Varajasest ärkamisest pole juttugi. Hommikul on nuga kadunud. Ja kadunuks ta
jääbki, ehkki Ergo ennastsalgavalt pool heinavirna viglaga ümber tõstab. Hea
nuga oli, käsitsi tehtud, kasetohust peaga ja nahast tupega. Selline täiesti oma asi. Tuleb
meelde, et RAAMATUSSE *1 sai ju ka nuga joonistatud. Vanahalvale...
Päev algab niisiis üpris segaste tunnetega. Malle küsib, kuidas magasime.
(Tänan küsimast, õnn, et hommik tuli). Pakub meile lahustuvat kohvi, mis sellise
öö peale tõesti ära kulub. Ja soolapekki ja leiba.
Malle palvel teen pererahvast pilti. Ainult peremees keeldub pildile tulemast ja vigane laps salatakse
maha. Ülejäänud rivistuvad trepile. Ei meeldi mulle need poseeritud võtted,
paraku. Aga eks neis mingi tõde ikka kajastub. See on ju väga harv sündmus
nende inimeste elus, midagi erilist. Kammitakse, sätitakse. Kõik teevad sellised
näod pähe, millised nad olla tahaksid. Olga ilme muutub väga tõsiseks, see
on nagu mask, mille varjust siiski paistab midagi muud - tema ise. Malle näole valgub lai
edvistav naeratus.
Kahju, et Olgaga rohkem juttu ajada ei saa. Kogu aeg on jäme ots tütre käes olnud.
Selgub, et Mallel on ka õde Elli, kes elab Tartus Annelinnas ja kes juba kaks aastat pole
vanemaid vaatamas käinud ega kirjadele vastanud. Pakume end kirja viima, aga seda ei
tahetagi saata - mis mõttega, kui teine vastu ei kirjuta. Tundub, et peresisesed suhted ei ole
just kõige paremad. Meenuvad Malle vanaema (Luha Mari) sõnad: Juumine ja tuu
omgi tuu patt...
Igal juhul lahkume lahkete sõnade saatel. Oleme ju inimesed Eestist.
Kotti selga upitades määrib Ergo end kanasitaga, mis on koti rataste külge
jäänud. Sitt on ehtne nagu elu, millega äsja kokku puutusime. Kui oled juba kord
sita sisse astunud, ei saa teda enam ignoreerida. Tahes-tahtmata pead midagi ette võtma, et
puhtaks saada. Paberiga nühkimine annab seekord päris häid tulemusi ja me
suundume uutele radadele. Ja paistabki juba uus küla - Radaja. Mis ootab meid
seal?
Uuel päeval on teine nägu. Paremal pool tee ääres paistavad korralikud
majapidamised. Kohe esimese hoone seina küljes ripub rida postkaste tuttavate nimedega -
kõiki on meile juhatatud. Astume õuele, aeg on hommikune. Elumaja vastas on paekivist
laut ("pliidilaut"), tagapool kooguga kaev. Kõik peremehe enda
kätetöö - nagu peagi selgub. Siingi külas on kõik ehitised
pärastsõjaaegsed.
Siin elavad Lepikud, Ode ja Paul. 74- ja 73-aastased. Harmooniline vanapaar.
Ode tuleb katmata peaga välja, näib natuke unise moega. Ta on tüsedavõitu,
ent tervise üle väga ei kurda. Tunneb muret hoopis selle pärast, et lapsed ei saa
enam koju tulla ja et elu on väga igav - Lõbu ei olõ! Ei ole enam kirmaseid,
laulunaistel pole enam kuskil laulda... Paul meenutab meie tuttavat Õuna Tat'ot kui head
eestütlejat. Ta oma emagi olnud kerge sõnaga - niisugune, kelle järel oli kerge
laulda. Kõik eestütlejad polevat ühtmoodi head, täiendab Ode. Tema on just
äsja kuulnud raadiost oma isa pilli mängimas (Jürissaar nimi). Tõnurist olevat
teda kunagi lindistanud. Ode on pärit Olohkovast. Mul esä viil
kandlõmänguga käve Tallinahõ, ütleb Ode uhkusenoodiga
hääles. Ise ei taha ta aga lindi peale rääkida. Arvab, et ei tea midagi erilist,
aga silmis paistab tagasihoitud särtsakus. Ilmselt ei ole hommik siin peres kõige sobivam
aeg jutuajamiseks.
Meelsamini püüab Ode meid teistele kaela sokutada - räägib Taro All'ast, kes
olevat koguni 105-aastane. Elab Katsovas tütre pool. Hästi töökas pidi olema -
et möödunud sügisel oli veel jõhvikas olnud ja aidanud pojal kartuleid
võtta. Potolova külas ei olevat enam kedagi järel ja Vilos on viimane seto
Männapuu Manni, jutu naisterahvas. Kindlasti kästakse minna Tappõri
juurde, kes olevat koolitatud mees.
Ode kõne on valjem kui mehel, ta istub Ergoga maja seina ääres varjulisel pingil
(iga maja juurde kuulub pink!), Paul seisab päeva käes. Tal on kaval nägu ja
meistrimehe käed. Ise on vastupidiselt abikaasale väga kõhn. Ode mainib, et mees
mitu vuuri surmaga jo võlgohe. Täpsemalt ei seleta ja me ei uuri ka.
Paul vist isegi kõneleks meid huvitavatel teemadel, aga väga peale ei taha suruda. Tal on
värvikaid mälestusi viimasest sõjast, aga ta teab ka, et vanast oll' siih
sõda olnu, siia kalmõdõ kohta om sõda väll'ä tulnu.
Davidakontsah olevat kalme ja Väikeses Raatshovas ka, rootsi kalm. Liinamäge
teab ta muidugi, sellega seoses olen tema suust üles kirjutanud lausejupi: kivi
pääle ristiq raotu, aga enam ei võta kinni, mida see täpselt tähendas
või kus see kivi oli.
Nagu ühest suust ütleb vanapaar, et mi vene keelt ei oska. Ometi on neil üks
vene suvitaja, kes parajasti kodust ära on läinud. Tema võiks meile paastumisest
palju rääkida! Vist üks usklik inimene.
Odel-Paulil nimipühast kodus ei ole, aga ristiinimesed nemadki. Kiidavad, kui ilus on klooster ja
kõige ilusam päev maarjapäev. Mingu me ometi siis sinna vaatama!
Kui küsin, et mis siis juhtub, kui last ei risti, saan vastuseks, et selline asi pole võimalikki.
Nüüd küll, jah, aga vanasti polnudki ristimata lapsi.
Jah, vanasti oli elu. Kõige jaoks oli oma aeg - jumalat paluda, tööd teha,
lõbutseda. Aga nüüd ei saa enam kellagi uskuda. Moskva aeg ei suuda looduslikku
ajatunnetust välja tõrjuda. Terve mõistus ütleb, õt tuu olõ-i
kell! Vanast õks ku oll' vari otsõ, sis oll' kell katstõist!
Pererahva tülitamise lõpetame siingi pilditegemisega. Valin kaadri nõnda, et
kaevukook ja paekivist laudanurk ka peale jäävad. Keskpäevased varjud on
teravad.
Igatsus vanade aegade järele jääb meidki saatma. Niivõrd intensiivne on
inimeste rahulolematus praeguse olukorraga. Nad peavad sellest iga päev mõtlema, kui
see kohe esimesele võõrale välja pahvatatakse. Hädas müüks
maha oma kätega ehitatud maja, aga enam ei ole ostjaid. 25 miljonit rubla - on seda vähe
või palju? Näib küll, et Ida-Setomaa taluhaaval venelastele maha
müüakse. Praeguse piiri põlistamine on tõhusalt mõjunud.
Samad probleemid tulevad kõne alla ka Osi Ivvani (82-a) ja Olga (70-a)
juures. Nemad vist siiski äraminejad ei ole. Jälle kollane maja ja tuttav pink seina
ääres. Tares olevat kole palav ja kärbsed, ütleb rõõmsa
näoga perenaine, kes - kui pere jutukaim liige - meie tarvis välja kutsutakse. Mees on
vanem, vanaaegsem, sõnaahtram. Kolmas hingeline (vist meheõde) ei lausu
sõnagi. Ainult jälgib meid, püsides aina läheduses. Tal on peas hele
rätik. Tõesti mõistatuslik olevus, kes ei suhtle ka teiste kodakondsetega. Ometi on
ta lahke näoga.
Olga püüab rääkida kirjakeelt ja tal on seljas moodne triibuline trikookleit.
Hallikirju pea on katmata. Suhtun vist sisimas eelarvamusega temasse, kuid peatselt saame
päris hea kontakti. On temagi hingelt seto, lihtsalt tänapäevasemas vormis. Vanad
teavad päris palju vanust asjust ja pärimusepudemeid koguneb. Nad mäletavad
nimedega päevi ja nende tähendusi. Siiski ei saa ma lahti tundest, et naine nagu
püüab tõlkida nende kombeid ja uskumusi meie jaoks, kuigi ta ilmselt mõtleb
kõige paremat. Rääkides ta naeratab kogu aeg - selline on ta loomus.
Ka siin peres tehakse kolmekuningapäeval ustele-akendele riste. Ainult tualeti ukse peale
ma ei tee, ütleb Olga. Seepeale puhkeb üldine naer. Niisiis kemmergusse on lubatud
vanakurjal minna.
Paistab, et Ivvan sellist sõna nagu tualett ei tea, sest kui Ergo hiljem selle paiga
järele küsib, ei saa ta aru, millest jutt. Väljakäiku aga teab kohe.
Ivvan on ka puuki näinud, aga ei leia õigeid sõnu tema kirjeldamiseks. Ta vast ongi
kirjeldamatu? Või igaühe silmis erinev?
Kaks ketipeni - Nopi ja Täpi - pistavad kohe kõrvulukustavalt lärmama, niipea kui
kumbki meist tagumikku kergitab. Peremees näitab üle põllu Sandra küla
poole - seal olnud vana kalme. Liivahauast tulnud konte välja. Nüüd on
maaparandus üle käinud, nii et näha pole enam midagi.
Kui küsime pühaste kohta, toob Olga oma ikoonid tarest välja päeva
kätte - meile näha. Need on mustvalged fotokoopiad. Jeesus ja Maarja. Teen ühe
pildi neist koos pererahvaga. Pühased on tähtsad. Nad on alati olnud ja peavad majas
olema. Oma pühased on Olga ise kloostrist ostnud. "Lastele ostsin ka, aga
väiksemad," lisab ta.
Ei tea, kas meile kõneldakse samu asju kui Aivarile *2 ja Mare Pihole,
kelle leigetele jälgedele me oleme sattunud? Hea meel näib olevat eesti külalistest
igal pool. Siin pakutakse meile head külma piima, leiba, pekki, mustsõstramoosi,
õunu ja punaseid sõstraid. Saia ei ole, seda saab alles järgmisel päeval
autolavkast. Aga meil on veel kodust saia järel, sööme ja jätame
ülejäägid pererahvale. Meile pannakse kaasa sõstraid.
Radaja külas rohkem põlisasukaid ei ole. Tappõri majapidamine, mis ka Oside
õuelt näha on, asub juba Jaaska külas. Jälle kurepesa - seekord
veetorni otsas. Suur õu, taamal valge maja. Keset õue seisab kaevuraketele toetudes
valges särgis tüsedapoolne mees, Tappõri Miko ise. Ämbris
läigib vesi, millele tuleb järele üks vanem naine (õde Olga). Siis on peremehel
aega meile tsässonakotust näidata. Näha pole õieti midagi. Natukene
võsa kasvab seal, kivilaudast pisut maantee poole. Pildistan mehi võsa juures ja hiljem
ka kaevu, kahjuks ilma Mikota. Mul ei ole nahaalsust paluda tal seista sinna nõnda kui varem,
ehkki see oleks hea pilt temast.
Mees on sorava jutuga, kasutab ka võõrsõnu ja räägib kirjakeelt,
hoolimata Ergo setukeelseist küsimustest. Ühesõnaga - haritud inimene.
Kuuldavasti agronoom. (Siinkandis pole kõrgharidus just tavaline asi.) Mikol on kohalikest
asjadest hea ülevaade - ta oskab üldistada ja olulist esile tuua. "Rahvajuttu"
me ei kuule, aga targemaks saame küll. Tema kõnet läbib peen ja kurblik iroonia
nõukogude ja vene värgi suhtes. On päris vaimukaid ja paikapanevaid
ütlemisi tal selle kohta. Miko enda laut ehitati omal ajal nõukogude malli järgi
ümber. Laut, mille ees kasvab jäme tamm - ei arvaks küll, et istutatud alles 1940.
aastal.
Läheme tuppa. Maja on seestpoolt arhailisem kui väljast (ehkki nurgas seisab
"Panasonicu" televiisor). Põhjus lihtne - puudub siseviimistlus. Tahutud
seinapalkide vahelt paistab sammal, laiu värvimata põrandalaudu katavad triibulised
kaltsuvaibad. On toalilli. Imestame toa eripärase hubasuse üle, kuid Miko rehmab
käega: materjalid kõik olemas, aga pole mõtet edasi ehitada - endale aitab elada
niisamagi, niikaua kui elupäevi on. Mingit perspektiivi ju siin ei ole. Tervis ka ei ole kõige
parem. Miko nägu on kahvatu ja veidi paistes. Lapsi tal ei ole ega naistki vist. Õde, ka
üksik inimene, on perenaise eest. Tema juttu ajama ei tiku ja me ei tee ka pingutusi selles
suunas, kuigi see ilmselt tasuks vaeva.
Algul on meeleolu kuidagi ametlik. Istume kolmekesi laua taga ja ma püüan kirjutada.
Miko uurib meie kaarti ja ma märgin sinna tema näpunäidete järgi kõik
kalmekohad, mida ta teab. Neid pole vähe. Ainult Verepkovos pidavat olema rahva kalm,
teised olevat kõik põhjasõjaaegsed. Liinamägede (Keera k) kohta
ütleb ta niipalju, et vanasti põllumehed vedasid sinna kivid kokku. Sellest need
"pliidihunnikud". Midagi leitud sealt ei ole.
Ergo imestab, et siin kaugel Setomaal ka mõisad ja mõisnikud on olnud. Seepeale
loetleb Miko kõik ümbruskonna mõisad: Troitsa, Raatshova, Kuutsina, Saalesja,
Koolina. Kaks esimest olevat ehitatud allikate peale. Troitsa mõisa häärberi alt
jooksvat praegugi veel allikas välja. Ka Saalesjas pidavat allikaid olema. Troitsa mõis
kuulunud muidu sakslastele, aga viimased mõisnikud olnud rahvuselt venelased. Peale
mõisa müümist elanud mõisaproua Petseris. Kõige kauem
töötanud Pankjavitsa mõis (sõjani 1944). Sõjas põles
häärber maha, siis tehti sinna viinavabrik.
Viimasest sõjast on pea igas peres juttu. Miko annab ülevaate: ainult need külad
jäid alles, mis olid metsa taga, nagu Olohkova ja Katshova. Labõritsa, Vilo ja kõik
need, kus me seni käinud oleme, tehti maatasa. Seepärast pole ka kusagil säilinud
päris vanu hooneid.
Lepiku Ode oli rääkinud, et Olohkova jäi alles seepärast, et kuulus kloostrile -
püha Maarja hoidis. Küsime, kas Miko on sellest midagi kuulnud. Miko teab ainult seda, et
küla ümbruse maad kutsuti kogu aeg Papimaa. See kuulus kirikule ja renditi
välja. Valdajaks oli Pankjavitsa kirik, mis omakorda kuulus kloostrile. Nüüd olevat
kloostri maa kadunud, s.o täis ehitatud. Selle asemele võtvat nad majandite maad
tagasi.
Küsime ka - nagu igal pool - Petseri kloostri ja koobaste kohta. Seepeale soovitab Miko lugeda
Setomaa koguteost. Meenutab, et vist kuuldud koobastest püha laulu ja seepeale rajatud sinna
klooster. 1946-nda aastani olevat olnud vaba sissepääs koobastesse. Rahvas
rääkis, et need on nii pikad, et lähevad välja Kiievisse, aga seda uskuda ei
saa, need on Miko sõnad. Ta on läbini realist.
Pärime ka praasnikuid. Siin oli praasnik suvistepüha keskmisel pühal, venelased
kogunesid siis Saalesje. Teisel pühal oli Radaja otsa pool ja Sandras oli lihavõtte teisel
pühapäeval - nii venelastel kui eestlastel. Raatshovas oli peale
mõlapäeva.
Venelastega kombed ühte ei läind. Nüüd on rohkem segaabielusid, vanasti oli
seda harva. Siis oli ikka vanõmate sõna peal, see pani templi peale - nii ja nii,
räägib Miko suhetest venelastega. Praegu elavat siinkandis isegi tshetsheene.
Varasemast ajast mäletab Miko mustlasi: Alati nad siin ei eland, aga läbi käisid.
Mäletan, et tulid ja läksid. Talveks otsisid kuskilt tühjad majad ja olid seal. Praegu
elab küll pidevalt neid, kõige rohkem Saalesjes.
Lõpetuseks näitab mees meile oma sugupuud, mille on koostanud üks
sugulane. See on fotokoopia joonisest, mis kujutab lehtedega tammepuud, mille igal lehel on
üks eesnimi. Daatumid puuduvad. Puu alla on joonistatud seto rõivais mees ja naine ning
kirjutatud: Jaaska Demme ja Kati suguvõsapuu.
Lahkumisel jääb silma, et ees- või söögitoas on raamaturiiul, täis
ilmalikku kirjavara, ja nurgas pühane, pidulik rätt üll. See pole enam tähtis,
kus nurgas ta on. Rohkem vanemate mälestuseks - et neil oli ja las ta olla nüüd ka,
ütleb Miko. Palun luba pildistamiseks.
Oleme juba väljumas, kui tuleb vastu Olga ja tahab külalistele ikka midagi pakkuda ka.
Siin peetakse mesilasi, lauale ilmub värske meekärg, vaagen poeküpsistega ning
perenaine toob veel omaküpsetatud õunapiirakit ja mis rõõm - vahelduseks
soolapekile praetud kohakala, mis tahab vaata et keele alla viia.
Olga näeb välja kühmus ja vanamoeline, vaatab nagu kusagilt kaugelt, pilk pooleldi
rätiku all peidus. Niiviisi vaatavana ta meelde jääbki, kummargil
köögitoimetuste kohal. Tema tagant kõrgelt köögiseinalt jälgib
tares ja vahest ka inimestes toimuvat ingel. Mällusööbiv ajatu kaader - vana seto
naine ikooni all, oma igapäevases keskkonnas. Ma ei saa kunagi teada, mida ta mõtleb.
Me ei küsi tema käest mitte midagi. Ei nüüd ega ka kunagi hiljem.
Täname kostitamise eest. Näe, siingi pidas perenaine teekäijaid meeles.
Mikole jätan esmaspäevase, 19. augusti "Postimehe", mis niikuinii kasutuna
kotis loksub. Nemad siin Eestist lehti tellida ei saa.
Enam me asfaldile tagasi ei pööra, Tappõri maja tagant läheb teerada otse
Labõritsa külla. Ilus rohtukasvanud külatee. Möödume vanast,
nõgestesse uppunud suitsusaunast. Kas see oligi see ainus hoone, mis Tappõri talust
sõjas järele jäi?
Aga Labõritsa küla mõjub hoopis teisiti kui nood teeäärsed. Lagedate
väljade vahele on tipitud üksikuid majapidamisi, neist neljas elavad veel kohalikud
inimesed, keda on kokku 8. Neli vanapaari. Tee veeres vehib lakaga valge tähniline hobune,
justkui oodates meid. Loom on väga väärikas ja metsiku moega, tahaks teda kuidagi
jäädvustada, aga ei tihka. Esimene elusolend sellest külast - mõjutab
kogumuljet. Kui hiljem mõtlen Labõritsale, tuleb kohe see hobune meelde. Ja tema
pererahvas, kelle juurde parajasti olemegi teel.
Kadastikud, Mihkli ja Alli on juttude järgi meile juba natuke teada. Alli on Luha Olga
vanem õde ning Mihkliga seoses on Osi Olga mõni tund tagasi pajatanud traditsioonilise
eksitaja-loo.
Koputamise peale astub trepile kortsulise näoga naeratav naine, seto mis seto. On kuidagi
väga hella ja tasase olemisega. Häälgi on tal vaikne ja habras. Istume kõrvuti
seina varju pingile. Tädi hoiab kätt rinnal - süda on väga haige. Ei jõua
midagi teha. (Mis see ometi on! Peaaegu igas peres südamed valutavad, isegi Savi Veeral oli
validool taskus...) Väga aigupite tuleb toimetada. Toimetamist on aga oi kui palju!
Naise järel tuleb uksele mees. Kohtumine muistenditegelasega on muljetavaldav. Kõht
nagu trumm ja peas nurgeline nokats, tunnistab vana Kadastiku Miikal meid läbitungival pilgul.
Tal on lihav nina ja lopsakad mokad - kuid jutt on veelgi mahlakam kui välimus. Poliitilisele
ristküsitlusele järgnevad ootamatud kahemõttelised vihjed ja üsna
ühemõttelised torked, naturalistlik põiehaiguse kirjeldus - ühesõnaga
löögid allapoole vööd, mida me kaugeltki nii sõnaosavalt pareerida ei
suuda. Ergo on mees ja võtab tule enda peale, mina jään seda meeste omamoodi
jalustrabavat dialoogi kõrvalt imetlema, vesteldes samal ajal vaikselt Alliga.
Ergo vapper seto keele kõnelemine leiab siin tunnustust. Sa vast olõt siih
sündünügi, õt viskat seto sõnno kah sekka? küsib Miikal.
Vanasõnu ja kõnekäände tuleb lobinal ning kõike muud, mis sinna
juurde kuulub. Ergo võidab vanamehe usalduse ning võtab minidiski kotist välja.
See mees oleks väärt filmimist - niivõrd elav on ta jutustamisviis. Kord haarab ta
mütsi peast, et jutu sees risti ette lüüa, kord kahmab roika pihku, et näidata
n-ö puust ette, kuidas asi oli.
Tibukõnõ, kutsub ta oma kaasat. Et naisel on siis hää miil. Ja
naine naeratab õnnelikult, ehkki vakatab iga kord, kui mehekesel järjekordne mahlakas
ütlemine üle huulte pudeneb. Kui mees tõesti liiale läheb, kutsub Alli omaette
Jumalat appi, aga tänitama ei hakka. Erakordselt malbe iseloom.
Nagu tavaks saanud, algab pärimine Petseri kloostrist. Muidugi me ei lindista ega
jõua (vähemalt mina küll mitte) üles kirjutada, et kloostri koobastes on olnud
sõa aigu varjopaik. Ja et vanamutikõsõq kynõli, õt kui rootsi
kuningas käis kloostris, siis istutatud sinna kiriku taha 3 või 4 puud. Ja et rootsi
kuningas alustanudki kloostri ehitamist. Tõesti, võiks olla näpus küsitluskava,
mis meil mõlemal nagu kokkuräägitult koju ununes. Mälusoppidest kerkivad
esile vaid stampsed küsimused. See asjaolu küll Setomaal väga ei sega, aga endal
on natuke nadi tunne ikkagi.
Niisiis sobimine on teema, mis järgmisena pähe kargab. Sellest ikka midagi
teatakse. Tädi räägib mulle oma vanaemast, kes käskinud sauna kütta
ja siis panna kaanid verd imema. Mille vastu see aitas, ei mäleta. (Kaani tähistas
kah üks enne kuulmata seto sõna, mis meelde ei jäänud). Ja Vilo külas
olnud üks Nasta nimeline sobija, kelle juures pojalatsega sai käidud.
Kõrva jääb naise ütlus: meil latsi es olõq, ütsainus poig oll'
(kes praegu Tartus elab).
Vist pojatütrega seoses tuleb kõne alla ka "Estonia" katastroof. Laiv
läts järve põhja! kõmistab Mihkli. See sündmus on vanadel hinges,
seda enam, et oma järeltulija, kes laeval töötas, õnnetusest napilt
pääses. Viimasel hetkel vahetas oma töökorra ühe teisega ära.
Vanemad ei teadnud seda, arvasid, et tütar on laevas. Tüdruk tulnud koju ja ema olnud
ahastusest pikali maas. Näed, Jumal hoidis.
Küsin pühaste kohta. Kas teil on? On, on, tares. Püha Jüri, lohetapja.
Peaksin vajutama diktofoni käima, aga ma ei tee seda. Istume nii lähestikku Alliga, et ma
ei saa isegi kirjutada. Tunnen, et kõige parem on lihtsalt vestelda temaga. Mis sellest, et see
vestlus kusagile ei salvestu. Isegi minu mällu jääb ta väga lünklikult, sest
kuum päev on teinud oma töö ja umbes seitse sammu eemal käib
märksa valjem jutt. Sealt jõuab minuni väide, et pühapäevasest
tööst saad ainult üheainsa raudnõgla võrra kasu. Meiegi
räägime pühadest. Alli teab, et Pankjavitsah ja Saatseh oll'
loojapäiv. Nigu loomade jaoss. Mutiq veivä võidu ja villa ja muna ja liha ja
toidukraami... preestri tull', võtt' villa peoga ja lõigas hindäle jupikese.
Mõnõl oll' tordiq tettü ja... Ja viiristmise päiv tetäs ristõ ussõ
pääle. Riste tehakse ka pihlapuust. Pihlakas on ju püha puu. Vanamees
tõuseb ja näitab näpuga väikest risti tare ukse ülemises paremas
nurgas. See on vist pliiatsiga tehtud. Pildistan seda näitamist.
Peremehel pole enam aega, ta läheb hobust (kelle nimi on Puijan) teise paika tõstma.
Tuu tahtse jo inne vaelda. Üks mesilassülem tõuseb õhku ja kaob
küünikatuse taha.
Tädi küsib, kuhu me edasi läheme, ja mainib, et võime ju nende pool ka
ööd olla. Ongi juba õhtu, kus meil ikka minna. Ainult järve ääres
on plaan ära käia, teetolm maha pesta. Mihkli kirjelduse järgi leiamegi järve,
mille juurde viib kitsas jalgrada. Labõritsa järv asub orupõhjas nagu teisedki
temataolised ning on ümbritsetud varjava võsaga. Möödume veel ühest
seto talust, aga sisse ei lähe - aitab tänaseks. Võsa vahel tuleb vastu trobikond
vene suvitajaid, nende seas kaunis ja sihvakas tütarlaps, kes meid vene keeli teretab ja Ergo
südame kõvemini põksuma paneb.
Järv näib veidi salapärane oma peidetuses ja ehkki vastaskaldal lärmatakse,
on meiepoolne supluskoht vaikne ja rahulik. Ainult põhi kaob väga järsku jalge alt.
Imetleme teineteise kirpudest puretud kintse, mida vesi meeldivalt jahutab. Pärast ujumist
korraldab Ergo mulle minidiski kiirõppuse.
Tagasiteel istume natuke tee ääres. Eriti Ergo on vana Kadastiku silmavaatest ja
kõnevoolust kurnatud. Üritame päevikut kirjutada, aga loobume peatselt.
Väsimus on liiga suur, et keskenduda. On ju seljataga peaaegu magamata öö.
Vahime niisama ja pikutame. Ergo juhib mu tähelepanu pistrikule, kes traadil istet võtnud.
Peatselt maandub teinegi pistrik sinnasamasse. On kuidagi ilma äärel olemise tunne.
Metsa kohal loojub päike pilve sisse. Kaugelt kostab madalat kõminat.
Sõjavägi, tean Alli jutu põhjal.
Tagasi jõuame loomatoimetuste ajaks. Vanadki on vahepeal pisut puhanud, tervis ju
mõlemal vilets. Suitsusauna koldes on tuli, seal keedetakse midagi loomade tarvis. Korstna
otsas on kummuli pang, suits roomab mööda uksepiita üles. Uks on nii madal, et kui
tahad sisse astuda, pead kummardama. Aga meil pole teiste sauna asja. Piilun vaid korraks üle
ukse ja teen ühe pildi: kolde ees on kõrge tuhahunnik, mis tuisanud lumehange kujuliselt
peaaegu pliidisuuni ulatab. Väga tuleohtlik.
Tirime oma kotid saunast mööda sara alla. Peremees, suured säärikud jalas,
lükkab ukse lahti. Ja meile vaatab vastu ehtne vedruvanker. Tuu om eestiaigne
"Volga"! kiitleb Kadastik. Väljas, kuuri ees seisab tavaline, lihtne hobuvanker,
mis ilmselt tihemini kasutust leiab. Mees paistab olevat tehnikahuviline - ütleb, et temal oli
siitkandi esimene auto: "Saparoovits!" Igasugu vana kraami vedeleb kuuri all. Pilku
püüab hiigelsuur rohtu täis laastukorv ja rohuhekseldamismasin.
(Säärased korvid on vist ka kuidagi tüüpilised Setomaale, mõtlen.
Seljakorvid? Kahjuks ei tea ma etnograafiast midagi. Petseri kloostris nägin üht naist, suur
korv seljas.)
Miikal paneb tule põlema - lüliti asub kurja klähviva ketikoera läheduses -, et
me näeksime aset teha. Heinavirn on hirmkõrge. Ergo ronib redelit mööda
üles ja toimetab sinna kusagile me magamiskotid ja vatiteki, mille perenaine on andnud. Poetan
ettevaatliku lausekese rottide kohta, sest arvan kuulvat tuttavat krabinat. Kas sa kardad neid?
küsib Miikal. Nad jooksevad ainult pilpakatuse ja eterniidi vahel, selgitab ta
vastutulelikult.
Aga enne järjekordseid rotielamusi me igatahes sööme. Puupakkudel kõrgete
pärnade all on liiga palju kanatapuverd, et sääl einestada, ja me istume lihtsalt kuuri
ette rohule. Perenaine toob suure kruusiga piima ja mitu kääru omatehtud leiba. See on
väga ilus pilt, kui ta niiviisi tuleb, tasasel sammul, et piim maha ei loksuks, paksud leivaviilud
käes. Tagaplaanil tossav saun. Jälle üks hetk, mis jääb silme ette ega
kao säält niipeagi. Oleme väga tänulikud selle õhtuse ilu eest.
Ette aimates rasket ööd, paneme natuke piiritust hinge alla, et öistesse
külalistesse leigemalt suhtuda. See toimib ainult algul. Pilkases pimeduses ei saa enam mitte
midagi ette võtta. Üksnes päästvat hommikut oodata. Rotid ruigavad,
viiksuvad, jooksevad ja järavad. Seda viimast teevad ka kirbud enneolematu usinusega,
sedapuhku meie kallal. On ka palav. Räägime jälle (kumbki oma kuumavat kublalist
ihu sügades) hommikuni isiklikke elumälestusi. Aeg-ajalt laksatab Ergo
püksirihmaga pimedusse. Lakaromantika missugune. Ja valvas koer lõugab - nagu ikka -
ergutavate valangutena öhe. Seepeale arvab hommikul meid kaema tulnud peremees, et vast
oli mõni siil õue peal - neil pidi palju siile olema. Ja et siili nõgluga turgitas
hambid, ku hambaq valutasõq. Et tuu om ka nigu vanasõna.
Viies päev
Hommikueine vedruvankris. Jah, siingi peres peaks kauem olema, kui tahad midagi tõelist
teada saada. Vanasõnu pudeneb käisest. Aga meie läheme minema. Me ei saa
kuhugi pikemaks paigale jääda ega loobuda rändamast. Aeg, see kirutud
tänapäevane kiire aeg sunnib tagant. Ei oska end sellest vabaks võtta.
Hüvastijätul pannakse meile ikka seda piiri-asja südamele. Vaadaku me, et nemad
saaks ka õks Eesti alla! Oleks see vaid meie vaadata... Lõpetuseks Miikali
ütlemine: Taa piir om nigu seläkorv - tõõsõq tõst
tõõsõ paika!
Jälle teel. Möödume Puijanist väga lähedalt. (Hoopis teine tunne, kui
tead nime. Polegi enam lihtsalt hobune!) Nüüd teen tast küll portree. Kahjuks vaid
fotokaga, mille võimalused on väga piiratud.
Eemal metsa ääres kõnnivad mõned sookured. Ma ei tea, kas olengi varem
neid omaette hoidvaid linde nõnda vabalt looduses kohanud. Miks nende huiked küll
säärast kurbust tekitavad? Läheneva sügise eelaimus? Läheme meie,
lähevad suvitajad, lähevad kured. Ja piiritagune Setomaa jääb üksi
keset lumehangi ja lahtiajamata teid. Mõnes üksikus talus vilgub tuli ja iniseb lehm, kuid
sedagi pole enam kauaks...
* * * * * * *
Näeme veelkord seda sirejalgset vene neidu külavaheteel. Aga enne peatume
väravas, mille taga elavad Grigori (84-a) ja Matrjo (päält 70)
Künnapuu. Naise hääl tundub pisut kale pärast Allit, kuigi nägu
aina naerul. Ta ei kutsu meid väravast sisse, väites, et ta midagi ei tea - eriti kui kuuleb, et
me Kadastike poolt tuleme. Luikpere Olgat teab ka. Kommentaar: siis te olete juba kõike
kuulda saanud. Imestab meie suuri kotte ja kinnitab (nagu Veeragi), et Setomaale küll
poleks olnud vaja asemeriideid ühes võtta - siin elab lahke rahvas. Oma sõnade
kinnituseks toob meile taldrikutäie õunu - väikseid, aga magusaid. Sel aastal
kõik viljad kribuvõitu. Kole kuiv august, sellepärast.
Mehel on parasjagu mingi töö pooleli, aga tuleb ka meid kaema. Kaasad näevad
mõlemad oma vanusest 10 aastat nooremad välja. Kuuleme Kadastiku kohta kogu
tõe (eks naaber tea ju kõige paremini): Miikal tiiä-i sittagi! Kadastik kitt ja pett!
Olevat sääne lobisuuga vanamiis (nagu ta isegi enda kohta ütles).
Künnapuudega ei saagi pikemast jutust asja. (Paistab, et hommikuti ei saa kusagil hästi
otsa peale.) Nipet-näpet. Neilgi Eestisse äratuleku mõtted peas. Ometi ilus, korras
majapidamine. Ilmsesti töökad, sellised asisemat laadi rõõsa jumega
inimesed. Grigori käest saame siiski teada, et Vilo külas vanasti kalme oli ja et Vilol oll'
sobijid, a kyik ommaq ärq surnuq. Ja et ka Irboska man sääne arst oll'.
Ta räägib ka ühe päris kena sobimise-loo, mis võib-olla isegi osalt lindile
jääb. Õiget haakumist ei teki ja me teeme minekut. Ergo heidab mulle ette, et pilt
jäi tegemata sellest vanapaarist. Tõsi ta on.
Ees ootab Riia-Pihkva kivitee. (Enne veel möödume ühest majakesest, mille sinised
aknaraamid ei mõju kuigi kutsuvalt). Ongi asfalt - nöörsirge, kuumust õhkav.
Suured kaubaautod kihutavad mööda. Vist vähem kui paari kilomeetri järel
jõuame ristteele - vasakule keerates saab Kaatsovasse, paremat kätt jääb
Vilo küla. Valik on meie. Otsustame Kaatsova vanade hoonete ja 100-aastase kasuks.
Taas on palavus saavutanud haripunkti. Närime õunu, et suu ei kuivaks, ja
mõõdame tolmust teed. Liikvel on paar vene poissi jalgratastel, küllap suvitajad.
Paremal pool paistavad mõned majad teest eemal metsa ääres. Vasakut kätt,
suurte puude all paiknevate vanade palkhoonete juures ei näi ühtegi hingelist olevat.
Viimaks tuigerdab üks ärajoonud näoga noor mees kõige teepoolsema laokil
tare trepile. Temaga me ei räägi.
Otsitavad seto talud ongi nood kauged metsaäärsed. Läheneme neile jalgrada
mööda üle põllu. Näeme üht vana naist kadumas
põõsaste taha. Otsime, kuid ei leia õiget sissepääsu. Igal pool vaid
akendeta palkseinad. Üks junn vedeleb maas - kas siingi pole peldikut nagu Luikperede juures?
Viimaks avastame kitsukese värav-ukse. Sisse piiludes avaneb hämmastav vaade -
esmakordne seesugune seto-kogemus: muldpõrandaga õu (muro) on igast
küljest suletud, uksed paksult täis riste, vihane koerarakats haugub keti otsas ja keset
õue kaev, mille raketel istub keskpäevase päikese käes igivana naine - peas
pleekinud sitsrätik ja seljas luitunud kittel. Nagu oleks ta istunud sääl nõnda
mitusada aastat. Naise kõhnad jalad on paljad, pargitud mullast ja päikesest. Ta silmitseb
meid heledal kaugel pilgul ega lausu sõnagi. Varjus, seljaga vastu seenist kükitab pahura
ja pohmas ilmega meesterahvas.
Tulijaile tõttab vastu aga hoopis u 60-aastane naine. Tema on Kandle Anni
(69-aastane), vana Taro All'a tütar. Ema on 97-aastane ega mäleta
enam midagi, ütleb ta. Kas tuleb meil piirduda üksnes visuaalsete elamustega? Alles
käisid siin ühed ja küsisid ka vanu asju. (Nojah, siiagi on Aivar ette jõudnud).
Anni on lõbusa, kavala ilmega, aga rääkida nagu ei taha. Mõistetav ka -
olukord selline, et joodikust vend parajasti tulnud viina küsima. Aga ilm on nii kuum, nii kuum, et
me lihtsalt ei suuda kohe edasi minna. Saame loa tares veidike jalgu puhata ja jahtuda. Vanainimene
aetakse ka varjule - teeb endale muidu päikese käes tööga liiga, on teine
hommikust saati marju noppinud. Olevat väga töökas.
Memm istubki veranda moodi madalasse ruumi ukse kõrvale ja aina vaatab meid. Tal on
helesinised avalad silmad ja tõesti väga iseäralik, pooleldi äraolev vaade.
Ütleb meile: ma olen nii vana juba, nii kaua ilmas elanud. Ta on nagu mälestus või
vaim - nähtav, kuid mitte püütav. Me ei saagi teada temalt muud. Seda on isegi
palju.
Tütrega räägime toas, kus on hämar ja puhas. Tume vana mööbel
ja vaibad maas. Suur glasuurkividest ahi. Kapp jagab eluruumi pooleks, tahapoole jääb
säng, kuhu vanaperenaine korraks pikali heidab, kuulates sõnatult meie kõnelust
Anniga. See kujuneb küll rohkem pinnimiseks, pikemalt hargnema ei hakka kusagilt. On vist
reegel, et kui oled ise väsinud, hajevil ja uimane, siis ei taha keegi sulle midagi
rääkida.
Anni käsivarrel on pruun paari näpu laiune karvane sünnimärk.
Rasedusaegseid tabusid ma tema käest igaks juhuks ei küsi. Hoopis
matusekombed tulevad jutuks. Saame teada, et reedel ja kolmapäeval surnuid ei
maeta (matõta-i),a nüüd juba kolmapäev ka matõtas.
Matmise päevad olid puulpühä, neljapäev ja laupäev.
Hauapanuste kohta ütleb ta algul ei midagi, aga kui Ergo küsib, kas naistele
nõela ei pandud, siis teab küll, et naastõrahval pandas nõgla vanast...
ning pajatab ühest mehest, kel pabõr panti ja pastakas üteh. Nõel
pandi ka elavatele rinda - kaetamise vastu.
Küsin veel, kas ta teab mõnda nõksu söödikute vastu. - Ei midagi erilist,
neil praegugi prussakad majas.
Muiates meenutab tädi eelmisi küsitlejaid: Küsse, õt sul mõts
lähkoh, kas essünü olt vai? Kas tonti olt nännü?
Üks põhjusi, miks meie jutuajamisest asja ei saa, on ilmselgelt asjaolu, et iga
natukese aja tagant käib üks väga "karm vend" viina norimas. Tädi
on resoluutne - juu vett! Lõpuks ilmub veel vennapoeg kah - sama kriim ja karvane ning
muregi sama. See on noorsand, keda ennist kohtasime.
Annil on kapis mitu ilusat pühaserätti, läheme õue neid pildistama. Perenaine
ise ei taha hästi pildi peale jääda, aga soostub rätte hoidma. Ka vana ema
ehitakse pildi jaoks paremaisse rõivaisse ja ta seisab kuulekalt kaevu kõrvale. Ta pole
enam üldse enda moodi. Teen siiski tellitud klõpsu. Hoopis see, kuidas ta meid
pärast läbi eeskoja akna pilguga jälgib, sulandudes ise piirjooni pidi tare
hämarusse, nõnda et vaid silmad helendavad - see oleks olnud õige pilt sellest
mineviku-inimesest. (Hiljem selgub, et ta siiski JÄÄB pildile - veel erilisemana kui loota
oskan).
Mehed saavad nüüd oma kauaoodatud pudeli ja me lahkume kindluse teisest,
metsapoolsest väravast, lubadusega toimetada ema pilt Anni pojale, kes elab Tartus,
Tähtvere 18-8. Meid välja lastes möönab Anni ise ka, et hea kindel tunne on
sellise tara taga elada.
Nüüd oleme peatselt silmitsi naabri kollase majaga, mis märksa uuemaaegsem
välja näeb. Seda võib öelda ka mehe kohta, kes õuel toimetab. Jutule
meid ei võeta, vanainimesest, kes ilmsesti toas peidus, polevat asja. Teeme kähku
minekut.
Tee peale tagasi jõudes otsustame ka Lillipuude juurde mitte minna. Seal elavat Anni
vanem õde. Jätame Kaatsova küla seljataha. Palavuski ei tundu nii hull, kui
päike tagant paistab.
Üle musta asfaldijoone paistavad Vilo küla väljad. Maastik on künklik,
avar ja kaunis. Sääl siis on see vana kiige- ja kirmasepaik, kus nüüd
üksainus seto veel elab. Esmalt möödume kohaliku "mõisniku"
eluasemest - kasvuhooned, suured vastsed ja valmivad ehitised, määratu
kapsapõld. Ühismajandite aeg siingi ümber.
Üks osmik pidi kuuluma juudile, teine kes teab kust tulnud vene sõjaväelasele.
Ühe tarekese juures istub mammi ja nõelub midagi. Vaatab rõõmsalt meie
poole , kui teretame. Ongi Männapuu Manni! (Meil on ka tema kohta mõningane
eelinformatsioon - nimelt olevat ta vanas eas hakanud natuke napsu võtma. Seda
rääkis Kadastiku Alli). Tema mõelnud, et järsku tuleb poeg, kes kaks aastat
nägu pole näidanud. Poeg, kes elab Tartus Kuu 8-8. Tädi on 62-aastane ja ta
õige nimi on hoopis Vetemäe. A vanarahvas kutse Männapuu. Oi, ta on
rõõmus, et me tulime! Kole igav ju üksinda venelaste seas. Naabritega head
läbisaamist ei ole. Major või polkovnik või kindral, mis ta on, kui ta poodi
läks, siis käis ka nii "rast-rast" (sirgeid jalgu tõstes, nagu
sõjaväelased marsivad), me rahvas sai naerda, räägibmadal
ümar naine oma üleaedsest.
Istume veidi aega õue tõstetud toolidel, Manni ise toetab istmiku lävepakule. Eemal
aia ääres on jalgupidi köide pandud kuri kikas, tibud jalutavad vabalt ringi. Manni
osutab käega õuele: siin toimusid suured peod. Ja häll oll' mi küläh.
40 tallo olli inne Vilo küläh! Vilo kirmas olli ärq, sis oll' Potolovah nädali
pärast.
Vilo küla kalmet teab Manni küll. On kohe valmis teejuhiks tulema, kui seda
näha tahame. Tõstame kotid üle läve, uks lukku ja minek. Kalme on
õieti praeguse küla taga metsaservas, tükk maad majadest eemal. Pisuke
puudetukk kivihunnikul sulab metsaga kokku - seega mitte just fotogeeniline objekt. Nähtavasti
on ka siia maaparandus kive vedanud. Kivid on kõik väiksed ja rohtunud. Varem olnud
tunda hauakohti. Pindalalt näib plats suurem kui Jugo kalme, kuigi piire on raske
määrata. Väga hüljatud paik.
Külavahetee, mida mööda tulime, suundub kalme kõrvalt metsa. Seeni ei ole,
v.a üks lambatatt. Segamets mändidega. Maa on liivane. Manni kõneleb muuseas
Liivaku essütajast. See pole tema jaoks mingi pärimus, vaid omal nahal kogetud
reaalsus. Ta ei dramatiseeri juhtunut kuigivõrd - essütas ja kõik.
Manni viib meid saksaaegse raudtee juurde - see on sirge, maapinnast veidi kõrgem, praegu
lihtsalt teena kasutusel. Pöörame nüüd raudteed pidi vasakule, Põtalova
poole. Märkan, et üks liipritükk vedeleb maas. Pildistan seda minekut - pikk
kõhn Ergo kõndimas kõrvuti pisikese ümara tädiga.
Möödume heinamaast ja Manni meenutab kunagist heinategemist selsamal maalapil.
Või õigemini seda, kuidas ta mitme lehma heina üksinda SELJAS koju vedas. Pole
siis ime, et selg on haige!
Päris Põtalovva viib raudteega ristuv tee. Manni lööb äkitselt risti ette ja
nimetab Jumalat (vene keeli). Ehmun pisut - et mis nüüd juhtus, kas ta nägi midagi
või... Aga selgub, et ristteel käitutaksegi nõnda. Setomaal igatahes.
Jälle: vasakule pöörd - nüüd on suund taas Vilo poole. Oleme ringi peale
teinud.
Künkaveerul, nurme pääl, kus kasvab tegemata hein (säälhulgas
ka rohuhain ehk naistepuna), on olnud veel hiljuti kivirist või paekivist sammas.
Tädi teab umbes kohta, kuid näha pole midagi. On siingi maad parandatud. Ärq
om künnetu. Sedä pall'o aiga es künneta, a sis kukus maha ja...
Tagasi jõudes fikseerib silm, et Manni maja on rohelist värvi. Vähemalt osaliselt.
Manni elustiil paistab kõrvalt küllaltki boheemlik. Mees oli tal kõva viinamees, suri
uppumissurma. Nüüd mehe jälgedes võtab ise ka veidike sedasamust.
Läheme tuppa pühasenurka vaatama. Ise ta kutsub. Interjöör on väga
omapärane - pigem võiks nii välja näha ühikatuba kui seto tare (kui
pühased välja arvata). Seinad on täis plakateid, tapeeti hoiavad kinni knopkad.
Silmade kõrguselt jookseb üle toa mingi nöör, vaheseina aset täidavad
riidest kardinad. Napi mööbli omavahelised suhted on kah kuidagi paigast ära.
Psühhodeeliline ruum - arutleb Ergo hiljem. Manni tuba meenutab talle narkomaani
eluaset.
Pühane võib olla ükskõik mis nurgas, arvab Manni. Uhke kirjadega
rätt varjab osaliselt ikoone. Neid on neli: kaks mustvalget kõverakstõmmanud
väikest fotot ja kaks suuremat vana puutahvlit, millel kujutis vaevalt hoomatav. Kätte
võttes paistab pilt paremini, Maarja hõbedane kuju kumab vastu tuhmunud puidu
tumedalt pinnalt. Toanurk on hämar ja nähtu vajutab mällu hoopis teistmoodi
jälje kui kogu ümbritsev kaos.
Kirbuhammustused ei anna asu. Peame neid üha sügama. Manni kurdab ka, et tal tares
palju kirpe. Asutame minekule. Manni istub jälle oma lemmikkohale ukse ees. Pakume talle
kommi, aga ta ei taha. Ei ole hambaid! Tõepoolest ei ole. Igemed on tal kuidagi turses, paistab
mõni üksik nudi hambakönt. Ta on hambavalu arstinud kange rohuga (ütleb
ka rohu nime, mis meelde ei jää), mis hambad kõige täiega ära on
põletanud või kõrvetanud või söövitanud. Aga lahke naeratus on
hammastetagi nauditav.
* * * * * * *
Leian Riia-Pihkva kivitee servast pruunika klaaskuuli. Seepeale jutustab Ergo, kuidas Kadi
möödunud aastal ühe tsässona ligidalt tsaariaegse hõberaha leidis. Ja
siis räägin mina, kuidas ma koduaiast vahtrapuu alt kuldsõrmuse leidsin...
Pime kana leiab ka tera - julgustav teadmine, mis passib põhimõtteliselt ka
rahvaluulekogumise kohta. Setomaa on veel (vanaaolise igitarkuse) teri täis, neid ei pea
tikutulega taga otsima, pruugib vaid teekond vaevaks võtta ja kõrvad-silmad lahti hoida..
Nõnda mõtlen meie viimasel rännu- ja tööpäeval.
Võib-olla surume liialt tempot ja muutume seeläbi "pimedamaks" ja
pealiskaudsemaks, tahaks loota, et mitte pealetükkivaks. Manni on meile südamele
pannud, et me kindlasti Lepassaare Mikot külastaksime. Nojah, tema majast oleme
korra juba mööda marssinud. Põikame niisiis jälle Labõritsa külla.
Tuttav valgetest tellistest eluhoone siniste aknaraamidega. Siniseks on värvitud ka plekist vanni
põhi, mis uksepiida najal püsti. 73-aastane Miko istub kuuri seina ääres pingil,
kauss küpsetatud õuntega kõrval. Ta on kõhn ja veidi kühmus, pea on
hall, jutt selge ja kõlav. Suuvärk pole laita, kuuldused vastavad tõele.
Rõõmsa meelega asjalik mees.
Abikaasa Veera on tumedavereline - välimuselt ebatüüpiline seto - ja kah
väga naerune. Seisab, käed kõhu peal, ja vaatab naeratades-imetledes oma
pajatavat meespoolt. Siis toob meile kausiga küpsetamata õunu. Alul pannakse meid
istuma elumaja akna alla pingile, aga säält üle õue hõikuda on kaunis
ebamugav ja me läheneme otsustavalt Mikole. Siin peres saab Ergo jälle meestejuttu
ajada. Veera kiidab, et tal kole tark mees on. Hirmus hea peaga - kõik meeles, mis algkoolis
õpitud. Miko loetlebki hulga ajaloolisi fakte ja kohanimesid nagu nt Mississipi ja Pürenee
poolsaar. Naine jälgib meid eemalt ja, märgates mu diktofoni, sosistab: Võta,
võta! Ta on veendunud, et jutt väärib lindistamist. Selle mehe kohta küll
öelda ei saa, et haridus nagu hane selga vesi. Poliitilises filosofeerimises ei suuda me kumbki
talle konkurentsi pakkuda. Siiski tore, selline sisemise säraga inimene. Elurõõm
särab vastu ka Veera hõbehammastelt. Tuleb välja, et Miko on olnud kõva
pillimees ja rätsep. Esä järgi olli rätsip. Uma ello ka pei, a seält sai
rahha!
Bajaan tuuakse omal algatusel välja. Miko pole tükk aega mänginud, aga meelsasti
võtab ta pilli põlvedele ja pikad sõrmed hakkavad nobedasti nuppe
mööda liikuma, meelitades välja särtsaka, idapoolse temperamendiga loo,
mille saatel Veera tshastushkalaadse laulu lahti laseb. Ergo võtab selle spontaanse peo vaimu
avalduse minidiskile. Mul on muud tegemist - perenaine palub mind tantsule. Asjade käik on
ootamatu, kuid ergutav. Pikka pidu siiski ei järgne, kuigi peremees meile ka omatehtud
"õlut" pakub. See on meeldivalt lahja, meest ja pärmist tehtud jook. Veera
toob külma piima, mis mulle teatud põhjustel mitte hästi ei mõju. Ja siis
palutakse meil veel pilti teha. Perenaine seob pähe narmastega piduräti ja sätib suu
roosinupuks. Mikogi vahetab puhta särgi. Pill nagu pereliige võetakse samuti pildile.
Lahkume rõõmsas tujus, sest oleme taas kogenud: kõige muu vana ja hea
kõrval on seto inimestel säilinud oskus ja tahe lõbutseda - südamest. See
säde ei hingitse paksu tuhakihi all, vaid on valmis esimesel võimalusel lõkkele
lööma. Sedapuhku andis meie tulek põhjust üle hulga aja pill jälle
välja tuua. Kus te olete, rahvamuusikafännid? Vana kirmaskipillimees on veel elus ja
jõus ning t a h a b mängida...
Nüüd siis Olohkova. Lepassaared soovitasid minna Anni Rahulaane
poole, kes olevat väga hea inimene, ning sinna ka ööseks jääda.
Pingutame veel viimast võtta sest pikaleveninud päevast.
Olohkova jätab esmapilgul suvitusküla mulje. Majad on üsna lähestikku.
Esimesest küsime teed. Üks vana vene naine istub aias taburetil. Ta kuuleb halvasti.
Aknast pistab pea välja poiss, teisest aknast sügava dekolteega noorem naine. Kui teame
nimetada Rahulaane nime, saame väga viisaka seletuse osaliseks. Isegi head aega
öeldakse eesti keeles. Siin näivad tulnukate ja põlisasukate suhted päris head
olevat. Seda kinnitab ka Anni (teatud reservatsiooniga), kui ta lõpuks üles leiame.
Pisut kohkunud näoga on ta uksele ilmudes, väga heleda olemisega kuidagi ja väga
kurb. Selget ja puhast päikesepruuni nägu ümbritseb valge rätt.
Väega illos inemine, ütleb hiljem Tat'o tema kohta. Aga miski - kas see kurbus
või eluväsimus või kuidas seda nimetada - mõjub meile nakkavalt. Nagu
piinlik on teda tülitada. Peagi selgub, et poeg on tal surnud ja tütar ka, mees vist samuti.
Lein on kusagil väga sügaval tema sees, ta ei räägi sellest nõnda kui
Luha Olga. Küllap on rohkem aega mööda läinud. Üht unenägu
jutustades tuleb lähedaste surm kõneks. Naine on väga rahulik ja heatahtlik,
püüab olla rõõmus ja naeratabki vaikselt. Me ei suuda temaga vist
kõige õigemini suhelda, oleme üsna läbi. Istume puhtas vanas majas, mille
sisemuses on kõikjal näha perenaise kauneid käsitöid - vaipu, linikuid
jm.
Vahepeal astub sisse postiljon - noor vene poiss palja ülakehaga, päevitunud rinnal
läigatab rist - Annile tuuakse pension. Anni olevat ise ka postivedaja olnud, nagu küla
peal räägiti. Sellepärast ta oskab natuke vene keelt. Ise on ta pärit Ugareva
külast (rohkem vene küla) ja ütleb end seto kombeist vähe teadvat.
Mehekodus olnud küll üks ja teine asi isemoodi, nt suhtumine santidesse.
Anni ei ole pulbitsev pärimusekandja, ta elab rohkem enda ette või enda sisse. Siiski
jäävad mõned tema ütlemised meelde. Nt vanast olliq inemise
õndsambaq. (Siis teenindasid neid ka puugid) - a nüüd teeninda-i puugiq ka
inämb.
Ta on esimene inimene, kes küsimise peale terve komplekti seto rõivaid
välja toob. Puuduvad ainult ehted. See-eest on alles täiesti kandmata ema tehtud
rahvariided - pikk valge mantli moodi särk, satiinitaolisest mustast kangast
sukman, punane rant all; kaks hamõ (käised) - üks
käisekirjadega, teine ilma (surnule). Ema tegi endale surirõivad, aga millegipärast
teda nendes ei maetud. On veel sinisekirju vüü ja tumepunane tutiliste otstega
päävüü (tütarlapse oma) ja muidugi linik - pikk puhas
valge, värviliste otsakirjadega neiulinik, abielunaise peakattest vaid kirjalised linikuotsad.
(Kossaq on kuhugi kadunud.) Lisaks veel tumesinikirju sitspõll ning paar uhket
pühaserätti.
Näpin ja uurin neid esemeid nagu lummatud, tundes kahju (jälle!), et olen siin vaid
hetkeks, suutmata midagi enda jaoks kinni püüda või meelde jätta. Nagu
kiuste on fotoaparaadiski mustvalge film. Siin peaks istuma ja joonistama, laskma asjadel endasse
settida.
Värvidest ja mustritest indu saades läheme Anniga tahatuppa ja ehitame diivanile kaks
"setot". Anni ei taha ise kõike selga panna, see võtvat palju aega, eriti
peakatte sättimine. Pealegi on ema riided talle kitsad. Imelikul kombel pole ta ise kordagi elus
seto rõivaid kandnud.
See, mis parajasti toimub, on osalt nagu tüdrukute või naiste mäng ilusate riietega,
osalt aga midagi hoopis tähtsamat. Ergo jääb sellest kõrvale. Särki on
raske pildistada ja Anni nõustub seda selga proovima. Ise ütleb: Saa viimäte
minust ka viil seto! Pähe otsib kapist kõige ilusama räti - punase (ka Savi Veera
meelest oli kõige ilusam just punane värv). Pildistan siis teda, kui ta seisab valges pikas
rüüs oma ahju ja leso kõrval, millel naistepunad kuivamas.
Kirsipruun ja vahekiri - need on sõnad, mis jäävad meelde seoses
pühaserätiga. Umbes kolme meetri pikkuse räti keskkoht on kirjatud ristidega - siin
panen esimest korda seda tähele. Räti kaadrissemahutamine ei taha hästi
õnnestuda, lõpuks laotame ta kahele toolile.
Liiga pikale läheb see askeldamine tegelikult. Üle piiri. Aeg on hiline ja Annit ootavad
loomatalitused. Ta ei küsi, kuhu me edasi läheme, ega tee ka öömajast juttu.
Me ei taha ennast kaela määrida. On vaid üks mõte - Veera juurde.
Lahkudes teen veel ühe pildi kartulikorvidest, mis õunapuu all vedelevad - neid on terve
pusa, ilusad laastukorvid, Anni minia isa kätetöö.
* * * * * * *
Sel viimasel õhtul, kui päike on juba madalas ja meie peavarjuta, võtame
nõuks joonelt meie rännakute algpunkti - Ungavitsa - sammuda. Tuul on muutunud
jahedaks ja taevas on vines - ei tea, kas hakkab ilm pöörama? Kisun jopehõlmu
koomale. Maanteele jõudes otsime kotist midagi süüa. Ergol on päris
nälg, oleme ju korraliku lõunata. Meil on Kadastiku Alli leiba ja Veera saia, mis on, ime
küll, veel päris pehme. Ja Ergol on halvaad! Me ei raiska aega, mugime käigu pealt.
Teen Olohkova külast tagasivaatava klõpsu oma pildimasinaga.
Läbime tuttavad külad kiirkäigul nagu tagasikerivas filmis. Jaaska, Radaja,
klähvivad penid, taamal metsaveeres olematu Sandra, Keera... Paberitükid, millega Ergo
kanasitta oli pühkinud, vedelesid ikka tee ääres. Luikperede õuelt kiikas meid
hobune Esku ja vaikiv peremees astus, pang käes, lauda poole. Tema ei teinud meid
märkamagi ja me hingasime kergendatult. Tõepoolest, kõhe koht. Heidan veel
pilgu savikivisele laudaseinale, mis on tee poole kummis - peaaegu nagu üks maja Tartus
Tähtvere tänaval, ja ütlen mõttes hüvasti oma noale.
Teede lahknemine. Kas keerata Kolo poole? Kõhklevalt teemegi seda, ent peagi mõtleb
Ergo ümber ja mul pole selle vastu midagi. Tuttav tee on kindlam. Järvede orgu
jõudes hakkab suisa hämarduma. Keerame lüüsi poole alla, et üle
heinamaa lõigata. Üles perve pääle ronides satume silmitsi viljapõlluga,
rada ei mingit. Avaneb ilus vaade tuldud teele. Oleme väsinud. Heidan rohule selili ja vaatan,
kuidas pilved õhturoosas taevas aeglaselt sõuavad. Jätan kõik otsused Ergo
hooleks. Istub temagi, võib-olla närib rohukõrt. Sirtsud siristavad. Ja Ergo
näibki teadvat, kuhu minna. Kahlame läbi vilja, mis on täis rukkililli. Näe,
jõuamegi õigesse kohta. Sama liivane tee, kus lahke venelane meile Troitsa külla
teed juhatas. Meil tuleb mööduda kambast vene poistest. Taas meenub, et viibime Vene
riigis.
Pimedus tabab meid Kuutsina ja Ungavitsa vahelises metsas. Oleks, et Veera veel ei magaks!
Arutame omavahel, mida Setomaa meile andnud on. (- - -)
Milline rõõm! Veera aknas põleb tuli. Kell on küll juba üle
üheteistkümne. Väike valge peni hakkab haukuma - tähendab, ka Tat'o on
siin! Ja pistabki Veera pea uksest välja selle klähvimise peale. Meid nähes
lööb käsi kokku. Oleme need ikka meie või meie vaimud? Keegi on talle
rääkinud, nagu oleks meid nähtud Petseris bussi peale minemas. Too nägija
olnud meid veel kõnetanud ja küsinud, et kus te ööd olite. Meie vastanud, et
Savi Veera pool.
Ei tea me sellest asjast midagi. Nüüd igatahes oleme siin - higised, näljased,
väsinud. Sauna kütmiseks on liiga hilja, lobistame niisama õues kausi sees
elektritule valgel, Veera teeb veel sooja vettki. Siis tuppa sööma. Tat'o istub ahju
kõrval, käed süles põlle peal ja silmad poolkinni, toetades väsinult pead
vastu ahju. Ergo tahab sooja toitu ja keedab gaasi peal pakikukesuppi. Soe vedelik maitseb
hää - pakume teistelegi. Veera keeldub, kuna teda samal õhtul Raika pool
kõvasti on kostitatud ja mõned head rjumkatäied viinagi pakutud. See ei takista
teda meie auks viinapudelit avamast - sedasama, mille olime talle Petserist toonud. Tat'o võtab
ka suppi ja mekime viina. See aga ei ole üldse nii hea kui eelmine pudel. On vist ära
solgitud, arvavad tädid. Tat'o on kusagilt kuulnud, et karuviinaga olevat kahtlased lood. See oli
ka pisut odavam kui Stolitshnaja. Sellest hoolimata on Veera väga kuri, kui ma pitsi
põhjani ei võta. Lubab mu isegi öömajast ilma jätta: Poisi
võtan, sind ei võta! Naljaga pooleks muidugi. Hammustan siis Raika antud
kompotiõunu peale ja püüan ööbimisõigust ära
teenida.
Peame aru andma, kus me kõik käinud oleme. Tat'ol on iga inimese kohta oma arvamine.
Ilus on vaadata, kuidas Veera ja Tat'o omavahel suhtlevad. Mida viinasemaks, seda
südamlikumaks õhkkond muutub. Veera võtab korraks räti peast ja silub oma
terashalle juukseid. Võeh, murega olõ päris halliss lännü, kurdab
ta. Tat'ol, kes Veerast paarkümmend aastast vanem, on juuksed veel üsna pruunikirjud,
nagu ka rätiserva alt näha. Meenutatakse veel Heikit ja Ulriket. Veera näib olevat
Heikist väga sisse võetud. Tuu must habõnik väega häste
mõist küssäq ja uuriq tuud seto värki! Oll' nii väega hää
jutuga...
Ei teagi, kas kell on kaks või kolm või rohkem, kui lõpuks magama kobime.
Kogu keha on kirbukuplasid täis ja sügeleb koledasti. Veera heinad selles küll
süüdi pole. Hainakirp purõ võõrast, on tädid
veendunud.
Lahkumise päev
Hommikul läheb ärkamine visalt. Meie plaan Irboskasse jõuda seetõttu
luhtub. Ära on tüüdanud see tormamine. Veeral pää haige. Tat'o on
ammu läinud, kui jalad alla saame. Sööme jälle mannaputru. Kallan Veera
tühja eetripudelisse oma järelejäänud piirituse. Teen toast paar pilti ja pesen
õues pead. Ärq sa tuulõ pääle mine hiussid mõskma,
hoiatab Veera. Sauna ei hakka tegema, sest Ergo tahab jõuda 12-se bussi peale, et veel
rahulikult kloostris ringi vaadata.
Veeral on silmnähtavalt kahju, et me ära läheme. Ta toob meile näha veel
venekeelsed eeskirjad Eestisse kolimise kohta. Püüame neid talle seto keelde
ümber panna, iseasi, kas talle midagi meelde jääb või kas ta üldse aru
saab - niivõrd jabur on see kõik: psühhoneuro ja suguhaiguste kontroll, avaldused,
suured rahad ja muud paberid. Ilma vene keeleta on Vene riigis tõesti raske asju ajada.
On saabunud ka majaomanikud pihkvalased - nooremas keskeas naine mõne lapsega, kes
kohe Veera tuppa ümber riietuma kamandatakse. Naine on viisakas, tema suhe olukorda nagu
ei paistagi kusagilt. TA suvitab siin ja otsib taga oma kadunud kassi. (- - -)
Meil hakkab juba väga bussiaeg olema, Veeral on hädaline nägu peas, ta tahaks
meid veelgi tõlgina kasutada, aga me läheme siiski. Veera tuleb saatma, kuid ei
jõua meiega sammu pidada - meil on ju kiire (olukord, mis Setomaale kuidagi ei sobi). Rutakalt
ja kurvalt hüvasti jätnud, võime vaid üle õla pilke heites jälgida,
kuidas ta hele pearätt kauguses üha väiksemaks täpiks muutub. Südant
pitsitab miski ja Ergogi on sisemiselt häiritud.
Kell on liiga palju. Näeme, kuidas buss ilma meieta minema sõidab. On ikka väga
kuum. Natuke konutame ja hääletame edutult. Siis hakkame astuma. Ei saa ju lasta tujul
täiesti ära hääbuda. Kõndimise rütm aitab enesega paremini toime
tulla. Liikumine kindlas suunas aitab ikka.
Korraga püüab silm kinni kuldselt kiirgava laigu silmapiirist pisut allpool - sääl,
kus võiks olla klooster.... Tõesti, need ongi kloostri kuplid! Oleme jõudnud lauge
künka harjale, kust kogu ümbrus hästi paistab. Küllap on kirikukuplid
aastasadu nõndaviisi ida poolt tulijaile vastu helkinud, innustades rändajat kiiremale
käigule. Aga meil veab. Üks auto siiski peatub. Petseri kesklinnas autojuhile
spasibo öeldes vastatakse meile palun. Mees on venelane.
Klooster on samamoodi külalislahke kui varem. Tehakse ettevalmistusi pühadeks -
maarjapäev ju ligidal. Asetame oma raamikad sissekäigu lähedale kase alla. Ei
valva neid keegi ega puutu ka - see on enesestmõistetav. Kõnnime jälle kaevule,
täidame oma pudelid. Palju ilusaid inimesi on liikvel. Kaks noort pikas kleidis venelannat
paeluvad mu pilku. Üks tütarlaps on ka nendega. Väga saledad, kaunid, vaimsed.
Üks neist sõrmitseb palvehelmeid. Kõigil on rätikud peas.
Eestist tulnud inimesed võib kergesti ära tunda, olgugi nad vene rahvusest. Nende
välimus on hulga toretsevam, moodsam. Kohe näha, et kapitalismimaalt. Erinevad
ajastud, erinevad vaimud saavad siin kokku.
Raha võim näitab oma jõudu müügiputka õitsvas äris ja
turiste tülitava poisikese ahnes pilgus. Ergo langeb müügiks välja pandud
ikoonide lummusse ja seisab vist umbes tund aega vitriini ees, oodates õiget hetke valiku
tegemiseks. Õnneks on nüüd KIIRE möödas.
Päris parajal ajal jõuame Tartu bussile, lipsates enne läbi viina- ja kommipoest.
Vaja ju kodustele viia käegakatsutavat külakosti ja seeläbi ülearustest
rubladest vabaneda. Bussipilet tuleb osta Eesti raha eest.
Ja ennäe imet - keda näeme bussis! Tuttavad siberieestlased Tamara, Toma ja Regina
tulevad otse Jurjevist. Tõsi jah, suvi on ju läbi, puhkus läbi. Ajan Tamaraga juttu.
Muuseas räägib ta, kui raske oli tal olnud vene keelde tõlkida viimatiilmunud
Siberi-raamatu pealkirja (Ei oska rääkimise moodi kõnelda)*3.
Piiril läheb seekord kaua aega, vist on probleeme setode nimekirjadega. Klantsivas Vene
piiripunktis oma järjekorda oodates litsun laiaks viimase kirbu, kes mu tolmukarvaliseks
muutunud seeliku voldi vahel ukerdab. Ergo prepareerib ta oma kaustikusse, kirjutades juurde
andmed surnukeha kohta. (Nagu tõelisele etnoloogile kohale.) Mõttes lisan: Seto kirp,
kes omasid ei pure, tahtis ilma viisata Eestisse pääseda. Jäi vahele ja hukkus vene
piiril.
Meid aga lastakse üle.
Teelisi ootab argipäev reklaamidest kirendavas kaasajas, kuhu korrapealt on väga raske
sulanduda.
* * * * * * *
Kui õhtuks koju jõuan, magab Säde juba oma öist tita-und. Tundub, et oleme
mõlemad vahepeal kasvanud.
Mari-Ann Remmel aug. 1996 - jaan. 1997.
1 Heiki Valk & Ergo-Hart Västrik (toim). Palve, vanapatt ja
pihlakas. Setomaa 1994. a kogumisretke tulemusi. Vanavaravedaja 4. Tartu 1996. Joonistused
Mari-Ann Remmel.
3 Anu Korb. Ei oska rääkimise moodi kõnelda. Eesti
asundused II. Tartu 1996. Lõuna- Eestist (peamiselt Tartu- ja Võrumaalt)
väljarännanute järglastelt 1994. ja 1995. aasta Siberi-ekspeditsioonidel kogutud
materjal.