Eesti Rahvaluule

Avaleht | Kontakt | KKK | Otsing | Folklore.ee-st | English | Deutsch

Uudiste arhiiv

Ilmunud on Folklore: EJF nr 56

Meil on hea meel pakkuda teile lugemiseks uusimat numbrit ajakirjast Folklore: Electronic Journal of Folklore (veebis alates 1996). Artiklid käsitlevad sümbolite ja religiooni vahekordasid, religiooni materiaalsete joonte eristamist tänapäeva ühiskonnas ning (isiksuse mõju) isiklikule usukogemusele. Jätkub loomismüütide rekonstrueerimine võrdlevast mütoloogilisest vaatepunktist. Traditsioonilise maaelu mõju arhitektuurivormidele vaadeldakse türgi pärimuse näitel. Kõige vastuolulisem käsitletavatest teemadest on GULAGi vanglasüsteem – pilguheit selle kultuuriellu.
Numbri lõpust leiab konverentsiülevaated ja raamatuarvustused.
Lähemalt sisust:
Theo Meder vaatleb kahe hiljutise linateose vahendusel (kristlike) mõistete üleloomulik tervenemine ja lunastus vastakaid tõlgendusi, mis tõukuvad autorite maailmavaatest. Mõlemad filmid on seotud Lourdes, populaarse kristliku palverännakute sihtmärgiga Lõuna-Prantsusmaal.
http://www.folklore.ee/folklore/vol56/meder.pdf
http://dx.doi.org/10.7592/FEJF2014.56.meder
Kamila Baraniecka-Olszewska käsitleb rituaalide tõhusust ja lihavõtteetenduse mõju sellest osavõtjaile. Näidendid Jeesuse ristilöömisest on Poolas aina populaarsemad. Vaatlusalused etendused kujutavad religioosse loo kaudu poliitilisi ja sotsiaalseid protsesse.
http://www.folklore.ee/folklore/vol56/baraniecka.pdf; http://dx.doi.org/10.7592/FEJF2014.56.baraniecka
Francis Joy pikem artikkel keskendub Saami noaidi (ravitseja, tervendaja, ennustaja ja riitusejuht kohalikus ühiskonnas) trummidele, sh tutvustab Soome ja Norra Lapimaa uut tüüpi šamaanitrumme. Nende kujunduses peegeldub 17. ja 18. sajandi noaidide maailmavaade, aga nende vahendusel saame jälgida, kuidas kultuuri edasiandmine tänapäeval jätkub.
http://www.folklore.ee/folklore/vol56/joy.pdf; http://dx.doi.org/10.7592/FEJF2014.56.joy
Yuri Berezkin annab ülevaate inimese ja loomade loomismüütidest. Autori väitel olid teatud tüüpi müüdid levinud vähemalt osa Euraasia stepivööndi elanike seas juba enne teist aastatuhandet eKr.
http://www.folklore.ee/folklore/vol56/berezkin.pdf; http://dx.doi.org/10.7592/FEJF2014.56.berezkin
Uğur Tuztaşı, Mehmet Uysal ja Fatih Akdeniz tutvustavad traditsioonilise elulaadi ja arhitektuuri seoseid Anatoolia Siva (Türgi) maamajade külalistubade näitel.
http://www.folklore.ee/folklore/vol56/TUA.pdf; http://dx.doi.org/10.7592/FEJF2014.56.TUA
Aimar Ventsel, Baurzhan Zhangutin ja Dinara Khamidullina vaatlevad kogu maailmas terrori, alanduste ja inimkannatatuste sünonüümina tuntud stalinistlike vangilaagrite süsteemi (1931–1960) ühte suuremat laagrit – Karlagi Kesk-Kasahstanis. Artikkel keskendub kultuuri sotsiaalsele tähtsusele seesuguses asutuses.
http://www.folklore.ee/folklore/vol56/ventsel.pdf; http://dx.doi.org/10.7592/FEJF2014.56.ventsel

Valid XHTML 1.0! Valid CSS! Powered by FreeBSD PostgreSQL Powered Eesti Kultuurkapital

Copyright © 2004-2005 EKM FO