Ajalooline traditsioon: Simuna.

Hiiemäed ja ohvrikivid


Määri Sootagusel Peili talu heinamaal on Hiieküngas. Sellel künkal käidud vanasti igal pühapäeva hommikul hiie jumalat palumas ja kummardamas. Künkal kasvab praegu noor kaasik. Endised põlised puud on maha võetud, sest noorel põlvel ei olnud enam endist aukartust hiie jumala ees, aga vanasti olnud paik nii püha, et pole tohtinud murda vitsaraasugi. (Juula Peil)
Määri Sootagusel olnud veel püha Volbrikuusik. Miks aga seda paika pühaks peetud, seda jutustaja ei tea. (Eva Naarits)
Avanduse ja Hirla ümbruses ei ole jutustaja teades ühtki vana hiit ega pühapaika olnud. Küll aga on tema ema kõnelnud, et vanasti olnud hiied rohkem ranna ligidal. (Villem Seefelt)
Salla küla juures on Uku kivi, millel lohud sees olnud. Kivitee ehitamisel lõhutud osa kivi ära, lohud läinud nii kaduma. (Eduard Mälgi)
Salla suurel ohvrikivil on jalakanna asemed peal. (Ants Triipstok)
Salla väljal olnud vanasti verine kivi. Vanal paganaajal näidanud end sellel kivil alati üks püha neitsi, kes sealt rahvast õpetanud. Sakslased võtnud selle neitsi kinni ja tapnud ta laial kivil ära. Neitsi veri jooksnud viiest kohast seda kivi mööda alla. Need verenired jäänudki kivile, pole enam ära läinud. Rahvas pidanud kivi pühaks. Teisendi järele olevat neitsit kivil ainult nuheldud, veri jooksnud niredena alla, kuid ta surnud ise ära.
Okupatsiooni ajal lasknud kohalik tegelane, suur sakslaste poolehoidja Murs selle kivi puruks lõhkuda. (Jaan Veermann)
Salla mägedes olnud vanasti kaks suurt kivi, teine neist on nüüd ära lõhutud. Emumäe kivil olevat vanasti nähtud verd ja vaime. Suuremal kivil on ümmargused augud sees, teine, väiksem, olnud ilma. (Ants Kuhlbach)
Sallas on suur ohvrikivi, mille ümber olnud vanasti püha hiis. (Johannes Parm)
Salla laanes on suur kivi, millele peale on raiutud või taotud lohud, rahvas nimetab kivi ohvrikiviks. (Ernst Korjus)
Salla suure ohvrikivi otsas on kolm ilusat, ümmargust auku. Mis või kust need augud pärit on, seda jutustaja ei teadnud, samuti mida nad tähendavad. (Villem Kaldas)
Salla ja Simuna vahelisel teel on ohvrikivi peal lopergune nõgu. (Rudolf Spiegel)
Avanduse väljal olnud ennemalt suur kivi, mis olnud kaetud ümmarguste, apsatisarnaste aukudega, neid nimetatud “katku jäljed”. Nüüd olevat see kivi ära viidud ja ära lõhutud. (Ann Green)
Avanduse küla ääres oli suur kivi. Suure katku ajal astunud jumal ise oma kannaga sellele kivile. Kivil olnud kontsa jäljed peal. (Villem Hufelt)
Käru külast Risti talu põllult leidnud jutustaja kivist naise kuju, lapsega süles. Kujul olnud auk põhjas. Jutustaja saatnud kuju Tartusse. Holstmann Käru külast leidnud oma põllult ka mitmesuguseid kivikujusid. Vanarahvas kõnelnud, et seal olnud muistne ohverdamise paik. (Juhannes Krikmann)
Mõisamaa mõisa väljal on suur kivi, teine sarnane on Mõisamaa mõisa karjamaal. Mõlemad kivid on nii kõrged, et redeliga võib ainult otsa pääseda. Jutustaja arvates on need ohvrikivid. (Juhan Peebu)
Rakkes olnud vanasti hiiemägi. (Karl Madrus)
Rakke mägedel olnud vana ebajumala kummardamise paik. Seal olnud kolm ebajumala kuju. (Hugo Kool)
EKLA, f 199, m 60, 36/41 < Simuna khk, Avanduse v. ja Salla v. - Ilse Post (1932)

NB! Materjalile laieneb autori-ja iguskaitse, mistttu enne nende linkimist vi edasist kasutamist vtke hendust aadressil haldjas@folklore.ee. Tsiteerides viidake vljaande aadressile!