Kommentaar
Sabine Wienker-Piepho artiklile
Reet Hiiemäe
Autor on
tõstatanud küsimuse selle kohta, kas naistevastaste naljade
retseptsioon on kultuuriti erinev. Tuues võrdluseks eesti
kultuurikonteksti võib vastata, et on küll, samuti ka nende
kuulmisest tekkiv reaktsioon sh enda solvatuna või ahistatuna
tundmise aste. Näib, et kõige ägedam vastuseis
sellistele naljadele on omane nn heaoluriikidele. Üks põhjusi
on see, et niisuguste maade naistel on enam aega ja vajadust selliste
probleemidega tegeleda. Kui näiteks Eesti, Venemaa jt
postsotsialistlike maade inimestevaheline kommunikatsioon ning seega
ka naljarepertuaar keskendub vägivallale, maffiale,
tööpuudusele, vaesusele, siis heaoluriikide elanikule pole
need teemad eriti lähedased ning selleks, et oleks üldse
millegi end otseselt puudutava üle argumenteerida, tuleb ise
mingi uus ja aktuaalsem probleem luua. Kui vaadelda rahvapärimust
läbi aegade, on võimalik leida küllalt nii naiste- kui
meestevastast folkloori, järeldused olenevad vaid vaatenurga
valikust. On aga üpris veider, kuidas naistele saavad valmistada
nii suurt peavalu väidetavalt ainult meeste seltskonnas liikuvad
naljad. Need ei peaks ju naiste kõrvu küündimagi.
Kui
jälgida autori arutlust naistevastaste naljade levimise üle
kooliõpilaste seas, siis see, et puberteedieas esineb poiste ja
tüdrukute vahel konflikte, ei ole mingi uudis. Avaldumine
blondiininaljade kaudu on vaid üks väljundeid. Kindlasti ei
tähendaks blondiininaljade kadumine laste agressiivsuse
olematuks muutumist, sellele leitaks lihtsalt mingi muu
avaldumisvorm. On igatahes ebatõenäoline, et Eestis mõni
tüdruk pelgalt naljadest tuleneva surve tõttu juuksevärvi
muutma hakkaks.
Vastupidiselt
artiklis toodud arvamusele Saksamaa kohta ei saa väita, nagu
oleks Eestis sugudevahelised suhted viimasel ajal halvenenud. Kui aga
leidub naisi, kes alavääristavaid nalju isiklikult võtavad
ja selle pärast piinlevad, oleks üks lahendusi lapse
sünnitamine. On hulgaliselt nilbeid nalju rumalate seksinäljas
noorte naiste kohta, samas leidub aga anekdootides haruharva emade
pilkamist. Seega tuleks lihtsalt vahetada staatust ning naine oleks
hoobilt väljaspool naljade haardeulatust. Lõpuks ei saa
demokraatlikus ühiskonnas keegi keelata end diskrimineerituna
tundvat naist naljategijat ka kohtusse kaevamast või siis, nagu
siin välja pakutud, sama relvaga vastamast. Kuhu jääb
selliseid nalju rääkivate naiste väärikus, on
juba iseküsimus.