Varane pühib nokka, hiline
saputab tiibu
(EV 13702; u. 370 rahvaehtsat teksti)
Vanasõna on rahvusvaheliselt tuntud, sh. slaavlastel, balti
rahvastel (vt. Grigas 536), kõigil läänemeresoome
rahvastel (PS 30; eesti aines on läänemeresoome foonil
silmapaistvalt ulatuslik).
Eestis on ütlus tuntud üle maa, kuid üldlevikupildis
paistab silma idapoolse materjali ülekaal ― ehk on siis lõppkokkuvõttes
tegu vene ja/või läti laenuga. Kuid ka karjala variante
leidub 30 ümber ning need on märksa sarnasemad muu läänemeresoome
ainesega kui vene tekstidega. Soomes see tüüp samahästi
kui puudub.
Siinsed levikukaardid näitavad aine variaablust 5 leksikaalses
põhipositsioonis:
1) kas ja millise metafooriga on määratletud lauses
varased/hilised "tegelaskujud" (agendid);
2) millise oma kehaosa kallal tegutseb varane lind vm.;
3) mida teeb varane oma somaatiliste dominantidega (nokk, nina,
vasar);
4) millise oma kehaosa kallal tegutseb hiline lind vm.;
5) mida teeb hiline oma somaatiliste dominantidega (tiivad, perse).
Lisaks on veel palju erandvorme, kuid lõplikud tüüpilised
lokaalredaktsioonid moodustuvad neis lõigetes lokaliseeruvate
üksikelementide liidetest.
A. Agent
Ses plaanis on 3 peaaegu võrdse hulga materjaliga esindatud
dominanti.
1. Tegelane nimepidi nimetamata, lihtsalt varane (ükskõik
kes) ja hiline (ükskõik kes) ― somaatiline
jm. kontekst on küll siingi läbivalt linnukohane. Nimetu
agendi põhiline esinemusala on Kirde-Eesti laias mõttes,
so. umbkaudu Piirissaare-Pakri saarte joonest kirdesse jääv
ala. Mainitav hulk ainest pärineb ka Mulgist ja Põhja-Pärnumaalt;
mujalt on üksikuid juhuslikke üleskirjutusi.
2. Varane ja hiline subjekt on tähistatud metafooriga lind
või tsirk. Linnu levikualaks on Loode-Eesti
laias mõttes, so. u. Audru ja Iisaku kihelkondi ühendavast
joonest loodesse jääv ala; juhuslikke kirjapanekuid
on mujaltki. Tsirk on kitsalt kagueestiline (Urv, Har,
Rõu, Vas, Se, Lut). Tsirgu-ala ja linnu-ala
pole vahetult kõrvuti, vaid eraldatud laia piirkonnaga,
kus prevaleerivad muud vormid, eriti varese-metafoor.
3. Varane ja hiline subjekt on tähistatud metafooriga vares.
Varese eelisalaks on Lõuna-Tartumaa, Võrumaa ja
Setumaa (viimastes paralleelselt tsirguga), terviklevilaks
aga Kagu-Eesti väga laias mõttes, so. u. Hanila ja
Lüganuse kihelkondade vahelisest joonest kagu poole jääv
ala. Paaris Saaremaa tekstis leidub juhuslikult ka nonn.
B. Varase (linnu, varese, ...) somaatika
Kuna varane lind on eeldatavasti juba varakult kõhu täis söönud, siis kehaosa, millega ta tegeleb (harilikult pühib või teritab), on enamasti nokk (harva ka mõni muu selle lähikonda kuuluv koht, nt. habe, pea). Designaati 'nokk' märkivad terminid omaette pole taas midagi folkloorset ega loomingulist, vaid tavalised murdesõnad, kuid teisalt sõltuvad nende kõlakujust asjaomastele designaatidele sihitud tegevuste nimetused, see sobitus on aga juba kindlasti poeetilist järku.
1. Põhivorm nokka on praktiliselt ülemaalise
levikuga, enam üleskirjutusi on Viru-, Järva- ja Põhja-Tartumaalt
ning Harjumaa idaosast.
2. Nina on laias mõttes lõunaeestiline: eriti
Lõuna-Tartumaa, Võrumaa ja Mulgi (ning ka Hää,
Saa, SJn), palju üleskirjutusi on samuti Saaremaalt.
3. Kagu-Eesti (Urv, Krl, Har, Rõu, Vas, Se, Lut) dominantvorm
on vasara(t).
4. Mõnedes Lõuna-Tartumaa ja Võrumaa kihelkondades
(Kam, Ote, Plv) esineb murdevorm tsänku.
5. Lõuna-Viljandimaa erivorm on (vangutes) pääd.
6. Kaks üleskirjutust on erivormist (äigab) habet,
mõlemad Vändrast.
Nokka märkivate lokaalterminite (nina, vasar, tsänk) kohta pole mulle teada, kuivõrd metafoorsete või tehniliste ja bukvaalsetena tajusid neid asjaomaste murrete rääkijad.
C. Nokale sihitud tegevust
märkivad verbid tähendavad enamasti pühkimist-puhastamist või teritamist (luiskab, higo, vaivendas), harvem noogutamist-kõigutamist, püretamist-märgamist vm.
1. Domineeriv verb on pühib, mis on levinud pea üle
maa (Saaremaalt on üleskirjutusi ainult Pöidest), kuid
u. 80% tekstidest pärinevad umbes Valga-Võrtsjärve-Paldiski
joonest ida poolt. Viru-, Järva- ja Põhja-Tartumaa
aines on kõige arvukam.
2. Tüüpiliselt saaremaaline verb on luiskab;
üksikuid juhuslikke üleskirjutusi pärineb ka mandrilt.
3. no-algulised deskriptiivverbid (noogutab, noki(tse)b
jts.) tulevad ette peamiselt Lõuna-Tartumaa ja Võrumaa
tekstides, kord ka Hallistes, nokutab ainult Suure-Jaani
kirjapanekuis.
4. Veelgi selgemalt lõunaeestilised on va-algulised
verbid, mille hulgas on deskriptiive kui ka muid. Teritamist tähendavad
verbid (vahendab, vaavendas, vaiveldas jmt.)
esinevad ühest küljest Edela-Eesti (Hää, Saa)
tekstides, allitereerudes ühtlasi varane-sõnaga,
teisalt Võru- ja Setumaal, kus nad tihti allitereeruvad
lisaks veel vasar-sõnaga. Vajutab-verbi seni
ainsaks leiukohaks selgub olevat Karksi.
5. Hämmäs ('kastab, niisutab') levikuala piirdub
paari Lätiga külgneva kihelkonnaga. Minu käsutuses
olev aines ei luba jaatavalt ega eitavalt vastata küsimusele,
kas selles lokaalvormis tohiks näha läti laenu.
6. Verbe higo ja puhastas on seni registreeritud
vaid Setust ja Lutsist.
D. Hilise (linnu, varese) somaatikas
on põhivariantideks tiivad, saba ja sabaalust kätkev regioon ning jalad.
1. Tiivad on selle positsiooni levinuim, tervikuna praktiliselt
ülemaaline komponent (puudub vaid üsna kitsal alal,
mis jääb Rõngu-Nõo-Kambja-Võnnu
ning teisalt Rõuge-Vastseliina-Setu vahele), kuid lõviosa
üleskirjutusi pärineb taas Viru-, Järva- ja Põhja-Tartumaalt
ja üldse Eesti idaosast. Järgneval kaardil on eristatud
ainult t-ja s-algulisi tüvevariante (tiib/siib),
kuid koondkokkuvõttes näib varase ja hilise linnu
vanasõna olevat päris kasutuskõlblik isekasvanud
küsitluskava tiib-sõna mitmuse osastava käände
murdevariantide kohta ning pakub täiendavalt ka siib-vorme
nt. mitmest Põhja-Tartumaa kihelkonnast (Ksi, Lai, MMg,
TMr), mis "Väikese murdesõnastiku" II köites
(Tallinn, 1989, lk. 408) ei kajastugi.
2. Teine somaatiline piirkond, mille kallal hiline lind Eestis
tegutseb, on saba ja sabaalune. Sagedasim vorm on perset ~tagumikku,
mille levikupilt on küllalt kattuv nina-termini omaga
(vt. eespool): jämedaimais joontes lõunaeestiline,
kuid puudub Eesti äärmises kagunurgas (Räp, Vas,
Se) ning haarab teisalt ka Saaremaa. Terminite saba ~sabaalust
levikuala on ebamääraselt põhjaeestiline; suhteliselt
palju tekste on sealjuures Lääne-Eesti mandriosast.
Vorme handa ~hända on noteeritud paarist Lõuna-Eesti
kihelkonnast.
3. Spetsiifiliselt saaremaaline vorm (1 tekst ka Pühalepast)
on (nokib) varbud ~varbaid.
4. Vormi pühk silmi, mida on üles kirjutatud
Räpinast ja Setust, võib üsna tõenäoliselt
lugeda vene laenuks (vrd. nt. Ðàííÿÿ
ïòè÷êà íîñîê
ïðî÷èùàåò,
ïîçäíÿÿ ãëàçà
ïðîòèðàåò).
E. Tiibadele (või ka sabale) sihitud tegevus
Enamik seda tegevust märkivaid verbe on deskriptiivid ja neid võib kõlakuju poolest jagada kahte põhiperekonda:
1. puta-osisega verbid, mille levik tervikuna on laialt idapoolne. Kõige selgema kirde-eestilise levikupildiga on verbid raputab ja ropotab: esimese levik haarab peam. Ida-Virumaad ja Põhja-Tartumaad, teist on registreeritud vaid kolmest kihelkonnast (Vai, Lüg, Trm). Verb saputab on ülekaalus muil Põhja-Eesti aladel, eriti Lääne-Virumaal, Järvamaal ja Põhja-Viljandimaal. Vormide sop(o)tas ~soputab, samuti siputab ~sip(u)tas jts. kohta julgeksin öelda vaid seda, et nad näivad olevat sagedasemad Lõuna-Eestis.
2. lah-, leh-, keh-, eh-algulised verbid (ju needki enamasti deskriptiivid). Järgnev kaart näitab, et nendegi levikuala on kaunis selgete kontuuridega, nimelt laialt loode-eestiline, märkimisväärselt palju üleskirjutusi pärineb Järvamaalt ja Ida-Harjumaalt. Sagedasim neist on leh(v)itab ~lehitleb ~...
F. Persele sihitud tegevus
Seda tegevust märkivate verbide levikuala tervikuna kattub triviaalselt asjaomase kehaosa enda levikualaga (vt. ülal). Üksikud verbid ilmutavad siiski selgeid lokaliseerumistendentse: pühib-verbi põhilevilaks on Lõuna-Tartumaa ning sellega külgnevad Võrumaa ja Mulgimaa kihelkonnad; kaabib on käibel Põhja-Pärnumaal; kisub, katsub, kapitseb ja nakitseb ~nokib on selgesti saaremaalised; ülejäänute kirjapanekukohad näivad hajusate ja juhuslikena.
G. Konkreetsed lõplikud lokaalvormid
moodustuvad nende jt. üksikelementide ühenditena.
Põhja-Eesti normaalvormide komplekt on Varane (lind ~vares) pühib nokka, hiline saputab ~lehv(v)itab tiibu.
Tüüpiliselt kirde-eestilised vormid on näiteks:
Varane pühib nok(k?)a, hiline robudab tiibu (Vai);
Varane vares pühib nokka, hiline rapputab siibi (Jõh).
Tüüpiliselt harju- ja läänemaaline vorm on:
Varane lind pühib nokka, hiline nokitseb saba alt
(Mär).
Tüüpiliselt saaremaalised vormid on näiteks:
Varane lind pühib nokka, hiline nokib varbud (Pöi);
Varane lind luiskab nina, hiline nokib varbud (Krj);
Hiline lind nokib varbud (Krj);
Varane lind luiskab nina, hiline katsub perset (Kaa);
Varane lind luiskab nina, hiline kisub perset (Kär).
Tüüpiliselt põhjapärnumaalised vormid on
näiteks:
Varane pühib nokka, hiline kaabib perset (Pär);
Varane äigab habet, hiline kaabib perset (Vän);
Varane vahendab nina, hiline pühib perset (Hää).
Tüüpiliselt mulgilised vormid on näiteks:
Varajane vangutab pääd, hilläne pühib perset
(Trv);
Varajene vangutes nõna, hil'läne pühk perset
(Trv);
Varane vajutab nina, hiline siputab siibu (Krk);
Varajene vaeveldes nõnna, illäne pühk perst
(Hel).
Tüüpiliselt lõunatartumaalised vormid on näiteks:
Varane vares pühk nokki, hillane perst (Ote);
Varajanõ varõs pühk tsänku, illanõ
perst (Ote);
Varajane vares noogutas nõnna, hillane pühk p[erst]
(San).
Tüüpiliselt kagueestilised vormid on näiteks:
Varahine vaavendas nõnna, illanõ nüüst
kintsa (Räp);
Varahinne varõs vaivõndas nokke, a illanõ
pühk silme (Se);
Varajane tsirk vasara pühk, illanõ siibo soputas
(Vas v. Se);
Varanõ tsirk iks vasara hämmäs (Rõu);
Varahhanõ tsirk vazarat puhastas, a illanõ siiba
sibisteles (Lut).
H. Segadused metafooride tõlgendamisega
Vanasõna varase ja hilise linnu kohta on huvitav veel sellepoolest,
et metafoorse kujundi tõlgendused on traditsioonikandjate
teadvuses ajapikku ilmselt hämardunud ning arhiivitekstide
seas on u. 30 sellist, kus varase ja hilise linnu tegevused näivad
olevatki (eriti läänepoolseil aladel ja hilistes kirjapanekutes)
vahetusse läinud. Näiteks:
Hiline lind pühib ikka nokka (Kir);
Hiline kaabitseb nokka (Mär);
Illane vares pühk tsänko (Plv);
Varane saputab tiiba, hiline pühib nokka (JMd);
Varane lind pühib perset, hiline lind pühib nokka
(Han);
Varajane vares tõstab nina, hiline pühib nokka
(Võn?);
Hiline pühib nokki, varane nilpab keelt (Käi);
Hillane vares pühk nokki, varajane perst (Ote);
Hiline vares luiskab nokka (Emm);
Hiline lind luiskab nokka, varane lind lehvitab tiibu (Rap);
Hiline ihub nokka, varane saputab siibu (Lai);
Varane lind lehitleb tiibu, hiline nokitseb nina (Muh);
Mõned sellistest inversioonidest võivad olla lausa lokaalredaktsioonideks juurdunud ― nt. 4 Suure-Jaani tekstiga esindatud vorm Varane soputab siibu, hiline nokutab nina.
Varase linnu puhul võib seda segiminekut olla soodustanud ka fraaside pühi suu puhtaks, pidi sellest suu puhtaks pühkima jts. lähedalolu, sest nood tähendavad just nimelt millestki heast ilmajäämist. Nokale sihitud tegevustes on vahel segunenud puhastamis- ja teritamisfunktsioonid (luiskab, vahendab, higo) ning viimaseid võiks mõtestada ka söömiseks valmistumisena (mis toimub liiga hilja).
Ka mitmete hilise linnu tegevuste (kasvõi nt. tavalisemate saputab ~lehvitab tiibu) motiveering on tõepoolest problemaatiline. Tiivasaputamist on mitmed üleskirjutused püüdnud seletada näiteks hommikuse ärkamisjärgse enesekohendusena, nö. "saputab alles tiibu". Kuid seda saaks ilmselt mõtestada ka kui pettumust väljendavat žesti tühjakssöödud saamapaika jõudes. Tiibade lehvitamist võiks taas ühendada ka varase linnuga: nö. sõi kõhu täis ja võib oma teed minna. Lõunatartumaist pühib perset -metafoori olen ma võimeline mõtestama millegi halvana ainult selle eelteadmise varal, et teda seostatakse harilikult just hilise linnuga.
Mõnedes tekstides on metafoorsed tegevused mõttelt
nii krüptilised, et kumbagi neist ei söandaks ühendada
ei varase linnu heaoluseisundiga ega hilise linnu pettumusseisundiga:
Varane kratsib perset, hiline nuuskab nina (Ris v. HMd);
Varane vares raputab nokka, hiljane saba (San).