Mina ja need teised minu seltsilased oleme need lapsed, kes emadest salaja on ära poodud nii, et teised seda ei teadnud. Et me vaimusid taeva ega ka põrgu vastu ei võetud, siis jäi meie vaim õhku. Õhus oleme me ümber hulkunud ja suureks kasvanud, ilma et meid keegi oleks söötnud, ehk jootnud. Nii kauaks ka meie hulgu peale jääme, kuni viimsel pääval meie emade peale kohut mõistetakse ja siis me alles vangist lahti pääseme. (H II 54, 702/4 (15) < Põltsamaa - M. Luu (1893)). |
Ühes üksikus saunas, kus kedagi ei elanud, on mitu ööd järjestiku tulukest vilkuma nähtud. Keegi põle julgenud sisse minna lugu lähemalt järele vaatama, ja nõnda vältanud viirastus kaunis kaua. Viimaks ommeti on üks mees julgust võtnud sisse minna. Ta pannud eneselle märja koti pähe ja läinud sauna. Üks poolalasti naesterahvas tulnud talle vasta ja öölnud: "See on väga hea, et sa tulid mind mo vaevast peastma: iga neljasaja aasta taka on mul luba nähtavale tulla: põleks sa nüüd tulnud, siis oleksin ma jälle pidanud nii kaua vaevlema." Näidanud ise küündlaga tuld, ja käskinud meest ühte põrandakivi ülesse tõsta, mida se ka teinud. Aga nõnda pea, kui kivi alt sündinud lapse luukere paistnud, kadunud naesterahvas nagu tina tuhka põranda sisse ära. Teine päev võtnud mees kondid, ja matnud ristitud maa sisse maha ja sestsaadik põle keegi enam seal midagi näinud. (H II 57, 389/90 (9) < Tallinn - A. Ploompuu (1896)). |
Umbes 100 aastat tagasi elanud Seli vallas Vihaksi külas tüdruk Eerikesauna Leenu. Ta tapnud oma lapse ära ja matnud Jaaniaia väravale suure kivi alla ja ise läinud kõrtsi tantsima. Selle kivi lähedusest möödakäijad eksisid tihti ära, nähes oma ees mäge, linna ehk muud (E, StK 3, 112 (6) < Tõstamaa khk - A. Laan (1921)). |
Palju-palju aastaid tagasi tappis üks tüdruk vastsündinu ja mattis koplisse. Naabruses oli sel õhtul tantsupidu, kuhu tüdruk siis ruttas... (Pentikäinen 1968: 143-144). |