joonisel 8
toimub võitlus jumaluse ja mollusk-draakoni vahel,
joonisel 9 asuvad jumalused taevakehade
(tähtede) keskel. Need motiivid on kõige ilmsemalt seotud
motshikate taevase üliolendiga. Nimelt oli motshikatel juba varasemast
perioodist teadaolev solaarne, ilmselt päikesejumala joontega taevajumal
(Kelm 1990: 526). Siin võib kohata motiive, mis on tuntud ka paljudest
Vana Maailma religioonidest, nagu taevamadu (või ka maailmamadu),
samuti taevajumala võitlus kaosekoletise või draakoniga, kelle
kehast luuakse hiljem maailm. Loomulikult on lisandunud
müüdisüzheele spetsiifilised Mochica jooned. Motiivi
vanusele viitab joonise 7 ülaosas kujutatud Recuai koletis, mis on
tunduvalt varasem ja osutab taas varasematele mõjudele, mis
võivad ulatuda kuni Chavínini. See, et taevamadu esineb
ka sootuks hilisemas inkade kosmogoonias, näitab omakorda, et Peruu
religioonide vahel võib tähele panna kultuurilist
järjepidevust kogu Peruu Kolumbuse-eelse tsivilisatsiooni kahe ja poole
tuhande aastase arenguloo vältel. Kokkuvõttes näitavad
grupi 2 joonised taevajumala ilmset olemasolu Mochica religioonis,
kusjuures saab selgeks asjaolu, et Mochica taevajumalal puuduvad
sauadega jumala välised tunnusjooned, mis olid eriti tähtsad
Chavíni religioonis ja saavad taas olulisteks hilisemas
Tiahuanaco religioonis.
-
Tahes-tahtmata tuleb nüüd oletada ühte kahest. Esiteks -
sauadega jumalus puudus Mochica religioonis üldse. Sellele
räägivad aga vastu väga tugevad Chavíni
mõjud. Teiseks - sauadega jumalus oli Mochica religioonis
olemas, kuid sootuks teistsugusel kujul ja teistsuguste funktsioonidega
jumalana kui Chavínis.
-
Grupp 3 (joonised 10-17).
- Nendel joonistel võime näha jumalust mitmesugustes
situatsioonides, mis on seotud taimekasvuga: jumalus kõpla ja
maisivarrega tähtede keskel (joonis 10),
jumalus kõpla ja maisivarrega (joonis 11),
jumalus taimede ja madudega (joonis 12),
jumalus maisitõlvikutega (joonis 13),
jumalus maisitõlvikute taustal (joonised 14
ja 15), jumalus maisivarre, teradekoti ja kahe maoga
(joonis 16) ja jumalus kõpla ja
külvajapoisiga (joonis 17). Siin on tegemist
viljakuskultuslike motiividega, mis on kõige otsesemas seoses
maaviljelusega. Põlluharimine oli Mochica kultuuris tähtis
elatisallikas ja Moche jõe orus ning naaberorgudes olid selleks olemas
ka kõigiti sobivad tingimused. Samuti näitab Mochica
ühiskonna analüüs ainuüksi keraamikal kujutatu
põhjal, et motshikatel oli olemas väga arvukas maaharijate kiht.
Pealegi tundub loogiline arvata, et motshikatel kui hilisemal tsivilisatsioonil
olid olemas mõnevõrra edasiarenenumad ja produktiivsemad
maaharimismeetodid kui varasemas Chavínis, samuti soodustasid
seda Moche jõe oru viljakad loodusolud ja palju enam kui
Chavíni raskesti haritavatel mäenõlvadel. Siit on
võimalik edasi järeldada, et motshikatel pidi kindlasti olemas
olema rikkalik agraarmütoloogia ja palju enam välja kujunenum
viljakuskultuslik panteon kui seda oli Chavínis. Juhul kui
Chavíni kultused levisid Mochica aladele, pidid uued
religioonivormid Mochica tingimustes läbi tegema teatud
mutatsioone. Antud materjali alusel on võimalik ka oletada, millises
suunas. Eriti oluline on jälgida jooniseid 10, 11 ja 12. Maisijumal
või viljakusjumal hoiab siin mõlemas käes oma atribuute -
kõblats ja maisivart või maisitaimi. Need on vaid mõned
motiivid, kuid Mochica arvuka ja hästisäilinud keraamika
uurimine võimaldab selliseid motiive kindlasti palju enam leida. Nimelt
saab üha ilmsemaks, et Chavíni sauadega jumalus kui
taevajumal on Mochica kultuuris omandanud agraarkultusliku jumala
jooned. Joonisel 10 seisab maisijumal oma atribuutidega veel tähtede
keskel. Tundub, et see motiiv kuulub vanemate hulka ja annab tunnistus
perioodist, mil sauadega jumalus oli seotud ka solaarmütoloogiaga.
Joonistel 12 ja 16 esinev madu lubab teatud reservatsioonidega kaudselt
oletada seotust taevamütoloogiaga. Teistel joonistel enam
taevamütoloogilisi lisandeid ei ole. Võimalik, et need on ka
hilisemad ja jumaluse funktsioonide niisuguse muutumise poolt räägib
asjaolu, et Mochica religioonis oli olemas omaenda taevajumal, kel oli
kindlapiiriline tähendus ilmselt päikesejumalana, oma
väljakujunenud mütoloogia, ja kes lihtsalt enam täiendavaid
lisandusi ei vajanud. Küll aga vajas sellist mutatsiooni arenevat
maaviljelust sümboliseeriv maisikasvujumalus, kes oli omakorda seotud
vihma ja niiskuse ja seda ahelat pidi omakorda taevaga. Kokkuvõttes
osutavad grupi 3 joonised küllalt suure tõenäosusega
asjaolule, et motshikate maisikasvujumalus omandas ajapikku sauadega jumaluse
jooned ja funktsioonid, mis olid Chavínis kuulunud hoopis taevasele
üliolendile.
Käesolev vaatlus on muidugi vaid üks Mochica ikonograafia
tõlgendamise võimalusi. Samal ajal võimaldab see vaatlus
teha oletuse, et Chavíni sauadega jumalus oli Moches muutunud
agraarjumaluseks, millisesse funktsiooni ta motshikate sootuks teistsuguseid
looduslikke ja ühiskondlikke tingimusi arvestades ka palju enam sobis.
Teiselt poolt näitab selline oletus veelgi tugevamana kultuurilise
järjepidevuse olemasolu Chavíni ja Mochica vahel,
kui seda seni on arvatud.
Kirjandus
Berezkin, Yuri. 1983. Mochica. Tsivilizatsiya indeytsev Severnogo poberezija Peru
v I-VII vv. Leningrad: Nauka.
Busto Duthurburu, Jose Antonio del. Peru Pre-Incaico. Lima: Editorial
Universo S. A., s. a.
Kelm, Antje. 1990. Grundzüge der Religionen des zentralen Andenraumes. -
Altamerikanistik. Eine Einführung in die Hochkulturen Mittel- und
Südamerikas. Hg. Ulrich Köhler. Berlin: Dietrich Reimer
Verlag.
Trimborn, Hermann. 1961. Die Religionen der Völkerschaften des
südlichen Mittelamerika und das nördlichen und mittleren Andenraumes.
- Die Religionen des alten Amerika. Hg. W. Krickeberg. Stuttgart:
Kohlhammer Verlag.